Nieuwe ontwikkelingen rond Twitter en de relevantie voor het Internet – Deel 1

Door: Jorg - 27 reacties

Dit is het eerste deel van een tweedelig artikel over Twitter. In het eerste deel bekijken we wat Twitter inhoudt, en vooral waarom de meningen over het nut van deze service zo verdeeld zijn. In het tweede artikel gaan we vervolgens verder in op nieuwe Twitter-functies en het gebruik ervan op de iPhone.

Twitter lijkt de meeste Internetgebruikers nog steeds in twee kampen te verdelen: zij die de dienst omarmt hebben als vast onderdeel van hun online activiteiten, en zij die absoluut niet begrijpen wat er nu zo leuk is aan het sturen van in hun ogen zinloze berichtjes van 140 tekens. Het blijkt erg moeilijk te zijn om één van beide groepen te overtuigen van het gelijk van de ander. De meningen over Twitter zijn scherp en standvastig. Ondertussen breidt de Twitter-service zich continu uit met steeds weer nieuwe functies, die bedoeld zijn voor het beter stroomlijnen van de gebruikerservaring en nieuwe gebruiksmogelijkheden aan de dienst toevoegen.

In dit artikel proberen we te bekijken wat de relevantie van Twitter is voor Internetgebruikers. We nemen de verschillende meningen onder de loep en bekijken hoe Twitter zich verhoud tot andere diensten als Hyves.

Het beeld van Twitter

Bij de meeste niet-Twitter gebruikers bestaat het beeld dat de dienst uitsluitend bedoeld is om van minuut tot minuut allerlei triviale bezigheden uit je dagelijks leven met het publiek te delen. Vaak hoor je deze groep verzuchten dat ze “totaal geen behoefte hebben” aan het “constant willen weten wat een ander doet”. “Saai”, “zinloos” en “tijdverspilling” zijn kwalificaties die vaak gebruikt worden door deze mensen, die niet zelden zonder enige hands-on ervaring met Twitter menen zich een genuanceerd oordeel te kunnen vormen. (Lees bijvoorbeeld maar eens de reacties onder een artikel van afgelopen weekend waarin bekend werd gemaakt dat Twitter door Onze Taal is uitgeroepen tot woord van het jaar, iets wat op zich zelf overigens discutabel is).

Toch lijkt het niet zo vreemd dat buitenstaanders dit beeld van Twitter hebben. Tot voorkort was de vraag die Twitter stelde bij het venster waarin het bericht getypt kan worden: “What are you doing?”. Je beperken tot het beantwoorden van deze vraag zou inderdaad een nogal gelimiteerd gebruik opleveren. De meeste gebruikers voelden zich hier echter niet toe verplicht, getuigende het grote aantal verschillende manieren waarop Twitter wordt ingezet. Toch hebben de mannen en vrouwen van Twitter zich nog eens achter de oren gekrabt over de formulering, die dan ook enkele weken geleden is veranderd in het meer passende “What’s happening?”.

Waarvoor wordt Twitter gebruikt?

De basis achter het concept van Twitter is de meeste mensen wel bekend. Je stuurt berichtjes met een lengte van maximaal 140 tekens die kunnen worden gelezen door de mensen die jou volgen, en op jouw beurt kun jij de berichten lezen van de mensen die je zelf volgt. In een notendop is dat de basis van Twitter.

Maar welke berichten moet je dan sturen? Het mooie van Twitter is dat dit iedere gebruiker geheel vrij staat. Zo kun je inderdaad schrijven dat je naar de supermarkt bent geweest, en dat je de kat door het kattenluikje hebt horen binnenkomen, maar vaak zullen dit soort berichten zowel de schrijver als het lezende publiek snel gaan vervelen. Mijn Twittergebruik kenmerkt zich bijvoorbeeld het beste door als uitgangsvraag niet te stellen “What’s happening?”, maar eerder “What’s on your mind?”. Dit verbreedt het aantal onderwerpen waarover getweet kan worden drastisch. Verreweg de meeste van mijn tweets zijn commentaren op zaken die mij interesseren (zoals alles op het gebied van Apple en consumentenelectronica, ontwikkelingen in de gedrukte en audiovisuele media, en af en toe een politieke uitspatting). Regelmatig verwijs ik hierbij naar een online artikel of een TV-programma. Maar uiteraard maak ik ook melding van opmerkelijke zaken die ik op straat tegenkom (ik heb bijvoorbeeld een voorkeur voor rare teksten op bordjes), of leuke voorvallen die ik de moeite vind om met anderen te delen.

Belangrijk hierbij is dat er twee manieren zijn om Twitter-berichten te lezen. Naast het volgen van een vast aantal personen is het ook mogelijk om te zoeken op woorden die in een tweet voorkomen. Direct verschijnen dan de tweets in beeld die over het betreffende onderwerp gaan. Ideaal in situaties waarin actualiteit een grote rol speelt (van politieke ontwikkelingen tot voetbalwedstrijden), maar het is bijvoorbeeld ook geschikt voor het volgen van zaken die gewoon je interesse hebben. De meeste Twitter-programma’s bieden de mogelijkheid om een permanent aantal steekwoorden constant in de gaten te houden, zodat je altijd van de voor jou relevante tweets op de hoogte wordt gebracht.

Basiskenmerken van Twitter

Er zijn een aantal kenmerken van Twitter die de dienst onderscheiden van andere Internetfenomenen.

Real-time
Een van de grote krachten van Twitter is het gegeven dat alles zich real-time afspeelt. Wat je nú post, staat nú op Twitter. Dit geeft een extra dimensie aan het lezen van tweets: je weet dat de schrijvende partij het bericht zojuist geplaatst heeft. Dit maakt het mogelijk om snel op actuele zaken in te spelen, of om te reageren op wat iemand schrijft.

Geen specifieke ontvanger
De algemene Twitter-berichten die je het Internet opstuurt zijn niet gericht aan één specifiek persoon of een groep personen. Een e-mail wordt altijd persoonlijk geadresseerd, waardoor de verzendende partij altijd moet bedenken of de ontvanger wel in de boodschap geinteresseerd is (en hij zal dus een zorgvuldige afweging moeten maken bij het kiezen van de ontvangers). De ontvangende partij zich altijd afvragen waarom juist hij of zij dit bericht krijgt. Vaak zal de ontvangende partij zich ook verplicht voelen om op het bericht te moeten reageren. Op Twitter kun je je hart luchten zonder gehinderd te worden door deze vragen. De drempel om een gedachte of verwijzing te delen zal dus een stuk lager zijn. De ontvangers op hun beurt, in dit geval dus de “followers” van een bepaalde Twitter-gebruiker, zullen de berichten die hen niet interesseren gewoon overslaan. Het is niet nodig om op het bericht te reageren.

Bondigheid
Twitter-berichten kunnen een maximale lengte hebben van 140 tekens. Dit dwingt de zender dus tot het creatief formuleren van zijn boodschap, en zorgt ervoor dat de tweets behapbaar blijven voor de lezers. Die lezers kunnen tijdens hun werkzaamheden op de computer snel notie nemen van het berichtje, omdat de tijd om het te lezen verwaarloosbaar is, en er geen actie behoeft. E-mails vergen tijd om te worden gelezen, en vaak zal de gebruiker dit moment uitstellen tot hiervoor voldoende tijd kan worden vrijgemaakt. En mocht een Twitter-berichtje niet volstaan voor het verkondigen van een boodschap, dan kan er altijd nog naar de persoonlijke blog of webpagina verwezen worden. Voor lange redenvoeringen is Twitter niet bedoeld.

Twitter versus Hyves

Kenmerkend voor Twitter is de nadruk op taal en het geschreven woord. Uiteraard is het mogelijk om een link op te nemen naar een website of een foto, maar de meeste aandacht gaat uit naar het kort, bondig en -afhankelijk van je lezerspubliek- boeiend verwoorden van je gedachten. Voornamelijk jonge gebruikers lijkt dit af te stoten. Het ligt voor de hand om een verband te zoeken in alternatieve communicatiemiddelen die deze doelgroep meer aanspreken. Zo wordt instant messaging (“MSN”) veelvuldig gebruikt voor 1-op-1 communicatie, en zijn sociale netwerken als Hyves razendpopulair. Bij die laatste lijkt een eigen cultuur te zijn ontstaan waarbij iemands status wordt afgemeten aan het aantal “vrienden” dat hij of zij heeft. Omdat het “vriend worden” op Hyves nauwelijks gevolgen heeft voor de gebruikerservaring van die site, en de meeste jongeren niet te beroerd zijn om elkaar in dezen te helpen, lopen de vrienden-aantallen niet zelden in de honderden.

Op Twitter speelt dit minder, al zou een parallel getrokken kunnen worden met aantal “followers” van een Twitter-gebruiker. De keuze om iemand te volgen zal echter meer overwogen worden gemaakt, omdat het aantal berichten van personen die je niet echt interesseren anders snel de overhand kan nemen. (Per gevolg kunnen we stellen dat Twitter-gebruikers die ver boven de honderd personen volgen in veel gevallen geautomatiseerde accounts zijn (spam), die uitzijn op een mogelijke “return of the favor”, zodat zij zelf gevolgd worden en zodoende hun reclameberichten onder het oog van de Twitter-gebruiker krijgen). Los hiervan kunnen tweets ook gevonden en gelezen worden door personen die de gebruiker niet volgen door te zoeken op bepaalde sleutelbegrippen, zoals hierboven beschreven.

Bovendien ontbeert Twitter alle toeters-en-bellen waarmee sociale netwerken als Hyves worden uitgerust. Je kunt geen “tik”, “respect” of “niet OK” uitdelen. Er zijn geen smileys of andere iconen. Je kunt geen Flash-spelletjes of videoclips in je profiel embedden. En bovendien kun je jezelf niet etaleren aan de hand van lange lijsten met je “favoriete merken” of het plaatsen van repeterende achtergrondfoto’s waardoor de teksten van de, toch al nauwelijks navigeerbare site, onleesbaar zijn. Je zult het bij Twitter puur moeten hebben van je interessante tekstberichten.

Het belang van Twitter

Zoals gezegd bestaat er een groep mensen met een uitgesproken negatieve houding ten aanzien van Twitter. Affiniteit met Twitter blijkt een persoonlijke zaak. Zo zullen sommige mensen zich sterker aangetrokken voelen tot het idee dat zij hun zegje kunnen doen over alle zaken die ze interesseren, met een potentieel groot bereik. Of geinteresseerd zijn in het lezen van de opmerkingen van vrienden of bekenden, of van mensen die ze bewonderen of interessant vinden. Aan de andere kant staan Internetgebruikers voor wie Twitter minder aansprekelijk is. Misschien omdat hun interesses niet worden vertegenwoordigd (al lijkt die kans klein), of omdat de vorm van communicatie via Twitter hen niet aanstaat, zoals in de hierboven beschreven groep jonge Internetters.

Persoonlijk ben ik van mening dat Twitter een groot gat opvult wat bestond tussen websites en blogs aan de ene kant, en e-mail en instant messaging aan de andere kant. Voor veel mensen is een blog te hoog gegrepen, de meeste zullen geen betogen houden met een omvang die een eigen blog vereisen. Bovendien is een blog een eilandje op het grote wereldwijde web, wat moeilijk door de toevallige passant gevonden zal worden. Een blog is ook minder geschikt om te reageren op anderen die niet zelf op jouw blog actief zijn, laat staan op een nagenoeg onmiddellijke manier. Maar evenzogoed volstaat voor veel mensen niet de gerichte 1-op-1 communicatie via e-mail en chat. Soms omdat ze een bericht niet specifiek aan een bepaald iemand willen richten, of omdat ze de potentiële lezers niet op voorhand kennen.

Twitter lijkt hier de perfecte middenweg te hebben gevonden. Het is bondig, snel, makkelijk in gebruik, vrij van onnodige toeters-en-bellen, real-time, bereikt een potentiëel groot publiek dat gericht naar jouw onderwerpen op zoek is, en is makkelijk te implementeren door ontwikkelaars waardoor er een grote keuze aan Twitter-clients is. En Twitter leent zich perfect voor gebruik op een geavanceerde mobiele telefoon als de iPhone.

In het tweede en afsluitende deel van dit artikel gaan we in op de nieuwe functies die de afgelopen weken aan Twitter zijn toegevoegd, zoals de nieuwe retweet-optie, de Lists en de nieuwe geografische tagging van tweets. We kijken waarom Twitter zich zo makkelijk leent voor een grote verscheidenheid aan iPhone-apps, en waarom geo-tagging wel eens heel belangrijk kan worden in de toekomst. Tenslotte nemen we nog enkele, in onze ogen, zwakke plekken van de dienst onder de loep.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Bor

    Interessant artikel!

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Leuk artikel alleen het is wel duidelijk dat jij pro-Twitter bent:P. Ik vind het altijd wel bijzonder hoe mensen kunnen zeggen dat ze “druk” zijn maar vervolgens wel constant lopen te twitteren.

  • Profielfoto
    Undaunted

    Bedankt, dat geeft een hoop opheldering. Duidelijk en boeiend geschreven. Goed weekend:)

  • Profielfoto
    iPrincess

    Goed geschreven!

  • Profielfoto
    ozzie X

    Goed artikel, maar mij heb je nog niet kunnen overtuigen dat Twitter iets wezenlijks toevoegt. Als het over een jaar nog bestaat zal ik mijn mening misschien herzien, maar in mijn ogen is het geen lang leven beschoren.

  • Profielfoto
    Whymme

    Ik heb het artikel gelezen en zie nog steeds het nut van Twitter niet:) Goed, ik kan jou dus volgen en dan telkens berichten van maximaal 140 letters lezen over wat jij vindt van electronica en geinige bordjes op straat. Nou en? Waarom denk je dat ik daarin ben geïnteresseerd?

    Twitter zoals jij het schijnt te vullen is naar mijn mening met de eerste particuliere websites, met titels als “mijn hond” en foto’s van de hond van de eigenaar van de site. Maar websites zijn al snel groter en meer interessant geworden, en er is nu veel informatie te vinden op het internet – informatie die interessanter is dan “mijn hond”. Hoe kan Twitter interessant worden? Naar mijn mening niet door iemand die berichten van 140 tekens over electronica in het rond strooit (niet persoonlijk bedoeld). Zoveel interessants kun je niet vertellen als je maar 140 tekens tot je beschikking hebt; ik lees dan liever een uitgebreider bericht op een website (of in een tijdschrift). Daar haal ik meer uit. Het interessante van Twitter is naar mijn mening de tijdigheid; je kunt een bericht uitsturen dat meteen gelezen kan worden. Een homepage of blog is statischer. En aan de andere kant kun je met Twitter een grote groep mensen bereiken. Een SMSje of telefoongesprek is ook tijdig, maar dat is meestal maar een op een.

    Ik heb gehoord dat Twitter was ingezet om hele groepen wachtenden te informeren over wanneer zij aan de beurt zouden zijn voor vaccinatie. Of door een groep mensen die een conventie bezochten en ieder huns eigen weegs gingen. Via een zelfde hashtag bleven ze contact met elkaar houden en konden afspraken maken om elkaar bij een bepaalde stand te ontmoeten en te gaan lunchen. Instant communicatie met, of tussen, een groep mensen die niet bij elkaar is, dat is volgens mij het voordeel van Twitter.

    Goed, dus ik zie het nut van Twitter wel. Maar (als niet-Twitteraar) zie ik dat anders dan jij. Naar mijn mening gebruik je je Twitter als een soort van blog van 140 tekens per boodschap. Je blijft in het website-denkpatroon zitten, en gebruikt Twitter als een soort blog voor kleine boodschappen. Daarmee overtuig je niet-Twitteraars niet van de voordelen van het medium. Probeer eens out of the blog-box te denken en te kijken wat je met Twitter kunt doen wat niet met een blog, of SMS, of mail, of een website, kan. Door Twitter te verkopen als een middenweg tussen SMS en een blog, doe je het medium naar mijn mening tekort.

  • Profielfoto
    RASH

    Goed artikel. Ik mis toch nog wel iets over het gebruik (en zoals ik Twitter gebruik).

    Als je iets heel graag doet, kun je mensen vinden die dezelfde interesse hebben en hen volgen. Je vindt die mensen op de gewone manier (echte leven, websites, forums, etc.) en vraagt hun om hun twitter naam, of je gebruikt de zoekfunctie van Twitter.

    Als je wat tijd over hebt, kun je lekker kletsen over je interesse, zeg maar een kwartiertje per dag. Zo blijf je in contact met die mensen, maar wordt het geen obsessie.

    Als sommige mensen die jouw volgers volgen net zulke interessante dingen zeggen, kun je hen ook volgen, etc. En zo groeit je selecte groepje gestaag uit. Mensen die plotseling nonsens uitkramen en niet reageren op je vragen wat er aan de hand is haal je gewoon weer van je lijst van volgers af. Zo blijven de gesprekken die je hebt relevant.

  • Profielfoto
    Joopjr

    Ik heb alles gelezen en toch denk ik hetzelfde over twitter als voorheen. Ik gebruik het ook niet. Ik kan toch net zo makkelijk op hyves een WWW neerzetten wat ik doe of waar ik aan denk. Of een blogje schrijven op hyves. Mijn aanzicht van twitter is dat als je alleen al tientallen mensen volgt je overladen word met berichten en het niet kan bijbenen en dat is me grootste struikelblok. Waarom twitter? Waarom niet een WWW op hyves?

    Waarom zou ik trouwens gevolgd willen worden door wildvreemde mensen of totaal vreemde mensen volgen? Als ik op de hoogte wil zijn van dingen lees ik wel het nieuws op een site zoals deze.

    Ik sluit me voor de rest aan bij Whymme.

  • Profielfoto
    iSponge

    Ik deed al een beetje aan twitter, maar met dit artikel heb ik nu wel een beter inzicht wat nu eigenlijk de bedoeling is:P

    @ozzie X, twitter is er al vanaf 2006.. dus een jaartje langer zal wel lukken;)

  • Profielfoto
    beckie

    Ben het eens met @RASH. ‘k Gebruik Twitter voornamelijk als zoekmachine en kan op deze wijze “soulmates” rechtstreeks en laagdrempelig benaderen. Google is soooo 2008…

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    @Whymme: Geheel met je eens. Goed geschreven.

  • Profielfoto
    Wouter Dam

    Ben wel eens benieuwd hoeveel tijd een gemiddelde twitteraar overdag (wellicht in de baas zijn tijd) besteed aan Twitter.
    Ben ook benieuwd of er wel eens onderzoek is gedaan naar het effect van sociale netwerken op de productiviteit en in het verlengde daarvan de economie.
    Zou er een verband zijn met huidige crisis en opkomst van twitter, facebook, linkedin, etc.?

  • Profielfoto
    sypie

    Twitter is het nieuwe RSS… Steeds meer websites smijten hun RSS in Twitter. Zo kunnen lezers er ook nog eens op reageren, altijd handig.

  • Profielfoto
    Mac-@

    Wederom een artikel met een onderwerp waar ik zelf niets mee doe maar wel met interesse heb gelezen. Erg informatief en super goed geschreven. Complimenten !

  • Profielfoto
    pelpinda

    Helemaal mee eens! Ik had eerst zelf ook zoiets van wat moet je met al dat getwitter. Nu gebruik ik het meer als info medium om op de hoogte te blijven. Heerlijk geen ellenlange nieuwsbrieven, maar gerichte zaken waar je informatie over wilt!

    Even als ik naar het werk reis de laatste berichten lezen voor de laatste info.

  • Profielfoto
    Ezra

    Leuk artikel weet ik ook weer wat meer. Heb Twitter nog nooit geprobeerd maar ben het ook niet van plan…

  • Profielfoto
    WaZoo

    Er is maar 1 GROOT probleem met Twitter, dat is de koppeling met andere ‘social communities’ zoals bijvoorbeeld LinkedIn. Die twee kunnen verbonden worden, waardoor menig LinkedIn mailbox vol loopt met onzinnige berichten van mensen die denken dat hun zakelijke contacten het fijn vinden om te weten dat er een stoeptegel op de Keizersgracht schuin ligt…
    Hou daar in hemelsnaam mee op en hou Twitter bij je followers, en niet bij de mensen die daar absoluut niet in geïnteresseerd zijn!
    Twitter is voor Twitters, niet voor anderen, want zo interessant is het echt niet, het ontstijgt bijna nooit het niveau van het nieuws van RTL4.

  • Profielfoto
    Erwal

    kijk, als mijn wasmachine de reparateur nu eens twittert als hij kapot gaat, da’s pas handig. Twitterende “dingen” die functioneel iets te melden hebben, dat lijkt me heerlijk. En dit werd vorig jaar als serieuze toepassing voor Twitter genoemd door een spreker op de Cebit.

    Maar zit ik niet op een continue infostroom van anderen te wachten. Prikkels genoeg zonder Twitter. Ik ken mensen die twitteren en zich regelmatig afvragen of ze niet weer eens wat moeten tweeten maar eigenlijk niet weten wat ze willen melden. Ophouden met dat neurotische gedrag denk ik dan. En toch is het soms interessant om te weten waar iemand mee bezig is, dus is het wel zinnig om echt relevante zaken te tweeten naar je volgers. Maar graag met mate en enige terughoudendheid.

  • Profielfoto
    computer space

    Waar komt die 140 vandaan? Bij een artikel over Twitter lijkt me dat een getal dat toelichting behoeft. Lijkt me trouwens leuk als het variabel wordt. Een groep die 20 tekens genoeg vindt, een groep die 300 tekens wil

  • Profielfoto
    Ouw

    Afgelopen week is de LHC bij CERN weer opgestart. Je zou toch verwachten dat CERN, waar ooit het world wide web is ontwikkeld, de berichtgeving op haar sites voortdurend zou actualiseren. Nou, dat viel nogal tegen. Toen kwam ik er achter dat de medewerkers in de controlekamer via Twitter wel voortdurend de laatste nieuwtjes doorgaven. Dat zegt natuurlijk meer over het gedrag van de mensen die het dichtst bij de nieuwsbron zitten dan over het nut van Twitter zelf. Hoe dan ook, op mijn oude dag heb ik nu maar een Twitter account aangeschaft en de nieuwtjes krijg ik binnen als RSS feed. En dat gelul van een zekere minister van buitenlandse zaken interesseert mij hoegenaamd niets.

  • Profielfoto
    BartT

    Twitter is een uitstekend medium om snel en selectief gewenst nieuws te volgen. Ik ben zelf huisarts en heb het RIVM laatst nog gevraagd om mee te doen met Twitter, zodat ik direct zie wanneer er updates over de Mexicaanse griep zijn. Om maar een voorbeeld te geven (ze doen het overigens nu ook, goede stap!). Voor onze praktijk heb ik ook een twitteraccount omdat ik er veel voordelen in zie om patienten die nieuws van de praktijk willen weten snel te bereiken. Natuurlijk is dat ook een beetje om te experimenteren met nieuwe media (nog bijna geen volgers….), maar ik geloof echt in het nut van dit medium.

  • Profielfoto
    RASH

    Voor de nee-zeggers: er is niemand die zegt dat je Twitter moet gebruiken. Twitter is voor mensen die openstaan voor ideeën van anderen en denken er iets van te kunnen leren.

    Ik geef toe, het meeste is prut, maar soms is er iets bij waar je zelf nooit zou zijn opgekomen. Zeg nou zelf, hoeveel originele ideeën heb je zelf per dag? Als het er vijf zijn, behoor je tot de top-creatieve mensen van deze planeet.

    Beter dan maar ideeën lenen van anderen. Ideeën zijn immers vrij.

  • Profielfoto
    Lau24

    Twitter is voor kanslozen;)

  • Profielfoto
    guide506

    Interessant artikel! Duidelijk dat je een twitterfan bent en geen hyvesfan. Om op dat laatste terug te komen; hoe meer vrienden hoe beter, maar extreem veel vrienden maakt je een computer nerd. Jammer overigens dat je vriendenaantal overal zo prominent aanwezig is. (En ja ik heb een gemiddeld aantal vrienden). [/offtopic] Ben benieuwd naar je tweede deel!

  • Profielfoto
    Neptunus

    Ik vind het een goed artikel! Het enige is dat het begint als een beschouwing en eindigt als een betoog, beetje verwarrend.:-) Voor de rest ben ik het met je eens, maar dat komt omdat ik zelf ook twitter. Dan ben je het al snel met iemand die pro-twitter is eens.

  • Profielfoto
    RASH

    @Neptunus Ik ben het daar wel met je eens. Het is een goed gebruik in verslaggeving dat meningen duidelijk gescheiden worden van feiten. Geef de feiten apart, zodat mensen een eigen mening kunnen vormen en plaats daarnaast je eigen mening.

    Niemand zit immers te wachten op propaganda (lees: een mengelmoes van feiten en meningen) voor Twitter op een website over Apple producten en wat daarmee samen gaat. Laat Twitter hun eigen propaganda maar doen. Een advertentie plaatsen op One More Thing lijkt me dan de beste methode voor zulke berichtgeving.

    Ben overigens zelf een overtuigd Twitter-gebruiker, maar vind dat mensen zelf moeten uitvinden of het een nuttige service is. Als je er niks aan hebt, vooral niet gebruiken!

  • Profielfoto
    gnurck

    Er zijn bedrijven/mensen die prima gebruik maken van Twitter bijv:
    http://twitter.com/AlbionsOven
    of deze:
    http://twitter.com/villainumbria

    Fantastisch als je in de buurt van de bakerij woont en je brood echt warm wilt of op vakantie bent in Umbrie. Wat de meeste mensen twitteren zal weinig kunnen boeien, probleem met twitter is dat het weer een infobron is naast de tig die er al zijn. Mensen moeten er tijd voor vrijmaken. Alleen voor bedrijven en mensen die echt wat te zeggen hebben loont het denk ik.