Apple game console: toekomstvisie of wishful thinking?

Ooit geweten dat Apple halverwege de jaren ’90 geprobeerd heeft zich binnen te vechten in de wereld van spelcomputers? De markt, die verdeeld was tussen Sony, Nintendo en Sega, moest opengebroken worden met Apple’s eigen Pippin game console, die samen met Bandai ontwikkeld was. Er werden er slechts 42.000 van verkocht voordat Apple met hangende schouders en schaamrood op de kaken zich terugtrok uit de spelcomputermarkt.

Nu, zo’n 14 jaar later, wordt er gespeculeerd over een tweede poging van Apple om een plekje te veroveren in de uiterst lucratieve markt van spelcomputers en het moet gezegd: de kaarten liggen er nu een stuk beter voor dan in 1995. Concreet bewijs heeft de website BNET niet, maar door een combinatie van analyse en aanwijzingen komt de site wel tot de opvallende conclusie dat Apple stiekem een nieuw soort spelcomputer in ontwikkeling zou kunnen hebben.

vers bloed
Eén van de belangrijkste aanwijzingen zou een verzameling knappe koppen zijn die Apple in de afgelopen tijd heeft aangenomen. Onlangs werd Richard Teversham naar Cupertino gehaald. Hij werd weggekocht bij Microsoft’s XBOX divisie waar hij ‘Director Insights and Strategy’ was voor Europa, Azië en het Midden Oosten. Naast Teversham heeft Apple ook een aantal computer- en graphics chipingenieurs aangenomen, waaronder Bob Dreblin die destijds de processor ontwierp voor Nintendo’s Game Cube. Eerder werd al bekend dat Apple zich ingekocht heeft bij een Chipbouwbedrijf.

patenten
BNET merkt ook op dat er in de afgelopen tijd een aantal patenten zijn opgedoken die laten zien dat Apple de gaming markt serieus neemt. Deze patenten beschrijven onder andere methodes om eigen muziek en video automatisch onderdeel uit te laten maken van spelletjes. Ook zou op basis van een het soort games en de manier waarop die door de gebruiker gespeeld worden een profiel opgesteld worden waardoor automatisch passende muziek en videocontent tijdens het gamen kan worden afgespeeld. Andere patenten beschrijven weer verschillende manieren waarop gebruikers intuïtief kunnen interactieren met een spel, door middel van bewegingen op het scherm en van het apparaat zelf.

iPhone
Deze aanwijzingen bewijzen echter nog niet Apple’s plannen voor een apart game-apparaat. De interesse in speciale computerchips en game-experts is logischerwijs bedoeld voor de iPhone en iPod touch. Beide apparaten hebben eigen mini-computerchips en worden veel gebruikt voor het spelen van spelletjes. De grafische en snelheidsbeperkingen van de iPhone en de iPod touch zijn in sommige spellen echter nu al zichtbaar. Een processor en grafische chip die meer geompliceerde spellen mogelijk maakt lijkt. dan ook een volgende stap voor deze apparaten.

Je zou dan ook kunnen beweren dat Apple’s game console al bestaat. De spelletjes op de iPhone en iPod touch doen niet veel onder voor mobiele spelcomputers als de Sony PSP en Nintendo DS. Via iTunes liggen er duizenden binnen handbereik voor relatief lage prijzen en met snellere hardware zullen ze steeds indrukwekkender worden. Apple heeft nu al een unieke plek weten te veroveren in de console-markt die zowel voor makers als spelers van spelletjes erg interessant is.

Apple TV
Toch blijft het idee van een aparte spelcomputer een interessante gedachte. Een volgende generatie van de Apple TV, opnieuw met snellere processor en grafische chip, heeft via iTunes toegang tot de zelfde App Store. Omdat alle systemen met Mac OS X werken zouden ontwikkelaars zelf kunnen kiezen om hun spellen alleen voor mobiele apparaten, de Apple TV of beiden uit te brengen. Apple heeft zelfs al een patent aangevraagd voor een meer geavanceerde afstandsbediening die het spelen van spelletjes mogelijk zou kunnen maken.

In tegenstelling tot andere game-systemen, biedt het huidige App Store platform iedereen de kans om games en programma’s te ontwikkelen en te verkopen. Deze is nu al gevuld met spellen die relatief eenvoudig herschreven kunnen worden voor een snellere processors en grotere beeldschermen. Apple heeft met de verkoop en verhuur van films al ervaring met het verspreiden van grote bestanden, dus zelfs spellen van meerdere Gigabytes zijn geen probleem. Naast de 30% kosten die Apple rekent per verkoop verdient het bedrijf ook op elk apparaat dat verkocht wordt. Dit terwijl Sony, Microsoft en (in mindere mate) Nintendo hun geld enkel verdienen met de verkoop van games.

feit of fictie
Samengevat lijkt een Apple game console een logische volgende stap voor het bedrijf. In tegenstelling tot de mislukte Pippin zal het nu echter een combinatie van spel- en mediacomputer betreffen. Ook anders dan toen (en anders dan de concurrentie nu) kunnen de games door iedereen gemaakt en via één online plek verkocht worden. Met de ingekochte experts en de aangevraagde patenten lijkt de bouw van een Apple TV/game console slechts een kwestie van tijd.

Toekomstvisie of wishful thinking? De toekomst zal het leren. OMT vraagt zich af: zou jij wat zien in een Apple spelcomputer of moet de ezel zich niet twee keer aan de zelfde steen stoten?

Reageer op artikel:
Apple game console: toekomstvisie of wishful thinking?
Sluiten