Consumentenbond: ‘Apple houdt zich niet aan de wet’

92 reacties

Het consumentenprogramma Kassa van de VARA besteedde gisteren aandacht aan de garantieregeling van Apple. Volgens Marcel van Beusekom van de consumentenbond ontvangt zijn organisatie veel klachten van mensen die voor een dichte deur staan als zij bij Apple aankloppen met een kapotte Mac of iPod.

Apple biedt standaard één jaar garantie op de producten. Deze garantie kan de consument verlengen door AppleCare aan te schaffen (€39,- voor een iPod nano en €179,- voor een iMac ). Doe je dit niet, dan weigert Apple een reparatie uit te voeren na het eerste jaar, blijkt uit de klachten.

De consumentenbond is echter van mening dat Apple zich hiermee niet aan de wettelijke regelingen voor garantietermijnen houdt. Van Beusekom stelt dat volgens de wet gekeken moet worden naar de verwachte levensduur van een product. Bij een Mac zou deze ongeveer vijf jaar zijn en bij een iPod drie jaar. Een duurder product zou ook langer moeten meegaan dan een goedkoper. Binnen dat termijn zou de consument recht hebben op reparatie of vervanging van producten die kapot zijn gegaan.

Apple zou zich niets van deze wetgeving aantrekken en vasthouden aan het garantietermijn van 1 jaar. Ook Apple-winkels zouden consumenten in de kou laten staan, omdat ook zij met kapotte producten niet bij Apple terecht kunnen en dus zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Bekijk hier de uitzending van Kassa.

Reacties

92 reacties
  • Profielfoto
    Erwal

    Straks moeten we bij aanschaf van Apple spullen apart gaan tekenen dat we afzien van onze rechten als consument of die rechten weer terugkopen door voor Apple Care te betalen…

  • Profielfoto
    dddfnfjefefle

    Lijkt me interessant om te zien wat de uitspraak is van een rechtszaak tegen Apple (NL/Benulux/Ierland), als je het online gekocht hebt.

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    Rechten, rechten, ons recht is toch 1 jaar tenzij anders vernoemd, of ben ik nu gek?

  • Profielfoto
    JBG

    Vara heeft inderdaad gelijk. Garantie duurt altijd zo lang als redelijkerwijs een product zou moeten werken. Mocht je mac binnen een jaar kapot gaan dan moet Apple aantonen dat het probleem geen oorzaak is vanwege onzorgvuldig gebruik van de gebruiker. Na dat jaar moet de gebruiker dat aantonen. Bij een iPod moet je dus bv na een jaar zelf aantonen dat je hem niet hebt laten vallen oid. Staat allemaal in de wet product aansprakelijkheid.

    Erwal; een dergelijk contract zou niet rechtmatig zijn. Als jij en ik een contract tekenen dat ik jou legaal mag vermoorden dan wordt zoiets ook teniet gedaan omdat in de wet staat dat je niet mag moorden. Iets drastischer, maar hetzelfde principe.

    Dit houdt inderdaad in dat je in principe nooit garantie hoeft bij te komen. Ik doe dat zelf ook niet. Maar heb je gewoon geen zin in gezeik en wil je snel geholpen worden is ‘garantie’ bijkopen soms toch wel handig. In zo’n geval koop je ook niet echt de garantie maar meer het gezeik er omheen af.

  • Profielfoto
    Ian83

    Wat een onzin! Meneer van Beusekom zit wel erg hoog te paard met zijn boude uitspraken: zijn uitleg van de wet is een interpretatie. Pas als een rechter hier uitspraak over doet en meneer van Beusekom’s interpretatie zou volgen in deze uitspraak, krijgt deze interpretatie pas formeel waarde. Tot die tijd is het onduidelijk hoe de wet uitgelegd moet worden

  • Profielfoto
    Marius1976

    Het vervelende is dat veel mensen maar wat roepen als het gaat om garantie.

    JBG weet het gelukkig wel.

    Als aanvulling: De garantietermijn (de redelijke levensverwachting van een produkt) houdt overigens niet in dat de leverancier het produkt gedurende die hele termijn gratis behoeft te repareren. Hoe ouder het produkt hoe kleiner de korting op reparatie zeg maar.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Het lijkt er inderdaad op dat Apple toch een beetje het idee heeft dat ze de Amerikaanse wetten hier willen laten gelden en dat ze al die Europese wetten maar lastig vinden.

    Als je in Europa verkoopt zul je je portfolio ook aan de Europese wetten moeten onderwerpen. En als die wetten verder gaan in consumentenbeschermen, dan is dat zo. Ook voor Apple.

    Daarom ben ik ook wel benieuwd naar eventuele jurisprudentie op dit gebied.

  • Profielfoto
    johvdbroek

    Helemaal mee eens 1 jaar voor een Apple Cinema scherm is te kort.
    Ook voor een Apple MacPro natuurlijk.

    Waarom extra betalen voor garantie als die je wettelijk al hebt?
    Zou Apple sieren als ze de wettelijke garantie eens nakwamen.

  • Profielfoto
    Janvw

    Ik heb dit akkefietje aan de hand gehad met de accu van mijn macbook pro. Die was na 13 maanden kapot. Ik moest het volle pond betalen bij de Apple dealer.

    Na veel gesteggel (bellen) en dreigen van mijn klant dat ik deze slechte reclame op internet zou zetten en vindt dat een accu niet kapot mag gaan in zo’n korte tijd, werd ik na een week gedoe gebeld door een Belgische meneer van Apple dat het 100% vergoed zou worden. En ik kreeg er een excuus bij. Waarvoor hij zich excuseerde is mij niet duidelijk geworden. Wel heel vervelend dat je zo moet zeuren en zeiken bij Apple.

  • Profielfoto
    BartVM

    de garantie is nu hier eenmaal 2 jaar, apple moet niet belachelijk doen.

    Bovendien geven veel goedkope computermerken tegenwoordig al 3 jaar garantie, en da’s iets dat je van een merk als apple ook mag verwachten.

  • Profielfoto
    iGert

    Apple heeft weinig te vrezen…het zijn immers allemaal super producten. Toch?

    Maar de gegeven voorbeelden in de uitzending zijn wel bizar. Net over de garantie heen (volgens de factuur en niet volgens de klant) en dan vrolijk een ‘nee’ verkopen. Dat kan gewoon niet.

    Het zou Apple sieren om hier meer coulant mee om te springen. Uitzonderingen daargelaten: cola en koffie over het toetsenbord en soortgelijke gevallen. Daar zijn de verzekeringen goed voor.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik heb in het verleden gewerkt bij Philips Consumentenbelangen. Apple staat zeker niet in het gelijk als je het op een rechtzaak aan laat komen.

    Marc en JBG hebben beiden gelijk. Als het product binnen de verwachte levensduur kapot gaat is de leverancier of fabrikant verplicht je tegemoet te komen in de reparatiekosten. De leeftijd van het apparaat bepaald de grootte van de coulance die getroffen wordt met de consument.

    Als je iMac dus binnen 2 jaar kapot gaat zonder aantoonbare reden, dan is Apple verplicht een tegemoetkoming te geven van 60 tot 80% van de kosten voor reparatie.

    Extra garantieregelingen zijn daarom veelal onzinnige zaken om af te sluiten. Als het mij zou overkomen met een weigering van Apple zou hier de rechtsbijstandsverzekering er voor worden ingeschakeld, dat is wel zeker.

    Ben er van overtuigd dat Apple op dat moment snel een regeling met je zal treffen. Ik heb het bij Philips meerdere malen zelf meegemaakt.

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    De garantie is hier geen 2 jaar, waarom halen mensen hier zo snel het Europees recht bij, hier is de Nederlandse wet toch gewoon van toepassing?

  • Profielfoto
    Chester16

    @Koetjesreep: De Nederlandse wet mag niet in tegenspraak zijn met de Europese wet. Dus bijvoorbeeld stel dat de Nederlandse wet zegt dat er een garantietermijn van 1 jaar is en de Europese wet zegt 2 jaar. Dan is de Nederlandse wet in strijd met de Europese wet….en de Europese wet krijgt voorrang. Dus het is niet zo gek dat mensen het Europese recht erbij halen.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Voor de prijs die Apple vraagt voor zijn producten mag je gerust twee jaar garantie hebben.
    Op eender welke computer van 300€ krijg je al drie jaar.

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    @Chester16, is dat altijd zo, Europees recht voor op NL’s recht?

  • Profielfoto
    Anoniem

    Niemand weet hoe het zit, en Apple maakt daar mooi gebruik van vind ik. Bij b.v. Dell geven ze voor €40 aan meerprijs op een laptop van 400 euro 4 jaar in-home garantie inclusief koffie/water schade en val schade. + 7 dagen per week, 12 uur per dag reparatie aan huis. (standaard krijg je 2 jaar zonder alle poes pas)

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    @Koetjesreep

    1. Leer het verschil tussen mits en tenzij.
    2. Ja. Verdragen gaan boven nationale wetgeving. NL is inmiddels ‘semisoeverein’.

    Ben verder wel bijzonder benieuwd naar de uitkomst hiervan daar mijn MBP voor de 4e reparatie in 2 jaar tijd bij de APR ligt (nu Logic Board waarschijnlijk kapot) en Apple vooralsnog zegt het niet te willen vergoeden…

  • Profielfoto
    Bonte

    Apple verkoopt in Europa via Ierland, denk dat ze er daarom vasthouden aan hun 1 jaar. Heb enkele dagen terug een iMac gekocht in de MediaMarkt/Saturn en de 2 jaar standaard garantie heeft voor mij toch de doorslag gegeven om het daar te kopen.

  • Profielfoto
    ronaldoo

    De meeste resellers geven 2 jaar omdat ze er toch niet onderuit kunnen komen.Zelfs de online store van apple word door derde uitgebaat en niet door apple zelf spreek dan over die van Nl en BE

    Mocht je nu echt problemen hebben dat apple blijft weigeren gewoon rechtsbijstand verzekering er op aanspreken.
    Heeft bij mij toch geholpen logic board kapot van een imac uit 2008apple wou dit niet onder gerantie repareren mits toestel 15 maanden oud is. De advocaat van de rechtbijstand verzekering heeft apple aangeschreven en kreeg eerst 0 te horen tot hij apple een dagvaardiging heeft gestuurd een dag later heeft apple deze advocaat aangeschreven Dat ik een compleet nieuw toestel ging krijgen mits ik er van af zag om apple nog om dit product te vervolgen heb hier voor een document moeten tekenen dat ik verder afzag van gerechtelijke stappen tegen apple omtrend dit toestel.
    Nadat apple het document had ontvangen stond er 3 dagen later een koerier voor de deur met identiek hetzelfde toestel heb mijn oude toestel gewoon retour kunnen meegeven.
    zelfs de onderzoek kosten bij de apr heb ik niet moeten betalen.
    heb later nog telefoon gehad van iemand van apple waarbij ze zich verontschuldigde voor het ongemak.

    Apple heeft de pest eraan dat consumenten teveel weten je mag je beroepen op het consumenten recht dan schepen ze je af dat je maar in een apr een forumulier moet invullen dat je het niet eens bent met de gang van zaken en je beroept op dit recht. verder gebeurd er niks mee
    De call center medewerkers zullen niks doen wat apple niet goedkeurt en je netjes wandelen sturen.
    enkel wanneer ze worden aangeschreven door een advocaat of een dagvaardiging krijgen zullen ze in actie schieten zeker als ze weten dat het een zaak is waarbij ze zullen verliezen mits ze niet voldoen aan de wettelijke bepalingen.

    Verder als ik nu bel met apple dat ik een probleem heb zoals enige weken geleden met mijn iphone na precies 1 jaar en 2 dagen batterij kapot werd ik zonder veel problemen verder geholpen en is deze onder garantie gemaakt.
    zeker nadat ik gezegd had weer mijn rechtsbijstand verzekering aan te spreken mocht er geen oplossing worden gevonden

  • Profielfoto
    Ed B.

    @polansky – Quote: “Als het product binnen de verwachte levensduur kapot gaat is de leverancier of fabrikant verplicht je tegemoet te komen in de reparatiekosten. ”

    Het is echt een verkeerde interpretatie dat ongeacht de aard van storing een apparaat (deels) voor kosten van de dealer/fabrikant zou moeten worden gerepareerd. Iedereen kan talloze redenen bedenken waardoor een Mac (of PC) kapot kan gaan; zelf knutselen, bliksem, water, overmatig stof of vocht, schokken of stoten etc etc. Dergelijke defecten vallen absoluut buiten de verantwoordelijkheid van de fabrikant of leverancier. Dergelijke oorzaken zijn echter vaak erg lastig aan te tonen en veelal niet aan de buitenkant te zien.

    De nuance: in het Europees (en dus ook Nederlands) consumentenrecht is vastgelegd dat de bewijslast voor de oorzaak van het defect na 6 maanden (bij Apple na 12 maanden) bij de consument ligt.

    Verwijtbare defecten die te maken hebben met ontwerp of fabricagefouten zullen wel degelijk (deels) kosteloos hersteld moeten worden. Zelfs tot lang na de 12 maanden. Het gaat dan om defecten die dus niet door de consument veroorzaakt (kunnen) zijn.

    Dat staat dan overigens los van de discussie hoe de dealer en/of Apple daar mee omgaat – over het algemeen is dat namelijk vrij coulant.

  • Profielfoto
    Strifer

    Bij een Mac zou deze ongeveer vijf jaar zijn en bij een iPod drie jaar. Een duurder product zou ook langer moeten meegaan dan een goedkoper. Binnen dat termijn zou de consument recht hebben op reparatie of vervanging van producten die kapot zijn gegaan.

    en hier gaat het dus wederom fout. nu denkt iedereen dat een mac standaard vijf jaar volledige (hier gaat het fout..) garantie heeft en een iPod drie jaar. ondertussen zeggen partijen als de consumentenbond, vara kassa, consumentenrecht.nl ook dat het niet zo zwart wit is!

    ik zou ook graag meer service, langere garantie en beter afdekkende garantie hebben.

  • Profielfoto
    Botsche

    Belangrijk om in de gaten te houden: als consument heb je een overeenkomst met de verkoper. Tenzij je je Apple spullen rechtstreeks uit de online store hebt gekocht, is dus niet Apple degene die je moet aanspreken, maar de reseller. Wat Apple met de reseller heeft afgesproken, heeft natuurlijk gevolgen voor de mate van bereidheid van de reseller om je te helpen, maar is voor je juridische positie niet relevant.

  • Profielfoto
    d.denkers

    @ eDDD : U citeert uit de wet ‘kopen op afstand’. Dat is een specifiek onderdeel van het consumentenrecht. We praten hier over goederen die bij een reseller zijn gekocht. Uw nuancering klopt dus niet. Bovendien is uw constatering (‘dat Apple vrij coulant ermee omgaat ‘) niet correct. Het betreft de reseller waarmee de garantiezaken afgehandeld dient te worden – niet met de fabrikant. U heeft namelijk een koopovereenkomst gesloten met een reseller – niet met Apple. De reseller kan zich nooit verschuilen achter de voorwaarden van Apple. Er is dus gewoon Nederlands consumentenrecht van toepassing.

    Het verhaal van Polansky is dus correct.

  • Profielfoto
    computer space

    Op de hackmac:
    – moederbord/behuizing: 5 jaar garantie
    – geheugen: limited lifetime garantie
    – intel E8400: 5 jaar garantie
    – videokaart: 3 jaar garantie
    – harde schijf: 3 jaar garantie
    – dvd-schrijver: 3 jaar garantie

    Totaal 500 euro, en in 1,5 jaar nog nooit iets kapot gegaan. Ziet er niet uit, maar het gaat om OSX toch?

  • Profielfoto
    R-Flow

    Heb de uitzending gisteren toevallig ook gezien. Moraal van het verhaal is dat de kans groot is dat je een advocaat in de arm mag nemen omdat:

    A) De winkel en Apple je gewoon de middelvinger kunnen geven na 1 jaar. Aanhouden, dreigen, wijzen op de wet, blijven bellen, brieven sturen etc. kan helpen. Zo heb ik tot twee keer toe mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen van Apple, omdat ik de vele reparaties van m’n iMacs zat was.

    B) Apple en Apple Resellers niet aangesloten zijn bij een geschillencommissie.

    Dus dat hele Europees recht verhaal is leuk en aardig. Maar goed, het kan in de eerste instantie heel wat tijd, geld en moeite kosten om je gelijk te halen. Iets dat de gemiddelde consument waarschijnlijk niet snel zal doen.

    Ben het voor de rest helemaal eens met de uitzending. De klantvriendelijkheid is na aankoop van het product ver te vinden bij Apple.

  • Profielfoto
    Anoniem

    Consument zaait verwarring en dan beweren hun dat de APR’s niet de wetten kent?
    Als men standaard drie jaar garantie willen stoppen ze gewoon standaard Apple Care bij de verkoop erin en dan betaal je alsnog Apple Care, kortom de prijzen gaan omhoog. Dus betaal je meer.

    Bij de gewone pc is het allemaal nog veel strenger … accu bijvoorbeeld een half jaar garantie. Daarnaast dat de verkoper je niet naar de fabrikant mag verwijzen wat soms veel sneller gaat, dan krijgen ze een boete (ik ken iemand die dit mij verteld heeft, allemaal bureaucratie regels).

    De consumenten bond zorgt op deze manier niet dat men hun recht krijgt maar standaard meer moet gaan betalen zodat je onbewust apple care erbij koopt.

    De prijzen kunnen nu lager blijven door de consument een keuze te bieden om aanvullende garantie bij te kopen. Zo is het destijds opgezet. Dat is wat hier nu in verwarring gebracht wordt. Als jij als koper genoegen neemt met 1 jaar garantie dan dien je ook niet te klagen.

    Of de consumentenbond moet het zo gaan regelen dat het standaard 3 jaar garantie is en niet met half gebakken lucht verhalen aankomt waar de consumenten juist meer gedoe door hebben dan baad bij hebben.

    Laat men dan voor zorgen dat Apple alleen nog maar mag verkopen met standaard 3 jaar garantie zodat er een eenduidig regeling is. Alleen betaald de consument dan wel meer.

    If you want to solve a problem than, than find the origin of the problem.

  • Profielfoto
    1234

    @ JBG:

    ik dacht dat de fabrikant het eerste half jaar moet verdedigen dat het niet hun schuld is en het tweede half jaar de klant?!

  • Profielfoto
    R1039

    Ach, ik ben ook telefonisch altijd na de “telefonische-support” periode goed geholpen, zal ook wel uitmaken dat het een nogal prijzig Apple product was (Mac Pro), maar toch denk ik dat ze niet zo moeilijk doen maar wel graag Apple Care verkopen natuurlijk.

  • Profielfoto
    julesp

    Tjonge wat een oppervlakkige reportage, een puistenkop die huilie huilie doet omdat geen derde ipod touch krijgt, omdat hij ”het niet meer doet”. Man, je vertelt niet eens wat er uberhaupt mis is ???

    ‘Van apple moet je aantonen dat het niet jou schuld is”- Dat zegt de APR

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    @R1039, ik word ook altijd netjes geholpen, zelfs na 1 jaar en 3 maanden op mijn macbookje werd ik netjes geholpen en kreeg ik een nieuwe adapter.

  • Profielfoto
    Johnyw

    Gisteren een droogkast gekocht: 5 jaar garantie, zonder discussie !
    Ik weet wel, een Imac is geen droogkast, maar toch…
    Ze moesten bij Apple inderdaad eens een serieuze claim ( à la MS) aan de broek gelapt worden door de Europese Commissie, ze zouden snel anders gaan piepen.
    Ik ben hun arrogantie op dat gebied ook meer dan beu !!

  • Profielfoto
    Bob Ross

    Apple duur ? Het bedrag per saldo zegt toch helemaal niets over de kwaliteit ? Je betaalt gewoon voor dure technieken en productieprocessen, maw een heel inefficient en duur ontwikkeld product moet langer meegaan dan een kwalitatief gelijkaardig product wat voor minder kosten is geproduceerd ? Bullshit, erg oppervlakkig artikel inderdaad, en die verwachte levensduur slaat al helemaal nergens op. ‘Ongeveer 5 jaar’, ja, dat is rechtsgeldig.

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook belachelijk hoe Apple zich er vanaf maakt, maar ik had nu toch wel een hoogstaand stukje recht verwacht, dit is eigenlijk niet meer dan wat iedereen al wist.

  • Profielfoto
    R-Flow

    Dat is ook het probleem met dit soort uitzendingen. Er komt effe een mannetje van een bond opdraven die een standaard verhaal afsteekt. Niemand die na deze uitzending van Kassa iets opschiet. Wat wel goed is dat Apple nu steeds meer negatief in de publiciteit komt wat hopelijk steeds meer druk uitoefent.

  • Profielfoto
    janbergstra

    Ook bij garantie zit er altijd een stuk R&B (redelijkheid en billijkheid). Het beeld dat ontstaat door de uitzending van Kassa is dat Apple (of de reseller) zich niet aan de wettelijke redelijke garantiebepalingen houdt. Bovenstaande reacties geven een wat genuanceerder beeld.

    Natuurlijk moet Apple zich aan de wettelijke bepalingen houden. En wat mij stoort is dat je heel verschrikkelijk erg je best moet doen om je recht te krijgen bij Apple (of de reseller). De ene reseller is gelukkig beter vwb aftersale dan de andere. Ik geloof dat Mediamarkt en Mycom goede aftersale hebben wat dat betreft. Zijn er meer? Dan graag hier noemen.

    Apart trouwens dat Apple geen reactie geeft op de klachten in Kassa. Dat is volgens mij onhandig, want daarmee geef je aan dat het je als verkopende partij niet interesseert en neemt het wantrouwen alleen maar toe, dunkt me.

    Misschien dat Apple eens iets van de 34 miljard dollar uit het spaarpotje kan gebruiken om wat extra service te verlenen? Zou netjes zijn.

  • Profielfoto
    Ronnn

    Ik ben blij dat Apple zich volgens sommigen niet zo hoeft in te spannen als het gaat om de rechten van consumenten. Apple is op zich geen duur merk, de winstmarge van ruim 30% (meestal richting de 50%) maakt het een stuk duurder. Iedereen juichend over de winstcijfers van 1,5 miljard dollar per kwartaal? Het is jouw geld dat daar juichend wordt opgevoerd.

    Ik wil daar een stuk service voor terug. Zoals we dat ook verwachten van onze belboer en onze autodealer. Het is goed om te zien dat veel van jullie goed geholpen worden, dan hoeft dat kleine beetje extra denk ik niet een probleem te vormen. Als we over een half jaar nog steeds klachten hebben, dan kan het wel eens tijd worden voor wat aktie. Service als een extra verkopen doen ze maar in de VS, hier hebben we rechten. En Apple, waag het niet om de prijzen nog verder omhoog te gooien!

  • Profielfoto
    Kasper

    Het werd verdomme eens tijd dat de consumentenbond er iets mee ging doen.

    Voor mijn G4 toren die in maand 13 ermee ophield komt dit echter te laat.

    Schandalig dat Apple niet reageert naar Kassa/Consumentenbond.
    Kasper

  • Profielfoto
    maconly

    Als Apple niet wil gewoon een advocaat inschakelen,

    Die consumentenbond is ook een commerciële oplichtersbende.

  • Profielfoto
    JBG

    @timmyboy;
    Zou kunnen. Ik dacht het eerste jaar maar ben hier niet 100% zeker van.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Zou hoog tijd worden dat het aangepakt wordt.

    Standaard is hier twee jaar, Europees geregeld dus heb je er recht op. Pak Apple maar aan in de rechtzaal dan wordt er eindelijk eens een bedrijf terechtgewezen.

    Daarna mogen de volgende bedrijven volgen, want Apple is hier absoluut niet de enige in, met Acer en HP heb ik bijvoorbeeld vergelijkbare ervaringen. HP-compaq laptop dat letterlijk 53 weken na aankoop de geest gaf: geen genoegdoening, geen tegemoetkoming.

  • Profielfoto
    snipper

    Ook al is er die Europese wet, je hebt een rechtsbijstandsverzekering nodig om dat recht uit te oefenen. Je advocaat moet een brief schrijven, etc. en het gaat minstens een aantal weken duren voor je geholpen wordt. Als ZZP’er kan ik geen weken zonder m’n computer.

    Mijn advies is: Neem een aparte, all-risk computerverzekering. Die zijn aanzienlijk goedkoper en als je een beetje zoekt, kun je ze vinden met zelfs dekking voor brand diefstal en ‘eigen schuld’ stommiteiten, zoals koffie over je laptop.

    Andere tip in dit verband: Koop als eenmanszaak je hardware op je eigen naam, dus als consument, niet op bedrijfsnaam. Als bedrijf val je niet onder de consumentenwet en heb je je maar te voegen in de voorwaarden van in dit geval Apple. Als consument heb je meer rechten!

    De Belastingdienst staat toe dat je, als eenmanszaak welteverstaan, je zakelijke hardware op persoonlijke titel aanschaft. Dus daar krijg je geen problemen mee.

    Eerder genoemde verzekering is vaak ook goedkoper als consument, dus daar geldt hetzelfde voor.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    @computer space: “Totaal 500 euro, en in 1,5 jaar nog nooit iets kapot gegaan. Ziet er niet uit, maar het gaat om OSX toch?”

    Nou, niet echt. Ik heb vele jaren zo’n monsterlelijke en veel te luidruchtige stofzuiger onder mijn bureau gehad en betaal nu graag extra voor een fraaie, geruisloze iMac OP mijn bureau. Ik zit met mijn spullen in de woonkamer, niet op een kamertje boven, en het oog wil ook wat.

    Voor mij is dit gewoon een hoop ongenuanceerd geleuter. Elke zaak staat op zicht. Ben je als consument schuldig? Ga je zuinig met je spullen om? Ik ken mensen die dat beweren en die hun Macbook overal rond laten slingeren… Dan moet je niet raar opkijken dat het ding er na 2 jaar mee ophoudt.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Toen ik m’n iMac kocht, werd er een vergissing gemaakt door een verkoper. In plaats van 50 euro moest ik ineens 90 euro betalen voor 2 GB extra geheugen. Dat vond ik zo’n naaistreek van ze. Enkele maanden later ging ik terug met m’n toetsenbord, omdat ik het batterijniveau te snel achteruit vond gaan en de batterijen in slechts enkele weken leegliepen.

    Ik kon het toetsenbord inleveren en enkele dagen later kreeg ik een mailtje met de mededeling dat ik het toetsenbord weer op kon komen halen, maar het probleem hadden ze niet opgelost. Dit omdat ze geen defect hebben kunnen vinden.

    Nu zit ik dus nog steeds met een defect toetsenbord opgescheept en ga nog wel een keer terug. Als ze dan nog geen defect kunnen vinden, zou ik het netjes vinden als ze hem even opsturen naar Apple. Anders zou ik andere maatregelen moeten treffen.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    90 Euro voor een iMac is nog niet veel :p

  • Profielfoto
    MacEagle

    Ik zou het zinvollervinden als Apple benulux hier zijn gedachten gang over garantie uitleg.
    Zou veel gezeur schelen en we weten dan waar we aan toe zijn.
    Dus Apple pak je kans en laat ons niet in het ongewise.

  • Profielfoto
    Anoniem

    Apple Benelux? Hebben we die dan? Daar hoor je anders nooit wat van. Geen reclame filmpje, geen radiocommercial. En nou ook nog eens geen garantie. Ome Steve zit niet echt op te letten.

  • Profielfoto
    Uxmal

    Dit is gewoon dwingend recht jongen en meisjes en Apple maakt er echt een zooitje van… Wel jammer, want zo slecht gaat het niet meer met Apple dat dit nodig is. ;)

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik blijf erbij… apple weet zelf ook dat ze wat kwaliteit betreft rommel verkoopt, en daarom geven ze ook maar 1 jaar garantie.

    Ze zeggen feitelijk: we staan hooguit een jaar voor deze zooi in.

    Een zichzelf respecterend bedrijf, durft voor z’n spullen in te staan, en zou adverteren met: onze spullen zijn zó goed, u krijgt standaard 3 jaar garantie.

  • Profielfoto
    Anoniem

    @Ampelmann,

    Denk je dan dat die Amerikanen Nederlands spreken als je de helpdesk belt?
    Natuurlijk hebben wij die in de Benelux.

  • Profielfoto
    queenfan

    Het blijkt dat het 2 jaar garantie niet door Nederland is ondertekend, het fijne weet ik er niet van maar de schrijver van de quote blijkt het te weten.

    Het tweede jaar garantie geldt enkel voor landen die richtlijn 199/44/EG hebben ondertekent. Dit is praktisch heel Europa met uitzondering van een paar landen, waaronder Nederland.

    Citaat:
    Bij deze wil ik een topic starten om de 2 jaar verplichte garantie te verduidelijken. Ik baseer mij op wetteksten van het Europees recht. België heeft deze richtlijn ondertekent, Nederland NIET.

    Deze richtlijn, 1999/44/EG, heeft mijzelf geholpen om Apple te overtuigen om mijn MBP GRATIS te herstellen in het 2de jaar garantie en uiteindelijk hebben ze gezwicht en mij een nieuw toestel gegeven. De voorwaarde was wel dat ik Apple niet meer mag vervolgen wegens gebrekkig product.

    Vooral degene die dit tegenspreken gelieve jullie argumenten goed te staven en niet met verkoopsvoorwaarden van een bepaalde winkel af te komen, deze staan NIET boven deze richtlijn.

    “1649quater §1”: the selling party is liable for defaults which are presenting themselves within a term of two years following the delivery of the good.

    “Article 1604”: The selling party should deliver a good which is in accordance with the agreement.

    “Article 1649ter §1”: the goods are only be considered to be in accordance with the agreement in case:
    (1) It should be in accordance with the description as provided by the selling party,
    (2) It should be suitable for the use which the consumer intended it to use for,,
    (3) It is suitable for the intended use for which similar goods are serving,
    (4) The quality and services are normal and which fall within the level of expectancy of the consumer.

    “1649ter §4”: the lack of ‘accordance’ due to a wrong installation of the good are considered to be a breach of 1649ter §1.

    Bron:http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=10750

    Daarbij staat het niet in de wet dat men standaard 2 jaar heeft, zoals op consuwijzer te lezen is…

    Quote…

    In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie.
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

  • Profielfoto
    Ezra

    Op gebied van service heeft Apple nog heel veel te leren.

  • Profielfoto
    queenfan

    @ Ezra, ik heb het anders ervaren zie een bericht hier op het forum over een defecte superdrive na 1,5 jaar.

    Deze is keurig gerepareerd onder garantie.

  • Profielfoto
    DeRosa

    Waarom zou je een jaar garantie willen op rommel?

  • Profielfoto
    klerks1986

    @ queenfan

    tijdje terug naar consuwijzer gebeld voor mijn werk. Dit ging dan niet om een laptop maar een homecinema set maar het principe is het zelfde. Nederland kiest niet voor de Europese wet van 2 jaar garantie omdat ze vinden dat de Nederlandse wet een beter is. Volgens de Europese wet houd het na 2 jaar op en heb je verder geen rechten meer. Volgens de Nederlandse wet heb je de redelijke gebruikstermijn, in het geval van een laptop 5 jaar, waar in je een coulance mag verwachten.

    Wat wel erg jammer is, is dat apple reselers en apple erg slecht daar mee omgaan als je hier al die reacties leest. iig een goed leermoment voor Apple en de reselers.

  • Profielfoto
    BigAL

    Gisteren aan de grooveshark gegaan (geen iTunes meer voor mij) en vandaag weet ik het zeker: Geen nieuwe mac meer zolang Apple zijn suffe garantieregeling niet aanpast.
    Mijn liefde voor Apple is voorbij, het wordt tijd voor een gelijkwaardige relatie.

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    @Casperrrrrr, het rechtsstelsel wat beter leren.

  • Profielfoto
    1984

    14-11-2009 Item: Bond waarschuwt voor slechte Apple-service
    http://radio.tros.nl/?page=detail&p=38823&type=broadcast&col=left&userPage=38
    Zo zie je m,aar .TV is king;)

  • Profielfoto
    MauZ

    Dat wordt overstappen naar UBUNTU!!

  • Profielfoto
    vogel

    Het is toch een beetje jammer (understatement van het jaar…) dat je moet gaan dreigen voordat Apple actie onderneemt. Waar hep dat nou voor nodig?

  • Profielfoto
    casperrrrrrr

    @Koetjesreep

    Vooral blijven geloven dat JIJ ergens verstand van hebt. Je bent de enige…

  • Profielfoto
    MauZ

    ik denk dat ik binnenkort eens bij iFactors langs ga om de gemaakte kosten op te eisen

  • Profielfoto
    sypie

    Citaat: “Doe je dit niet, dan weigert Apple een reparatie uit te voeren na het eerste jaar, blijkt uit de klachten. ”

    Je moet natuurlijk wel je woorden correct formuleren. Hier staat dat Apple computers ouder dan een jaar, zonder Apple Care niet wil repareren. Dat is niet het geval. Ze willen ze graag repareren zelfs, allemaal geld wat er binnen komt.

    Wat er zou moeten staan is: “Doe je dit niet, dan weigert Apple een onder garantie een reparatie uit te voeren na het eerste jaar, blijkt uit de klachten.”

    Kleine wijziging maar o zo belangrijk.

  • Profielfoto
    1984

    Apple onderzoekt problemen met Superdrives
    http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=4573
    en tegen de tijd dat ze het gevonden hebben is je garantie al 3 x verlopen

    Tevens treden dergelijke problemen meestal zo rond het 3de jaar pas voor,

  • Profielfoto
    Bas038

    Van de 60-70 klagers vinden ze er maar twee met een verhaal dat echt goed LIJKT te zijn. Maar als je dan even wat langer nadenkt is er in beide gevallen geen Nederlands consumentenrecht van toepassing!

    – Die van die Time Capsule, lijkt me hier vrij duidelijk dat het een bedrijf is, en daarvoor geldt het consumentenrecht helemaal niet.
    – Die iPod Touch is gekocht in Amerika en lijkt me heel sterk dat daar het Europese consumentenrecht op van toepassing is.

    Zoals wel vaker schreeuw de consumentenbond weer heel hard over iets waarvan de duidelijk de feiten niet kennen en interpreteren ze de wet op een manier die hun wel heel goed uitkomt.

  • Profielfoto
    henkdejonghoorn

    Ik vind het vreemd dat de consumentenbond Apple eruit pikt. Want m.i. is de situatie bij andere PC merken nog slechter. Bovendien: garantie haal je bij de (PC) dealer.Bij mijn HP laptop ging de harddisk kapot na 13 maanden. Geen garantie van HP. Je kunt met veel juridische procedures de schade wel claimen bij de PC leverancier maar de marge op een gewone laptop is m.i. veel te laag om de Europese garantie te realiseren. Ze zouden met bosjes failliet gaan. Dus zul je moeten kopen bij de “beunhaas” en die laat dan gewoon de boel springen. Als het “onze” Europese overheid ernst is met zijn garantieregeling van meerdere jaren moeten ze dit afdwingen bij de bron, dus bij alle fabrikanten. De prijzen van vooral laag geprijsde laptops zullen dan wel drastisch omhoog moeten. En of we daar blij mee moeten zijn?

  • Profielfoto
    Anoniem

    @1984 dan is die toch al lang vervangen …

    Besef wel dat een computer allerlei stof aantrekt en na 3 jaar kan dat voorkomen.
    Niet iedereen werkt in een even nette ruimte … is dat dan een productie fout?

    Destijds ik een pc had spatte de dvd schijfjes in duizend stukjes:
    – drive kon ik opnieuw kopen;
    – schijf kon ik opnieuw kopen;
    – pc kast schoon maken;
    – zelfde probleem weer;

    Iedereen denkt dat alles maar gratis is tegenwoordig.
    Je koopt een computer … 1 jaar garantie, wil je 3 jaar dat kan dat koop je dan.
    Wil men 3 jaar verplichten dan zullen de prijzen simpelweg gaan stijgen.
    Dat is de oplossing die ze dan bedenken.

    En van alle geklaag zitten tevens een hoop gebruikers fouten bij.
    Bijvoorbeeld: digibeten die al denken dat de computer stuk is als je geen email kan verzenden en ontvangen omdat men de instelling niet weten.

    Productie fouten worden echt wel bekend gemaakt.
    Net als destijds met de accu’s en de heatsink problemen van de witte macbook.
    En toen is ook iedereen netjes geholpen.

    Ik heb zelfs nog een c64 die na 20 jaar het steeds doet.
    Maar het is wel een kwestie van hoe ga je met je spullen om.
    Laten we eerlijk zijn dat niet iedereen even netjes is.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik vind het niet vreemd dat ze Apple er uitpikken hoor.

    Apple is enorm populair aan het worden, en dan gaan mensen natuurlijk ook eens kijken hoe dat komt. Dan kom je bij uit bij een geweldig besturingssysteem, maar… helaas ook bij de bagger naservice, terwijl je toch zo maar even het dubbel hebt betaald voor je computer (wat zit iedereen toch maar te lullen over “de prijs die zal stijgen als je meer garantie wil”- die betaal je nu al hoor-nee niet als je een Dell van 299€ hebt gekocht).

    Dat verwacht je niet van een bedrijf dat hun producten verkoopt alsof het de heilige graal zelf is.

    Op dit moment ken ik al de eerste échte Macfans die nooit Windows hebben gehad, die al – met pijn in het hart – nadenken over een alternatief.

    Think different.

  • Profielfoto
    klonic

    Volgens europese wet heeft de consument recht op 2 jaar garantie. Volgens nederlandse wet heeft de consument recht op een deugdelijk product, dus mag een auto niet na een dag ontploffen, de batterij van de mac niet na een dag kapot zijn en moet ook een mac langer dan een dag mee gaan.

    De vraag is altijd wat is een redelijke tijd voor een product dat het moet werken? Dit is iets waar een fabrikant moeilijk over kan doen, als apple vind dat haar producten maar een jaar mee moeten gaan dan ‘sta je met een bek vol tanden’ als consument.

    Gelukkig is er een Europese wet die 2 jaar garantie afdwingt. Duurzame gebruiksgoederen moeten dus 2 jaar meegaan (batterijen, tandpasta en dergelijke dus niet).

    Ik zelf maak een hoop gebruik van garantie, RCA kabeltjes die het na een paar maanden niet doen door kabelbreukjes zijn nou eenmaal ondeugdelijk, als fabrikant weet je dat dat een zwakke plek is. Een Lord of the Rings DVD box waarvan een van de binnenhoezen kapot is, hoort ook niet.

    Airbus zegt na een jaar toch ook niet: ‘Rot maar op met je garantie, dat vliegtuig heeft een levensduur van 1 jaar, het is je eigen schuld dat al die mensen dood zijn.’ Ik vind dat hele Apple Care belachelijk. Apple moet zich aan de wet houden, dat willen zij ook van Microsoft.

  • Profielfoto
    1984

    Laptops van Apple minder betrouwbaar dan Asus, Sony
    http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2502998
    En dan zit er bij een laptop van Asus (±€350,-) ook nog eens 3 jaar garantie bij .

  • Profielfoto
    PowerMac

    Om de uitzending te bekijken moet je Silverlight installeren…jammer, dan maar niet kijken.

  • Profielfoto
    Sanderman1992

    @PowerMac

    Je kan Silverlight ook op je Mac installeren omdat er ook een Mac-versievan Silverlight is. En het werkt best goed moet ik zeggen.

  • Profielfoto
    Anoniem

    @1984 …

    Je wil toch geen laptops van 350 van asus gaan vergelijken met die van Apple?
    Je bent wel er kort door de bocht.

    Wet of geen wet maar de praktijk is anders.
    Wil men 3 jaar verplichten dan betekent dit dat jij geen keuze meer krijgt en dat de prijzen standaard hoger gaan liggen. Kortom dan worden er alleen nog maar Mac’s verkocht met Apple Care. Dat is hoe het gaat resulteren omdat het anders gewoon niet uit kan. Nu heb jij een nog jaar de keuze om te kiezen.

    Waar jij naar refereert zijn van die vlut netbooks die amper te bedienen zijn.
    En ook daar zit maar standaard 1 jaar garantie bij en geen 3 jaar (heb er zelf 1 gehad) dus dat zuig je uit je duim.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Excuseer: De meeste laptops zijn drie keer goedkoper dan een Mac en hebben standaard 2 jaar garantie.

    Dan moet dat bij ons toch ook kunnen niet?

  • Profielfoto
    oldsmelly

    Ik ben echt wel een fan van apple maar niet om de service want die vindt ik echt bagger met een grote B….

    In tijdsbestek van 1,5 jaar ……

    1. Mac pro was dood toen ik hem uit de doos haalde, kan gebeuren maar ik moest wel ff 10 dagen op een reparatie wachten, voor dat geld had ik echt verwacht dat ik een nieuwe zo krijgen en dat ik die gelijk mee kon nemen.

    2. Witte Macbook van de vrouw kreeg de bekende scheuren in de case maar omdat er ook 1 in de ondercase zat kregen we niks nada noppes vergoed/gereperareerd en dat was notabene gewoon BINNEN de garantie termijn

    3. IPhone kreeg (ook hier weer bekende) scheurtjes in de case (en ik gebruik gelijk vanaf het begin een case) maar omdat ze er een konden voelen met de nagel kreeg ik ook hier weer niks vergoed…….

    Nee de producten van apple zij geweldig om mee te werken en om te zien maar de service is gewoon K met P

    En ja ik heb meerdere malen voor het bovenstaande met apple gebeld, casenummers gehad etc etc maar niks helpt !

  • Profielfoto
    midas

    @defores
    iedereen kijkt mij altijd met verbazing aan als ze horen dat mijn laptop meer dan 2000,-€ heeft gekost. De prijs is dus hoog genoeg om er geld op te verdienen en een fatsoenlijke garantie te geven voor een top product. Bij mijn Miele wasmachine zijn ze ook overtuigd van hun producten. Daar kreeg ik dan ook 10 jaar garantie op een product van 900,-.

  • Profielfoto
    isapplegoededeal

    Ik ben van plan in 2010 mijn pc te gaan vervangen door een imac,maar de berichtgeving over de garantie en de defecten maken mij huiverig.Het lijkt mij goed om Apple eens voor de Europese Commissie te dagen en te dwingen zich te onderwerpen aan de garantiebepalingen die in NL en Europa gelden.Voor een computer moet je gewoon op 5 jaar lang probleemloos gebruik kunnen rekenen.Als Apple zich wil profileren als de Rolls onder de computers dan moet daar ook een navenante garantie tegenover staan.Noblesse oblige zou ik zeggen.

  • Profielfoto
    midas

    @isapplegoededeal,

    geen mac kopen! Al dat hippe gedoe…..

  • Profielfoto
    larstl

    Bij mijn vorige laptop een compaq, is door een systeemfout windows ‘verloren’. Zelfs met de bijgekochte garantie van de Dixons koste mij dit grapje 180 euro. Bij mijn macbook heb ik hetzelfde meegemaakt alleen waren de kosten 0 euro. Dus het is niet alleen Apple met slechte services.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    @isapplegoededeal,

    gewoon bij een APR kopen die wel 2 jaar aanbiedt , hier in Belgie is dat Media Markt & APR switch (na aanmaak van een gratis switch account)
    http://www.switchshops.be/

    In mijn ogen schandalig dat apple maar 1 jaar aanbiedt!
    bv voor de harde schijf die in een mac zit krijg je dus maar 1 jaar , koop die hetzelfde schijf bij de fabrikant zelf krijg je er 3 a 5 jaar garantie voor ???

  • Profielfoto
    BigAL

    Het is wat je noemt een zure apple

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    En bij een Time Capsule kan je niet eens Applecare kopen.

  • Profielfoto
    DutchClick

    Oh mijn G_d, wat een gekakel van Apple fanboys… ???
    De Consumentenbond volgt gewoon de wet: Burgerlijk Wetboek, boek 7. (wetsvoorstel 27 809)
    Gewoon even na blijven denken…ook al vind je je Apple spullen mooi en lekker (ja, ik ook!) en weet ik veel wat…
    Een wat kritischer houding ipv “Apple zou” en andere “zouden” van OMT zou niet misplaatst zijn. Of willen jullie zo graag vriendjes blijven met Apple?!
    Neem een voorbeeld aan de iPhoneclub, die hoewel ook wat voorzichtig, regelmatig stelling neemt…
    Erik??

  • Profielfoto
    mixthead

    id dutchclick
    Het word tijd dat apple gebruikers eens een beetje volwassen worden
    Dat is apple in elk wel geworden de afgelopen jaren en juist nu is het belangrijk
    apple goed in de gaten te houden want meestal gaat het mis als bedrijven voor een bepaald marktaandeel gaan.
    En juist omdat het merk apple voor een groot deel gemaakt is door trouwe klanten en fans
    is het te hopen dat wij een vuist kunnen maken tegen een graai cultuur of achteruitgang in kwaliteit of serves
    En niet als makke schaapjes achter een merk aan gaan lopen want als we dat doen zijn we onze reden om apple fan te zijn voor het grootste gedeelte kwijt.

  • Profielfoto
    Ed B.

    @ d.denkers: Dit citaat komt NIET uit de wet kopen op afstand – er is denk ik zelfs geen verschil tussen on-line of off-line waar het garantie aangaat. Ik citeer de consuwijzer van de overheid:

    “Garantie heeft een groot voordeel. Gaat het product binnen de garantie kapot? Dan moet de andere partij bewijzen dat dit uw schuld was. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is.”

    http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

    Verder is inderdaad – zoals ik ook al aangeef – de leverancier verantwoordelijk. Dat kan overigens ook Apple zijn. ;)

    Uit de eerste hand weet ik dat er coulant wordt omgegaan bij de aanspraak op consumentenrecht. Ik ben benieuwd of iedereen die hier op deze site over klaagt ook zelf een negatieve ervaring heeft of dat het een storm in een glas water is.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Gezien de enoooorme berg cash die Apple op de bank heeft staan zie ik geen reden voor een prijsverhoging bij een correcter garantieafhandeling.

    En ja, ik heb zelf ook negatieve ervaring. Door een Mac te kopen zonder AppleCare was ik in de veronderstelling dat mijn garantie verlopen was na een jaar. Acheraf gezien was de logicboard reparatie dus (deels?) voor kosten van Apple geweest.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Ik ben vanmiddag eens even bij het juridisch loket geweest. De zeiden simpelweg dat er in de gehele Europese Unie een standaard, minimum garantietermijn geldt van, jawel, 2 jaar! Dit is niet, zo als veel mensen denken, beperkt tot elektronica maar geldt op alle aankopen.
    Ik werd bij het juridisch loket daarnaast ook door verwezen naar de site van het Europees Consumenten Centrum, het ECC. Te vinden op: http://www.eccnl.eu

    Ik heb zelf ook eens de tijd genomen om Apple’s garantie bepalingen door te nemen. (je weet wel een van die vierkante boekjes bij je mac, die geen hond leest)

    Voor mensen die dit boekje niet meer hebben, of het nogmaals willen verifiëren, hier een link naar de pdf op Apple’s website: http://images.apple.com/legal/warranty/docs/cpuwarranty.pdf (spiegel: http://bit.ly/applerecht)

    Daar staat het volgende in.

    NEDERLANDS
    Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd

    TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT. RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE. IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN. DEZE GARANTIE GEEFT U SPECIFIEKE RECHTEN. BOVENDIEN KUNNEN VOOR U, AFHANKELIJK VAN HET LAND, DE STAAT OF DE PROVINCIE, NOG ANDERE RECHTEN GELDEN. DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND. APPLE, DE GARANTIEGEVER INGEVOLGE DEZE BEPERKTE GARANTIE, WORDT AAN HET EINDE VAN DIT DOCUMENT AANGEDUID AFHANKELIJK VAN HET LAND OF DE REGIO WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.

    Hier uit is weldegelijk op te maken dat Apple zich ervan bewust is dat er in bepaalde gebieden andere regels (en wetten) gelden

    Nogmaals: “TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT.” Apple’s garantie bepalingen en voordelen (lees: ‘de eigenlijke garantie(s)’) komen dus in aanvulling op wettelijke rechten en verhaalsmogelijkheden. (…So far so good…)

    En: “RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE.”
    Het verkoop contract in deze is jouw bon (van de winkel, ook als het online gekocht is [“kopen op afstand”] en Apple’s voorwarden (deze geciteerde teksten dus).
    Non-conformiteit, nog zo’n term waar een normaal mens niet van snapt.
    Simpelweg betekend het, dat wanneer er onenigheid¹ is met lokale of grensoverschrijdende (lees: “Europese”) wetgeving, dat dan niet wordt uitgesloten, beperkt of opgeschort.
    ¹(cq tegenstrijdigheid of inderdaad met een chiq woord “non-conformiteit”)

    En: “IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN.”
    Onder landen, staten en provincies valt in deze ook *weer* Europa te verstaan.
    In Europa is het, je raad het al, eveneens niet toegestaan om “BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN” op te leggen.
    Dus je ziet, Apple noemt het wel maar verwikkeld de clausule in abracadabra tekst.

    Nog eentje, voor we verder gaan met de een ander clausule:
    “DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.”
    Nogmaals: De garantie “WORDT BEHEERST DOOR” en zal “WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND” waarin de aankoop plaatsvond.
    Aangezien Europa een unie is met algeheel geldende wetten en regels moet je onder “LAND” ook nogmaals Europa verstaan.

    ——
    Verderop in de tekst, na alle garantie bepalingen en verhaalsmogelijkheden, lezen wij de volgende clausule:

    “VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN. VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT WIJST APPLE IN HET BIJZONDER ALLE WETTELIJKE EN IMPLICIETE GARANTIES VAN DE HAND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VOOR VERKOOPBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN GARANTIES TEGEN VERBORGEN GEBREKEN. INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”

    Dit is het toppunt van klant vriendelijkheid.
    De rechten en garantie zijn inprinciepen exclusief en komen in de plaats van… en
    Apple wijst in het bijzonder wettelijke en impliciete garanties van de hand, Tenzij dit niet rechtmatig is!

    Nogmaals:
    “VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN”

    Voor zover het is toegestaan.
    De Europese wet en ook onze Nederlandse wet staat het NIET toe om ze exclusief te houden en als vervanging voor de wet te dienen!

    En:
    “INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”

    Indien Apple de wettelijke garanties niet rechtmatig van de hand kan wijzen…
    Daar zit het al “indien” maar in Euopa kan geen enkele fabrikant/producent wetten of regels van de hand wijzen.
    En “zijn voor zover toegestaan” “al deze garanties in tijdsduur beperkt”.
    Voor zover toegestaan. In tijdsduur beperkt. Ook in deze regel, als het is toegestaan (in een land, gebied, staat, provincie of regio) beperkt Apple de garantie tot 1 jaar.
    Het is in Europa NIET toegestaan. Op Alle consumenten elektronica verkocht binnen de EU geld standaard twee (2) jaar [minimaal] garantie! Apple kan dus de garantie niet beperken tot 1 jaar!

    Zoals je in de eerste clausule kon lezen: “WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN”
    In Europa zijn dus de meeste beperkingen die Apple van uit Amerika wil opleggen: NIET VAN TOEPASSING!
    Dit en meer over consumentrecht kun je na lezen op de website van het ECC: http://www.eccnl.eu. Besteed vooral aandacht aan de volgende paragrafen (bit.ly urls naar eccnl.eu) http://bit.ly/eurecht#par3 en http://bit.ly/eurecht#par6
    (waar een Nederlandse vlaggetje bijstaat, gaat het Nederlands recht verder dan die van de EU)

    Nogmaals: bekijk de website van het ECC, http://www.eccnl.eu, ga desnoods naar een juridisch loket, en wijs de verkoper duidelijk op de wetten en regels! Haal desnoods ook de huidige negatieve aandacht in de media aan!

  • Profielfoto
    gnurck

    Hehe eindelijk iemand die leest.

    Wat mij altijd opvalt bij Apple is dat wat je voor elkaar krijgt ook erg afhangt van wie je aan delijn hebt. Ik heb wel eens een uur aan de lijn gehangen mbt. een accu van aan macbook. Uiteindelijk vervangen.

    Apple care afsluiten is onzin, ik raad eenieder aan eens te kijken naar de jaarcijfers van Apple, ze verdienen bergen met services waaronder Applecare. Kan makkelijk voor ze uit, ik raad eenieder aan dat niet af te sluiten. Je hebt minimaal 2 jaar garantie en als je een dikke imac voor 2000 euro hebt gekocht wellicht nog wel wat langer afhankelijk van het euvel.

  • Profielfoto
    Anoniem

    @ defores

    Nou, een jaar of wat geleden heb ik toch wel degelijk met een Engels sprekende meneer aan de telefoon gezeten. Dat ging over server software.

    Maar je mist de ironie. De naam Apple Benelux valt bijna alleen maar in negatieve zin. Zelden zie in Nederland een reclame spotje op televisie. Zelden komt Apple Benelux echt lekker vet positief in het nieuws.
    Apple resellers hebben over het algemeen best aardig personeel, maar hebben wij een Genius Bar ergens in Nederland? Ik ben dus wel eens in New York geweest enne het kopen van Apple spulletjes is daar toch echt wel erg leuk.

  • Profielfoto
    karel_appel

    Na 19 maanden was afgelopenweek mijn timecapsule dood.
    Eerst gebeld naar de APR waar ik hem gekocht had. Die verwezen mij door naar apple. Daarna gebeld met apple en kreeg daar uiteindelijk iemand aan de telefoon die zei dat apple het probleem met de timecapsule’s erkende. Na wat informatie uitwisselen kreeg ik binnen twee dagen een nieuwe en de oude werd meteen meegenomen door ups. kosteloos. Ik had geen applecare.
    Ik vind alleen dat de APR dat voor mij had moet regelen, ik zie zo het nut niet in om bij een APR te kopen want dan kan ik het ook online of mediamarkt doen.

  • Profielfoto
    caers_bart

    Apple heeft een belachelijke garantiepolitiek, maar dat besef je pas als er eens echt iets aan je mac is. Geld vragen voor een garantie waar je sowieso recht op hebt is een beetje erover.

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Nogmaals mensen: De verkoper is in de EU verplicht 2 jaar garantie te leveren. Apple’s garantie, is wat je noemt: FABRIEKSGARANTIE! Echter is het in de EU zo ge regeld dat die minimum van 2 jaar bindend is, voor zowel voor de verkoper, als de producent. (Daar je onder de wet gezien een contract (lees: verkoopcontract) hebt met de winkel, moet je je wenden tot die winkel, is die failliet dan ga je naar de producent.

    Je moet er als consument wel rekening mee houden, dat 6 maanden na aanschaf de bewijslast (in geval van defect) niet meer bij de verkoper dan wel producent ligt maar bij de koper (jij dus). Is het defect of uitval (na die 6 mnd.) aantoonbaar, niet door eigen schuld (lees: een verborgen of later ontstaan gebrek; bijvoorbeeld de ‘faulty’ [falende] superdrives) opgetreden, dan moet de verkoper tot kosteloze reparatie of vervangen overgaan.
    Dit is tijdens, lees binnen die Europese minimale garantie verplichten van 2 jaar. Daar onze wet verder gaat, zegt de Nederlandse wet: na 2 jaar heb je nog drie jaar recht op een deugdelijk product*, binnen die resterende 3 jaar, geld dat de verkoper vanuit coulance moet handelen, en dat ze nimmer de volledige reparatie kosten mogen eisen. De reparatie of vervangings kosten moeten, afhankelijk van de aanschafwaarde en de leeftijd van product bepaald dan wel bijgesteld worden.
    Dus: er mag nooit 100% reparatie of vervangings kosting gerekend worden.

    De wet is gelukkig ook zeer specifiek m.b.t. extra cq aanvullende garanties á la AppleCare. Bij extra dan wel aanvullen (fabrieks)garantie blijft ten alle tijden de bewijslast (v.h. eventueel defect) bij de verkoper dan wel producent.

    *Je hebt dus in principe niet recht op garantie van 5 jaar, maar op een deugdelijke product binnen die 5 jaar.