Uitgevers werken samen aan digitale verspreiding magazines

9 reacties

Vooraanstaande Amerikaanse uitgevers als Condé Nast, Hearts en Time Inc. slaan hun handen ineen om hun magazines in digitaal formaat beschikbaar te stellen. Dat meldt The New York Observer op basis van bronnen. Onder de paraplu van deze uitgevers bevinden zich zo’n 50 titels, waaronder The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Esquire en O, The Oprah Magazine.

Plannen voor een online winkel beogen de verkoop van losse edities op papier en in een digitaal formaat. Dit formaat, dat in ontwikkeling is, zal geschikt zijn voor meerdere platformen, zoals smartphones (iPhone) en tablets.

De partijen zouden slechts enkele weken verwijderd zijn van een overeenkomst. De activiteiten zullen worden ondergebracht in een nieuw op te richten joint venture. John Squires, nu nog Time’s executive VP, zal naar verluidt in de startfase de leiding nemen over het project.

Een samenwerking op deze schaal zou meer opleveren dan individuele initiatieven om meer omzet te halen uit lezers. Bovendien willen de uitgevers de toekomst van hun sector in eigen hand houden en voorkomen dat zij afhankelijk worden van één partij voor de digitale verspreiding van hun producten, zoals nu het geval is met muziek in Apple’s iTunes.

Op de huidige e-readers, zoals de Kindle van Amazon, zijn kranten en tijdschriften te lezen in dezelfde vorm als op papier. Squires wil een nieuw product ontwikkelen dat aantrekkelijker is voor de consument en waarvoor zij bereid zijn te betalen.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Het prijskaartje zal toch de doorslag moeten geven voor het slagen van deze manier van tijdschriftenverkoop.

  • Profielfoto
    michiel112

    Wat heeft dit met Apple te maken?

  • Profielfoto
    voor een apple en een ei

    @michiel112
    Waren er niet nogal wat geruchten over een Apple Tablet die voor dit soort doeleinden zou moeten dienen?

  • Profielfoto
    Statenweg

    En dat Apple kranten/tijdschriften wil verspreiden via iTunes voor die tablet.

  • Profielfoto
    spacefreek

    @michiel, En dat het op de iPhone te lezen is natuurlijk

  • Profielfoto
    michiel112

    Ja weet ik wel, maar dit zou toch even in het artikel vermeld kunnen worden. En dan nog wat betekent dit dan? Dat de gesprekken tussen Apple en uitgevers (als die er al waren) zijn stuk gelopen. En dat de uitgevers hierop zelf een het initiatief hebben genomen. Zo hebben ze zelf alles in handen, maar is het nut van een tablet mij nog minder duidelijk geworden voor Apple. Dus leid ik aan dit artikel af dat de tablet van de baan is…:p

  • Profielfoto
    ctxppc

    @voor een apple en een ei: Die uitgevers zijn helemaal op hun hun kop gaan staan terwijl Apple nog wacht…:p

  • Profielfoto
    Lustigson

    Interessant. Het past ook wel in het artikel van Freek Beel over dit zelfde onderwerp: http://www.publishr.nl/2009/11/uitgeven-2-0-what-would-apple-do/

  • Profielfoto
    Yip

    @michiel112: En al heeft het wat minder met apple te maken dan normaal, wat is daar het probleem van?
    :angry: