Apple domineert Tokyo Game Show

Door: Siebren Verhoef - 18 reacties

Afgelopen week werd de Tokyo Game Show gehouden. Tijdens de Tokyo Game Show presenteren bedrijven die zich bezig houden met games hun nieuwste apparaten en spelletjes aan iedereen die ook maar een beetje ge√Įnteresseerd is in games. Dit jaar hing er echter een grijze wolk boven de hoofden van enkele oude rotten in het vak.

Je zou misschien denken dat dit te maken zou hebben met de economische crisis, maar nee. Niemand minder dan Apple zorgt er namelijk voor dat grote bedrijven als Sony, Nintendo en Microsoft zich zorgen maken over de toekomst van de gamingindustrie. Volgens de Times zijn deze bedrijven banger voor het nieuwe iPhone/iPod touch-platform dan voor de economische crisis.

Hoewel Apple zelf niet mee deed aan de Tokyo Game Show, domineerden ze dit evenement wel. Zo waren 168 van de 758 nieuwe games gemaakt voor mobiele telefoons zoals de iPhone. Dit is het hoogste aantal op de Tokyo Game Show ooit. Consumenten zouden bovendien meer ge√Įnteresseerd zijn in een spelletje op hun iPhone van 99 cent of zelfs gratis spelletjes, dan in de duurdere games die andere bedrijven aanbieden.

Volgens sommige ontwikkelaars is Apple’s App Store de grootste ontwikkeling in games sinds jaren, en kunnen spelletjesmakers zich beter richten op het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen, dan dat ze de prijzen van hun consoles verlagen. Ook zou de markt steeds meer draaien om de software dan om de consoles waar deze software op draait.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Undaunted

    Ik denk niet dat ik het artikel helemaal begrijp.
    Sony, m$ & Nintendo hebben allemaal al hun “store” met goedkope games. Sony komt straks ook met de “mini-games” die dan gebruikt kunnen worden op de PSP. Ze hebben daarmee toch allang hun bedrijfsmodel verbreedt?

    –“kunnen spelletjesmakers zich beter richten op het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen, dan dat ze de prijzen van hun consoles verlagen”–
    Niet elke gameontwikkelaar maakt hardware…

  • Profielfoto
    BigAL

    Yeah right, geef mij maar mijn PS3 met HD graphics op een 50 inch plasmascherm.
    Bovendien, mensen met een PS3 weten dat je o.a. veel gratis spellen kunt downloaden.
    Beetje gehypt artikel dit, slecht onderbouwd.

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Hoezo gehyped? De meeste spellen voor die PSP en Nintendo DS zijn veel duurder dan voor de iPhone. Dan heb ik ’t niet over mini-spellen maar over full-size games. Niet alleen dat maar voor de iPhone kan je gewoon in je stoel blijven zitten ipv naar de winkel te gaan. Gemakkelijker, goedkoper en een nieuwe innovatieve manier om te gamen. Ik snap ’t wel;):P.

  • Profielfoto
    aardbeiensiroop

    @Undauted: De drie die genoemd zijn (Sony, Microsoft en Nintendo) wel

  • Profielfoto
    Undaunted

    @Cespur
    Weet ik. Wat ik er mee wil zeggen is dat je met “spelletjesmakers” elk bedrijf noemt dat games ontwikkelt. Duizenden bedrijven die niet kunnen kiezen tussen “andere strategie & consoleprijs verlagen”, ik snap de opmerking dus niet helemaal. Als het gericht is aan Sony M$ en Nintendo, kan ik alleen maar zeggen dat die allang de stap naar “virtuele winkels” gezet hebben.

  • Profielfoto
    thommthomm

    @BigAL
    Denk je nou echt dat ze bang zijn voor de TV-consoles? Dit gaat natuurlijk over PSP vs DS vs iPhone..

  • Profielfoto
    Froggle

    Volgens mij zal Microsoft van de iPhone vrijwel geen last hebben, gezien zij nog niet op de handheld markt zitten. Misschien kunnen ze dat ook beter niet doen, gezien die andere mobiele variant van hun besturingssysteem ook totaal niet werkt. Verder vermaak ik me meer met de games op m’n 360 dan die op m’n iPhone.

    @Undaunted: Wat heb jij met de afkorting M$. Je kan beter Appl‚ā¨ zeggen. (zo te zien werkt het euroteken op dit font niet)

  • Profielfoto
    tinux

    Spelletje en een iPhone…. niet te spelen op een touchscreen, niet in de hand te houden ook.

  • Profielfoto
    Undaunted

    @Froggle
    M$ scheelt me typewerk. Als N% werd geassocieerd met Nintendo zou ik dat ook gebruiken.
    Daarbij vind ik de symboliek ook wel gepast. Ik associeer m$ met geld, niet met kwaliteit.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Dat iPhone grote sprongen maakt als game console valt niet te ontkennen, maar Apple moet niet doen alsof ze de downloadable content hebben uitgevonden. Dat heeft de huidige generatie consoles allang, en de pc daarvoor ook al. Om nu te zeggen dat iPhone een threat is voor de competitie vind ik erg ver gaan.

  • Profielfoto
    JH90

    Domineren lijkt mij nou niet het goede woord..

  • Profielfoto
    241

    Ook Nintendo heeft al een goedkope-games-winkel, namelijk DSiWare en WiiWare.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    Op http://www.gamekings.tv// spreken ze er anders met geen woord over en die hebben dagelijks ge reviewd over alles wat de moeite van het vertellen waard was op de tokio game show.
    Boris is inmiddels een vervent Apple fan dus die zal dat niet over het hoofd gezien hebben.

  • Profielfoto
    Panda

    Inderdaad dikke onzin dat apple de tokyo game show domineert.

    De meeste games op de iPhone zijn bagger. Totaal geen full size game, geen wonder dat het dan niks kost.

    Het is ook niks waard.

  • Profielfoto
    JH90

    Apple moet zich helemaal niet richten op games voor de iPhone.. anders krijgt het helemaal een gameboy imago.

  • Profielfoto
    Doede

    Ik denk dat er een hoop geld is te verdienen met ’t terugbrengen van oude (eenvoudige) titels op de iPhone. Ben zelf met Sweet16 weer Apple IIgs spelletjes aan het spelen, daarvan zijn er honderden die zeer leuk, maar voor huidige begrippen heel simpel zijn.

  • Profielfoto
    NickBook Pro

    Beetje krom artikel:

    – Ten eerste gaat het puur om de iPhone/Pod t.o.v. Ninendo’s DSi en Sony’s PSP.

    – Ten tweede is apple gek op getalletjes, maar veel van de games die op de iPhone uitkomen zijn natuurlijk geen producties waar 2-3 jaar aan gewerkt is. Dan is het aantal beschikbare titels en de groei ervan natuurlijk verhoudingsgewijs groter.

    Dat neemt niet weg dat het een feit is dat de komt van iGaming de gevestigde spellenbakkers achter hun hoofd doet krabben. Het businessmodel waarbij je verlies draait op een console en dit terug moet verdienen met games die de gemiddelde doelgroep amper kan betalen, houdt wellicht niet zo lang stand meer.

  • Profielfoto
    NTG

    de iPhone, of nog beter de iPod Touch is wel de ultieme concurrent voor de PSP en de DSi. maar natuurlijk niet voor een console.