Cupertino’s security check

Door: Statenweg - 24 reacties

Apple staat bekend om haar geheimzinnigheid. Niet op de laatste plaats om te voorkomen dat concurrenten lucht krijgen van wat er in Cupertino afspeelt, maar vooral ook om het verrassingseffect van nieuwe productaankondigingen zo groot mogelijk te houden. Speculaties en geruchten over nieuwe producten bereiken doorgaans een hoogtepunt in de aanloop naar een van Steve Jobs’ fameuze keynote speeches, waarbij hij kan rekenen op de belangstelling van de media en duizenden Apple-watchers. Zelfs Apple’s eigen werknemers weten doorgaans niet waar hun collega’s in het geheim aan hebben zitten werken.

Apple’s drang om controle te houden over elk stukje informatie binnen het bedrijf heeft ertoe geleid dat geheimhouding diep geworteld zit in de bedrijfscultuur. Sciencefiction-achtige taferelen zijn daarbij geen uitzondering, blijkt uit de verhalen van twee oud Apple-medewerkers tegenover The New York Times. “Ik heb dit bij geen enkel bedrijf zo meegemaakt. Ze maken het personeel super paranoïde,” aldus Mark Hamblin, die werkte aan de technologie achter de touch screen op de iPhone.

Wat men volgens de ex-medewerkers aantreft binnen de muren van Apple’s headquarters in Cupertino is een doolhof met beveiligingsdeuren voorzien van paslezers en pincodes. Hiermee wordt niet alleen geregeld wie wel en wie niet naar binnen mag, maar wordt tegelijkertijd geregistreerd wie zich waar op welk moment bevindt. Veel werkruimtes zijn voorzien van beveiligingscamera’s die elke activiteit registreren. Daarnaast zouden nieuwe, cruciale producten worden afgedekt met zwarte doekjes. Zodra het doekje eraf gaat, gaat een rood licht aan, zodat naaste medewerkers weten dat extra voorzichtigheid in acht genomen moet worden.

Om personeel op het verkeerde been te zetten zou de top binnen het bedrijf regelmatig verkeerde informatie verspreiden onder de eigen mensen over zaken als prijzen en producteigenschappen. Hierdoor wordt het makkelijker om een eventueel lek op te sporen nadat deze informatie in de media verschijnt. De angst voor ontslag is groot onder medewerkers. Voormalig Apple-ingenieur Edward Eigerman verloor zijn baan nadat een collega een nieuw softwarepakket toonde aan een zakelijke klant.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    iAgree

    Hahaha, precies zoals ik het me had voorgesteld eigenlijk.

    Je moet dus wel uit een bepaald soort 007 hout gesneden zijn om aan de nwe producten te kunnen werken zonder dat je er gek van word ;-).

    En wat betreft de angst voor ontslag, houd je aan de regels dan is er toch niets aan de hand, ik ben ook alleen maar bang om geflitst te worden als ik harder rij dan mag.

    Verder vind het wel weer een beetje gezeur en Apple in een hoek proberen te duwen waardoor mensen het toch maar weer een raar bedrijf gaan vinden ( en daarmee dus ook al snel de mac gebruikers ) ,terwijl dit juist 1 van de redenen is dat het juist zo leuk is om Apple te volgen, en niet alleen voor ons maar dus ook voor de media zoals weer blijkt.

    Voor mij als klant is het daardoor alleen allemaal maar extra spannend en zorgt de keynote iedere keer voor een soort kerst/sinterklaas/verjaardags gevoel.

  • Profielfoto
    iAgree

    Deze vond ik ook wel zeer toepasselijk van dezelfde discussie op macrumors:

    Well, ever since Bill Gates / Microsoft stole their work, Apple has been secretive.

    Zou me niets verbazen als dat de tricker is geweest om te zijn zoals apple/Jobs nu is .

  • Profielfoto
    computer space

    Dat filmpje 1984 van de eerste Macintosh was eigenlijk Steve’s visioen over hoe zijn eigen zaak er idealiter uit zou zien. Inmiddels is “zoek de 10 verschillen” tussen het filmpje en cupertino heel moeilijk. Dat ie daarmee meteen de Mac goed kon promoten was een leuk bijeffect.
    http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

  • Profielfoto
    iAlwin

    Gaan we nou allebei hetzelfde nieuws posten? Ga alsjeblieft samen met iphoneclub ofzo.

  • Profielfoto
    garenor

    @iAlwin. Misschien zijn er ook mensen die niet alle sites lezen voor hun apple nieuws, maar alleen OMT…

  • Profielfoto
    maxim22

    Hier kunnen ze een film van maken! Microsoft probeert in te breken bij Apple…

  • Profielfoto
    jobz

    World Domination, dat kan natuurlijk niet zonder geheimzinnigheid.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik zou er niet willen werken. Als men er bij voorbaat kennelijk al vanuit gaat dat een werknemer niet te vertrouwen is, dan zou dat niet ‘mijn’ sfeer zijn.

    Aan de andere kant snap ik wel dat ze hun ‘geheimen’ moeten afschermen.

  • Profielfoto
    Peett-

    Hmm, ex-werknemers. Zou het niet kunnen zijn dat het gewoon allemaal wordt opgeblazen, om ons een negatief beeld te laten vormen?

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Zou mij niks verbazen en is de enige manier om alles zo geheim te houden.

  • Profielfoto
    mulderd

    Bestaat er iets als iTrust?
    Of alleen maar iParanoia?

    Ik mag hopen dat de structuur van deze maatregelen bij iemand bekend is, want anders komen er straks producten op de markt met verkeerde naamgeving, omschrijving en prijs…

    Logisch dat het zo goed beschermd moet worden. Dat is immers één van de sterke punten van Apple. The power of surprise.;)

  • Profielfoto
    Falc

    Wow wat een onzin. Dit is niet alleen bij Apple het geval maar bij vrijwel alle grote bedrijven. Knap stukje journalistiek.

  • Profielfoto
    BigAL

    al die veiligheidsmaatregelen… verklaart meteen de prijs van apple producten. 20% van de prijs is om de paranoia te kunnen bekostigen.

  • Profielfoto
    Gwizz

    John Gruber heeft weer een mooie analyse van wat er achter het stukje proza van de NYT zou kunnen zitten…
    http://daringfireball.net/2009/06/apples_secrecy
    Klinkt mij wel logisch in de oren en ik vindt het ook wel sterk dat hij het niet klakkeloos overneemt maar ook probeert te duiden.;)

    In het kort:
    De NYT is pissed off door de scoop van de WSJ (lever transplantatie) en kunnen zelf geen bron vinden dus produceren ze iets uit frustratie, of om Apple onder druk te zetten of zoiets…
    Interessant!

  • Profielfoto
    jimeh

    damn das best wel stoer eigenlijk als je dan bij de top werkt:P
    je eigen personeel om de tuin leiden enzovoort xD

  • Profielfoto
    Anoniem

    Apple staat bekend om haar geheimzinnigheid?

    Apple staat bekend om haar ridicule prijzen.

  • Profielfoto
    Statenweg

    The New York Times lijkt een beetje pissig te zijn nadat zij niet de primeur hadden over Steve’s levertransplantatie afgelopen zaterdag (ging naar de WSJ). Sindsdien schrijven ze alleen maar negatief over de strikte beveiliging in Cupertino en de mogelijke voorrang die Steve gehad heeft op de donorlijst (wat vandaag ontkend is door het ziekenhuis). Desalniettemin vind ik het wel leuk om inzicht te hebben hoe het er bij Apple aan toe gaat.

  • Profielfoto
    Peett-

    @Statenweg, voor zover het dan klopt. ;)

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het lijkt me volkomen logisch om informatie over nieuwe producten zo goed te beschermen als de belangen zo groot zijn. Bovendien spaart het enorm veel marketing en reclamekosten uit.

  • Profielfoto
    Ezra

    Whaha lollig.

  • Profielfoto
    ISS

    Apple lijkt net zo paranoïde als de Lidl of Aldi… ook van die ‘fijne’ werkgevers…

  • Profielfoto
    danielpunt

    @iAlwin: waarom zou een site gericht op de iPhone berichten plaatsen die niet direct over de iPhone gaan? Ik zou bij hun gaan klagen.

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    Wat een onzin-nieuwtjes weer. Het ergste is nog dat zovelen dit soort blabla voor zoete koek slikken. Zoals altijd, zal het allemaal wel weer erg meevallen, maar ja daar trek je geen aandacht mee…

  • Profielfoto
    The_J

    Leuk geschreven! Wat er klopt of niet klopt en of het werk er leuk of niet leuk is doet er niet zo veel toe, nog steeds leuk!

    Ik zou er wel willen werken, hoewel je daar natuurlijk niet snel ‘goed genoeg’ voor bent.:)