Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 23 augustus 2009

Navigeren met de iPhone in de praktijk

Sinds de GPS-chip in de iPhone 3G is navigatie een hot topic geweest voor de iPhone. TomTom kondigde daags na de introductie van de 3G aan dat ze TomTom voor de iPhone klaar hadden. Steve verbood echter turn-by-turn navigation en TomTom moest terug in z’n hok. Sinds iPhone OS 3.0 mag er wel genavigeerd worden op de iPhone en verschillende spelers hebben zich in de App Store gemeld.

Afgelopen week hebben we het wagenpark van One More Thing uitgerust met de twee favoriete navigatiesystemen op de iPhone: Navigon en TomTom. Is er een winnaar aan te wijzen en hoe bevalt het navigeren met de iPhone in de praktijk? We kijken naar de interface, de functionaliteit, het gebruik in de praktijk en vellen een oordeel.

Interface
Beide applicaties zijn volwaardige navigatiesystemen. Al het kaartmateriaal heb je aan boord, waardoor je in het buitenland niet tegen roamingkosten aanloopt. De interface van de TomTom voelt goed iPhone-achtig aan, maar sommige functies zijn 1-op-1 overgenomen uit de fysieke TomTom, zonder specifieke handigheidjes van de iPhone te benutten. Zo kun je niet met twee vingers pinchen op de 2D-kaart om te zoomen, maar moet je drukken op kleine plus en min knopjes. Navigon wijkt af van Apple’s iPhone interface richtlijnen door de menu’s in het zwart uit te voeren met grote eigengemaakte knoppen. Beide applicaties ondersteunen zowel portait- als landscape-modus. Navigon heeft echter een hele vervelende bug. Het start namelijk altijd op in portait-modus, waardoor je de iPhone van je dashboard moet trekken, moet draaien en terug moet plaatsen om terug te keren in Landscape-modus.

Wil je tijdens een rit even snel een overzicht van de route hebben, dan is één keer tikken op het scherm van Navigon genoeg om een 2D weergave te tonen waarin je kunt pannen en pinchen. Bij TomTom moet je klikken en kiezen voor ‘2D kaart’ in het menu. Minder veilig, minder handig. Bij TomTom is het ook even zoeken als je een route wilt instellen als wandelaar of fietser. Dit is standaard geen keuzemogelijkheid bij het instellen van een standaardroute zoals bij Navigon, maar je moet kiezen voor ‘geavanceerde route’. Na het ingeven van een startpunt verschijnt de mogelijkheid om te kiezen voor een wandel- of fietsroute. Wil je dit aanpassen, dan moet je de route opnieuw instellen. Bij de voorkeuren van TomTom kun je wel aangeven dat TomTom altijd om het routetype vraagt. Het zou handiger zijn als dit de standaardinstelling zou zijn. Bij Navigon kun je eenvoudig tijdens een route het routeprofiel aanpassen, waarna de route wordt herberekend.

Functies
Qua functies komen TomTom en Navigon grotendeels overeen. Zo hebben ze alletwee nuttige plaatsen, geven ze flitspalen aan en kun je kiezen voor een adres uit je adresboek. Maar er zijn ook duidelijke verschillen tussen de twee. Bij Navigon is bijvoorbeeld Lane Assist en het tonen van blauwe richtingsborden boven de snelweg ingebouwd. Terwijl TomTom deze functie wel biedt in haar andere apparaten, ontbreekt het op de iPhone.

TomTom heeft daarentegen weer zoiets als ‘IQ routes’. Dit betekent dat TomTom de geschiedenis van wegen kent. Als een weg te boek staat als een weg met op bepaalde momenten van de dag veel verkeer, dan zal hij een andere weg de voorkeur geven. Navigon heeft slechts één stem per taal, waar TomTom je laat kiezen uit meerdere stemmen per taal. Ben je uitgekeken op Bram of Eva dan is het helaas niet mogelijk om Johan Cruijff of Kabouter Plop er bij te kopen zoals we gewend zijn bij andere TomTom-apparaten. De in-app purchase ondersteuning van de iPhone zou hier prima voor gebruikt kunnen worden, maar TomTom heeft het er (nog) niet ingestopt.

Navigon bevat kaarten van heel Europa. TomTom ‘slechts’ West-Europa en dat is jammer voor mensen die regelmatig op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Kroatië of Tsjechië. Alleen als Malta een regelmatige vakantiebestemming voor je is, is TomTom de betere keus, want dit land ontbreekt als enige bij Navigon. Beide applicaties hebben niet de mogelijkheid om naderhand kaarten bij te kopen. Ook hier is in de toekomst misschien een rol weggelegd voor in-app purchases.

Gebruik
TomTom start het snelste op, helemaal als de app al een keer is gestart. Je zult merken dat dit van belang is omdat beide apps onderbroken worden als je gebeld wordt. Wil je toch nog je bestemming bereiken, dan is het zaak zo snel mogelijk de app weer opgestart te hebben. Dit ligt echter niet aan de programma’s, maar aan het feit dat Apple geen achtergrondtaken toestaat op de iPhone.

Navigon wint met stip op snelheid bij het berekenen van routes, maar je kunt de navigatie pas starten als je GPS ontvangst hebt. Soms laat dat even op zich wachten wanneer je net in de auto stapt. TomTom doet het slimmer en gaat als startpunt voor de nieuwe route uit van de laatste bestemming. In onze tests leek het alsof Navigon meer in de war raakte wanneer de GPS-verbinding even wegvalt. TomTom lijkt fouttoleranter, wat zorgt voor meer rust in de auto. De GPS ontvangst in de auto is door de stalen kooi waarin je zit voor allebei de programma’s niet optimaal. Waarschijnlijk dit dat de reden is dat TomTom binnenkort met een speciale iPhone carkit op de markt komt met een sterkere GPS-chip.

Wil je je eigen muziek beluisteren tijdens het rijden, dan is Navigon favoriet. Navigon dempt de muziek subtiel waardoor de instructies duidelijk hoorbaar zijn. TomTom zet bij elke instructie de muziek op pause. Dit is misschien prettig wanneer je naar een audioboek luistert, maar niet voor een gemiddeld Beyoncé-hitje.

Algemeen
Dan nog een paar algemene opmerkingen. Navigeren met je iPhone werkt goed, maar zorg dat je altijd power in de auto hebt, anders is de batterij van de iPhone zo leeg en red je het niet tot je bestemming. Qua prijs zijn beide apps gelijk: net geen € 100 euro, maar Navigon is nu nog in de aanbieding (€ 79,99). De prijs van de speciale iPhonehouder van TomTom met voeding, handsfree en versterkte GPS is nog niet bekend. Daarnaast is het voor TomTom nog niet bekend hoe er met updates omgegaan gaat worden. Dit is extra van belang omdat een aantal TomTom-features nu nog ontbreken. Krijg je straks gratis Lane Assist en HD Traffic erbij of moet je weer een nieuwe app kopen?

Conclusie
Het zijn allebei waardige navigatiesystemen. Erg handig in het buitenland omdat je dan niet meer afhankelijk bent van Google Maps en hoge roamingkosten én omdat je een extra apparaat uitspaart. De relatief zwakke GPS van de iPhone geeft soms wat ongemak bij beide systemen, waardoor het voor veel heavy users niet zal voldoen. Het is afwachten of de TomTom-houder met ingebouwde GPS hieraan iets kan verbeteren. Voor mensen die continue aan de telefoon zitten tijdens het rijden is de iPhone geen handig apparaat om mee te navigeren, omdat je tijdens het gesprek verstoten blijft van routeinformatie.

We kregen een beetje het gevoel dat TomTom de applicatie die een jaar geleden, na de introductie van de iPhone 3G, werd aangekondigd van de plank heeft gehaald en heeft afgestoft. Een aantal inmiddels standaard TomTom-functies ontbreken namelijk en er is geen gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden die iPhone OS 3.0 biedt zoals in-app purchases.

Maar welke applicatie moet je nou nemen?

Wil je veel en compleet dan valt de keuze op Navigon. Hij heeft alle landen en updates hebben al veel goeds gebracht. De tijdelijke korting van 20 euro is mooi meegenomen. Ben je fan van TomTom, heb dan even geduld en kijk hoe TomTom om zal gaan met updates in de AppStore en wacht totdat er ervaring is opgedaan met de TomTom iPhone carkit.

Tot besluit: Navigon heeft de volgende update al weer klaar liggen voor Apple om te reviewen. De update belooft uitgesproken straatnamen (Text-to-Speech), integratie met de iPod binnen de applicatie en automatisch switchen tussen dag- en nachtmodus.

Reageer op artikel:
Navigeren met de iPhone in de praktijk
Sluiten