Waarom Apple NOOIT naar CES zal gaan

9 reacties

Voor sommigen lijkt het maar moeilijk te verkroppen dat Apple écht stopt met deelname aan Macworld waarmee het belangrijkste evenement voor Apple/Macfans een onzekere toekomst tegemoet gaat. Kort na de bekendmaking van het nieuws doken dan ook al de eerste geruchten op dat Apple zijn aandacht zou verplaatsen van San Francisco naar Las Vegas waar jaarlijks in januari de Consumer Electronics Show (CES) gehouden wordt. Olie op het vuur voor deze geruchten was de bekendmaking dat de organisatie van CES voor volgend jaar een deel van het expoterrein vrijhoudt voor ‘Apple-gerelateerde consumentenelectronica’. Toch blijft de kans op een nieuw door Apple gesteund evenement nihil en wel hierom…

Om te beginnen is de Consumer Electronic Show (in tegenstelling tot Macworld) alleen toegankelijk voor het bedrijfsleven en de pers. Daarmee trekt de CES een ander publiek dan de Macworld Expo en zal daarom voor Apple én voor Macworld bezoekers niet kunnen dienen als vervanging voor Macworld waar de focus altijd op eindgebruikers heeft gelegen. Bij Macworld is de expo voor veel bezoekers maar één van de redenen om te komen. Minstens zo belangrijk zijn de feestjes en bijeenkomsten die rondom het evenement georganiseerd worden voor en door Mac fans. Met een publiek dat niet uit consumenten zal bestaan zullen dergelijke initiatieven nauwelijks tot niet georganiseerd kunnen worden rond CES waarbij de beurs nooit een vervanging voor Macworld kan zijn.

Nog belangrijker zijn Apple’s redenen voor het vertrek bij Macworld. Het uitbrengen van nieuwe producten in januari is niet handig voor het bedrijf. Een keynote op Macworld was dan ook al jaren meer last dan lust. Dat zal bij een eventuele deelname aan CES. dat vrijwel gelijktijdig met Macworld wordt gehouden, niet anders zijn. Daarbij maakte Phil Schiller in de laatste keynote duidelijk dat Apple dagelijks meer mensen bereikt in de eigen Apple Stores dan op Macworld. Weliswaar trok CES dit jaar 110 duizend bezoekers (drie keer meer dan Macworld) maar nog steeds komt dat neer op een schamele 3% van de wekelijkse 3,4 miljoen Apple Store-bezoekers.

Waarom dan toch een Apple deel op CES 2010? Eigenlijk is het heel simpel. Met Apple’s vertrek van Macworld lijkt de toekomst van het evenement onzeker. Standhouders twijfelen, soms openlijk, of ze nog wel aanwezig willen zijn op Macworld 2010. Een interessante prooi dus voor CES dat hoopt met hogere bezoekersaantallen en een apart Apple deel op de beurs bedrijven naar zich toe te trekken die hun stands tot nu toe op Macworld neerzette. Apple’s aanwezigheid is hierbij slechts van marginaal belang aangezien de stromen bezoekers die Steve Jobs en de zijnen naar Macworld lokten op CES tóch niet naar binnen mogen.

Al met al is de bekendmaking van CES opnieuw slecht nieuws voor Macworld dat na Apple nu ook andere bedrijven zal zien verdwijnen. Tegelijkertijd kunnen de organisatoren van CES zelf ook niet op hun lauweren rusten. De beurs trok dit jaar 22% minder bezoekers dan voorgaande jaren en lijdt zelf dus ook onder de steeds mindere impact die beurzen hebben op bezoekers en standhouders. Wellicht kan een eigen Apple afdeling de beurs nieuw leven inblazen al leert de geschiedenis anders. In Nederland heeft de The Internetworking Event (TINE) dat zich enkele jaren terug in een gelijksoortige situatie bevond óók een eigen Apple Expo georganiseerd. Weliswaar bracht dit meer bezoekers naar de beurs maar wist het niet te voorkomen dat we sinds 2007 niets meer hebben vernomen van TINE.

Met het besluit van CES om Apple-gerelateerde bedrijven naar zich toe te lokken zal het dus hoogstwaarschijnlijk Macworld om zeep helpen en tegelijkertijd zichzelf niet kunnen redden in de toekomst. De Mac community zal andere wegen moeten gaan bewandelen om aan informatie en sociaal contact onderling te komen, iets dat we als One More Thing community al jaren doen met een forum vol informatie en zelf georganiseerde meetings!

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    superluuk

    Ja , je zou toch echt niet willen dat het bedrijfsleven en de pers het over je gaat hebben….

    veel liever klanten die 1 macbook kopen :/ NOT

    En APPLE zelf heeft op de macworld nou niet echt iets nieuws gebracht…
    dus iedereen naar de CES, want die was dit jaar veel vernieuwender.

  • Profielfoto
    the_one

    Hoezo? Apple brengt over een 1/2 jaar OSX 10.6 uit, met ondersteuning voor MS exchange. Daar zit het bedrijfsleven denk ik wel om te springen.

  • Profielfoto
    Roelof Roos

    Hehe, er zal hier wel weer een discussie uitbarsten over MacWorld vs CES, maar het leuke is volgens mij nou dat die discussie er is. Wie had dat ooit durven dromen? Apple die met z’n MacWorld vaak meer aandacht genereerde met de rest van de markt met z’n CES. Dat is toch geweldig.

    Waarom de CES in januari gehouden wordt is mij een groot raadsel. Consumer Electronics worden verkocht op 3 momenten: voor de feestdagen, voor grote sportevenementen als de Olympische Spelen of een WK Voetbal en als mensen extra geld krijgen van hun baas wat weer uitgegeven moet worden. Dat laatste is in de VS in december en in Nederland in mei. Hoe je het ook bekijkt, januari is niet een goede tijd voor de CES of welk consumer electronics event dan ook. Wat MacWorld en de CES moeten doen is hun timing aanpassen.

  • Profielfoto
    soda0505

    Ik begrijp de redenering ook niet echt goed.

    Apple zegt het zelf: ze kunnen via hun stores veel meer consumers aantrekken dan op Macworld + ze willen zelf de kalender van nieuwe productreleases bepalen, dus geen Macworld meer. Tot zover is het logisch.

    Maar waarom geen CES? Apple is niet meer louter een computerfabrikant én het wil de bedrijfswereld over de streep trekken. Gewone consumers, gelieve de een store te bezoeken; zakenlui: afspraak op CES!

  • Profielfoto
    mika_janssens

    Ik vind dit artikel nogal heel kort door de bocht. CES heeft een heel ander doelpubliek en net DAAROM kan het heel erg interessant zijn voor Apple. Apple heeft nog steeds geen vaste voet aan de grond in de zakenwereld, dus CES kan zeker een middel zijn om nieuwe contacten te leggen en Apple ook hierin te laten kennen!

    Of het ooit zo ver zal komen, dat is iets anders, maar de redenering op zich: niet goed over nagedacht en te eenzijdig….

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Volgens mij moeten soda0505 en mika_janssens dit artikel nog een keertje lezen: je mag dan niet als consument naar binnen, maar de CES is toch echt gericht op de consumentenindustrie (waar stond immers die C ook al weer voor?). Volgens mij bedoelt Koen met ‘het bedrijfsleven’ de distribiteurs, winkelbazen etc. Helemaal niet interessant voor ze dus; ze hebben toch hun eigen winkels.

  • Profielfoto
    mika_janssens

    Ok, daar heb je gelijk in, maar dan nog. Banden leggen met fabrikanten en zo, dat lijkt me toch nog altijd een andere markt dan gewoon de consument toelaten op een beurs.

  • Profielfoto
    Brammetjebammetje

    Yup en aangezien Apple daar voorzover ik weet nog nooit zoveel interesse heeft getoond is er geen enkele reden om te denken dat ze dat nu opeens wel zouden hebben. Lijkt me dat ze gewoon een beetje klaar zijn met beurzen. Best terecht vinnik!

  • Profielfoto
    Simon90

    Maar San Francisco blijft natuurlijk veel leuker dan het ordinaire LV. Bovendien liggen daar de roots van Apple.