Consumentenbond: Apple Resellers hebben lak aan consumentenrechten

Door: Siebren Verhoef - 61 reacties

De Consumentenbond heeft het gemunt op de Apple Premium Resellers. Volgens hen is de klachtenafhandeling van een aantal Apple Premium Resellers is in strijd met de rechten van consumenten. De organisatie roept leden van de Consumentenbond dan ook op om het te melden wanneer ze geconfronteerd worden met een slechte klachtenafhandeling bij een Apple Premium Reseller.

De Consumentenbond zegt Apple al op de slechte klachtenafhandeling bij de APR’s te hebben aangesproken, maar het bedrijf heeft hier niet op gereageerd. De Consumentenbond kreeg laatste jaren veel klachten over de Apple-winkels. Met het inzamelen van klachten hoopt de Consumentenbond het alsnog voor elkaar te krijgen dat Apple ervoor zorgt dat klachten correct worden afgehandeld.

De klachten gaan over het algemeen over het afwimpelen van klanten wanneer hun producten buiten de garantieperiode stuk gaan. De Consumentenbond noemt hierbij een voorbeeld waarbij een klant na twee jaar terug ging met een Mac waarvan de grafische kaart stuk was. Deze klant kreeg in de winkel te horen dat hij de reparatiekosten van €1100 zelf moest betalen. Wanneer de klant hier niet mee akkoord gaat, moeten er nog onderzoekskosten worden betaald.

In dit geval is de winkelier volgens de Consumentenbond verantwoordelijk, en hij/zij mag deze verantwoordelijkheid dan ook niet afschuiven op de fabrikant, of zich achter de Apple garantie verschuilen. De winkelier zou op z’n minst een deel van de reparatie moeten vergoeden, aldus de Consumentenbond.

Reacties

61 reacties
  • Profielfoto
    Justus

    Gekken zijn het

  • Profielfoto
    MrPinda95

    Eindelijk, geef mijn gewoon 3 jaar garantie zonder nog 300 euro extra te betalen.

  • Profielfoto
    St. Mobbs

    Op het forum hebben we daar ook al tig draadjes over gehad. Het draait er eigenlijk altijd op uit dat Apple gelijk krijgt. Alleen het inzetten van een advocaat wil nog wel eens helpen, maar dan omdat ze van je gezeur af willen zijn. ???

  • Profielfoto
    MacHanker.

    Terecht, bij een premium merk als Apple waar ik veel geld voor neerleg hoort een premium garantie! Daarom mijn Macs bij de Media Markt gekocht, ik word zelfs daar nog beter geholpen als bij de APR, dat zegt genoeg.

  • Profielfoto
    Maced.2

    En terecht maar weer :D

  • Profielfoto
    Gaston Melis

    Het Europees recht schrijft voor dat je voor producten waarvan je een langere levensduur mag verwachten, zoals een computer, ook navenant garantie mag verwachten van de leverancier. Voor een wasmachine of een laptop kun je rekenen op drie jaar garantie. De APR’s moeten die garantie bieden en wat zij met Apple daarover afspreken is geen zaak van de consument. De APR’s willen je wel anders doen geloven en verkopen je graag een duur AppleCare pakket, een verlengde garantie waar je eigenlijk helemaal niet voor hoeft te betalen.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Applecare kan je heel goedkoop krijgen op eBay. Ik heb voor 55 euro iMac Apple Care gekregen;).

  • Profielfoto
    JanJansen

    Het wordt tijd want de Apple policy is echt te belachelijk voor woorden.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Bij Amac Amersfoort doen ze al moeilijk om een Apple Wireless Keyboard wat eigenlijk defect is, vanwege de korte batterijduur. Ze hebben toen “zogenaamd” geen defect kunnen vinden. Ik ga er van het weekend wel weer mee terug.

  • Profielfoto
    Koetjesreep

    @Gaston Melis, dat is allemaal leuk dat EU recht, maar hier komt er niks van. Ga jij maar eens met bewijs (waar je dat vandaan mag toveren) naar zo’n APR. bot kan je vangen.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Belangrijk regeltje: “Als een prijzig en relatief nieuw product kapot gaat buiten de schuld van de consument, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging.”

    Buiten de schuld van de consument; hoe toon je dat aan?

  • Profielfoto
    abacab

    De Consumentenbond heeft volledig gelijk. Ondanks het feit dat wij allemaal erg trots zijn op onze Apple-producten, laat de na-verkoop erg te wensen over. Apple komt nog steeds weg met hun 1 jaar garantie. De winkeliers moeten zelf het tweede jaar bijpassen. De Consumentenbond zou best de krachten bundelen met de andere Europese organisaties om zo wat gewicht in de mand te gooien en Apple op de kniëen te dwingen.

  • Profielfoto
    Moriarty

    Ik lees hier in de reacties weer de nodige onwaarheden, doe mij een lol, lees je goed in voordat je een mening post…

  • Profielfoto
    Jeordy

    Er zijn een aantal belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden:
    1. De APR’s zijn afhankelijk van de bepalingen van Apple. Als Apple 1 jaar garantie geeft, ben je gek als je als APR twee jaar geeft.
    2. De marges op de producten zijn echt heel laag. Een APR verdient op een iMac amper 100 euro en moet daarvan zijn winkel en personeel betalen. Daarbij komt nog eens dat een RMA-afhandeling gemiddeld een half uur tot een uur duurt. Trek dat van de marge af en je verdient niets meer aan een computer
    3. Als APR heb je die status en ben je het ‘slaafje’ van Apple. Zij bepalen het beleid, tot aan de inrichting van je winkel.

    De Consumentenbond kan het dan wel op de APR’s gemunt hebben, maar kan zich beter richten op Apple zelf.

    Ik ben het wel met de consumentenbond eens, maar dan moeten ze bij de bron zijn, niet bij de APR’s die voor weinig geld hard moeten werken en bij tijd en wijle uitgeknepen worden door Apple. Ik begrijp namelijk waar deze ‘slechte’ service vandaan komt.

  • Profielfoto
    Froggle

    Mij moeten ze volgend jaar toch echt niet vertellen dat ik geen garantie meer heb op bijvoorbeeld mijn iPhone. Op elk elektronisch product dat in de EU word verkocht staat sowieso 2 jaar garantie, al vermeld de fabrikant anders. In zo’n geval kun je ze gewoon met hun neus op de feiten drukken en anders een rechtszaak ervan maken.

  • Profielfoto
    BigAL

    Blijkbaar is garantie niet een doorslaggevend koopargument, anders had apple e wel werk van gemaakt. Apple kent zijn pappenheimers: die willen gewoon pronken met een appeltje, ook al doet deze het maar een jaar.

  • Profielfoto
    menu

    Goed zo,het is een schande dat apple draait en wringt in plaats van consumenten te geven waar ze volgens de europese wetgeving recht op hebben. Dat dit op de nek van de APR’s terecht komt is jammer maar zij zijn ook de enigen die apple kunnen dwingen zich beter te gedragen.

  • Profielfoto
    jv65

    APR’s hebben nauwelijks onderdelen op voorraad, en moeten deze (voor een hoop geld) bij Apple inkopen. Gaat Apple niet akkoord met een reparatie, dan zijn alle kosten voor de APR. Erg lastig want de wet zegt dat de winkelier zich niet achter de fabrikant mag verschuilen. Maar je wilt als APR natuurlijk niet failliet gaan.

  • Profielfoto
    ikkieman

    Laat MacMe in Groningen maar eens even fatsoenlijk voor preiferals gaan zorgen. Geen nieuwe remotes daar te krijgen en draadloze keyboards komen daar gewoon uit iMac dozen. Erg slechte zaak daar.

  • Profielfoto
    Breuf

    Al die zielige verhalen over de APR’s is natuurlijk onzin. Ik zeg dan:”Dan moet je geen APR beginnen”. Heel simpel.

  • Profielfoto
    BigAL

    Linux heeft de toekomst!

  • Profielfoto
    maarten_m4

    Terecht! In de winkel worden alle vragen netjes beantwoord, super. Maar zodra er dingen stuk gaan of iets wilt ruilen ed houdt de service op…

  • Profielfoto
    roger767

    1100 euro om een videokaart te vervangen. Het was een iMac die hebben alleen goedkope kaarten erin zitten, zijn hooguit 100 euro.

  • Profielfoto
    iAgree

    Apple geeft 1 jaar garantie op hun producten en dus een APR ook, wil je extended garantie moet je die bij kopen, dat is mij er altijd bij verteld bij aanschaf van ieder product, en dat vind ik niet de APR zijn verantwoording.

    Wel vind ik dat appel de garantie minstens naar 2 jaar zou moeten opschroeven in de eu, en als ze zelf ook zo overtuigd zijn van dat zij de beste producten maken dan lijkt me dat ook geen probleem voor Apple.

    Ik hoop dat de consumenten bond zich hier eens in vast bijt en dat er wellicht eindelijk eens wat veranderd op dat gebied, maar ik betwijfel het.

    En ik denk dat de APR’s dat zelf ook HEEL graag zouden zien, zijn zei ook van dat gezeik af van mensen die geen apple-care hebben aangeschaft.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Waarom zeuren mensen toch altijd achteraf? Je koopt vooraf met open ogen een computer waarvan je weet dat er 1 jaar garantie op zit en dan ga je achteraf lopen zeuren dat je vind dat er twee of drie of tien jaar garantie op had moeten zitten omdat je machine na die tijd defect raakt? ???

    @BigAl: wil je zeggen dat Linus Torvald nu ook garantie gaat geven op hardware dan? Anders zie ik niet in wat jouw reactie hier inhoudt…

  • Profielfoto
    DutchClick

    @Cenobyte:
    Nee, je koopt een artikel voor een bedrag waarvan je mag verwachten dat het zeker een x-aantal jaar mee gaat. Tien jaar is belachelijk, maar 3 jaar zou ik voor wat je voor een Mac betaald normaal vinden….

  • Profielfoto
    macpro

    @Jeordy: dat je vind dat Apple voor de APR’s moet zorgen is prima, maar dat wil niet zeggen dat de APR’s zich dan maar mogen verschuilen achter Apple. Als leverancier zijn zij verantwoordelijk richting de consument en zullen zij ervoor moeten zorgen dat de consument krijgt waar hij recht op heeft. Dat dit kan betekenen voor een APR dat zijn winst op een Apple product bij de eerste garantie claim meteen verloren is gegaan is een risico voor die APR.
    Breuf roept het ook al: “dan moet je geen APR beginnen”.
    @Cenobyte: mensen zeuren niet achteraf maar willen gewoon dat ze krijgen waar ze recht op hebben. Dat een fabrikant een beperkte garantie op een product geeft wil nl. niet zeggen dat het voor de leverancier daarmee ophoudt. Die moet er immers voor zorgen dat de consument een product krijgt dat aan de verwachting voldoet gedurende de verwachtte levensduur van dat product.

  • Profielfoto
    k-the-ripper

    @ikkieman

    Wees blij dat MacMe een nieuw keyboard uit een iMac doos haalt.:)
    Je kan gelijk weer verder spelen met je Appeltje en MacMe regelt wel weer een ander nieuw keyboard voor die iMac
    Of had jij liever gezien dat ze je terug naar huis lieten gaan met het verhaal “kom over 7 dagen maar terug dan hebben we een nieuwe ? ”

    MacMe helpt je in dit geval als klant gelijk en nemen zelf het risico dat er 10 minuten na jou vertrek iemand komt die een nieuwe iMac wil kopen die ze op dat moment niet kunnen leveren omdat er geen toetsenbord bij zit….

    (inderdaad beetje fanboy, ben namelijk al diverse malen prima geholpen door diezelfde MacMe in groningen)

  • Profielfoto
    Janssuh

    gewoon applecare kopen.. geen gezeur

  • Profielfoto
    Lifelogger

    Goede zaak! Gelijk mijn klacht ingestuurd.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Bedroevend, hoe weinig mensen hier de moeite doen om zich te informeren voordat ze hun mening geven.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    Ik weet uit ervaring dat je als APR die service vaak ook niet KAN geven al zou je willen. Wie er volgens wie dan ook in zijn gelijk staat. Het komt er dan op neer dat je als APR uit eigen zak de fouten van Apple of de klant kan gaan vergoeden.

    Als ik de reacties zo lees zou men het dus OK vinden dat de APR 3 jaar lang zegt: “ja natuurlijk mevrouw wij betalen de reparatie wel.” Dan heb je na 3 jaar en 2 maanden weer het zelfde gezeur. Zo blijf je aan de gang.

    Laat ze inderdaad Apple maar eens aanpakken zodat de APRs meer ademruimte krijgen om dit netjes op te lossen. Apple Care zou niet de enige weg moeten zijn.
    Jammergenoeg is het wel de goedkoopste weg voor de klant met pech.

  • Profielfoto
    WaZoo

    @ Janssuh
    Man o man, wat laat jij je ‘naaien’ (dat mag toch wel? hehe), AppleCare is bedacht door en voor Amerikanen, als EU inwoner heb jij minimaal recht op 2 jaar normale garantie (NL) en 3 jaar minus normale slijtage (wat altijd lastig is), hier gaan al duizenden en duizenden ‘draadjes’ en websites over…
    @ Sullivan
    Daarom heb ik hier al jaren geleden gezegd dat daar een standaard topic over moet zijn (info en ervaring zat!), mensen roepen nl. altijd maar wat…
    @ WaZoo
    Toch heb ik vorige week mij overgegeven aan de starheid van Apple en het randgebeuren (resellers etc); een van mijn MBP’s (2,5 jaar oud) kreeg een bolle accu (ik zeg beleefd fabricagefout, zij zeggen beleefd slijtage), van alles geprobeerd maar dat ding hadden we snel nodig, dus helaas na 3 dagen knokken mezelf overgegeven en bij Apple een nieuwe gekocht voor 140 euri:(
    Ik baal er nog steeds van…

    Kortom, pak Apple aan, niet ‘makkelijk’ over de rug van de resellers

  • Profielfoto
    Martijn Snels

    Apple Care is oplichting en is totaal nutteloos volgens zowel de Nederlandse als de Europese consumenten wetgeving. Niet de Apple Resellers hebben lak aan de rechten van een consument, het is voornamelijk Apple zelf die er lak aan heeft. Hierover heb ik een hele tijd terug een blog stuk geschreven wat ook veel wordt gelezen. Ik kan het aan de zoekresultaten merken dat het onderwerp bij veel andere Apple gebruikers speelt.

    http://martijnsnels.nl/2008/09/30/the-never-ending-apple-issue-story/

  • Profielfoto
    BenDover

    Nog maar eens voor de duidelijkheid:

    1)Je hebt recht op 6 maanden garantie zonder dat je het hoeft te bewijzen dat het defect jouw schuld was.
    2)Na deze 6 maanden moet je als consument gaan bewijzen dat het defect al in het apparaat zat, hoe wil je dat gaan doen? Het heeft immers al 6 maanden probleemloos gewerkt.

  • Profielfoto
    maconly

    Het heeft te maken met hoe mondig je bent, als klant heb je binnen Europa rechten GARANTIE 2 JAAR, hierna heb je te maken met verwachte levensduur.

    de consumentenbond is een commerciële organisatie die alleen maar herrie schopt zodat zij aandacht krijgen, absoluut een ongeloofwaardige partij.

  • Profielfoto
    MonoSynth

    Ik begrijp niet waarom je APR zou willen worden. Het gaat namelijk als volgt:

    Apple kondigt een nieuwe iPod aan voor 229 euro. Available Today! Dus vanaf dag 1 kun je hem online bestellen (waar voor Apple de hoogste marges liggen). Een week later ligt hij voor een tientje minder bij de Mediamarkt (ofwel met verlies of zonder marge voor de Mediamarkt, ofwel met korting groot ingekocht), en twee weken later ligt hij pas voor het volle pond bij de APR.

    Ik heb dus drie keuzes: Volle pond betalen en zo snel mogelijk in huis, een tientje minder betalen en een week wachten of het volle pond betalen en twee weken wachten. Alleen de eerste twee opties zijn interessant.

    En dan heb je ook nog het gezeur dat ze eerst de oude voorraad op willen maken. Alsof iemand die nog wil kopen.

    De enige argumenten vóór de lokale APR zijn het steunen van de lokale economie en het bij de hand hebben van een kundig servicepunt. Door de krappe marges gaan beide argumenten dus eigenlijk al niet meer op omdat alleen Apple er rijker van wordt en men het zich amper kan veroorloven om service te bieden.

  • Profielfoto
    leovanh

    Ik heb al Mac’s sinds het ontstaan van de Mac. 2x een echt probleem gehad en prima geholpen door mijn apr zonder betalen. De laatste keer was dit voorjaar nog terwijl de officiële garantietermijn al verlopen was. Heb ik mazzel gehad?

  • Profielfoto
    Marius1976

    Apple is goudeerlijk. Ze geven namelijk aan dat hun spullen zo gruwelijk slecht zijn, dat ze er hooguit 1 jaar voor in durven staan.

    En ik ben het met ze eens. OS X is grandioos! Maar voor de rest is de kwaliteit van de hardware die apple in z’n spullen stopt, van zo een dubieuze kwaliteit dat ik het nog een wonder vind, dat ze er maar liefst 1 jaar garantie op durven geven.

  • Profielfoto
    MauZ

    “et heeft te maken met hoe mondig je bent, als klant heb je binnen Europa rechten GARANTIE 2 JAAR, hierna heb je te maken met verwachte levensduur.”
    gelijk hebben en gelijk krijgen zijn toch helaas 2 verschillende dingen

  • Profielfoto
    Ezra

    Service is heel vaak slecht in APR’s.

  • Profielfoto
    63743 Master

    Heb altijd goede ervaringen gehad met de Apple Service, ook buiten de garantie ???

  • Profielfoto
    Pietervanos

    @ jeordy

    2. De marges op de producten zijn echt heel laag. Een APR verdient op een iMac amper 100 euro…

    Haha hoe kom je aan die onzin?

  • Profielfoto
    IM007

    Wat een slecht artikel. Volgens de Europese Wetgeving heb je naast de fabrieksgarantie van in dat geval 1 jaar, recht op 2 jaar consumentengarantie, wat absoluut niet hetzelfde is. Bovendien zijn de prijzen die voor bovengenoemde reparatie worden vermeld onwaar. Bron?

  • Profielfoto
    IM007

    @ Pietervanos wat denk jij dat de marge op een imac is ? Jij hebt er duidelijk verstand van….

  • Profielfoto
    petethefreeze

    Dit is precies de reden waarom ik gewoon direct bij Apple koop. Ikzelf heb hele goede ervaring met de klantenservice van Apple. Mijn Time Capsule gaf het na 1,5 jaar op. Ik heb gebeld (zonder Applecare) en had binnen 3 dagen een nieuwe (refurbished) thuis. Wel jammer van mijn data, maar ik had alles hier nog ter plekke. Ze boden geen mogelijkheid mijn data te redden. Dat vond ik wel jammer.

  • Profielfoto
    maconly

    @ marius 1976

    waar jij de onzin vandaan haalt omtrent de slechte hardware is mij een raadsel, sinds mijn eerste mac een performa in 1995 heb ik al zo’n 12 mac computers gekocht.

    Ik heb bij een G4 een keer een defect gehad is na 18 maanden zonder applecare verholpen GRATIS.

    In ken aardig wat mensen die Apple gebruiken, hetzelfde verhaal , heel weinig problemen.

    Ik ben kritisch zat richting Apple maar ze maken geweldige producten.

  • Profielfoto
    Neuroteck

    @ Pietervanos

    Jeordy heeft gewoon gelijk hoor
    dacht je soms dat er 300 euro op een iMac van 1100,00 wordt verdiend ???

    Als dat het geval zou zijn dan zou er een stuk minder gezeur met garanties zijn.

  • Profielfoto
    KR1275

    Een marge van 100 euro op een product van 1100 euro is heel normaal in de elektronicabranche. Je moet echt groot inkopen en veel doorstroom hebben, wil je lekkere omzet draaien. Ik denk dat Mediamarkt een lagere prijs betaalt voor Apple-producten (noem mij anders 1 goede reden om Apple te verkopen tussen al die verkooptoppers??), maar op een Samsung TV zit ook nauwelijks marge. Dit soort smoezen (lage marge, regels van Apple) mogen nooit een excuus zijn om niet aan de wet te voldoen. Overigens heeft Apple niets met je recht te maken als je bij een winkel koopt. In een koopovereenkomst zijn alleen de koper en de verkoper contractpartij. De wet is duidelijk. Verder bestaat er ook een verband tussen aankoopprijs en verwachte levensduur in vergelijking tot vergelijkbare producten. Van een wasmachine van 1500 euro mag men een langere levensduur verwachten dan van een machine van 500 euro. Ben benieuwd hoe de rechter Apple inschaalt… Altijd goed als grote consumentenorganisaties alarm slaan bij dit soort praktijken. Meestal werkt de conumentenbond samen met de Stiftung Warentest en een Engelse organisatie (de naam wil me nu even niet te binnen schieten).

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik koop al mijn Apple producten altijd bij dezelde zaak, iCentre en heb daar bij reparaties altijd alleen maar goede ervaringen gehad. Ook als het dingen waren die op het randje waren van garantie. Zo heb ik een keer een volledig nieuwe iPod gehad omdat er (kleine) krasjes op waren gekomen door gebruik van een bij hun gekocht hard-case beschermhoesje.(Voor dat hoesje droeg Apple zelf natuurlijk geen verantwoordelijkheid) Er moest even over overlegd worden, maar ik kreeg een nieuwe iPod. Als je vaak naar dezelfde zaak gaat, dan kennen ze je en dat scheelt zeker in de behandeling. Ik denk wel dat Apple zelf wel wat meer garantie kan bieden dan de strenge voorwaarden die ze daarvoor hebben. Daarmee kan je juist laten zien dat je overtuigd bent van de kwaliteit van je produkt.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    @ Pietervanos: De marge voor een reseller op een Mac is 8 %. En die wordt nog kleiner met de studenten of lerarenkorting….

    reken maar na…

    Daarom hebben Resellers niet zo’n behoefte om defecte Apple producten uit eigen zak te gaan betalen. Dan kunnen ze de tent wel sluiten.

    Inderdaad zijn zulke marges vrij normaal in de electronica branche, en kun je daar alleen echt op verdienen als je groot inkoopt. Helaas kunnen kleine winkels dat meestal niet, vanwege geld- of ruimtegebrek, vanwege het risico dat ze dan met onverkoopbare modellen blijven zitten als er een nieuw model uitkomt, of simpelweg omdat APR achteraan in de rij staan als er geleverd moet worden; Eerst worden de grote jongens van voorraad voorzien (MM en Apple zelf), en heel misschien krijgt je APR dan ook een handjevol 27″ iMacs. Of Magic mice, etc…

    Tot slot, waar veel mensen hier overheen kijken: Je HEBT recht op verlengde garantie, ALS je kunt aantonen dat het defect buiten jouw schuld is ontstaan. Als jouw moederbord het na anderhalf jaar begeeft, en je machine ziet er verder nog goed uit, is reparatie onder garantie best te regelen voor een APR. Als het na meer dan 2 jaar gebeurt, stellen Apple en de APR, terecht en geheel volgens de Europese wet, dat je niet zonder meer van een productiefout kan spreken (aangezien de machine toch wel al ruim 2 jaar gefunctioneerd heeft), tenzij dat je dat kunt aantonen. En dat is moeilijk, tenzij heel veel mensen last hebben van hetzelfde probleem. En daarvoor kan de consumentenbond nuttig zijn, door dergelijke gevallen te documenteren. Dan kan Apple er een ‘Known Issue’ van maken.

  • Profielfoto
    MonoSynth

    @Richard Kruizinga: “noem mij anders 1 goede reden om Apple te verkopen tussen al die verkooptoppers??”

    – Een volledig aanbod kunnen bieden zodat de consument niet ook nog bij de concurrent gaat kijken.
    – Consumenten lokken in de hoop dat ze naast hun Mac/iPod ook nog een externe hd en wat kabels of een third-party dock kopen waar wel marge op zit. Het gaat ze namelijk om gemiddelde winst per winkelmandje, niet zozeer om de winst per product.
    – De consument komt voor een iMac (met een marge van 50 euro) en loopt uiteindelijk de winkel uit met een 24″ scherm, een paar reepjes RAM en een externe hd (met in totaal 100 euro marge) omdat de verkoper hem heeft verteld dat zijn huidige pc best nog anderhalf jaar meekan met wat kleine upgrades. Oh ja, en een paar dvd’s van 4 euro die voor twee kwartjes worden ingekocht.

  • Profielfoto
    Lacebag

    1.5 Maand nadat mijn (1 jaar) garantie was verlopen begaf de adapter van mijn MBP het.
    Ik terug naar de APR in de buurt hier en ik mag van geluk spreken dat naast veel geld daar uitgeven ik daar ook inmiddels vrienden heb werken.
    Een ”normale” klant zou of dagen moeten zeuren of nee moeten accepteren, ik werd nog gematst met een soort verlengde garantie procedure waardoor ik gratis een nieuwe adapter kreeg, maar zelfs daarvoor moest nog wat moeite worden gedaan.

  • Profielfoto
    Uxmal

    :( Het is helaas wel een beetje waar wat de consumentenbond heeft vastgesteld. Ik vind het ook echt dom van de resellers of van Apple, ik weet niet aan wie het ligt. Maar tussen de 10-5 jaar geleden was de service echt top. Als je wat had (al was het je ipod waarvan de boven en onderkant niet perfect gelijk waren) of iets wat echt een mankement was, dan werd het direct geruild. Dat was de service van Apple. Dat stond echt voorop en heeft het merk mede zijn come back gegeven en groot gemaakt.

    Bij een echt kapotte iPhone werd ik bij A-Mac echt slecht geholpen. Uiteindelijk heeft T-mobile het iets netter opgelost. En dan m’n aluminium macbook. Gelukkig binnen het jaar – m’n scherm geen beeld meer. Maar toch gingen ze zoeken en vonden een zogenaamde vlek en of ik er misschien op was gaan zitten (!). Ja, ik heb geen stoelen in huis en ga altijd op m’n Macbook zitten. Iets wat niet zo is is altijd wat moeilijk te bewijzen. Nee, het is echt anders geworden helaas. Overigens wel gewoon ander scherm gekregen, maar het leek wel of ze verbaasd waren. Ik had de macbook gewoon via de Apple store gekocht. Volgens mij scheelt dat. Ik koop in ieder geval voortaan gewoon weer bij de Apple store. En trouwens krijg ik ook altijd wel wat korting hoor. Gewoon naar vragen. Denk dat Apple de resellers / echt wat moeten doen aan de service… ;)

  • Profielfoto
    elice82

    Ik ben het spuugzat met Apple zelf (telefonisch besteld).

  • Profielfoto
    optijdleveren

    Als je luistert op de Apple-fora dan bekruipt je het gevoel dat Apple het enorme, en terechte, succes in de markt met iPod, iPhone en MacBook’s niet kan volgen in de serviceketen. Dat is geen goed teken. Het imago van Apple loopt meer dan haarscheurtjes op. Een vergeten opslingereffect? Waren ze hierop niet voorbereid?

    Ik heb een dringend advies aan Steve Jobs. Luister naar de eerste signalen van de klanten. Analyseer wat er in de markt gebeurt met alle nieuwe producten en niet te vergeten de nieuwe, vaak digibete, gebruikers. Bedenk voor de klant logische processen voor de service; ik wil centraal staan! Dimensioneer de serviceorganisatie samen met externe partners op basis van meerdere scenario’s. Benchmark met andere sectoren zoals die van mobiele telefoons en medische apparatuur.

    Een winnende servicelogistiek vraagt om echte oplossingen en daarmee om een aanpak op alle fronten. Het bedenken van deeloplossingen, zoals een verwijzing naar MacRepair, is symptoombestrijding. Van een integrale aanpak is pas sprake als op een samenhangende wijze beslissingen worden genomen over het servicenetwerk en de partners daarin, de beheersing van de service ‘workflow’, de ICT en de allerbeste mensen. Dit lijkt te ontbreken bij Apple.

    De premium brand Apple, met een premium prijs, verdient een premium service. Noblesse oblige!

    Eerder schreef ik erover op:
    http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/apple-care-care-less/

  • Profielfoto
    M J

    Ik ben een groot fan van Apple producten, maar dat is vanwege de hoge productkwaliteit.

    Dan kom je dus van een koude kermis thuis als blijkt dat na het moment van verkoop de kwaliteit van de dienstverlening daalt tot een arrogant en lullig niveau.

    Zie mijn eerdere post over het overlijden van mijn Alu Imac door stof: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2263719#2263719

    Zie voor meer informatie over consumentenrecht de website: http://www.consuwijzer.nl
    Specifiek over garantie op computers die na twee jaar het niet meer doen: http://sturly.com/av9r

  • Profielfoto
    Calpa

    Ikzelf heb via ebay voor 80 euro Apple Care gekocht voor mijn MacBook; maar wanneer ik met problemen aanklop bij de APR waar ik hem gekocht heb wil ik toch altijd eerst testen hoe ver ik kom zonder dat zij van mijn Apple Care op de hoogte zijn..
    En nu kun je wel allerlei verhalen bedenken over hoe zielig de APRs zijn, met hun lage marges en altijd maar onder Apple’s strak regime.. word dan verdorie geen APR; je sluit als winkel een verkoopovereenkomst met de consument waarin je garant staat voor het product dat jij verkoopt. Overigens is het ook vaak genant hoe snel ze met hun Apple Care verkooppraatjes zijn wanneer je binnen de 1-jaar periode terug komt met een defect.. chantage; “sjah, als je volgend jaar met dit probleem bij ons komt kunnen we je anders niet helpen.. dus kopen?”..

  • Profielfoto
    eDDD

    Ik verbaas me over de negatieve reacties op dit forum. De meeste consumenten-claims voor reparatie na de eerste 12 maanden worden namelijk wel degelijk door APR’s gehonoreerd. Mits er natuurlijk sprake is van een storing die ook in het eerste jaar onder garantie zou vallen. Navraag leert dat Apple Premium Resellers veelal zelfs coulanter zijn dan de meeste PC leveranciers.

    Opvallend is wel dat vrijwel alle consumentenorganisaties, inclusief de consumentenbond, erg slecht op de hoogte lijken van de Europese wetgeving waar ze aan refereren en geven daar al dan niet bewust een verkeerd beeld van. Ze vergeten voor het gemak een belangrijk aspect van die wet:

    http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie

    Quote: “Gaat het product binnen de garantie kapot? Dan moet de andere partij [dealer] bewijzen dat dit uw schuld was. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u [de klant] wel zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is. ”

    Het grootste probleem is dus de bewijslast. Vooral bij een technisch gecompliceerd apparaat als een PC of Mac. Toon maar aan dat de oorzaak bij de fabrikant ligt als na 2 jaar je HD of videokaart kapot gaat. Er zijn aardig wat andere oorzaken te bedenken.

    Veel kopers van goedkope AppleCare via eBay kunnen overigens nog wel eens van een koude kermis thuiskomen; criminelen worden rijk door AppleCare’s te verkopen die niet van Apple afkomstig zijn. Wees gewaarschuwd.

  • Profielfoto
    ernst.

    Eindelijk worden de APR’s e.d.aangepakt want dit is niet iets wat zomaar uit de lucht is komen vallen.Ik hoop op vele aanklachten en genoegdoeningen van de rechters zodat leert zich aan de Nederlandse Wet te houden.

  • Profielfoto
    Calpa

    eDDD op maandag 16 november 2009 16:58
    Ik koop het al jaren via Ebay; het systeem waarbij je achteraf reacties kunt geven (en het dus ook kan melden als het onzin geweest blijkt te zijn, ‘powersellers’ die jaren actief zijn) zorgt er voor dat een oplettende koper lekker op een warme zomer avond op de kermis kan vertoeven.