HyperMac: Power to the portable

17 reacties

Een populair topic in de OMT community is Het Grote Apple Laptop Accu Topic. Hierin worden allerhande problemen met de accu’s van Apple notebooks besproken. Één probleem is vanaf vandaag misschien wel opgelost, namelijk het probleem met accu’s die het niet lang genoeg volhouden. HyperMac maakt namelijk producten om je MacBook (en MacBook Pro/Air) van (extra) stroom te voorzien, ook op plekken waar dit lastig is. Denk bijvoorbeeld aan de auto en op plaatsen waar helemaal geen energiebron is.

HyperMac meldt op hun website dat zij de eerste en enige externe laadbron voor de MacBook familie verkopen. Genoeg reden voor ons om deze externe accu eens uit te proberen. Daarnaast proberen we ook een autolader van HyperMac uit.

Testmodel
HyperMac verkoopt verschillende versies van de externe stroombron voor de MacBook. De versie die wij reviewen is de MBP-150. De notebook die wij gebruikt hebben voor de test is een MacBook Pro 15 inch van de vorige generatie (geen unibody). Inclusief de accu zou deze stroombron zorgen voor totaal 17,5 uur draadloos werken op onze MacBook Pro. Deze 17,5 uur is wel inclusief een volle accu van je MacBook. Wij voeren de tests echter zonder accu uit, om zo een objectiever beeld te geven van de extra tijd die je op je MacBook kunt werken. De 17,5 uur zullen we dus sowieso niet halen, maar bij de tijden die vermeld staan kun je dus nog de tijd die je eigen accu het volhoudt optellen. De HyperMac MBP-150 beschikt over een Lithium Ion accu die wel tot 1000x opnieuw kan worden opgeladen.

Intensief gebruik
De eerste test is het afspelen van een dvd. De helderheid van het beeldscherm stond hierbij op 100 %. Een behoorlijk intensieve taak, die relatief veel stroom vraagt van de externe accu. Zonder interne accu hield de MacBook Pro dit 4 uur en 15 minuten vol. Dit is netjes, en alleen met de interne batterij van de MacBook Pro zou je dit niet redden. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze accu een stuk groter en zwaarder is dan de ingebouwde accu van de MacBook Pro. De HyperMac MBP-150 weegt ruim 1 kilo, en is 22,6 cm bij 12,5 cm groot.

Minder intensief gebruik
De volgende test met de HyperMac MBP-150 is het uitvoeren van minder intensieve taken, die dus ook minder van de accu vragen. Ook deze test werd uitgevoerd zonder de interne accu, en dus alleen met behulp van de externe HyperMac accu. Voor deze test is de MacBook Pro aangezet met de screensaver constant op het scherm. De helderheid van het beeldscherm werd bij deze test op 50 % gezet. De externe accu hield het met deze test 7 uur vol. Dit is minder dan wat HyperMac op de website vermeldt, maar waarschijnlijk zou de HyperMac accu het langer volhouden tijdens licht gebruik, bijvoorbeeld tijdens het werken in een simpel tekstdocumentje.

Autolader
Over de autolader valt niet veel meer te zeggen dan dat deze gewoon werkt. Handig dus voor mensen die veel op weg zijn in de auto en vaak hun notebook meenemen. Met deze autolader is het dus mogelijk om je notebook gewoon in de auto op te laden.

Conclusie
De externe HyperMac accu houdt zich redelijk aan zijn belofte, en valt niet tegen. De accu’s komen in vier verschillende formaten, waarvan wij het derde model gebruikten voor de review. Met 4 led-lichtjes is te controleren hoe vol de HyperMac accu nog is. De accu is niet alleen te gebruiken om je Apple notebook op te laden, maar ook om je iPod of iPhone op te laden. Nadeel aan de HyperMac-accu is de prijs. Voor ons testmodel betaal je bijna € 400, genoeg voor bijna 3 extra batterijen voor je MacBook Pro. De autolader is een stuk voordeliger, en werkt verder ook prima. Deze autolader wordt gratis meegeleverd met de drie duurdere HyperMac modellen.

Prijzen
HyperMac MBP-150: € 395,00
HyperMac autolader: € 49,95 (Gratis bij de HyperMac MBP-150)

Meer informatie en verkoopadressen: Hypermac.nl

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Lacebag

    Ik ga uit van gemiddeld zon 3 a 4 uur op de interne accu tijdens werk.
    Tel ik dan de hypermac daarbij op dan kom je dus uit op maximaal 8 tot 12 uur.
    Genoeg voor een volle dag werken dus maar nog lang geen 17.5 uur en bij lange na de 400 euro dus niet waard.
    En dan nog daarbij dat hij een kilo weegt. Nee dan valt hij in mijn mening toch echt tegen.

  • Profielfoto
    iSneaker

    Serieus, 400 euro vind ik toch echt een beetje aan de dure kant. Die autolader vind ik wel interessant.

  • Profielfoto
    Vin

    mijn mid 2009 MBP houdt het op z’n eigen batterij ook zeker zo’n 6 a 7 uur uit terwijl safari, mail, iTunes, illustrator en photoshop draaien… Dus ik vind die 7 uur van deze externe batterij dan wel flink tegenvallen!

  • Profielfoto
    iDecide

    “..om je MacBook (en MacBook Pro/Air) van (extra) stoom te voorzien, ook op plekken waar dit lastig is.”

    De MacBook Pro maak ik wel eens schoon, maar om dit nou met stoom te reinigen lijkt me wel erg hardhandig. ;)

    Voor de rest een erg mooie oplossing. De autolader is zeker een mooie oplossing, volgens mij heb ik nog niet eerder een autolader gezien waarbij een directe MagSafe aansluiting aanwezig was.

  • Profielfoto
    Basket Case

    De HyperMac voegt ongeveer 2 extra acculadingen aan je interne accu toe (ligt beetje aan welk model Mac je hebt natuurlijk; voor de Air zal dit relatief meer zijn dan voor een MBP 17″). De prijs voor twee losse accus komt al aardig in de buurt van die 400 euro. En met de HyperMac hoef je niet steeds de accu te verwisselen, je kan onafgebroken door werken.
    Accus zijn nu eenmaal erg duur (en een MagSafe licentie zal ook niet goedkoop zijn aangezien niemand anders een MagSafe connector gebruikt). Goedkoop is dit ding niet, maar onredelijk lijkt mij de prijs ook niet.

  • Profielfoto
    kobekes

    heeft Apple dan toch eindelijk de magsafe opengesteld voor derden?
    Of kopen ze zelf Apple kabeltjes op en verknippen ze ze voor hun toestellen?
    P.S. wat een lelijke site seg, die Nederlandse hypermac

  • Profielfoto
    Odiebla

    Van hun website :

    “De HyperMac Autolader is de betere manier om uw MacBook onderweg op te laden. Andere DC/AC omvormers produceren gevaarlijke hoge voltages. De HyperMac doet dit niet, en daarbij is hij meer efficient, compacter en produceert een beter signaal.”

    Dat is natuurlijk een volslagen lulverhaal. Ten eerste komt er uit je auto gewoon DC en slikt de Macbook ook gewoon DC. Er hoeft alleen maar iets aan het voltage gedaan te worden, dat is een techniek die je met een handje vol componenten voor nog geen drie euro voor elkaar kan krijgen. Een DC/AC omvormer heb je alleen nodig als je je originele netvoeding in de auto wilt gebruiken, die moet je 230V AC voeren. En het ‘probleem’ met de goedkopere omvormers is dat ze een nasty blokvormige ‘sinus’ produceren, waar de meeste adapters niet echt blij van worden. Maar ik zie niet in waarom hun autolader zo belachelijk duur moet zijn, of het moet een relatie hebben met de magsafe die ze blijkbaar in licentie afnemen van Apple. Maar hang dan niet zo’n lulverhaal over spanning en omvormers op…

  • Profielfoto
    bugboy

    Eerst een compliment voor Siebren. Het maakt OMT een stuk levendiger en de schrijfwijze vind ik erg prettig. Dit is ook weer een fijn artikel. Dit apparaat kwam onlangs ook in MacBreak Weekly aan bod en daar waren ze ook wel enthousiast.

    Wellicht een ander leuk item om eens te bekijken is de MCE OptiBay. Hiermee kun je de superdrive vervangen door een extra harddisk. Het grote voordeel is dat je dan een SSD als hoofdschijf kunt gebruiken en een normale HD voor de opslag van foto’s, muziek, … Je kunt er een externe superdrive case bij bestellen als je toch een keer je superdrive nodig hebt. Ik ben vooral benieuwd naar de gevolgen voor de accuduur.

  • Profielfoto
    MegaChriz

    @kobekes
    HyperMac koopt de MagSafe adapters en dan knippen ze de kabels door om het voor hun eigen toestellen te gebruiken.

    Er staat ook een review van deze accu in de MacFan van september/oktober

  • Profielfoto
    mooirood

    “Genoeg reden voor ons om deze externe accu eens uit te testen.”

    … te testen
    … uit te proberen

    :sealed:

  • Profielfoto
    MacMartino

    Een omvormer (12v naar 220v) koste iets van 30 euro, dat gebruik ik in de auto. kan je eventueel ook nog eens in een boot gebruiken etc. erg handig apparaat.
    Verder sucken die accu’s natuurlijk mega, ik meen dat mijn MacBook het zo’n 1.15 uur volhoudt. Da’s niet heel handig, maar zoals je weet: een laptop hangt altijd aan een stroomdraadje…

  • Profielfoto
    MacBoot

    beetje aan de veelte dure kant ???
    koop ik liever een extra accu voor mijn MacBook, scheelt me gigantisch veel geld :sealed:

    edit: maarja het is jammer dat Apple bij de nieuwe MacBooks dit onmogelijk maakt:(

  • Profielfoto
    ctxppc

    Zeer handig maar veel te duur… Het wordt bij mij helaas geen koopje… :( :(

  • Profielfoto
    steef1082

    Great, dacht ik eindelijk een autolader gevonden te hebben voor mn MBA zónder daarbij een omvormer nodig te hebben, blijkt dat de prijs van 49,95 exclusief de toch redelijk noodzakelijke MagSafe kabel is… Die mag je er nog even bij kopen voor 99,95.

    Bij elkaar opgeteld ben ik goedkoper uit met een omvormer + splinternieuwe MBA adapter… ???

    edit: dit geldt bij nader inzien ook voor de externe accu’s. Tel bij de genoemde prijzen dus altijd nog 99,95 op voor een kabel…

  • Profielfoto
    florisappelaar

    400 euro jezus christus

  • Profielfoto
    nf98

    @Steef1082, niet helemaal waar wat je zegt. Ik heb net een 150Wh aangeschaft, geweldig ding trouwens, maar de prijs is incl. 1 MagSafe kabel, alleen als je 2 kabels wil hebben moet je extra betalen. Tevens zit er bij de 150Wh gratis de autolader.

    Wellicht moet iemand een inkoopactie op touw zetten? Als je meerdere tegelijk koopt is er vast ruimte voor onderhandeling!:)

  • Profielfoto
    juliantomoriati

    ik koop liever een nieuwe accu, mocht je accu kaduuk zijn