T-Mobile, AT&T en de verwachtingen van iPhone-gebruikers

Door: Jorg - 35 reacties

Een iPhone wordt in de meeste landen verkocht in combinatie met een abonnement bij een telecomaanbieder, en gebruikers zijn dan ook afhankelijk van de grillen van deze maatschappijen. Dat kan tot wrevel leiden bij iPhone-bezitters. Soms terecht, vaak ook niet. Hieronder een persoonlijke visie op deze soms wat gespannen relatie, en of iPhone-gebruikers in Amerika en Nederland reden tot klagen hebben.

Wie de afgelopen week door de diverse Mac-blogs heeft gebladerd, kan het niet ontgaan zijn. De Amerikanen hebben het gehad met AT&T. Over de kwaliteit van de verbinding waren ze al niet te spreken, maar dat de firma niet direct vanaf het begin de nieuwe diensten tethering (het kunnen delen van de dataverbinding op de iPhone met je laptop) en MMS aanbiedt stuit veel gebruikers tegen de borst.

Dit zijn Amerikanen dan ook niet gewend. Meestal worden nieuwe diensten in het land gepionierd, en zijn direct beschikbaar. In Nederland zijn we het gewend soms wat langer (en soms heel wat langer) te moeten wachten op nieuwe electronische snufjes waarbij we afhankelijk zijn van een toeleverancier van infrastructuur of content. Denk bijvoorbeeld aan zaken als HDTV: inmiddels een volwassen product in de VS, hier nog maar zeer mondjesmaat aangeboden. Tivo, de innovatieve en zelfdenkende digitale videorecorder? Niet voor ons Europeanen beschikbaar. Een filmpje of TV-serie kopen uit de iTunes Store, of electronische boeken uit de digitale boekhandel van Amazon? Dat kunnen we ook vergeten.

Op ons kunnen de klagende Amerikanen dan ook soms ietwat verwend overkomen. Zeker in gevallen zoals deze, waarbij je je kunt afvragen of de klachten wel helemaal terecht zijn. Heeft AT&T immers ooit beloofd dat deze diensten überhaupt voor iPhone-gebruikers beschikbaar zouden komen? Het feit dat AT&T na alle rumoer heeft aangegeven dat MMS deze zomer nog wordt geactiveerd voor iPhone-bezitters, en dat tethering-plannen in de pijplijn zitten, zou toch op zijn minst een pleister op de wonde moeten zijn voor de mokkende Amerikaan, die maar moeilijk kan verkroppen dat er elders op de wereld iPhone-gebruikers zijn die een paar maanden eerder van de nieuwe diensten gebruik kunnen maken.

Upgraden naar de iPhone 3G S in Nederland

Maar ook in Nederland kunnen we er wat van. Het meeste gesputter op iPhone-gerelateerde forums gaat hier echter over de (on)mogelijkheid om je huidige iPhone 3G te kunnen upgraden naar het nieuwe iPhone 3G S model. Na het lezen van enkele reacties blijkt dat sommige gebruikers zich nauwelijks in de prijsmaterie hebben verdiept, en vaak met ondoordachte redenaties op de proppen komen.

Zo lijken veel gebruikers niet te begrijpen dat zij hun iPhone hebben gekocht op afbetaling. De aanschafprijs van 80 euro is uiteraard slechts een (haast verwaarloosbare) fractie van wat je in totaal betaalt. Bij een abonnement van 30 euro per maand is dat een bedrag van (24 x 30 + 80) 800 euro. Een geavanceerde pocket-computer als de iPhone zou in de losse verkoop zeker 500 euro kosten (iets wat we ook terugzien in landen waar de telefoon niet in combinatie met een abonnement wordt verkocht). Hoe reëel is het dan om te verwachten dat T-Mobile op de helft van deze “aflossingsperiode” van 24 maanden de gebruikers de mogelijkheid zou bieden om tegen dezelfde, zwaar gesubsidieerde, prijs een nieuwe telefoon aan te schaffen?

Uiteraard zou hier wel een oplossing voor kunnen worden bedacht, maar de enige oplossingen die economisch zinvol zijn voor het bedrijf zijn in commerciëel opzicht erg moeilijk in de markt te zetten. Zo zou de telefoon voor een ongesubsideerd bedrag kunnen worden verkocht, maar zijn consumenten die gewend zijn aan het subsidiemodel bereid om een veelvoud van het gesubsidieerde aankoopbedrag op tafel te leggen? Een andere oplossing is om het huidige contract met onmiddellijke ingang met nog eens 2 jaar te verlengen (om zodoende verzekerd te zijn van de “terugbetaling” van de subsidies van beide telefoons), maar daarmee wordt het probleem alleen maar verplaatst naar een later tijdstip. Immers, de klant zit dan nog 3 jaar vast aan zijn abonnement, en loopt zo dus volgend jaar, én het jaar daarop, tegen dezelfde frustatie aan wanneer er weer nieuwe modellen worden geintroduceerd.

Werkelijke kosten van toestel en abonnement

Maar wat deze klachten helemaal in een bijzonder licht plaatst, is de constatering dat wij in Nederland zo’n beetje de meest aantrekkelijke iPhone-prijsplannen hebben van de wereld. We betalen 800 euro in twee jaar, en uitgaande van dezelfde 500 euro voor het toestel blijft er dan 12,50 euro per maand over voor de dienstverlening. Hiervoor krijgen we niet alleen onbeperkt Internet-gebruik op de iPhone met een zeer acceptabele theoretische snelheid van 2 Mbit/sec zonder flauwe voorwaarden (wat op zichzelf al bijna dat maandbedrag waard is), maar daarnaast ook nog eens een redelijke bundel belminuten, SMSjes, visual voicemail en toegang tot T-Mobile en KPN hotspots.

Vergelijk dit nu eens met de situatie in Amerika. Daar worden op slinkse wijze altijd de “voice” en “data” abonnement afzonderlijk genoemd, maar deze kosten gezamenlijk minimaal $70 (50 euro) per maand. Zonder SMS-bundel. Hierin zitten dan wel een grotere aantal belminuten, maar vergeet niet dat Amerikanen ook hun binnenkomende gesprekken zien afgaan van de belbundel, en dat ook voor ontvangen SMSjes moet worden betaald. Tel hierbij de aanschafprijs van het toestel op, en je komt na 24 maanden op een totaalbedrag van $1.780 (1.275 euro). Wanneer we dezelfde 500 euro van dit bedrag aftrekken, blijft er een maandbedrag van 32 euro over voor de dienstverlening. Bijna het drievoudige dus van wat wij in Nederland betalen om onze iPhones te kunnen gebruiken.

Natuurlijk kunnen we dit alles wel relativeren met cijfers, maar het feit blijft dat veel iPhone 3G bezitters graag overstappen op het nieuwe toestel. T-Mobile doet er dus toch goed aan om deze vocale groep tegemoet te komen met een aantrekkelijk aanbod. De kans is immers groot dat de groep gebruikers van het eerste uur in de toekomst regelmatig bereid zal zijn nieuwe toestellen en diensten af te nemen, en een positieve ervaring met een telco kan zich dus terugbetalen op de lange termijn.

Tethering en MMS bij T-Mobile

Tenslotte wil ik nog even terugkomen op de diensten tethering en MMS die mogelijk worden met de nieuwe iPhone, en met de oude iPhone wanneer deze is voorzien van de software-update die deze week is verschenen. Zoals vrijwel alle providers staat T-Mobile data-tethering niet toe binnen het standaard iPhone-contract. Het argument van sommige gebruikers dat een klant met een iPhone betaalt voor “onbeperkt dataverkeer”, en dat deze zelf mag bepalen hoe die gebruikt wordt, gaat in mijn ogen niet op. Het bedrag van 12,50 euro per maand voor de T-Mobile diensten is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een inschatting van het dataverkeer dat een gemiddelde iPhone-gebruiker met zijn toestel genereert (en dat is, zoals al vaak is aangetoond, al vele malen hoger dan dat van gebruikers van andere mobiele telefoons). Een toeslag voor gebruik van de verbinding met apparatuur die per definitie grotere hoeveelheden verkeer genereert lijkt dan ook redelijk.

Voor MMS geldt een ander verhaal. Op dit moment maakt het verzenden van MMS-berichten geen deel uit van de bundel van de iPhone-abonnementen, en geeft T-Mobile in de kleine lettertjes aan dat de kosten per berichtje 50 eurocent bedragen. Dat lijkt me een onevenredig hoog bedrag voor een dienst die achterhaald en beperkt is, en zeker wanneer diezelfde iPhone bezitter in staat is om onbeperkt foto’s en andere data zonder meerkosten te versturen via e-mail. Ik zou het redelijk vinden als T-Mobile een constructie bedenkt zoals we die zien bij sommige buitenlandse aanbieders, waarbij een MMS-bericht gelijk staat aan 2 of 3 SMS-berichten uit de bundel.

Hoe dan ook vind ik dat T-Mobile de gebruikers duidelijk op de hoogte moet brengen van de extra kosten die MMS-en op de iPhone met zich meebrengt, want ik kan me voorstellen dat niet alle gebruikers beseffen dat alle datadiensten en SMSjes op de iPhone onderdeel vormen van de bundel, maar dat dat niet geldt voor het verzenden van een foto’tje via dat nieuwe “Berichten”-programma dat met de 3.0 release op hun iPhone is verschenen. Temeer omdat in deze applicatie nergens expliciet wordt gesproken over MMS. Een SMSje van T-Mobile met deze uitleg zou mijns inziens dan ook op zijn plaats zijn.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    SebastienK

    Dat zijn nou de nadelen van de verkoop. In België waar het tot voor kort verboden was koop je een iPhone zoals je elk mac product zou kopen en komt er iets nieuw uit verkoop je gewoon je oude iPhone. Niks gezeur van een telefoon gekoppeld aan een contract. Probleem bij ons is dat de tarieven gewoon hoog zijn vergeleken met Nederland. Koppelverkoop zou hier niets veranderen vermits we ook deze grote verschillen zien bij internet waar er dan weer geen problemen zijn rond koppelverkoop.

  • Profielfoto
    ikkieman

    Ik ben het niet eens met de constructie die je noemt over Tetheren. Ik heb het stiekum toch voor elkaar gekregen om te kunnen tetheren en heb m’n iPhone het dataverbruik van het binnenkomende en uitgaande verkeer laten bijhouden.

    Ik kwam uit dat ik in een uur tijd voor een beetje surfen, mailen, irc-en en msnnen niet veel meer verbruik dan rond de 200KB. Ga me dan nog maar eens zeggen dat ik te veel gebruik met tetheren. Goed, als je hele cd’s via torrents *en andere mogelijkheden* binnen gaat halen praten we wel over bulk volume, maar die boot gaat niet op. Het gaat mij om even die kleine noodzakelijke dingen te doen.

    Verder zie ik het als dat je een data abo afneemt. Hiermee bepaal ik zelf wat ik bezoek, download en ermee doe. Dat ik de iPhone wil koppelen aan m’n laptop moet dan kunnen. Zeker als T-mobile een overcapaciteit heeft waarmee ze ook de 7-8 voudige toename van netwerkverkeer hebben kunnen opvangen toen de iPhone geïntroduceerd werd.
    Zie het als een dienst afnemen waar je voor betaald. Nu word mij gezegd dat ik met die dienst niet mijn eigen vrijheid heb om te doen en laten wat ik wil. Dit vind ik niet netjes dus kunnen ze me de boom in.

  • Profielfoto
    joelr

    Een belangrijk iets wat je onbesproken laat is het feit dat T-Mobile alleen 2-jarige contracten aanbiedt. Er is geen mogelijkheid een 1-jarig contract af te sluiten met logischerwijs een hogere prijs voor het toestel.

  • Profielfoto
    LeonB

    Ik ben ook één van die zeikerds die onaangenaam verrast is over het ontbreken van een mogelijkheid om op normale wijze aan een iPhone 3G S te komen. Echter ben ik mij ten volste bewust van het feit dat een toestel gesubsidieerd is en dus in werkelijkheid vele malen duurder is dan de prijs die je er voor betaalt als je het toestel in combinatie met een abonnement afneemt bij een telecomprovider. Ik zou ook niets anders verwachten dat er veel meer voor een toestel betaald moet worden als je het zonder abonnement zou aanschaffen, of het met slechts één jaar zou verlengen. Echter wordt ons die keuze totaal niet geboden. Dat argument “maar zijn consumenten die gewend zijn aan het subsidiemodel bereid om een veelvoud van het gesubsidieerde aankoopbedrag op tafel te leggen?” is een onzinnige overweging. Waarom zou je het niet gewoon aanbieden? Het kan alleen maar resulteren in extra verkoop van iPhone 3G S toestellen.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Leek artikel. Ik ken inderdaad de nadelen van de niet-Nederlandse abonnementen. Hier in Zwitserland heb ik dus 349 frank (€220) betaald voor m’n iPhone, met een tweejarig abonnement van 20 frank (€13) per maand. Klinkt aardig, maar in dat abonnement zit alleen 100 MB dataverkeer per maand inbegrepen, bellen en SMSen kost gewoon extra geld.
    In Nederland is het zeker niet zo slecht geregeld.

  • Profielfoto
    iMartien

    Pff, werk je bij T-Mobile ofzo? Dat voor Tethering meer moet worden betaald is dikke vette onzin.

    Als m’n internet provider zou verzinnen dat ik allen mag internetten via de browser en als ik bijv. gebruik wil maken van nieuwsgroepen of torrents dat ik dan extra bij moet betalen zou ik ook naar een andere provider gaan, helaas kan dit dus (nog) niet.

    En MMS, tja wie gebruikt dat uberhaupt? maar 50ct is wel belachelijk hoog…

  • Profielfoto
    boriskiss

    Wat een lang artikel! Stop eens met die columns;)

  • Profielfoto
    LordChaos

    @ikkieman:

    “Ik kwam uit dat ik in een uur tijd voor een beetje surfen, mailen, irc-en en msnnen niet veel meer verbruik dan rond de 200KB”

    Sorry, maar dat is gewoon onzin.

  • Profielfoto
    madcat

    leuk artikel, maar om even de kosten van de telefoon in de USA te relativeren, daar verdienen ze gemiddeld ook 2 a 3 keer zoveel. Met andere woorden het is ook vrij logisch dat de kosten ook hoger zijn.
    Het is niet zo gemakkelijk om een prijsplan van verschillende landen met elkaar te vergelijken.
    Al hoewel ik persoonlijk erg tevreden ben met het prijsplan in nederland, desalniettemin zou ik het fijn vinden als sms en bellen uit dezelfde bundel zou gaan.. wie gebruikt er in nederland naast de 16 jarige meisjes nu 150 smsjes per maand..

  • Profielfoto
    gnurck

    Ik zit in Italie en ik vertel je in Nederland heb je een superdeal. Weliswaar kan je de iphone hier simlockvrij kopen maar je zult toch een internetverbinding nodig hebben om alles eruit te halen. En dat kost……. teveel. In Amerika is het helemaal gestoord trouwens. Verbazend je zou toch zeggen land van de vrije markt ed. maar zoals we de afgelopen maanden hebben gezien is dat geenszins het geval.

  • Profielfoto
    aaa

    Je moet de prijzen niet met de prijzen in nederland vergelijken, maar met andere toestellen in het zelfde land.

    Dan zie je ineens dat het instapmodel van de iPhone ongeveer 800 euro is. Waar voor je zo wat elk ander toestel voor 200-300 minder kan krijgen. En 1 jaar abbonement is al helemaal niet mogelijk. Het is gewoon belachelijk duur, niks te maken met ‘goeie internet’. Vodafone blox 9,50 voor 3 mbit en zelfs beschikbaar voor prepaid. 1000 sms 10 euro. Dat zijn pas mooie prijzen. Niet 30 euro voor 150+150+2mbit. Bij vodafone zou je dan 150+1000+3mbit hebben.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Wat ik wel jammer en raar vind, is dat de iPhone niet los aangeboden word.
    Ik, en vele anderen, willen best de volle mep betalen, als we dan niet vast zitten aan een aanbieder die niet naar ons zin is.
    Ik weet dat je naar belgie kan, maar ik wil gewoon hier een legaal unlockte iphone kunnen kopen…..

  • Profielfoto
    Kipnugget

    @Madcat: de 18-jarige jongetjes (ik dus) bijvoorbeeld. Die 16-jarige meisjes smsen ongeveer 1500 smsjes weg per maand…
    Maar ik ben het wel met je eens, uit één bundel zou erg handig zijn. Ook al is het voor mij om precies de tegenovergestelde reden;)

  • Profielfoto
    Xentro

    @ boriskiss: Ieder zijn eigen ding, en zijn eigen zin. Maar verziek deze site dan niet. Je vind dat hier ook iets tof is te vinden anders kom je hier niet. Maar lees die columns dan niet of stuur je commentaar met een email naar onemorething zelf.

    als ze thetering gratis zouden maken zeg ik vandaag mijn internet abbonement op van 50 euro in de maand. Koop ik mij een iphone, en ik woon toch in een stad dus heb 3g en kan ik héééééél de dag gratis downloaden zoveel ik wil. Dat is nogal ridicuul hé, dat T-mobile er dan geen data-abonnement voor zou aanrekenen.

    thetering is niks anders, dan internetten met die stickjes van Option die je met een data abonnement koopt. Maar hier vervang je het stickje door je Iphone, dus neen dit zit niet in je abonnement inbegrepen.

    Maar wat een histerie rond het(nog) niet kunnen overschakelen naar een iphone 3Gs. Is die 3G dan niet goed meer? wisselde jij vroeger ook jaarlijks van GSM ?
    Wees reeds tevreden dat jullie onbeperkt kunnen internetten op je iphone en deftige abonnementen hebben.

  • Profielfoto
    rikkuijpers

    Goede uitleg van Jorg in deze post!

    Er zijn inmiddels meerdere nieuwsberichten te vinden over de prijs/kwaliteit/dienstaanbod te vinden op het internet. Ook op internationale sites worden de vergelijkingen al langer gemaakt. Helaas vind ik het jammer dat de meeste er juist nu weer over beginnen, nu de nieuwe iPhone er is. Je weet van te voren dat je een duur toestel op afbetaling koopt EN dat je er 2 jaar aan vast zit. Die optelsommetjes zijn een jaar geleden ook al gemaakt, met de conclusie dat je er niet slecht vanaf komt hier in Nederland, aangezien de mogelijkheden en diensten die geleverd worden.

    Persoonlijk vraag ik mij af wat de mensen bezield om op een of andere mannier onder het contract uit te komen. Heb toch even geduld: als je geluk hebt is er over een jaar weer een nieuwe/snellere/uigebreidere versie van de iPhone op de markt. En als je nu gaat verlengen om er aan te komen (3GS), zit je nog langer vast aan het contract en de afbetaling (*ziet een overeenkomst met de op kredietkoopgekke Amerikanen*). Als maar groter, sneller en duurder en op het einde met een “klein” probleem zitten: Dikke schuld, of een eeuwighied aan een contract vastzitten.
    Zelf heb ik nu een jaar rustig gewacht tot mijn huidige abbonnement is afgelopen. Het is even balen, maar het is niet anders.

    En dat MMS extra kost…. Ik heb het in alle jaren dat het bestaat misschien 5 (max!) MMS’s verstuurd. Dat zou dan 2,50euro zijn. Met de huidige technieken kun je inderdaad beter mailen, wat dat ik ook met regelmaat doe. Ik zal MMS niet gebruiken aangezien foto’s en video’s delen super snel en handig gaan via email of andere aplicaties.

    EDIT: En ook Tethering: als dat meer moet kosten vind ik het ook niet gek. Alle aanbieders van mobiel internet voor je Laptop hebben daar aparte abonementen voor, die overgens ook aardig prijzig zijn. En ik snap ook goed dat ze het tegen houden: Het levert een berg extra dataverkeer op hun servers op. die moeten daar natuurlijk op berekend zijn. En de meeste iPhone gebruikers zorgen al voor een hogere dataverkeer bij de aanbieders. En de aanbieders moeten zelf ook betalen voor dataverkeer via servers: koop maar eens een hostingpakket (voor een website). Daar krijg je ook dataverkeer bij van X aantal Gb’s, ga je er over moet je bijkopen/betalen.

  • Profielfoto
    Jocham

    “Ik kwam uit dat ik in een uur tijd voor een beetje surfen, mailen, irc-en en msnnen niet veel meer verbruik dan rond de 200KB.”
    Deze website is ±260KB….

  • Profielfoto
    Triumph

    >Pete.Z
    De iPhone kun je zonder abo komen surf maar eens rond (bv MacCity)

  • Profielfoto
    MacMartino

    Jammer dat sommigen het artikel niet lezen. Althans, niet lezen zonder er even over na te denken. Natuurlijk is Tethering wel even iets anders dan men in eerste instantie heeft gedacht bij een mobile. Dat kan je wel ‘onzin’ vinden, maar of je nu met je mobile internet (af en toe, gebruik beperkt) of er ook permanent je laptop aanhangt? Dat is toch een ander verhaal. Met je laptop surf je toch even anders, bekijk je meer dingen, haal je je mail met bijlagen binnen etc. etc.
    Daar hebben we ADSL abbo’s voor, waar je al snel 40,00 alleen aan uitgeeft per maand. Dus. Niet gek dat men dat voor een klein maandbedrag niet zal tolereren.

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    De gedachte dat T-Mobile evenveel voor haar iPhones betaalt als de consument, vind ik ronduit kortzichtig. Denkt Jorg nu werkelijk dat wij ”maar” €12,50 per maand betalen voor onze belminuten, sms’jes en internet. Sorry, maar hier ben ik gestopt met lezen. Wat een onzin.

    Ik tetherde voor de iPhone probleemloos met mijn Vodafone abbo + onbeperkt internet blox. Het was illegaal, maar het kon wel en zolang je maar geen buitensporige dingen met je verbinding doet merkt de prover er he-le-maal niks van. Ik heb nog niemand over een soortgelijke constructie gehoord; een tarief dat pas gaat lopen als je je verbinding ernstig belast en daarmee samenhangend een blox-achtig iets voor mensen die van tevoren al weten dat ze veel van hun internetverbinding gaan vergen.

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Als de iPod Touch 8GB €219 kost dan kost een iPhone 8GB €220. Een GSM/3G chip kost waarschijnlijk €1 en niet €281. €500 euro is gewoon bullshit. Maar het staat Apple natuurlijk vrij om te vragen wat ze willen voor de iPhone!

  • Profielfoto
    MacMartino

    @Julian
    Heb je nog nooit van de constructie gehoord dat het tarief gaat lopen als je de verbinding ernstig belast?
    Staat in vele contracten met internet+mobile, onder ‘fair use’ policy.
    Ik lees verder in je verhaal ‘Het was illegaal…’. Vaak betekent dit ook, dat je er niet (genoeg)voor betaalt. Op zich niet gek dat de provider dit niet wil. Het netwerk wordt nu op een bepaalde manier belast, meer dataverkeer vraagt weer investeringen, die moeten toch betaald worden. Door degene die daar (legaal)gebruik van maken…

  • Profielfoto
    MrJvG

    Goed bericht Jorg, ik sluit me helemaal bij je aan!

  • Profielfoto
    Festen

    @Meneer Guggenheimer
    Een iPhone heeft nog andere extra’s zoals een camera. Maar goed, die schatting voor de iPhone blijft hoog.

  • Profielfoto
    Rub3n

    Wat een abrupt einde!

  • Profielfoto
    kpr

    Dat T-Mobile besluit MMS niet via de SMS-bundel te verrekenen is eigenlijk best logisch: Als ze dat nu wel zouden doen, zouden ze de contract-voorwaarden wijzigen(in het contract stond al het tarief van 50cent en niemand die het toen kon schelen omdat het toch niet werkte) en kan iedereen kosteloos per direct zijn abonnement opzeggen.

  • Profielfoto
    jf

    @iNanc: “Niet 30 euro voor 150+150+2mbit. Bij vodafone zou je dan 150+1000+3mbit hebben.”
    Eh, maar bij T-mobile krijg je er dan voor een kleine bijdrage vooraf wel een iPhone bij, die je bij Vodafone ook nog even aan moet schaffen en dan toch wel iets meer gaat kosten…

    Ben wel van mening dat de iPhone nu wel eens ook gewoon in de losse verkoop kan hier in NL, via officiele kanalen.

  • Profielfoto
    Jorg

    @Julian Gijsen

    Nee, uiteraard denk ik niet dat T-Mobile 500 euro voor een iPhone betaalt. Ik zeg dan ook dat een apparaat als de iPhone in de losse verkoop 500 euro zou kosten.

    Het feit dat mensen hierover verbaasd zijn bevestigt alleen maar mijn stelling dat het erg moeilijk is om op dit moment nog “losse telefoons” te verkopen. De telecomindustrie heeft de perceptie dat een telefoon geld waard is vakkundig om zeep geholpen door alle subsidieregelingen.

    Verkoopprijs is iets anders dan productiekosten. Hetzelfde principe geldt voor dataverkeer en belminuten. Ook de door mij genoemde tarieven zijn niet de daadwerkelijke kosten die de provider maakt. Die zijn voor mijn verhaal dan ook niet echt ter zaken doende, want ik wilde de prijsconstructie uitleggen voor consumenten, en niet voor producenten en providers.

  • Profielfoto
    Dennis002

    Ik prijs me met een telefoon niet gelukkig als het in de VS slechter geregeld is dan hier, maar waardering begint pas als er anno 2009 een fatsoenlijke dekking voor op zijn minst het gsm-netwerk is…

  • Profielfoto
    snipper

    Goed verhaal. MMS is nooit een hit geweest en zal dat a € 0,50 per keer ook niet worden en is hun eigen probleem want inderdaad wie zit er nog op te wachten nu er email is.

    Dimensie die ontbreekt in het VS vs NL verhaal is: Hier wonen 16,5 miljoen mensen op een kluitje en na jaren nog is de dekking niet fantastisch, zelfs niet van gewoon GSM. In de VS is de ontvangst nog slechter maar de inwoners bevinden zich ook in een veel groter gebied en het is dus ook duurder daar een netwerk op te zetten/te onderhouden.

  • Profielfoto
    raptorNL

    Nou zie ik hier mensen roepen dat tetheren gewoon binnen het “onbeperkt internet” hoort te vallen. Niet dus, om het volgende.

    T-Mobile biedt “onbeperkt internet op je mobiel” aan bij een iPhone abonnement. Let vooral op het stukje “op je mobiel”. Dus niet op je laptop. Het is dus ook vrij onredelijk om van T-Mobile te verwachten dat ze dat voor hetzelfde bedrag toestaan, terwijl andere mensen voor internet op hun laptop wel diep in de buidel moeten tasten.

    Eerst een beetje verdiepen in de materie, dan pas gaan roepen.;)

  • Profielfoto
    remcop

    Over verschil in maandprijs: Nederland lijkt goedkoop, maar vergeet niet dat t-mobile het relatief makkelijk heeft met zijn verzorgingsgebied Nederland, en AT&T een veel groter dekkingsgebied (nl. de hele USA) aanbiedt voor die prijs.

    Het hele ongenoegen zit er mijns inziens in de beperkte keuzen aan klanten die t-mobile zelf gekozen heeft aan te bieden, in hun eigen belang. Daarmee doen ze hun klanten wel degelijk te kort. Als enige optie een tweejarig contract is echt niet in het belang van klanten.

  • Profielfoto
    ctxppc

    Goed artikel, Jorg!

    @Xentro: ook met je eens over boriskiss, maar OMT moet dringend een nieuwe categorie maken.

  • Profielfoto
    Tee Loo

    Snapt nou niemand, dat tethering de concurrent is van telefonie zelf?
    Dus T-mobile niet zit te wachten dat iedereen gaat skypen op zijn laptop (waarom anders kan je niet skypen op mobiel netwerk op je iPhone) .

    Teeloo

  • Profielfoto
    Aanrecht

    “@ikkieman:

    “Ik kwam uit dat ik in een uur tijd voor een beetje surfen, mailen, irc-en en msnnen niet veel meer verbruik dan rond de 200KB”

    Sorry, maar dat is gewoon onzin.”

    Dat kan wel hoor….
    als je dan verder geen pagina’s bezoekt op het internet en geen berichten verstuurd op msn en op IRC..

    roaming noemen ze dat toch?
    Even verbinding maken met de server?

  • Profielfoto
    TheM4inframe

    Ik vind de MMS-functie op een iPhone belachelijk, er zit een email programma in en je hebt overal 3g of edge. Waar zit dan de nood om MMS’en te versturen?