Wie het kleine niet eert…

Door: Koen van Tongeren - 14 reacties

Programmeurs schrijven normaal gesproken code die voor meerdere platformen en processors geschikt is. Eén keer per jaar komen een aantal van hen van over de hele wereld bij elkaar om zich te storten om het tegenovergestelde te doen. Het schrijven van zogenaamde ‘low-level code’. Er wordt een code geschreven die maar op één systeem werkt, maar zo wel het maximale uit de machine kan halen.

In deze context programmeerde ene ‘Unreal Voodoo’ dit jaar bovenstaande animatie speciaal voor, schrik niet, een Mac Classic II met een 16 Mhz Motorola processor. Wie zo’n beestje wel eens zelf in actie wil zien raden wij aan om morgen af te reizen naar De Bilt

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    63743 Master
  • Profielfoto
    iJeroen

    :D

    meer kan ik niet zeggen.

  • Profielfoto
    MichMich

    Cool! Ik ben morgen toch in De Bilt… Dus ik rij even langs!:D

  • Profielfoto
    chatsmit

    even offtopic, ik erger me de laatste maanden dood aan youtube.. Het binnenhalen van films gaat vaak langzamer dan het afspelen, even vooruitspoelen duurt lang enz. enz. Mijn internet is snel genoeg, daar ligt het niet aan… Bovenstaand filmpje gaat ook al bagger over mijn scherm. Ligt aan youtube of mac, andere gebruikers ook last van?
    ontopic: Leuk gedaan! Ben benieuwd hoeveel bytes de programmering totaal was?

  • Profielfoto
    double-D

    op 1:29/1:30 klinkt de muziek niet goed :S

    geen last van Youtube doet het normaal hier

    :D

  • Profielfoto
    koen

    @chatsmit: YouTube is bij mij ook erg langzaam en schokkerig, en ik heb nog niet kunnen uitvogelen waar het door komt. Erg frustrerend.

  • Profielfoto
    sypie

    Trage YouTube? Stel eens een goede proxyserver in vanuit de USA.

  • Profielfoto
    BennyFromXXX

    @chatsmit en koen

    Ik heb dat ook wel als ik een filmpje kijk via http://www.youtube.com en niet aangeef dat ik de Nederlandse site wil zien.
    Als ik dan hetzelfde filmpje bekijk via http://www.youtube.com/?gl=NL&hl=nl gaat het wel goed.
    Wel vreemd want onderaan de pagina staat je locatie.
    En toch werkt die truc bij mij wel eens.

  • Profielfoto
    csteelooper

    :D I LOVE DEMO’S! Dit soort dingen deed men vroeger ook met de Commodore 64; die was tijdens de demo’s tot veel meer in staat dan normaal…! COOL!!!

  • Profielfoto
    Jan Pikant

    Aww yea! Assembly, daar wil ik toch nog eens heen.

    Voor de niet-kenners: Assembly is een groot evenement dat twee keer per jaar in Helsinki (Finland) wordt gehouden. Elke keer komen duizenden mensen naar de Hartwal Areena (ijshockey stadion) voor een paar dagen enorm nerd-en:)

    Gamen, programmeren, demos, graphics, multimedia, muziek, alles wat de hardcore computeraar maar wil! Er zijn cursussen, demonstraties, wedstrijden en game-competities. Enorm gaaf:)

    M’n broer doet mee in de organisatie in het TV-team. Jawel, Assembly heeft een eigen TV kanaal dat ook in heel Finland op TV te zien is tijdens het festival.

    @ Chatsmit:
    Kijk eens in de knoppenbalk of hij op HQ (high quality, oftewel HD) staat, of op SD (standaard kwaliteit). Dat maakt een enorm verschil in snelheid en processorbelasting.

  • Profielfoto
    palahala

    (Voor wie problemen heeft met YouTube, of eigenlijk Flash in het algemeen, én Firefox gebruikt: stofzuigen hielp vroeger bij mij: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2083408#2083408 )

  • Profielfoto
    ctxppc

    Ehh… low-level code heeft eigenlijk niets te maken met OS of CPU architecture… Low-level code is code die niet zo “slim” is of niet zo dicht is bij de GUI. Voorbeeld van low-level programmatuur is Darwin. Darwin ziet men normaal gezien niet en men gebruikt het ook niet. Address Book.framework is ook low-level. Core Image is high(er)-level programmatuur, gebaseerd op OpenGL en daaronder. Denk ik…

    OMT, proficiat! (Weer?) eens iets leuks voor Casual Friday!;)

  • Profielfoto
    koen

    @sypie: ik gebruik geen proxyserver – ik zou niet eens weten hoe ik dat moest instellen :O

  • Profielfoto
    Jan Pikant

    @ ctxppc:

    Het artikel drukt zich misschien onhandig uit, maar al die demo’s worden wel degelijk in een taal geschreven die CPU architectuur afhankelijk is: assembly. Drie maal raden waarom het festival zo heet!

    Assembly = de taal van de processor zelf en dus volledig afhankelijk van de hardware waar je voor schrijft. Daarnaast doet men vaak enorm zijn best om die demo’s zo klein mogelijk te houden. Wil je geloven dat een van de wedstrijden zich richt op demo’s die in 4kB passen? Dat zijn niet meer dan 4000 karakters! Goed 4096, maar okay.