Mag je Apples met peren vergelijken?

Door: Koen van Tongeren - 27 reacties

Apple heeft de afgelopen maand een gevoelige nederlaag geleden en wel hier, in de Benelux. Het bedrijf is in het ongelijk gesteld door het Benelux-bureau voor de intellecturele eigendom beslissing (zie dat maar op een visitekaartje te krijgen) na een bezwaarprocedure tegen de Belg Marc Verhulst.

Verhulst tekende voor zijn reclame- en ontwerpbureau een beeldmerk dat veel weg had van Apple’s iconische logo, ware het niet dat van de appel in dit geval een peer gemaakt was. Volgens Apple negeert Verhulst daarmee een Europese inschrijving van het Apple-beeldmerk. Het BBIE oordeelde anders. Weliswaar onderkent het bureau dat de twee logo’s overeenkomsten vertonen maar vindt het de vakgebieden van beide bedrijven verschillend genoeg om Verhulst’s logo binnen de Benelux toe te staan.

Daarmee heeft Marc Verhulst iets voor elkaar gekregen wat maar weinigen voor hem gelukt is: Apple in het ongelijk stellen. Cupertino laat het er waarschijnlijk echter niet bij zitten en zal naar verwachting de zaak aanspannen voor de rechtbank, wordt vervolgd. Dat wordt dus nog even door de zure appel bijten voor Verhulst.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    brandfles

    Tja, een appel is ook geen peer………….

  • Profielfoto
    Bor

    Gewoon keiharde diefstal dat logo…

  • Profielfoto
    Ezra

    Ik snap wel waarom Apple boos is maar ja dit is wel wat anders.

  • Profielfoto
    Renzsz

    lekker origineel logo idd…

  • Profielfoto
    Ouistiti

    Zou wel balen zijn voor Verhulst aangezien zijn bedrijf nu al drie jaar lang gekenmerkt wordt door dit logo.. Daar gaat elke herkenning.

  • Profielfoto
    diotav

    En dan nog maar te zwijgen over de lelijkheid van het logo. :sealed:

  • Profielfoto
    wimbers

    tsja, voor mij geeft het eerder aan wat een gebrek aan inspiratie die Verhulst met zijn bedrijf uitdraagt

  • Profielfoto
    AmsterdamBoomer

    tja die naam op een kaartje …
    Dat is lastig …
    Hier is de spelling ook al verkeerd …
    ( Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom )
    Blijft ook een Belgische interpretatie:-)

  • Profielfoto
    Hailstorm

    Zo zit er in Vleuten een handelsmaatschappij voor groente en fruit die op hun reclameborden heel groot het Apple-logo hanteren, maar waarbij het ‘hapje’ ongedaan is gemaakt.

  • Profielfoto
    63743 Master

    Ik vind dat Apple wel met de meeste concurrerende rechtzaken gelijk heeft. Al die klonen vind ik zeer triest. Nu gaan ze zelfs de logo’s namaken

    Ik vind het verschrikkelijk triest. Ik vond al dat Pystar terecht had verloren. Ik sta aan de kant van Apple!

  • Profielfoto
    Undaunted

    Als Apple vanaf heden alle aangevreten stukken fruit als logo laat vastleggen, hebben ze dit probleem in de toekomst niet meer:-)

  • Profielfoto
    BigAL

    weetje wat het gezeik is met grote bedrijven als Apple, die hebben grote juridische afdelingen die zichzelf bezig moeten houden om legitiem te blijven en om maar wat te doe te hebben. Het is een soort eigen werkverschaffing.

  • Profielfoto
    Fransjr

    Pak dan iets origineels. Een banaan ofzo. :D

  • Profielfoto
    dre brettel

    Consumentenbinding… Wrs draait half het bedrijf van Mark op Apple pc’s. Weinig dankbaar, Apple Inc.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Beetje flauw om daarover te procederen. Dit is onrechtstreeks gewoon reclame voor Apple.
    Daarbij, Apple heeft ook geluk gehad dat de bekende platenfirma met het appeltje geen gelijk kreeg toen bleek dat Apple zich plots toch met muziek wilde bezighouden.

  • Profielfoto
    sypie

    Magenta is geclaimd, KPN groen is geclaimd. Wordt straks ook Apple grijs geclaimd?

  • Profielfoto
    MrHammond

    En al die parodie-T-shirts en stripjes met laptops met een peer-logo erop dan?

  • Profielfoto
    Afroman

    Prachtig. Apple is een geniaal bedrijf, maar grote bedrijven mogen ook best kleine bedrijven kansen geven…. En als het BBIE het toelaat..

  • Profielfoto
    Patrock

    Nee, alleen met Oranges.

  • Profielfoto
    BearPig

    Leuke, en terechte uitspraak (vanuit merkregistratieperspectief). Apple heeft wel gedeeltelijk gelijk gekregen, het merk wordt niet toegelaten in bepaalde waren- en dienstenklassen waar Apple actief in is, omdat de merken wel overeenkomen, maar daar lijkt Verhulst geen nadeel van te hebben.

    Een andere vraag wordt het, of Verhulst zijn (geregistreerde) merk ook mag gebruiken. Dat hangt ervan af wat hij ermee doet. Als Apple aannemelijk kan maken dat hij in de praktijk aanhaakt bij de bekendheid van Apple en daar commercieel voordeel mee behaalt (ook al is dat in een andere waren- of dienstenklasse), dan zal de (Belgische) rechter moeten oordelen dat hij inbreuk maakt op het merkrecht van Apple en hem verbieden het merk te gebruiken. Dan heb je dus nog niet veel aan je geregistreerde merk.

  • Profielfoto
    BearPig

    @MrHammond: Parodiëren mag, zolang het maar niet een commerciële activiteit wordt. Verkoop van een substantiële hoeveelheid T-shirts met een peer-logo dat een associatie met Apple oproept vormt in principe merkinbreuk, want de verkoper verdient daar geld mee.

  • Profielfoto
    macquarius

    Ik zag laatst een Peugeot 107 rijden met reclame voor een uitzendbureau of iets dergelijks en deze had als logo het apple beeldmerk, ja dus identiek he. Alleen was deze groen van kleur maar qua vorm hetzelfde.

  • Profielfoto
    Appelschil

    Ik vind die peer meer lijken op de provincie Noord-Holland :p .

  • Profielfoto
    nl-x

    Bij TV programma Het Klokhuis wordt er ook wel eens een hap genomen uit een appel. Gaan die ook hard gesued worden?

  • Profielfoto
    nl-x
  • Profielfoto
    Veritas

    @BigAL: Beetje onzin want Apple besteed het gewoon uit!

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Lelijke peer. Hoog Corel Draw gehalte. Daar zou ik geen reclame materiaal laten maken.