Siebren Verhoef
Siebren Verhoef Nieuws 2 december 2009

Verkoop van Macs stijgt met 38% in Europa

Net als de iPod, helpt ook de iPhone Apple om meer Macs te verkopen. Dankzij onder andere het ‘halo-effect’ van de iPhone steeg de verkoop van Macs afgelopen september wereldwijd met 16,4%. Dit concludeert analist Charlie Wolf. De verkoop van PC’s in het algemeen steeg een stuk minder, met 2,3%.

De verkoop van Macs steeg in Amerika met bijna 10% in vergelijking met vorig jaar. In Azië en Europa steeg deze verkoop nog meer. In Azië werden in september maar liefst 27,1% meer Macs verkocht, en Europa liep aan kop doordat er in dit continent maar liefst 38,7% meer Macs werden verkocht dan een jaar geleden.

Ondanks alle goedkope netbooks weet Apple volgens analisten met een marktaandeel van 4% wereldwijd toch 10% van de winst de pakken. In Amerika doet Apple het nog steeds het best. Met een marktaandeel van 10% pakt Apple daar 20% van de winst.

Volgens analist Charlie Wolf is het ‘halo-effect’ van de iPhone groter dan die van de iPod, omdat de iPhone een soort mini-Mac is die eruit ziet als een mobiele telefoon. Wolf verwacht dan ook dat de iPhone ooit de positie van de iPod zal overnemen als iconisch Apple product.

Reageer op artikel:
Verkoop van Macs stijgt met 38% in Europa
Sluiten