Jorg
Jorg Nieuws 10 juni 2009

Rabobank Internetbankieren werkt niet langer in Safari

Tijdens de WWDC keynote van afgelopen maandag werd versie 4 van Safari officiëel gelanceerd. In de maanden die hieraan voorafgingen zijn er twee publieke beta-versies verschenen. Het viel al eerder op dat Internetbankieren van de Rabobank niet langer correct werkte in de beta’s van Safari 4, terwijl het gebruik ervan in Safari 3 nooit eerder voor noemenswaardige problemen zorgde. Ik had de stille hoop dat dit probleem in de uiteindelijke versie van Safari verholpen zou worden, maar dat lijkt helaas niet het geval te zijn. Ook de gebruikers op het OMT Forum hebben het probleem de afgelopen dagen veelvuldig aangekaart.

Hoewel de site in eerste instantie gewoon lijkt te werken, komt het vaak voor dat een pagina niet geladen wordt, en er een wit scherm verschijnt. Soms is dat te verhelpen door de pagina te herladen, maar zeker in het geval van een bankierwebsite is dat af te raden, omdat hiermee mogelijk verzoeken en betaalinstructies dubbel verzonden kunnen worden.

Het is in dit soort gevallen altijd lastig om met de beschuldigende vinger te wijzen, omdat niet volledig vaststaat of dit probleem nu te wijten valt aan onzorgvuldig programmeren aan de zijde van de Rabobank, of dat het wijst op een onvolkomenheid in Safari. Toch neig ik naar het eerste, omdat Apple zich, naar eigen zeggen althans, strak houdt aan browserstandaarden. Een site die aan die standaarden voldoet zou, in theorie, in elke browser goed moeten werken. Tijdens de WWDC werd hier nogmaals de nadruk op gelegd, door te wijzen op de 100% score die Safari 4 haalt in de Acid3 standaardentest, ten opzichte van 21% score van Internet Explorer 8. Dat laatste zou kunnen inhouden dat er juist meer zorg wordt besteed aan compatibiliteit met de eigenzinnige standaardenimplementatie van Microsoft, en dat dit ten koste gaat van de correcte werking in andere browsers.

Hoe dan ook doet de Rabobank er verstandig aan om, al dan niet in samenspraak met Apple, snel tot een oplossing voor dit probleem te komen. Statistieken over browser-marktaandelen laten zien dat Safari nog steeds in de lift zit, en dat ongeveer 1 op de 10 gebruikers een versie van Safari gebruikt. Los hiervan is de render-engine (de onderliggende software die de webpagina’s opbouwt en weergeeft) van Safari, Webkit, aan een enorme opmars bezig. Deze wordt behalve in Safari ondermeer gebruikt in browsers als Google’s Chrome, en op mobiele telefoons als de iPhone, Android en toestellen van Nokia.

Het zou sowieso een verademing zijn als de Nederlandse banken een voorbeeld nemen aan hun Duitse collega’s. Die hebben namelijk de koppen bij elkaar gestoken om tot een gemeenschappelijke standaard te komen voor online bankieren, genaamd HBCI. Hiermee is het mogelijk om je bankzaken te regelen onafhankelijk van de website van de betreffende bank, waarbij je de vrije keuze hebt uit de software die je wilt gebruiken. Dit heeft ondermeer geleid tot een aantal iPhone apps waarmee onze oosterburen dus ook mobiel kunnen bankieren. Wellicht zou de Rabobank de energie die ze stoppen in iPhone-toepassingen als SMS Betalen beter kunnen aanwenden om open standaarden voor telebankieren te implementeren, danwel om te zorgen voor een betere compatibiliteit met ’s werelds op 2 na populairste webbrowser.

Op dit moment kunnen Mac-gebruikers terugvallen op Firefox om Rabobank Internet bankieren te gebruiken.

Reageer op artikel:
Rabobank Internetbankieren werkt niet langer in Safari
Sluiten