Statenweg
Statenweg Nieuws 13 april 2009

Minimalisme heeft geen prijs

De nieuwe iPod shuffle is niet alleen een verkoopsucces, ook de marges zijn hoog op het model. Dat blijkt uit een onderzoek van iSuppli, die de kleinste iPod ooit voor de gelegenheid uit elkaar haalde om vervolgens de waarde van de onderdelen te bepalen.

Door het design dat gekenmerkt wordt door minimalisme zit er niet veel meer in dan een batterij, een control chip a $5,98 en 4GB flashgeheugen ter waarde van $6, aldus de onderzoeksfirma. In totaal zou de kostprijs van de shuffle uitkomen op $21,77, ofwel 28% van de verkoopprijs. Dat is weinig vergeleken met andere iPod-modellen, waar de marge ongeveer rond 40-50% ligt.

Hierbij moet opgemerkt worden dat het verschil in inkoop- en verkoopprijs geen pure winst is voor Apple. Naast de onderdelen moeten onder andere de torenhoge ontwikkelingskosten en marketingkosten worden terugverdiend. Echter, het bedrijf weet hiermee een opmerkelijk apparaatje in de markt te zetten dat efficiënt ontworpen is en tegelijkertijd de aandacht trekt van de consument. Well done Apple.

Reageer op artikel:
Minimalisme heeft geen prijs
Sluiten