80% van de App Store apps heeft geen succes

Door: Siebren Verhoef - 21 reacties

Gisteren behaalde de App Store de mijlpaal van 100.000 apps. Helaas kan lang niet elke app van dit succes mee profiteren. Volgens Appsfire heeft maar 20.000 van alle apps die in de App Store staan echt succes, en worden de overige 80.000 apps nauwelijks gebruikt.

Binnen de 20% apps die wel succesvol zijn bevinden er een stuk of 5 zeer succesvolle apps, die op meer dan de helft van alle iPhones en iPod touches staat geïnstalleerd. Een app die op plek nummer 1000 staat in de lijst van populairste apps, is echter maar door 1,76% van alle gebruikers geïnstalleerd. Toch is dit gezien het grote aantal iPhones en iPod touches ook nog wel een succes te noemen.

Volgens Appsfire is de App Store meer gericht op applicaties die een korte tijd een succes zijn, en is het moeilijk om apps te vinden die minder succesvol zijn. Om deze reden is het erg belangrijk om te zorgen voor veel publiciteit rondom een nieuwe app.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    macmartijn

    is er een lijstje van meeste populaire app top 100 ofzo?;)

  • Profielfoto
    macstremist

    Volgens Appsfire heeft maar 20.000 van alle apps die in de App Store staan echt succes, en worden de overige 80.000 apps nauwelijks gebruikt.

    mvg, Steve Ballmer

  • Profielfoto
    MB12

    @macstremist
    Lol:P

  • Profielfoto
    martijnsch

    Goh, en waarom worden ze nauwelijks gebruikt? Tijd voor een Premium section/label? Zodat we goed kunnen zien wat nou echt kwaliteit-apps zijn?

  • Profielfoto
    Grave

    Verbaast me ook niks, veel nutteloze apps en zoveel apps dat je de goede apps niet kan vinden door alle crap. Er moet een betere selectie en sortering komen!

  • Profielfoto
    XeroX

    Alsof we dat nog niet wisten -.-

  • Profielfoto
    Sunneh

    Is er eigenlijk al een top lijst met beste apps?

  • Profielfoto
    BeMeMac

    “Soon, Appsfire will have tools to help solve some of this.”

    Zelfpromotie onder mom van gedegen onderzoek?

    1,76% van 50 mln iPhones/iPod touch = ~ 800.000 maal verkocht/gedownload

  • Profielfoto
    BeMeMac

    “Soon, Appsfire will have tools to help solve some of this.”

    Zelfpromotie onder mom van gedegen onderzoek?

  • Profielfoto
    JMO

    De reden waarom zoveel apps het niet worden is vanwege de gemiddelde vraagprijs van een app. Die ligt rondt de 3 euro. Daardoor is het heel makkelijk om op dit platform te komen. Dit heeft als nadeel dit iedereen op dit platform kan komen.
    Na een tijdje zul je gaan zien dat zoveel apps eigenlijk een nadeel is en zullen er dus apps weg gaan uit de app store, omdat ze simpelweg de concurrentie niet aankunnen. Daardoor zullen de prijzen van apps omhoog schieten en zal dan pas zal er om kwaliteit gevochten worden in de app store. Dat is mijn mening ten minste.

  • Profielfoto
    Rnowed

    Veel apps die ik heb gedownload, heb ik na 1 of 2 keer niet meer gebruikt.
    Daar zijn dan geen statistieken van, tenzij ik ze echt weggooi (waar ik dan weer te lui voor ben).

  • Profielfoto
    iAlwin

    @JMO: Ik deel die mening echt niet. De prijs van een App maakt hierbij helemaal geen fluit uit. Het gaat gewoon om de (flut)kwaliteit van de Apps. Elke boer kan een
    programmaatje inelkaar flansen en heeft met de 99 euro (developer account) mogelijkheid om hun eigen creaties toe te voegen aan de App Store.

    Zo zag je dat toen men op de Apple Developer site aandacht besteedde aan de Accelerometer (met een Waterpas example) er die weken daarna de AppStore volliep met dit soort Apps. Een paar week daarna werd het afspelen van geluiden behandeld in de tutorials, en ja daar waren de scheet Apps.

    De grote game bedrijven, zoals Gameloft, EA komen gewoon met goede betaalbare spelletjes (vergelijk ze eens met de Nintendo DS, PS handhelds). Die prijzen vind ik zo gek nog niet.

    Toch kom je veel spelletjes tegen, lijkt leuk, koopt hem voor 5 euro en het blijkt echt gewoon helemaal niets te zijn! Van een spel zoals Gameloft / EA (om daar even bij te blijven) kun je verwachten dat je een kwalitatief goed spel op je iPhone krijgt. DAAR moet onderscheid gemaakt worden. Echt niet ten nadele van de solo programmeurs, want die zijn ook wel miljonairs geworden dankzij hun App(s).

    Apple moet echt snel komen met een betere oplossing om Apps te vinden, want dat Genius vind ik totaal nog geen succes… We wachten af.

  • Profielfoto
    bedhead

    Pfff, das toch normaal, niet alle progs zijn kwalitatief en noodzakelijk. Hoe meer je aanbiedt, hoe groter de kans dat er brol tussenzit.

  • Profielfoto
    spacefreek

    @bedhead, niet de kans, die blijft gelijk (80%), maar wel het aantal, dat neemt toe..

  • Profielfoto
    .Robin

    Apple gaat ten onder aan z’n eigen succes.:D De Appstore is 1 grote grafbende waar 500 zaklampen te koop zijn… 400 desk-clocks en 2000 kut spelletjes.. Beetje jammer.

  • Profielfoto
    reven

    Wat een gezeik…

    Laten we het omdraaien.
    Apple heeft geen 100.000 apps – maar 20.000 —- nog steeds erg impressive toch!

    en apps die succesvol zijn zijn de apps die jij als gebruiker goed vindt.

    laten we dit vergelijken met de ZUNE appstore of de Droid appstore of nog leuker de RIM store….

    nothing to see here – move along!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    80% van de apps zijn dan ook complete crap.

  • Profielfoto
    iJos

    Apple maakt met tamtam bekend dat er 100000 apps zijn. Indrukwekkender vind ik 20000 apps met meer dan …. gebruikers. Goochelen met getallen komt heel nauw op de markt. Zie dit forum: direct is 100000 de norm en 20000 maar weinig :(
    Ben het eens met reven

  • Profielfoto
    lovelace

    logisch, je kunt niet alle apps gebruiken :sealed:

  • Profielfoto
    andrevdvries

    hahah dit hebben we al uitvoerig besproken met al die reacties op de melding van de 100.000 apps..

  • Profielfoto
    Whymme

    Een beetje zeuren van Appsfire. Hoe defini├źren ze succes? Laten we de meetlat eens leggen bij 1% van de gebruikers. Als 20000 programma’s dan succesvol zijn, betekent dat dat gebruikers gemiddeld 200 programma’s op hun iPhone hebben staan – naast de standaard Apple apps. Met 16 apps per scherm (de balk beneden niet meegeteld) zijn dus 13 schermen vol met succesvolle programma’s – en daarnaast nog de programma’s die je hebt aangeschaft die minder succesvol zijn.