Apple niet langer meest betrouwbare computer

Door: anoniem - 56 reacties

Rescuecom profileert zich als een reddende engel wanneer je computer besluit een eigen leven te gaan leiden, of nog erger, helemaal stopt met leven. Ze werken merk-onafhankelijk, dus mogen we aannemen dat ze een breed scala aan apparatuur voorbij zien komen. Elke roep om computerhulp is bij hen meer dan welkom.

De trend die men daar nu waarneemt is dat steeds meer Apple computers met problemen worden binnengedragen en dat er beduidend meer bellers zijn die de vriendelijke-dame-met-headset uit de advertenties willen spreken.
Dit is overigens gemeten in de Verenigde Staten.
Dit alles kan duiden op relatief meer storingen bij onze geliefde machientjes. Het is echter evenwel mogelijk dat het absolute aantal storingen omhoog gaat, terwijl het percentage uitvallers gelijk blijft of zelfs daalt, simpelweg omdat er meer Apple hardware wordt verkocht. Een lange wachttijd voor een afspraak aan de Geniusbar zou mogelijk ook hebben bijgedragen aan het zoeken van assistentie buiten Apple om.

Hoe dan ook, Apple heeft zijn eerste plaats op de Lijst der Betrouwbaren moeten opgeven, na in 2007 en 2008 glansrijk de lijst te hebben aangevoerd. Apple moest in het eerste kwartaal van 2009 genoegen nemen met een derde plaats, achter Asus en Lenovo.

Wij zijn benieuwd of er onder onze lezers ook het sentiment heerst dat Apple gevoeliger wordt voor storingen.

Reacties

56 reacties
  • Profielfoto
    abacab

    Inderdaad. Apple heeft de laatste jaren aan kwaliteit ingeboet. Het worden meer en meer massaprodukten waarbij de prijs ook een grote rol speelt.
    Het besturingssysteem blijft een topper maar de hardware laat dikwijls te wensen over. Om dan maar te zwijgen van de 1 jaar garantie waar Apple nog steeds blijft aan vasthouden. :angry:

  • Profielfoto
    19

    Hadden we niet gewoon bij de G5 reeks kunnen blijven hangen?

  • Profielfoto
    frankwitte86

    Ik vraag me echt af of het aantal errors ook relatief is opgelopen. De verkopen van het aantal appleproducten is zo ontzettend hard gestegen, dat het haast niet anders kan dan dat het aantal errors absoluut oploopt.

  • Profielfoto
    binaries4me

    De Macbooks waar ik ervaring mee heb zijn van betere kwaliteit dan die van een paar vrienden (Asus). Het is alleen zonden dat je scheurtjes krijgt op de plek waar de magneetjes zitten waar je scherm dicht klapt op je body (witte macbook). Apple repareert het gratis maar ze verhelpen het probleem niet dat vindt ik zo maf.

    Die Mighty Mous is wel echt te slecht voor woorden. ik heb er 80 euro voor betaald, werkte een half jaar perfect maar nu is het echt te K*T voor worden. Als ik met me linker muisknop wil klikken voert die functie uit van het balletje in drukken. Het scrollen gaat slecht om dat die te snel vies wordt. Dat van het klikken heb ik opgelost door de functie van het balletje te geven als linker muisknop mis dus nu wel een knop.

    Verder gaat het spul van apple zeker twee jaar langer mee en ziet het er nog goed uit ook.

  • Profielfoto
    Chester2

    Helaas – ik kan het bevestigen.

    De Mac historie van mij en mijn familie:
    Mijn iMac G5 2.1 – storingsvrij.
    Mijn iMac CoreDuo 2.0 – DOA Scherm kapot, omgeruild
    Mijn iMac Core2Duo Alu 2.4 – 3x moederboard kapot, omgeruild
    Mijn MacBook Pro Santa Rosa 2.2 – Toetsenbord, scherm, moederbord vervangen
    MacBook Pro Santa Rosa 2.2 van mijn moeder – Toetsenbord vervangen
    iMac Core2Duo Alu 2.0 van mijn schoonvader – Moederboard vervangen
    Mijn Mac mini Core2Duo 1.83 – storingsvrij
    Mijn iMac Core2Duo Alu 2.66 – storingsvrij
    MacBook Unibody van mijn vriendin – storingsvrij

    5 van de 9 Macs (2005 of later) met reparaties / defecten / omruil…

  • Profielfoto
    jobz

    Klok en klepel, en dat voor een lustrumartikel (# 100). Het artikel gaat NIET echt over de kwaliteit van Apple, maar veel meer over het feit dat meer mensen in de VS een derde partij (het immer betrouwbare Rescuecom) inschakelen bij problemen. Dat kan komen door de hardware, maar ook door het feit dat andere verkoopkanalen zijn gebruikt en dat Apple het misschien een beetje druk heeft. Althans, zo speculeert de directeur van Rescuecom.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik denk dat per saldo de (ERG) hoge eisen die Apple aan zijn hardware stelde in het verleden wat omlaag gegaan zijn om een betere prijs te kunnen bieden. Logisch en niet omdat Apple graag “rommel” wil gaan verkopen of graag mee wil kunnen met de prijsstunter op de hoek. Apple wil gewoon graag een iets bredere marktbasis bedienen in plaats van alleen maar dat “erg dure merk” te zijn. Dat Apple nu meteen “onbetrouwbaar” is en “rommel verkoopt” vind ik volstrekte onzin, zwaar overdreven.

    Ik heb persoonlijk 8 Macs de revue zien passeren de afgelopen 5 jaar en daarvan had er één hardwareproblemen. Wel merk ik dat de problemen met de aluminium iMac’s relatief groot waren: mijn iMac heeft wat kuren gehad (vanzelf verdwenen) en die van mijn vriend heeft ook veel kuren gehad. Op kantoor heb ik echter al een jaar een alu 20″ iMac die altijd vlekkeloos presteert. Ook twee Mac Mini’s, een iMac G5, een witte 24″ Intel iMac, een Powerbook G4 en een Macbook werken hier probleemloos.

  • Profielfoto
    petervl57

    Ben het met jobz eens. Misschien is de “klok en de klepel” niet de juiste vergelijking, maar “de vlag dekt in elk geval de lading niet”. De kop van jullie artikel suggereert een conclusie, die je aan het einde van jullie stukje zelf weer onderuit haalt. Als je zo “nieuwskoppen” erin wilt gooien, dan heb ik er nog wel een: “Marktaandeel van Apple in Nederland gestegen naar 60%”. Dit is gebaseerd op uiterst betrouwbare metingen: 60% van mijn sitebezoekers blijken OS X Leopard te gebruiken.:p .

  • Profielfoto
    iDuck

    iMac G5 1,8 17″: storingsvrij
    iMac G5 2,1 iSight: storingsvrij
    iBook G4 1,25 12″: storingsvrij
    iBook G4 1,33 14″: storingsvrij
    Mac Mini G4 1,42 : storingsvrij
    Mac Pro 2,66 : storingsvrij
    MacBook Pro 2,4 15″: storingsvrij
    HP Mininote 2133 9″: storingsvrij :p

    (knock on wood)

  • Profielfoto
    demandiebakt

    ik heb nog nooit een mac gehad waar niets mee was, hd in mn eerste imac zei poef, videokaart in powermac poef, voeding huidige imac poef en superdrive macbook krak.
    maar ik koop een mac ook voor osx, voornamelijk.

  • Profielfoto
    Godsmack

    Macbook Pro stuk net na garantie..
    iMac 24 stuk voor garantie
    iPhone 3g stuk voor garantie
    2x mighty mouse stuk
    iPod nano stuk

    Persoonlijk niet zo tevreden met de kwaliteit van Apple producten. OSX rocks though..

  • Profielfoto
    mac osx rules

    Ik heb hier van apple aan computers:

    Early 2008 macpro
    1 aluminium imac
    Late 2005 ibook
    Early 2005 imac g4
    Een imac g3 1998
    2 powerbook g3’s (Wallstreets) uit ik geloof 1998
    1 performa 630 uit 1993

    Aan reparaties begaf bij mijn imac g4 na 1 week de harde-schijf het, en die werd kosteloos vervangen. Niet ééns bij de winkel waar ik hem kocht (!!)

    Verder nog nooit enige problemen gehad.

    Bij mijn Compaq daar in tegen.. Daarbij begaf de laser het 4 keer in 2 maanden, waarbij ze mij de schuld bleven geven.
    Dat werd ik zat, en ik ging in het jaar 2000 terug naar de mac. Sinds dien zweer ik erbij.

  • Profielfoto
    ctxppc

    mijn macbook HD stuk na 3 maanden. gelukkig garantie maar wel een week zonder Mac! bestaat de gratis vervangingsverzekering? ???

    Apple maakt slechtere hardware dan vroeger, ze focussen alleen op software. en niet zo krachtig die Macs (mobile graphics card op een iMac!) :( :angry:

    Betaal verder, das hun motto! :(

  • Profielfoto
    R-Flow

    Met drie defecte iMacs en zeven reparaties in één jaar kan ik hier over meepraten. Diep triest dat Apple niet in staat is hun eigen computers goed te repareren.

  • Profielfoto
    johvdbroek

    verschillende mac’s(apple’s) gehad:

    AppleII+ storingvrij (lol)
    Apple 2GS- storingvrij
    Powermac350- storingvrij
    Powermac800- voeding vervangen
    Mac G4 DP- storingvrij
    Mac 2x 3 Ghz Quad Core – storingvrij
    Cinema 23 inch _ storing na 1 jaar
    Apple TV – storingvrij
    iPhone 3g – storingvrij
    Time machine – Storingvrij

    1978 – 2009 ;) niet helemaal tevreden

  • Profielfoto
    maikel22

    3x MacBook Pro: geen problemen
    2x MacMini: geen problemen

  • Profielfoto
    Xentro

    wat ik persoonlijk wel goed vind, is dat ze de macbook lijn terug steviger hebben gemaakt, vroeger hoorde je veel klagen over hoe de topcase los kwam ed.

    Ik ben heel wat tevredener over mijn mac hardware dan die van mijn pc, tot 5 maal toe naar de pc boer gebracht wnnr hij net nieuw was omdat hij stilviel. Na 5 merken van ram geheugen uit te proberen kwamen we bij 1 merk dat wel werkte …

    dit heb ik bij Apple nog niet gehad, het eerste merk van ram-geheugen werkte mijn mac perfect.

  • Profielfoto
    the_one

    Ik heb vandaag nog mn accu van mn MBP (sep 07) weggebracht. Hij viel zomaar uit…

  • Profielfoto
    BSDaemon

    Behalve de scheurtje waar het scherm dicht klapt, ben ik erg tevreden over mijn MacBook. Totaal geen problemen gehad, (nog) nooit gecrasht behalve (voel de ironie) de keer dat ik in windows zat te werken via parallels.
    Verder bezitter van Mighty Mouse en Bluetooth keyboard, werken ook beide al meer dan een jaar naar behoren.
    En gebruik MacBook toch redelijk intensief (photoshoppen, video editten, meerder VM open, en staat 24/7 aan als webportal/sipphone etc).

  • Profielfoto
    Schmrtzzz

    Al 21,5 jaar op de Mac, nooit één probleem gehad. Zelfs mijn eerste eigen Mac, een Classic uit 1990, draait nog als een zonnetje. Verder in huis: iMac G3 (9 jaar oud), eMac (6 jaar), iBook (5 jaar), Intel iMac (3 jaar), MacBook (2 jaar). Op de Classic en de G3 na worden ze allemaal dagelijks gebruikt.

  • Profielfoto
    BlackMAC

    Sinds de IntelMac zijn er meer Apple gebruikers dan ooit. Onwetendheid van de switchers van Pc naar Mac is vaak de boosdoeners die gelijk meldingen maken van in hun ogen onoplosbare problemen.
    Echte Mac-gebruikers zouden nooit bellen, maar eerder een Forum raadplegen mat Apple-gebruikers.
    Er zijn mensen die bellen voor een storing, als de cd/dvd niet meer uitspringt…tja..een die-hard mac-gebruiker weet wat ie moet doen.
    Bij mij heeft de Mac mij nog nooit in de steek gelaten.
    Voor mij is die nog meer betrouwbaarder dan mijn vrouw.

    :sealed:

  • Profielfoto
    NeefjeLepiDop

    Het ligt op het puntje van mijn tong om iets over de betrouwbaarheid van de vrouw van BlackMac te zeggen, maar dat zal ze me niet in dank afnemen :p
    Maar ik heb hier 6 macs staan die zonder problemen allemaal draaien, deels intell deels G5. Geen probleem. Ook onze 2 MacBookPro’s zijn zeer stabiel.

  • Profielfoto
    Chester2

    @BlackMAC:

    Als Apple echt onderdelen vervangt of hele computers omruilt, dan kunnen we toch wel van een defect spreken denk ik?

    Als een scherm het niet meer doet of je moederboard stuk is, wat kun je daar anders op een forum over vinden dan steun?

    Vind je relaas een beetje kort-door-de-bocht.

  • Profielfoto
    i93Jeffrey

    zoo zie je maar.
    Apple is te groot geworden,
    omdat Windows steeds slechter werd, zijn ze naar Apple geswitcht.
    En dan gaan ze massaproducten produceren en dan word het brakke kwaliteit.
    Heb gelukkig nog nooit echt Hardware problemen met mijn (of Ouders) apple producten gehad, behalve dan de scheurtjes in de Topcase.

  • Profielfoto
    imathijs

    Mwaw, het is ook net hoe je met je mac omgaat. Ik ga nogal bruut met mijn (mobiele) spullen om. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het natuurlijk massaproductie is. Je kunt ook niet meer verwachten dat een goed merk ook storingvrij is, dingen rollen er per duizend van de band af.

  • Profielfoto
    Kees24

    De kwaliteit van Apple producten is inderdaad niet altijd wat je van mag verwachten. Mijn Macbook Pro SR van eind januari 2008 heeft net een nieuw scherm/webcam en vorige week is de accu er ineens mee opgehouden, na 79 laadcycli (!).
    Apple gebeld, maar geen garantie, 1 maand na de garantie. Met een accu die goed heeft gewerkt tot op heden, nu doet hij helemaal niets meer, altijd netjes opgeladen en ontladen, gekalibreerd etc.

    Aan de telefoon krijg je dan de vraag/mededeling van Apple care, maar het is toch absurd dat je bij een laptop van nieuw € 1899 nog ruim €300 bij moet betalen om fatsoenlijke service te krijgen?! Je verwacht bij zo’n duur apparaat toch meer coulance. Neem als voorbeeld een simpele Medion (Aldi) waar je meer en langere ondersteuning krijgt. Die halen hem zelfs op!

    En dit is niet de eerste Mac met problemen.

    De Mac is een geweldige computer, maar het lijkt erop dat Apple steeds duurder en arroganter wordt. Nieuwe computers worden voor hetzelfde of meer (Macbook, iMac) verkocht dan de voorgangers, bevatten minder uitrusting (DVI-VGA kabel, Apple Remote) en bieden nog steeds dezelfde garantie.

    Het wordt net zo’n massaproduct als Microsoft met Windows, maar wel voor een premiumprijs, geen probleem, maar lever dan ook een premiumservice en uitrusting!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Inderdaad. Ik wil meer betalen voor fatsoenlijke en snelle service. Dan is het al niet meer zo erg dat er zoveel computers kapot gaan. De hardwarekwaliteit is sowieso gedaald bij alle merken.

    Maar tot nu toe is de service en garantie van Apple complete bagger. Maar goed dat ik een hele goeie APR heb gevonden.:p

  • Profielfoto
    Dagaloni

    yep.. Apple is te groot geworden. Erg jammer..:( Doet altijd pijn om zoiets te horen. Als ik zoiets hoor denk ik altijd bij mijzelf: “Apple, kom op! Je kunt het! ;)”. Gelukkig komen ze dan weer snel uit met een nieuw product en dan is het weer grotendeels goed.

    Ik vind het ook belachelijk dat ze zich meer gaan concentreren op Software terwijl ze juist nu, in deze tijd, op Hardware moeten richten! Niet dunner, platter, kleiner maar beter! Software daar zijn ze altijd Master in geweest! Eerlijk waar. Maar qua hardware kunnen ze nog wel wat sleutelen.

    Powerbook G4 scherm opeens op z’n laagste stand (dat hij niet meer verlicht).
    MacBook 1 gen. HD stuk.
    Ik weet niet de naam niet zeker. Maar in ieder geval knalde het scherm eruit plotseling uit. Dat grote scherm met een enorme toeter weet je wel, die blauwe.
    Verder nooit echt problemen gehad. Oohja, iPod startte niet meer op.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Buiten een hd-crash en een kapotgelopen-adapter geen mac-problemen.

    Ja, het iBookje van m’n zusje, maar die had ze niet in het water moeten leggen;)

  • Profielfoto
    JOR

    Jammer dat bij het vergroten van het marktaandeel de kwaliteit een minder belangrijke zaak wordt!!
    Apple moet gewoon goede garantie blijven bieden en minimaal 2 jaar!!

  • Profielfoto
    santi

    Toevallig ben ik vorige maand in de twee gigantische Applestores geweest in Chicago en New York. Jeetje wat een rij daar bij die Genius Bar. Niet te geloven. Gelukkig ook bij de kassa. Ik heb als passerende quasi-fanboy ook maar niks gekocht. Ik heb wel een Gibson Les Paul Studio gekocht. Money well spent.

  • Profielfoto
    Plutarchus

    iPod Nano: storingsvrij, wel extreem veel krassen
    MB Pro: batterij na 1 jaar op, geen garantie
    iPhone: kapot na 5 maanden, zogenaamd vochtschade
    iMac: storingsvrij

  • Profielfoto
    TRM

    iMac G5: probleemloos
    MacBook Pro 2007: scherm twee keer vervangen, ronkende ventilator vervangen, nu af en toe batterij-kuren
    Macbook 2008: instabiele airportkaart vervangen

  • Profielfoto
    strigoi

    iPod Clickwheel 20GB: ruim 5 jaar probleemloos
    Macbook Pro 15″ SR 2.4 2007: logicboard vervangen / bottomcasing vervangen / topcasing vervangen / Superdrive vervangen. Apparaat altijd goed behandelt en nooit gevallen mochten de nieuwe cashingen die suggesties opwekken.

    Het is gewoon goed merkbaar dat Apple is gegroeid en steeds minder persoonlijk wordt. Ik werd nog opgebeld of ik misschien nog AppleCare wilde op mijn iPod verder zat er een FW en USB kabel in de doos + Adapter voor netstroom! Gelukkig kreeg ik nog een remote & DVI-VGA kabeltje ‘gratis’ bij mijn laptop. Vind het volkomen onzinnig dat Apple al haar producten steeds kaler levert! En ze nog best veel vragen voor een Adapter / Kabeltjes / Glossy of Mat en dergelijke ‘opties’.

  • Profielfoto
    ushuaia71

    Power Macintosh 8600 – storingsvrij
    G3 Bondi – storingsvrij
    PowerBook G3 Series – storingsvrij
    Power Macintosh G4 (Quicksilver) – storingsvrij
    PowerBook G4 (15″ FireWire 800) – storingsvrij
    Power Macintosh G5 (Late 2005) – storingsvrij
    MacBook Pro – storingsvrij
    MacBook Pro (15-inch, Late 2008) – storingsvrij
    Mac Pro (Early 2008) – niks anders dan gezeik met de Apple Raidcard:(

    Valt dus al bij al nogal mee

  • Profielfoto
    brinkey

    Afgezien van het feit of het nu meer of minder is geworden, gelijk is gebleven. Het moet gewoon werken, je betaalt een bak met geld niet alleen voor de looks maar ook voor de kwaliteit.
    Maar Apple onderkent zijn eigen problemen zelf al door niet standaard drie jaar garantie te geven zoals bv de Aldi en de Lidl wel doen.

  • Profielfoto
    G-Force

    Apple moet op z’n minst een defecte computer ophalen. Dat gedoe met zelf wegbrengen is echt ouderwets!

  • Profielfoto
    defores

    Op zich staat hardware los van betrouwbaarheid.
    Of je videokaart nu in een Leveno en je HD in een Asus of Apple kapot gaat.
    Staat totaal los van betrouwbaarheid van Apple, Windows of Linux.

    Ik vind het OS veel belangrijker en dat gebruikers backups maken.

  • Profielfoto
    Calpa

    Fijn, nu staat OMT op de frontpage van Geenstijl. ???

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Pismo PowerBook G3 uit 2000: probleemloos
    Plus ED uit 1991: nog steeds probleemloos
    iBook uit 2002: twee keer moederbord kapot, hd kapot
    iBook uit 2003: moederbord kapot
    MacBook uit 2006: vervangen: accu, oplader, inverterboard, top- & bottomcase. Nu niet in orde: dvd-brander, donkere vlekken in scherm

    Denk ernstig over EFI-dongle na.

  • Profielfoto
    MauZ

    “Wij zijn benieuwd of er onder onze lezers ook het sentiment heerst dat Apple gevoeliger wordt voor storingen.”

    JA

  • Profielfoto
    Kitecinema

    MAC SE30 storingsvrij,
    Titanium Powerbook 400mhz 15″ Hahahha …nog steeds storingsvrij
    Imac 17″ bolletje storingsvrij
    Imac G5 1,8 20″ storingsvrij
    Imac core 2duo 2.0 20″ storingsvrij

    Maar je hoort veel klachten tegenwoordig met de nieuwere imacs en zooi, standaard is het moederboard al kapot binnen een maand. Ik weet nu 12 gevallen uit eigen omgeving. Ziek is het.

  • Profielfoto
    BigAL

    heeft er iemand ervaring met een Pearc of een psystar?

  • Profielfoto
    maconly

    Performa 6200 storingsvrij
    G3 Blue white 350 mhz storingsvrij
    G4 Graphite 533 mhz storingsvrij
    G4 Windtunnel 1000 mhz storingsvrij
    G5 1800 mhz Dead on arrival, gelijk vervangen geen storing
    G5 2660 mhz storingsvrij

    nu aan m’n derde laptop bezig , geen problemen.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Ik vraag me af hoe betrouwbaar deze bron is. Misschien is de bron wel betrouwbaar maar zo’n artikel kan ook de verkeerde punten uitlichten. IK heb met heel wat mac’s gewerkt de afgelopen tien jaar en zelden kwam ik hardware problemen tegen. Een kapotte iMac dvd-drive en een cinema scherm met rode gloed. Ik weet dan ook niet beter dan dat de service ontzettend goed is (niet altijd even snel). Mijn ervaring is dus anders voor wat het waard is ;)

  • Profielfoto
    jerome

    Ik ben benieuwd hoelang Apple deze karige garantievoorwaarden kan volhouden. De consumentenwetgeving heeft de Apple voorwaarden inmiddels ingehaald. Zie http://www.consuwijzer.nl

    ENKELE CITATEN:

    Is de garantieperiode voorbij?

    Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

    GARANTIE TERMIJN:

    Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

    In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

    GARANTIE BIJKOPEN:

    Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet ook zonder extra garantie recht op een goed product. Is het product niet goed? Dan moet de verkoper zorgen voor een reparatie of een nieuw product. Het is dus meestal niet nodig om extra garantie te kopen.

    Wat zijn de voordelen van extra garantie bijkopen?
    Soms is het wel handig om extra garantie te kopen. Dat is zo als u meer krijgt dan uw rechten uit de wet. U hebt dan bijvoorbeeld recht op een nieuw product als de oude na vier jaar kapot gaat en niet meer te repareren is. Hebt u geen extra garantie? Dan kan de verkoper na vier jaar zeggen dat hij u niet gratis een nieuw product wil geven. U hebt dan wel het recht om geld terug te vragen, maar u kunt niet alles terugvragen na vier jaar. Soms is het dus voordeliger om extra garantie te kopen. Dan krijgt u namelijk gratis een nieuw product. Lees de voorwaarden voordat u extra garantie koopt. Dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

    Een ander voordeel is dat de verkoper moet bewijzen hoe het product kapot is gegaan. U hoeft dat dus niet zelf te doen. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u het wel zelf bewijzen. Met extra garantie hoeft dit dus niet.

  • Profielfoto
    ThinkBeyond

    @Jerome: Goed om te weten! Geld dit trouwens wel voor niet EU bedrijven (zoals Apple)

  • Profielfoto
    jerome

    @ThinkBeyond

    Ja hoor, zeker als je de Mac in NL koopt of via Apple.nl. Je doet geen zaken met Apple maar met een wederverkoper van Apple, waarschijnlijk gevestigd in NL / EU. De verkoopovereenkomst heb je met de wederverkoper, die moet de garantie verlenen en mag daar niets voor rekenen. Ook geen verzendkosten etc.

    De fabrikant bepaalt de garantietermijn maar deels, wetgeving staat daar boven. Apple moet garantie geven gedurende de levensduur die je mag verwachten van een product. Koop je een laptop van 250 euro dan is die termijn korter als bij een laptop van 1000 of 2700 :p, Gezien het prijsniveau van Apple mag je dus een redelijk lange levensduur verwachten, met een jaar komen ze echt niet weg. Uitgesloten natuurlijk misbruik of defect door grove schuld. Je zit alleen met de bewijslast, maar als consument sta je heel sterk. Via consuwijzer (consumenten autoriteit) kan je veel info vinden en ook klachten indienen indien nodig.

  • Profielfoto
    Erik Joling

    @ThinkBeyond: je hebt de koopovereenkomst met de winkel waar je iets koopt, niet met de leverancier van de winkel.
    Overigens heb ik (nog) geen problemen met witte MacBook gehad, maar wil de iMac G4 intussen geen DVD’s meer lezen en had ik indertijd met de oudere Macs ook al snel problemen (Classic: muis, voeding, HD – Powerbook Duo 230: beeldscherm, accu – Performa 5400: HD, beeld). Maar eigenlijk begeeft elk apparaat met een stekkertje het wel na een tijdje.

  • Profielfoto
    pipo123

    Heb hier mijn huidige mac (macbook alubody) en mijn eerst op mijn bureau staan (classic). Achtien jaar leeftijdsverschil en beide werken perfect.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Je hoeft het nieuws over het afgelopen jaar maar gevolgd te hebben om te weten dat dit eraan zat te komen. De ene terughaalactie was nog maar net gestart of de volgende diende zich alweer aan. Daarnaast waren er de grotere incidenten: exploderende iPhone, krakende MB Air en allerlei batterijtoestanden. Die laatste heb ik nogal last van. Ik heb een MBP eerste generatie Intel. Je weet: dat ding dat abnormaal heet wordt bij normaal gebruik. Diezelfde hitte sloopt mijn batterij (en tast een deel van coating aan) volgens de verkopende winkel. Ik heb nu een keer een nieuwe gekocht a 115 euro, maar momenteel zit ik weer op een gemiddelde van een half uur. Ik leef er maar mee. Natuurlijk verschilt het verhaal van gebruiker tot gebruiker en van Mac tot Mac, maar Apple mag best weer wat strakker zijn A-status aantrekken.

  • Profielfoto
    wodkalime14

    Ik heb 4 jaar een ibookje 12″ gehad. Altijd zonder problemen gedraait. 2 jaar lang imac allu, altijd perfect. En nu heb ik sinds een paar maanden een macbook pro waar ik ook weer super tevreden over ben. Deze nieuwe unibody kan wel tegen een stootje. Hij heeft een flinke val van de trap overleeft zonder ook maar een schrammetje, scheurtje of krasje. Ik denk niet dat een andere laptop dat overleeft zou hebben. Maar ik heb dus nog nooit een negatieve ervaring gehad met de hardware van apple en ik hoop dat zo blijft :)

  • Profielfoto
    Magical-Touch

    Heb laatste 1,5 jaar alleen 2x m’n topcase laten vervangen ( op de witte macbook ) met de hardware verder geen problemen en m’n touch werkt verder ook prima;)
    ik ben nog steeds tevreden maar ben al aan het sparen voor een nieuw model macbook:)

  • Profielfoto
    Agent Smith

    Op barsten in mijn Macbooks case na nooit problemen mee gehad (wel bizar dat het twee keer op dezelfde plek was). Eerste keer was garantie, tweede keer is het onder coulance gerepareerd. Jammer dat het stuk was gegaan maar de witte Macbooks staan er blijkbaar nog steeds om bekend.
    Mijn Macbook krijgt nu weer een nieuwe “verbeterde” (werd er met de nadruk bij gezegd) case maar ik ben al lang blij dat mijn Macbook weer snel terug komt, ben er gewoon erg afhankelijk van geworden :).

  • Profielfoto
    MacEs

    – Powerpc 7600/132 (mijn eerste) kreeg pas problemen na een verhuizing met DHL die netjes voor de kosten opdraaide.
    – PowerBookG4 heeft enkel problemen gehad met het slikken van dvd’s die ik van bieb en videoclub leen.
    Na een val bij een verhuizing is (gelukkig alleen) het sluitmechanisme van de laptop afgebroken dus die blijft niet meer dicht
    – iPod 3G werkte niet naar behoren binnen het jaar, dus werd netjes omgeruild maar bleef hetzelfde defect behouden: een kennelijke gevoeligheid van de headphone plug waardoor hij automatisch stopt af te spelen
    Na een virus opgelopen te hebben in een cybercafé is ook de harde schijf met problemen begonnen: bevriest en geeft nu uiteindelijk geen teken van leven meer.
    – iPod Classic werkt tot nu toe naar behoren, geloof net het eerste jaar gepasseerd.
    Hopelijk heb ik ook mazzel de macbook pro die ik nu voor mijn bedrijf wil gaan kopen, maar deze keer neem ik er een AppleCare plan bij. Just in case:-)

  • Profielfoto
    MacEs

    @G-Force: “Apple moet op z’n minst een defecte computer ophalen. Dat gedoe met zelf wegbrengen is echt ouderwets!”

    Voor de iPod wordt netjes een doosje toegestuurd per koerier. Een computer is kennelijk te zwaar.:-)