Minimalisme heeft geen prijs

Door: Statenweg - 39 reacties

De nieuwe iPod shuffle is niet alleen een verkoopsucces, ook de marges zijn hoog op het model. Dat blijkt uit een onderzoek van iSuppli, die de kleinste iPod ooit voor de gelegenheid uit elkaar haalde om vervolgens de waarde van de onderdelen te bepalen.

Door het design dat gekenmerkt wordt door minimalisme zit er niet veel meer in dan een batterij, een control chip a $5,98 en 4GB flashgeheugen ter waarde van $6, aldus de onderzoeksfirma. In totaal zou de kostprijs van de shuffle uitkomen op $21,77, ofwel 28% van de verkoopprijs. Dat is weinig vergeleken met andere iPod-modellen, waar de marge ongeveer rond 40-50% ligt.

Hierbij moet opgemerkt worden dat het verschil in inkoop- en verkoopprijs geen pure winst is voor Apple. Naast de onderdelen moeten onder andere de torenhoge ontwikkelingskosten en marketingkosten worden terugverdiend. Echter, het bedrijf weet hiermee een opmerkelijk apparaatje in de markt te zetten dat efficiënt ontworpen is en tegelijkertijd de aandacht trekt van de consument. Well done Apple.

Reacties

39 reacties
  • Profielfoto
    inawt

    Dan kon hij toch wel voor tien euro minder over de toonbank. Al gaan mensen dan minder geld uitgeven en los je de crisis niet zo snel op.

  • Profielfoto
    MetalG

    normaal gezien als er een product op de markt komt is er een klein groepje van mensen de innovators die het product kopen, en ander groepje wacht af tot er een prijsdaling is.

    dan kopen zij.. en zo is het bij een normale gang van zaken.

    Apple weet dat wanneer zij iets uitbrengen heel veel mensen dat product direct willen. vandaar de hoge prijs.

    De opbrengsten gaan dan weer naar R&D en zo wordt er weer geinvesteerd in andere, nieuwe en betere? technologie:)

  • Profielfoto
    Koning Frank

    Dat ding maken kost toch ook geld?

  • Profielfoto
    Statenweg

    @No_Name: er staat ook ‘onder andere’ ontwikkelingskosten en marketingkosten… natuurlijk komen daar ook productiekosten, etc bij.

  • Profielfoto
    Neptunus

    Afroompolitiek heet dat.

  • Profielfoto
    KR1275

    we weten al jaren dat Apple geen eerlijk prijsbeleid voert. Niet naar zijn klanten, maar ook niet naar de detailhandel. Ze lopen nog wel eens tegen de lamp als de interesses wijzigen. De tijd dat Apple een sympathiek bedrijf is, ligt ver achter ons. Ze zijn nu alleen aan het werk voor de aandeelhouders. We weten hoe dat is afgelopen in de bankensector.

  • Profielfoto
    sultankat

    Helemaal mee eens Richard. Daarom nemen ze ook niet meer de moeite om matte schermen te produceren voor de laptops. En de betrouwbaarheid holt ook achteruit. Korte termijn denken heet dat. En hier blijft de kritiekloze promotie hoogtij vieren. Wanneer gaat OneMoreThing nu eens wat meer op de stoel van de consument zitten?

  • Profielfoto
    iGert

    Nee lekker! Zulke berichtgeving. Net nadat ik zo’n ding voor m’n vrouw heb besteld. En maar krom liggen voor de return of Steve.

    Nou ja, ze kan straks wel lekker muziek luisteren uit dit cheap piece of hardware…

  • Profielfoto
    Lucas // ლუკას

    Geen eerlijk prijsbeleid? De vorige iPod Shuffle kostte 49 dollar voor 1 GB, de nieuwe kost 79 dollar voor 4 GB, en hoewel het niet alleen maar om het aantal bytes gaat, is het in verhouding al goedkoper.

  • Profielfoto
    Whymme

    Wat is een eerlijk prijsbeleid nu in ’s hemelsnaam weer?

    Er is een vrije markt voor MP3-spelers; mensen zijn niet verplicht om iPods te kopen.
    De prijs van een iPod is duidelijk; je betaalt niet meer dan op het label staat. Dit is anders dan met andere produkten – denk bijvoorbeeld aan alle toeslagen en extra belastingen die je moet betalen bij vliegtickets.

    Wat is niet eerlijk aan de prijs die Apple vraagt? Dat jij het niet wilt betalen? Dat heeft niets met eerlijkheid te maken, maar gewoon met vraag en aanbod. Er zijn genoeg mensen die wel willen betalen wat Apple voor zijn iPods vraagt; dat jij krenterig bent maakt de prijs nog niet oneerlijk.

  • Profielfoto
    BigAL

    nieuwe shuffle is gewoon een muk-apparaat. Niets meer niets minder.
    een standaard gsmmetje geeft geluid beter weer en met een beetje geluk gaat er gewoon een jack-koptelefoon in.

  • Profielfoto
    MacTS

    Een rare vergelijking om de kostprijs van wat onderdelen bij elkaar op te tellen en daaruit te concluderen dat het apparaat te hoog geprijsd is. Niet dat ik ze nog koop… maar dan slaat de kostprijs van een CD helemaal nergens op: kost een paar Eurocent voor een paar gram plastic.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    “Well done Apple.” :’)

  • Profielfoto
    Rutgert

    Och, dan koop’ie hem toch niet? Get a life.

  • Profielfoto
    Jakobbb

    +1 voor Whymme

  • Profielfoto
    vanquish

    @ sultankat

    Even je feiten juist hebben…
    De MBP is speciaal OOK leverbaar met een mat scherm.

    Echter 95% van de gebruikers heeft liever glossy ivm de levendigere kleuren.
    Dus natuurlijk sluit Apple daar bij aan.

    En voor die 5% die geen glossy kan gebruiken is alleen de MBP een logische laptop keuze; vandaar dat de MB en MBA dit ook niet hebben.
    Eigenlijk heel logisch.

    Terugkomend op de Shuffle….

    We betalen natuurlijk ook voor design….
    En ik heb daar geen moeite mee !!

    Tenslotte…. Ik zou in een Lada kunnen rijden.
    Maar rij liever in iets mooiers…
    Toch brengt die Lada me net zo goed van A naar B

  • Profielfoto
    Lucas // ლუკას

    Je rijd een Aston Martin Vanquish begrijp ik uit je username? Stijlvol..!:D

  • Profielfoto
    snipper

    “torenhoge ontwikkelingskosten en marketingkosten”

    Ja, is echt een radicaal complex apparaat, zit vast jaren aan ontwikkeling in. Onzin. Marketingkosten? Stuur er 2 op naar de Veronica-gids en klaar ben je. Apple zegt zelf dat ze vrijwel niets aan reclame doen in Nederland.

    Overigens heb ik geen moeite met de prijzen, iedereen is toch vrij om te kopen wat hij wil?

  • Profielfoto
    Simon90

    Zucht.. inderdaad, dan koop je toch gewoon een mp3-speler van een of ander maf merk? Je wil een iPod of niet heh. -_-

  • Profielfoto
    Moriarty

    En de detailhandel verdient nog geen 10 euro aan dat ding… en iedereen maar mekkeren om korting…

  • Profielfoto
    Neptunus

    En over een paar maanden, als iedereen die hem direct wilde hebben hem ook gekocht heeft, wordt de iPod shuffle € 20,- goedkoper. Groot bericht op One More Thing e.d. en de verkoopcijfers gaan weer omhoog. Tot ook die prijscategorie opgedroogd is. Zo gaat het door tot ze een nieuwe versie introduceren en dan gaat het hele verhaal weer van vooraf aan. Totaal onbekende manier van geld verdienen in een vrije markt.. ???

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Aangezien wij geen flauw idee hebben wat Apple per verkocht product uit moet geven aan R&D, marketing, etc etc, hebben we dus ook geen flauw idee of Apple producten redelijke prijzen hebben.

    Wat we wel kunnen vaststellen is of de producten voor ons persoonlijk ’t geld waard zijn. Ikzelf heb in 12 jaar nog nooit spijt gehad van een Apple aankoop. Ik zou willen dat ik dat over Sony/Philips/JVC/Panasonic/Nokia/etc etc ook kon zeggen…

  • Profielfoto
    sultankat

    @ Vanquish:

    “En voor die 5% die geen glossy kan gebruiken is alleen de MBP een logische laptop keuze; vandaar dat de MB en MBA dit ook niet hebben” :

    Tja, als Apple bepaalt wat wel en niet logisch is voor de consument……..: da’s nou precies wat ik bedoel:-(
    Ik was gedwongen een MBP te kopen enkel om een mat scherm te hebben ipv die glossy. Met mijn vorige iBook had ik tenminste nog keuze als klant.

  • Profielfoto
    F_Vervoort

    Heb vorige week Software gekocht. 500 euro terwijl de cd maar 0.2 euro waard is. Dom artikel dus.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Minder = Meer
    Maar dan kan de prijs ook wel wat lager!

  • Profielfoto
    Jeroen Ruiter

    Deze iPod blijft steeds maar terugkeren op deze website… Positief of Negatief… Het blijft een iPod waar veel over gesproken wordt.

  • Profielfoto
    Joor

    In alinea 1 zeg je dat de marges hoog zijn op dat model.
    Verderop zeg je dat het weinig is in vergelijking met ander iPod modellen.

    Naja, maakt nix uit, ik heb vorige week een 24-karaats gouden shuffle aangeschaft, met inscriptie op maat, dus die was sowiezo duurder, maar ja, dan heb je wel wat!

    :D

  • Profielfoto
    BigAL

    @Joor
    en als je hem beu bent is hij nog altijd om te smelten ;-
    )

  • Profielfoto
    vanquish

    @ sultankat

    Ik snap je frustratie…

    Maar het is juist de consument die ALLE laptop fabrikanten richting glossy heeft geduwd. Hierin gaat apple alleen mee met de trend.

    En (alleen) grafische (pro’s) hebben echt de eis van de matte schermen.
    Omdat die toch al vast zitten aan een dikke grafische kaart is het logisch dat deze alleen voor een MBP zullen kiezen.

    Ik snap dat vroeger je iBook wel nog mat was…. maar eerlijk is eerlijk.
    Dat is een consumenten machine en de huidige consument wilt alleen nog maar glossy. Dus bedank je buurman voor de glossy standaard. Daar kan Apple eigenlijk niks aan doen.
    Trouwens : vroeger had je ook geen keuze !!! (alleen mat)

    Sterker nog….
    Gezien de grote overstap naar glossy zullen uiteindelijk ook de pro’s moeten overstappen.
    Tenslotte iedereen die een afgeelding ziet op een scherm ziet dat dan glossy.
    Daar moeten ook zij rekening meer gaan houden.

  • Profielfoto
    Beakerflo

    Iedereen vindt Apple geweldig omdat ze innovatief zijn, mooie producten maken, maar als ze geld vragen om deze research te bekostigen dan gaat iedereen zeuren? Men staat vrij om een alternatief te kopen.

  • Profielfoto
    Statenweg

    @Joor: Die 28% is niet de marge, maar de kostprijs t.o.v. de verkoopprijs. 100-28=72% is dus de bruto marge op die iPod shuffle. En dat is hoger dan 40-50% voor de andere modellen.

  • Profielfoto
    lowfi

    40 euro is echt het maximale wat zon spelertje mag kosten. Ik verwacht niet dat apple veel uit heeft gegeven aan R&D (hoeveel valt hieraan te ontwerpen/bedenken?).

    Een gemiddelde foxconn medewerker (neem aan dat deze ipod ook daar wordt gemaakt) moet 2 weken werken om een iPod shuffle te kopen.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Vreselijk lijkt me dat, gedwongen worden om Apple te kopen…

    Stel je voor; Steve Jobs die bij je thuis aanbelt met een knokploeg en een pinapparaat…:p

  • Profielfoto
    strigoi

    @ lowfi

    Voice over / werking bediening / kleine robuuste behuizing / software etc. Maar als dergelijke zaken zo eenvoudig zijn en maar 40 euro hoeven te kosten.. wat let je dan een eigen MP3 speler op de markt te brengen?

  • Profielfoto
    Whymme

    Statenweg zei:
    ” @Joor: Die 28% is niet de marge, maar de kostprijs t.o.v. de verkoopprijs. ”
    En ook dat is niet waar. Ondanks het feit dat het zo in het artikel staat. De 28% is de waarde van de onderdelen, maar andere directe kosten (assemblage, vervoer, enzovoort) zitten hier niet in meegenomen. Als ik jou een batterij, en control chip van zes dollar en 4 GB flashgeheugen geef, heb je nog geen iPod shuffle.

    Als we even aannemen dat de directe kosten, anders dan de onderdelen, ongeveer hetzelfde zijn voor de verschillende iPod-modellen, is daarin een van de oorzaken van het verschil in marge te vinden. Stel dat het hele assembleren, verschepen, en dergelijke nog eens 10 dollar kost (gewoon een ongefundeerde veronderstelling). Ongeacht het model iPod. Voor een shuffle van $79 is dat 12,5%, dat nog eens van de marge van 72% afgaat. Voor een Classic van 120 GB (prijs: $250) is datzelfde tientje maar 4%, oftewel minder dan een derde, procentueel gezien.

    OK, in werkelijkheid zullen de directe kosten anders zijn, en niet hetzelfde voor verschillende modellen, maar het is redelijke onzin om enkel naar de waarde van de losse onderdelen te kijken en te veronderstellen dat de rest puur winst is.

    Je (in het algemeen, niet Statenweg of iemand anders persoonlijk) zou eens moeten kijken naar de prijs van de grondstoffen van je biertje, of van het brood dat je bij de bakker hebt gekocht. Dat zal maar een paar cent zijn, en het verschil tussen de prijs van de grondstoffen en de uiteindelijke verkoopprijs zal tot honderd keer groter zijn, procentueel gezien, als bij de Shuffle. Hoe kleiner de prijs van de grondstoffen t.o.v. de verkoopprijs, hoe belangrijker (in verhouding) de produktie- en transportkosten worden, en hoe groter het percentage van de totale prijs dat die vertegenwoordigen.

  • Profielfoto
    lowfi

    @ strigoi

    Je haalt dingen aan die apple al lang en breed klaar had. Voice over zit al in de nano, dat aluminium sterk genoeg is weet apple ook donders goed. En juist aan de bediening zitten een boel haken en ogen (een stap te ver?).

    40 euro omdat de concurrent het voor dat bedrag wel kan.

    Die laatste zin is echt een dooddoener. Ieder zijn vak natuurlijk. Ik verwacht ook niet dat mr jobs mijn werk gaat doen. Ik kan daarom gewoon kritiek hebben. Iets waar de producent/arbeider/jobs & co van leert;)

  • Profielfoto
    NTG

    Re-spect…:)

  • Profielfoto
    MaestroRackam

    @MacTS

    Je vergelijking klopt niet helemaal. Op die stukjes plastic ligt namelijk een behoorlijke heffing! Om de misgelopen inkomsten van illegaal gedownloade muziek en films weer terrug te verdienen is er een heffing op bijna alle soorten cd’s en dvd’s.
    De heffing word verdeelt onder de artiesten en zo betaalt de (illegale) downloader toch nog voor zijn media, dat is het idee erachter:)
    Hier de tarieven: http://www.thuiskopie.nl/nl/tarieven

  • Profielfoto
    strigoi

    @ lowfi

    Natuurlijk zit hier aanzienlijk minder R&D in als bijvoorbeeld de iPhone. Maar de reden dat ik het zo zwart-wit beschrijf is dat er nog steeds R&D en fabricage kosten zijn.

    Deze reactie plaats ik niet om je tegen te spreken, want in de meeste opzichten ben ik het volledig met je eens. Behalve de MP3 spelers van 40 euro van concurrenten. Misschien ben ik te weinig thuis in de markt, maar heb nog geen mp3 spelers gezien die oudere iPods zonder (of met) scherm evenaren of beter zijn.

    ps
    Mijn eerste reactie op jou was ook meer bedoeld om je uit de tent te lokken, fijn dat je op een heldere manier je standpunt hebt toegelicht en onderbouwd.