Niet Greenpeace, maar ‘As You Sow’ liet Apple switchen

Door: Siebren Verhoef - 5 reacties

Een lokale milieugroep uit Californië wil graag duidelijk maken dat zij de meeste invloed hebben gehad op het vernieuwde milieubeleid van Apple, en niet Greenpeace. Milieugroep ‘As You Sow’ claimt namelijk dat ze bij de laatste wijzigingen in het milieubeleid van Apple direct betrokken zijn geweest. De wijzigingen die Apple onlangs doorvoerde zorgden ervoor dat ook de schadelijke invloed van producten na aankoop wordt meegeteld.

Voorheen maakte Apple alleen duidelijk welke schadelijke stoffen er niet meer in de producten waren te vinden, en dit zorgde er al voor dat het bedrijf minder kritiek kreeg van bijvoorbeeld GreenPeace. Bij de laatste update van de milieupagina op de Apple website ging het bedrijf dus nog een stapje verder. ‘As You Sow’ zegt de plannen om deze milieubelasting anders te berekenen zelf tijdens een vergadering aan Apple te hebben voorgelegd.

‘As You Sow’ directeur Conrad MacKerron sprak bij Apple de behoefte uit om nog een stap verder te gaan in het meten van de belasting voor het milieu. Volgens hem kan de het milieubeleid van andere bedrijven pas worden beoordeeld als andere bedrijven de milieubelasting op dezelfde manier als Apple in kaart gaan brengen.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    JTD

    As you sow what?
    Lekker belangrijk van die Conrad MacKerron om zich zo in de kijker te willen spelen. Net alsof hij een aanslag opeist. Tsss beetje kinderachtig om dit sow in de aandacht te willen trekken.

    Nadeel voor Apple is dat ze met deze nieuwe cijfertjes goocheltruc een beetje nadelig in de boeken staan.

  • Profielfoto
    aardbeiensiroop

    Aandacht nodig?

  • Profielfoto
    Undaunted

    @Jtd
    wel begrijpelijk toch? Ik kan me wel voorstellen als je ergens veel energie in stopt dat je niet accepteert dat een ander bedrijf de credits krijgt.

  • Profielfoto
    pimpel

    ontopic: @Undaunted Ik deel je standpunt volledig.
    @jtd Als je in het bedrijfsleven zit, zijn deze credits heel belangrijk om het al dan niet voortstaan van bedrijven te kunnen garanderen. Door dit soort acties komen ze inderdaad in de belangstelling, wat weer op zijn beurt belangrijk is om nieuwe klanten te hebben …

    offtopic : Ik merk al heel lang dat Greenpeace tenondergaat aan sloganisme zonder kennis van zaken.
    Maar langs de andere kant zorgen ze erook voor dat milieuproblemen aangekaart worden. Bedrijven lachen dikwijls met Greenpeace aangezien hun rapporten heel subjectief zijn.

  • Profielfoto
    JTD

    “Als je in het bedrijfsleven zit”
    En dat zit ik al meer dan 15 jaar…
    Toch blijf ik het een beetje kinderachtig vinden en, niet op de laatste plaats, ontzettend stom dat ze Greenpeace kennelijk de gelegenheid hebben gegeven om met de credits te gaan lopen of in elk geval die mogelijkheid hebben gegeven. Of dit bureau werkt onder lowprofile of er heeft iemand zitten slapen