iPhone heeft de meeste apps

Door: Statenweg - 18 reacties

Het gaat hard met de App Store. Volgens recente gegevens telt de store voor iPhone-software inmiddels meer dan 25.000 applicaties. Indrukwekkend als je bedenkt dat we nog geen jaar verwijderd zijn van het moment waarop Apple het platform openstelde voor ontwikkelaars, met een levendige business als gevolg.

Lange tijd gold Windows Mobile als het platform waarop het grootst aantal applicaties beschikbaar was, naar schatting zo’n 20.000. Dat aantal is tot stand gekomen in iets minder dan 9 jaar tijd. Ars Technica trekt hieruit een heldere conclusie: de groeispurt van de App Store heeft er toe geleid dat Windows Mobile op dit vlak in korte tijd is ingehaald en er voor de iPhone momenteel meer applicaties beschikbaar zijn dan voor welk mobiele platform dan ook. En dat terwijl Windows Mobile een veel groter marktaandeel heeft dan de iPhone, omdat het OS op toestellen van diverse fabrikanten is terug te vinden.

Welke factoren maken volgens jou de iPhone zo’n enorm aantrekkelijk platform voor ontwikkelaars?

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    So Klear

    Ik vind dit zulke zinloze berichten.

    Who cares. De iPhone waarschijnlijk ook de grootste lijst aan waardeloze Apps. T zegt zo weinig over echt kwaliteit. Big Deal!

  • Profielfoto
    snipper

    Als je veel ‘gebruikers’ trekt is de druk om vaak met nieuws te komen blijkbaar groot. Maar dat levert niet per se zinnige artikelen op ;)

  • Profielfoto
    Jeffry

    Idd PDZ… de meeste apps maar geen navigatie…

  • Profielfoto
    Finisher

    Hoeveel kwalitatieve app’s zijn er??
    Veel “leuke” spelletjes, maar voor de rest heb ik het idee dat het veel van hetzelfde is!!
    Af en toe kom ik een echt bruikbare en kwalitatief goede app tegen!!
    ,,,,Maar verder. ???

  • Profielfoto
    Tys

    Kwantiteit gaat idd meestal ten koste van de kwaliteit. Maar dat is het discussiepunt niet.

    Volgens mij doen veel van de ontwikkelaars het vanwege de sexyness van de iPhone, de marketing van Apple en de kans daarop mee te liften. Als je een hit scoort in de App Store “doe je het goed” als programmeur.

  • Profielfoto
    eggman

    en nog steeds geen tomtom. en dat heeft tot gevolg dat ik mijn ouwe nokia nog steeds mee moet nemen omdat daar mijn tomtom op zit. dat is best zuur na een jaar appstore….

  • Profielfoto
    bartjo

    Dat was toch omdat de GPS antenne niet precies genoeg was?

  • Profielfoto
    KR1275

    Het overgrote deel van de apps in pure onzin. Laat ze eerst maar eens werken aan een beter signaalbereik. De iPhone blijft één van mijn grootste teleurstellingen in mijn leven. Achteraf zou ik hem nooit gekocht hebben. En die geluiden hoor ik vaker.

  • Profielfoto
    sypie

    Welke factoren maken volgens jou de iPhone zo’n enorm aantrekkelijk platform voor ontwikkelaars?

    Geld. Geld doet gekke dingen met mensen. Als met een investering van $100 een $1.000.000 kunnen verdienen dan is het een logische keuze uiteraard. Voor dat geld zou ik ook wel willen leren programmeren.

    Aan de andere kant: als 1/3e van de prijs van een applicatie voor de ontwikkelaar is, dan is automatisch de andere 2/3e voor Apple. Houdt dus in dat $1.000.000 voor de ontwikkelaar = $2.000.000 voor Apple (- de onkosten)= nog steeds veel geld.

    Het beroerde is alleen dat er geen “trial” versies zijn en je dus meteen moet betalen bij sommige applicaties, dit genereert ook ontzettend veel geld.

    Ik denk dat er in Cupertino een paar mensen hele warme handjes hebben, ze kunnen zich er de hele dag immers in knijpen…

  • Profielfoto
    iAlwin

    25.000 zegt helemaal niks, minstens 10.000 zijn van die Pull-my-finger apps, of Apps die gewoon totaal zinloos zijn.

    Kortom gewoon niet mee pronken, hou er eens mee op.

  • Profielfoto
    Eldon

    Wat een zuur en gejammer.

    Meeste apps door simpele ditributie met een eenvoudig afrekenmodel.

  • Profielfoto
    Kobes

    @sypie
    Het is omgekeerd: 70% is voor de developers, dus ongeveer 1/3 voor Apple.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    De mix is groot zullen we maar zeggen. IK heb wel ontzettend mijn twijfels over de zogenaamde “aanraders” van Apple. Ze mogen wel eens kijken of ze het niet beter kunnen onderverdelen. Voor de rest is het wel een geweldig systeem!

  • Profielfoto
    Calimzo

    Waarom kunnen we niet gewoon blij zijn dat er uberhaupt zoveel ontwikkelaars apps voor de iphone maken, ondanks ze niet allemaal even goed zijn.. ze zijn er wel! en geef nou toe die pull my finger apps zijn gratis en hebben ook voor 10minuten plezier verzorgt

  • Profielfoto
    Jeordy

    En ook de meeste rotzooi.

    Ik heb een iPhone, maar er zijn bar weinig apps waar je iets aan hebt. En degene waar je echt wat mee kan zijn duur.

    Neem Cydia, daar zitten pas constructieve applicaties tussen. Winterboard, BossPrefs bijvoorbeeld.

    Echter, moet je daarvoor wel je iPhone jailbraken, wat ik niet heb….

  • Profielfoto
    Pandabeer

    @Richard Kruizinga op dinsdag 10 maart 2009 8:03

    “Laat ze eerst maar eens werken aan een beter signaalbereik.”

    dat licht toch echt aan jouw provider, ik heb kpn en heb altijd vol bereik zelfs in een of ander boeren gehucht.

  • Profielfoto
    KR1275

    T-mobile staat inderdaad niet super bekend, maar ik hoor de klachten ook van mensen die zelf een iP hebben geïmporteerd. Ik heb in delen van Amsterdam (Stadionplein) en in de tram tussen Zoetermeer en Den Haag op bepaalde plaatsen geen bereik of zeer slecht. Ik vind het een mooi ding op te zien en de bediening is goed. Maar de functie is door liefdesblindheid ondergeschikt, lijkt het bij de ontwikkeling. Mijn vorige Sony Ericsson W800 had betere ontvangst, betere geluidskwaliteit (muziekspeler), betere fotokwaliteit (wat … wat wil je nog meer?

  • Profielfoto
    ctxppc

    het is supergemakkelijk om te ontwikkelen! :D

    je hebt dezelfde xcode, dezelfde super easy Interface Builder en je hebt een Simulator naast Instruments! zoek eens dat ergens anders! en vergeet hun graphics ook niet!

    EN… elk mac-programmeur kan er direct aan beginnen! een anderhalve GB downloaden en zijn kennis kan er in gestoken worden! Microsoft heeft dit NU pas ingestoken in zijn Visual Studio en dan hebben we het over BADWARE, 5 GB en $ 999! En de kost voor het ontwikkelen kan je ook zien. En kijk naar de inkomsten!

    Redenen genoeg om er aan te beginnen. Leer Objective-C! :)