iMac voorraad droogt op, nieuw model in aantocht?

Door: Koen van Tongeren - 25 reacties

In de afgelopen weken verschenen diverse berichten dat de beschikbaarheid van Apple’s iMac terugloopt. Apple maakte eerder al bekend dat voorraden in de nabije toekomst zouden teruglopen. Daar komt nu bij dat diverse online winkels weinig of geen iMacs meer beschikbaar hebben. Met name het 24″ 3 Ghz model lijkt overal uitverkocht te zijn. Amazon, de grootste online Apple reseller, heeft dit model zelfs volledig uit de database verwijderd.

Deze berichten vermoeden dat een update van de iMac op handen is. De alles-in-één familiecomputer van Apple is inmiddels ook wel toe aan een update aangezien de huidige modellen bijna een jaar geleden uitkwamen. De Mac mini is na 1,5 jaar overigens ook nodig toe aan een update. Eerder opgedoken foto’s zouden het nieuwe model laten zien maar bieden praktisch weinig houvast bij de voorspelling of Apple nog toekomst ziet in de instap-Mac.

Informatie over een datum waarop we nieuwe hardware mogen verwachten is helaas schaars. In het geruchtencircuit wordt gesproken over een persbijeenkomst op 24 maart. Deze zou dan echter meer moeten brengen dan een ‘minor’ update van iMac of Mac mini. Een onbekende Japanse website denkt dat het morgen (dinsdag 3 maart) al zover is. Met dit soort bronnen blijft het echter speculeren.

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    Delars

    Ik hoop dat het waar is… Maar eigenlijk heb ik veel liever een iPhone Nano.

  • Profielfoto
    MetalG

    ihpone nano zal er niet komen, wel een budget versie (naar verluidt hé ;))

  • Profielfoto
    zero200

    morgen nieuwe iMacs woot woot!

  • Profielfoto
    WhiteElephant

    Leuk he.. elke keer weer dat gespeculeer over mogelijke nieuwe specificaties / modellen van een produkt. Wat heeft men het binnen de Apple-community toch mooi voor elkaar….

    Maar nieuwswaarde van dergelijke berichten…..????

  • Profielfoto
    Simon90

    Elephant: Hoop je nou echt dat er nog iemand op jouw vraag gaat reageren..?

  • Profielfoto
    JoostJobs

    Wat een onzin dit, “voorraad droogt op”, werk voor MediaMarkt in de Apple Shop MediaMarkt Amsterdam. Je wilt niet weten wat wij hier hebben staan qua voorraad bijna 20/30 van elke iMac, zelfs de CTO van 1919,- is bij ons ruim op voorraad en ook nog steeds goed te bestellen bij Five4U & Techdata B.V.

    Dus stop met die vage Rumors……

  • Profielfoto
    JoostJobs

    @MetalG: Apple is niet geïnteresseerd in BUDGET iPhone, dus iPhone NANO komt er sowieso niet….

  • Profielfoto
    LeonB

    @JoostJobs

    Stop jij dan met die vage comments? Leuk dat je in het ordersysteem kan kijken van Techdata. Kan ik ook trouwens. Zowat iedere online shop die actuele voorraad van producten weergeeft haalt dit uit het systeem van Techdata. En het feit dat MediaMarkt nog een flinke puist voorraad heeft zegt al helemáál niks; die gasten verkopen nog vorige generatie modellen maanden nadat de nieuwe versie uit is gekomen. Vandeweek iLife ’08 ook nog in de schappen zien liggen bij de MediaMarkt. “Ben toch niet gek zeker?” Nou, ik dacht ’t wel.

    Succes met de verkoop!

  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik heb nog altijd lol van m’n iMac G5 en die blijft -zolang hij het niet begeeft- gewoon hier onvervangen staan. Prima ding.

    En zo geldt dat ook voor m’n Atari 800XL uit 1983 (!!!!) die ik nog dagelijks gebruik. Al die updates elke keer. Ik ga er zelf niets beter of sneller van doen, dus het zal me jeuken wat er nu weer sneller aan is.

  • Profielfoto
    Jappr

    @Marius1976

    Dat is heel persoonlijk voor jou, en ik maak uit je bericht ook op dat je er niet veel meer op hoeft te doen dan internetten en typen.

    Persoonlijk voor mij is dat ik nu met een anderhalf jaar oude 2,8 iMac 24″ zit die het in mijn geval nog prima doet, maar in de nabije toekomst misschien vervangen moet worden door een nieuwer model. Waarom? Omdat ik zo iemand ben die niét alleen maar internet en typt op zijn mac, maar er op moet monteren, kleurcorrigeren en componeren. Programma’s als FCP, Logic Pro, AE en Color kan ik niet tegelijk, of met moeite zelfs afzonderlijk op een oude G5 draaien. Dat is de reden geweest dat ik anderhalf jaar geleden al ben overgestapt, van mijn iMac G5, op een nieuwe iMac. Als ik nu op de oude G5 van mijn zus kijk, draait de processor al volle toeren met Skype.

    Jij gaat er niet sneller van werken, dus het is prima dat je daar jeuk van krijgt. Maar een bericht als dit is daadwerkelijk wel interessant voor mensen die met zware programma’s hun brood verdienen.

  • Profielfoto
    JoostJobs

    @LeonB

    Waarschijnlijk een werknemer van de iCentre “de standaard MM Bashers”, ik weet niet waar de onzin vandaan komt, Ja wij verkopen oude modellen “Waarom niet”.

    Apple veranderd heel erg snel van nieuwe modellen en in snelheid veranderd er erg weinig.
    En wat als wij nou een partij “End of Life” ergens kunnen halen doen we dat, “we verkopen ook nieuwe Mac’s hoor” en ook nieuwe Mac’s gaan ook mee in de Acties.

    Voorbeelden van een iCentre Uitgeest want de MediaMarkt verkoopt altijd oude modellen, oude modellen die trouwens in een doos zitten die dichtgeplakt is door Apple zelf “geen refurbishd”, nooit Zwitserse rotzooi.

    Nee iCentre heeft een Occasion dag waar je een goedkope “OUDE” Mac kan halen met 3 maanden garantie, ik kan je dit vertellen dit durven wij niet eens te verkopen.

    Nee Wij verkopen nieuwe en/of oude Mac’s met een leuke korting die korting komt van de MediaMarkt zelf.

    En nog eens de aanbiedingen die wij doen kunnen bijna alleen maar in een MediaMarkt.

    En terugkomen op inkijk Techdata ik heb het niet over Techdata ik heb het over Voorraad winkel, en dit is nog volgende week weg, bij ons geen “1 to Show 1 to Go”

    MVG

  • Profielfoto
    bonjorno

    Lachen die woordenwisseling tussen LeonB en JoostJobs.
    Vind het wel irritant dat MediaMarkt de mac verkoopt. Is gewoon niet goed voor de naam Apple. Daar zijn specifieke winkels voor. Deze zullen er ook niet blij van worden dat een dozenschuiver als MM Macs verkoopt.
    Worden de MM medewerkers wel goed opgeleid? Van veel zaken hebben ze bij MM namelijk absoluut geen verstand.

  • Profielfoto
    JoostJobs

    @bonjorno

    Hoi Bonjorno bij verschillende MediaMarkten werkt sowieso Apple personeel (van het Hoofdkantoor Benelux in Bunnik) en het MediaMarkt personeel krijgt zo nu en dan trainingen om hun Skills bij te poetsen, als er ook een Apple Shop in de MM bevind.

    En wil niet Bashen met LeonB, maar het is dat standaard gezeik en dat zal wel tot mijn “dood” doorgaan, ik merk gewoon als Apple Hardware verkoper dat er mensen graag willen overstappen en de ultieme plaats omdat te doen is ook bij de MM, omdat PC en MAC hier naast mekaar staan en vergelijk het dan maar.

    En zo slecht is de Kennis niet, ik werk met Mac al mijn hele leven, mede ook door scholing en trainingen kan ik zeggen dat ik en mijn collega’s goede kennis van zaken hebben, en daarmee ook meer verkoper zijn dan de bekende adviseur.

    Adviseren kan iedereen, maar de mensen over de streep halen die kwam voor een Acer 5734 van 400,- naar een MAC van 2000,-, is meer nodig dan alleen adviseren.

    De ervaring die de meeste mensen bij ons in de Shop krijgen, is goede informatie en een totaal oplossing, niet dat de aankoper thuis komt en opeens nog van alles nodig heeft, (netwerk kabel, draadloze router, muisje, Office/iwork etc.

    Dus MM is zo slecht nog niet, maar kan me voorstellen dat vaste Mac Gebruikers naar iCentre gaan dit omdat ze er al vanaf het begin zijn en sommige icentre hebben goed personeel staan b.v. iCentre Uitgeest.

    Maar als je nagaat dat de grootste Apple Store in Amerika zegt dat 5% van alle aankopen vaste Mac gebruikers zijn of waren en daarmee dus 95% overstappers zijn van Windows.

    Ga ik MM liever voor die 95%, ik krijg hier dus bijna nooit vaste Mac gebruikers, soms maar dan b.v. met onze bekende BTW actie waar alles voor extreme prijzen weggaat zowel oude als de nieuwe Mac’s….

    MVG

  • Profielfoto
    hans123

    Interessant.

    Van wie of hoe heb je dat vernomen?

  • Profielfoto
    hezndepezn

    M’n vriendin heeft een iMac 2,8 BTO met 512 MB video besteld. Is niet aan te komen momenteel, levertijd onbekend, volgens leverancier staat er wat nieuws aan te komen, daar maar beter even op wachten. Ook levertijd AppleStore is niet wat hij is, als er 3 dagen staat, is dat vanaf fabriek in China als hij klaar is en het moment dat hij dus verzonden wordt. Telefonisch navraag bij AppleStore leverde een levertijd van minimaal 2 weken op.

  • Profielfoto
    Rub3n

    Over de Mediamarkt discussie. Ik (en directe kennissen) hebben er al verschillende Macs gekocht. Nergens problemen mee gehad.

    Mijn huidige iMac voldoet nog prima dus een nieuwe iMac leuk. Maar meer niet:) (voor mij)

  • Profielfoto
    ctxppc

    @Bonjourno & JoostJobs: de gasten die aan de winkel staan hebben een klein beetje verstand van Apple maar voor services bestaat MediaMarkt niet. Je krijgt er alleen advies voor kopen maar geen enkele support. Boe! MediaMarkt is ongeschikt voor Apple! :angry:

    @JoostJobs: cool uw werk!:D

  • Profielfoto
    Janssuh

    Krijg bij ons anders toch andere meningen te horen van aankopen bij de MM met name de service schijnt af en toe waardeloos te zijn..

    Sluit me volledig aan bij LeonB en Bonjourno

  • Profielfoto
    MedahOSX

    JoostJobs, jij werkt dan zeker in Amsterdam. Daar heb ik ook een macbook gehaald voor 799, inplaats van 1049 wat ze toen koste. Een model van een generatie eerder,
    maar werkte altijd prima en de kennis en service van het personeel was ook goed. Maar ben je wel eens in de MM cruqius geweest? Want daar loopt dan weer geen apple mannetje rond.

  • Profielfoto
    JoostJobs

    @ctxppc & Janssuh

    Ik denk dat jij nog geen Mac hebt, want zoals jij misschien weet is dat elke Apple garantie heeft. De Garantie heet AppleCare en zit standaard bij elke Mac, het bestaat uit 1 jaar technische Support & 90 dagen Telefonische Support.

    De garantie is te verlengen tot 3 jaar dit kan nog binnen het huidige jaar dat er dus bij de Mac is bijgeleverd.

    De garantie en of service werkt als volgt, je belt AppleCare 0900-77777 03 die helpen jou met de kleine Support, mocht het nou zo zijn dat de Mac niet telefonisch gerepareerd kan worden dus Software matig, moet er een Casenr. worden aangemaakt dit nummer is voor apple te herkennen als zijnde dat je hebt gesproken met AppleCare en dat er dus een Reparatie moet plaats vinden.

    Het voordeel van dit Casenr. is dat je dit samen met je Mac naar een service punt kan brengen, dat kunnen b.v. een Machouse zijn te Amsterdam of verschillende iCentre. Als die het niet intern kunnen verhelpen geldt net als bij ons in de MM opsturen naar Apple. (Bijna 60% qua reparatie wordt door Goes of Cork gedaan ook bij een Premium Reseller “kijk hieronder”) dit omdat officiele apple onderdelen niet te koop zijn bij Reseller’s & ook Apple Shops.

    Dat opsturen naar Apple in Nederland is meestal in Goes http://www.zesgoes.nl officiële Apple Support Ned. of hij gaat naar AppleCare in Cork (ierland) meestal naar Goes is makkelijker.

    Daarom het volgende ..ctxppc & Janssuh.. Garantie/Service is overal hetzelfde dus ook bij de MM stop dus met BASHEN…..

    Leuk feitje AppleCare is uitgeroepen tot een van de beste Service Punten dit ook omdat bij Apple Hardware & Software van dezelfde Company zijn, dus kleine en/of grote problemen worden bijna tot 90% goed opgelost. Dat is erg Hoog.

    Wederom MVG

  • Profielfoto
    LeonB

    @bonjorno

    Ik begin er ook wel lol in te krijgen eigenlijk! Dus, bij deze nog één!

    @JoostJobs

    Briljant; aannemen dat ik bij iCentre (wie dat ook mag zijn) werk en daar dan je hele post op verder borduren. Ik weet overigens niet wat erger is, dat jij denkt dat ik tot de club van MediaMarkt bashers behoor, of dat die club überhaupt zo groot is dat het een fenomeen is.

    Ik VERKOOP geen Macs. Ik KOOP ze. Daarom vind ik dit bericht zeker interessant. De hele wereld draait op speculaties. Wall Street is een grote goktent, dus waarom mag er op OMT niet af en toe eens een al dan niet loze voorspelling gedaan worden?

    En inderdaad, er is meer dan advies voor nodig om iemand met een Mac van 2000 euro de deur uit te sturen dan een Acertje. Zeker als de persoon in kwestie genoeg heeft aan een simpel acertje. Mag je zelf bedenken welke kwaliteiten je daarvoor nodig hebt.

    En ja, als jij de rest van je leven comments van anderen loopt af te urineren (die eerste twee comments, daar druipt de azijn aan alle kanten vanaf!) dan kun je d’r vanuit gaan dat daar een antwoord op komt.

    Actie. Reactie. Bring. It. On.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Ik denk dat er onderhand wel een nieuw model zit aan te komen, dus waarschijnlijk kondigen ze die 3 of 24 maart wel aan.:D

  • Profielfoto
    M.axx

    Als ze er eind maart ieder geval zijn ben ik helemaal happy! :p

  • Profielfoto
    Janssuh

    Vind dit ook wel een leuke discussie hoor..

    Een premium reseller zal je in de winkel proberen te helpen, als er iets defect is gaan 9 van de 10 klanten hiermee terug naar de winkel waar ze het gekocht hebben, buiten de 90 dagen garantie hebben ze vaker al een probleem.
    Softwarematig zal de mediamarkt je niet ver op weg helpen, een reseller zal dit veel sneller doen.

    Tevens kan een reseller/authorized service provider ook niets met een case ID, hiervoor zullen hun ook eerst met apple moeten bellen, hardwarematige problemen moeten hun kunnen oplossen als service provider.

    Blijf van mening dat een reseller altijd specifieker en duidelijkere uitleg kan geven dan menig mediamarkt medewerker. Ik zeg niet dat dit voor alle mediamarkten geld maar wel voor een behoorlijk aantal.

    Vaak is een reseller tevens ook een serviceprovider en kunnen deze je een stuk sneller helpen ook al is het een hardwarematig probleem.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    http://www.macnn.com/articles/09/03/02/tuesday.imac.mini.launch/

    Met artikelnummers erbij… en een verwijzing naar OMT:)