T-Mobile maakt minder winst

Door: Jan David Hanrath - 11 reacties

Regelmatig wordt OMT in de reacties beticht van het ‘ver-appelen’ van het nieuws, om een bericht bestaansrecht te geven op deze site.
Als dat al zo is, dan hebben niet alleen wij maar ook de ‘reguliere media’ daar last van. Het bewijs wordt geleverd met de berichtgeving rond de kwartaalcijfers van T-Mobile.

Nu.nl en De Telegraaf nemen klakkeloos de ANP kop over: ‘iPhone kost T-Mobile winst’. Hiermee worden de kwartaalcijfers op smaak gebracht, door ze volledig in het teken te stellen van de iPhone. Laten we zelf even naar de cijfers kijken:

Het verwerven van een iPhoneklant kost T-Mobile 31 euro meer dan een reguliere klant. Vermenigvuldigen we dat met het aantal verkochte iPhones in het derde kwartaal (60.000) dan zijn de iPhone gerelateerde meerkosten in totaal 1,86 miljoen euro. De winst daalde van 114 miljoen naar 91 miljoen euro. Een verschil van 23 miljoen euro. De iPhone draagt daarmee voor 8% bij aan de winstdaling. De overige 92% is waarschijnlijk grotendeels te vinden in de kosten voor de samenvoeging van T-Mobile met Orange. Maar dat is natuurlijk lang niet zo sexy.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Falc

    Hoe weet je dat het verwerven van een iPhone klant 31 euro meer kost?

  • Profielfoto
    Jan David Hanrath

    @ Falc: Door de krantenartikelen te lezen. Een reguliere klant kost 91 euro, een iPhoneklant 122 euro.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    iPhone kun je zien als een investering.
    Het gaat in deze sector om nieuwe ABONNEES.

  • Profielfoto
    remixed

    Inderdaad een beetje raar bekeken verhaal, het gaat inderdaad om de abonnees, je hebt zo in 1 klap 60.000 meer abonnees die 2 jaar vast zitten aan t-mobile…. Dan is die 31 euro niet zo’n heel groot probleem meer lijkt mij.

  • Profielfoto
    ctxppc

    @cosmopolitan: je hebt totaal gelijk! t-mobile heeft nu veel meer abonnees maar ook veel meer data-abonnees. die maken nu veel meer winst met data waar geen andere handheld of phone het kan.

    helaas maakt mobistar (iphone in belgië) al vanaf het begin winst…gelukkig is mobistart niet exclusief en ben ik bij de concurrent Proximus for iPhone! Die bieden ook een iPhone-formule, maar met een gewone goedkopere formule met maximum datarate ben je goedkoper dan mobistar maar nog altijd niet bij t-mobile…

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Die winstdaling verbaast mij niets. Vergeet niet dat wij met 30 euro per maand evenveel krijgen als een normaal abonnement waar je ruim 50 euro aan kwijt bent. Denk aan onbeperkt mobiel breedband, onbeperkt wi-fi toegang en 150 minuten/smsjes. En dan ook nog betalen voor de telefoon zelf, die ons maar 80 euro kostte bij aankoop.

    En bovendien vind ik dat T-mobile niet mag klagen. Ik zou namelijk heel blij zijn met 91 miljoen euro.

  • Profielfoto
    ivan92

    volgens mij maken ze nog meer dan genoeg winst op de iPhone…

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Dat een iPhone klant 31 euro meer kost ligt niet aan Apple maar aan T-Mobile zelf. Eerst lanceert men een grote reclamecampagne. Vervolgens kunnen potentiele klanten weken -soms maanden- wachten op hun toestel en ALS het er dan eindelijk is, ben je ANDERHALF UUR in de winkel aan het KLOOIEN om je persoonlijke gegevens door te geven voor je abonnement: naam, adres, telefoonnummer, KvK-uittreksel, nog een KvK uittreksel, bankpasje, nee een ander bankpasje, leeftijd, naam partner, seksuele voorkeur, kleur auto, jaarcijfers van je bedrijf, enzovooooooort. Ik hoefde nog net niet met mijn broek op de knieën voorover te bukken voor een visitatie…

    Op die manier kan T-Mobile 3 telefoons per dag verkopen, denk ik. Het leek verdorie wel of ik Fort Knox in wilde, zoveel persoonlijke gegevens heeft T-Mobile nodig voor een fokking telefoon. :sealed:

  • Profielfoto
    macha

    T-mobile is de iphone niet waardig,
    een blunder van apple om dit bedrijf in te schakelen.
    nummerbehoud: 4 weken moeten wachten. Zeer slechte klantensevice. Zelfs buitengewoon bot. een soort UPC ….
    Niets dan ellende gehad met mijn abonnement sinds mijn overstap door de iphone.

  • Profielfoto
    TuXeDo

    Deze 31 euro “meerkosten” zijn alleen maar advertentie kosten. In werkelijkheid liggen de meerkosten voor het aansluiten van een iphone abonnee tov een “normale” abonnee waarschijnlijk nog hoger.

    Denk aan profit afdracht etc..

  • Profielfoto
    Whymme

    Hmm … de kranten zeggen dat de verwervingskosten per klant zijn toegenomen, en dat is ongeacht of de klant een iPhone of een ander toestel heeft gekocht. Met andere woorden, de 31 euro extra moeten met alle nieuwe klanten worden vermenigvuldigd, niet enkel met de iPhone klanten.

    Als we aannemen dat de stijging in de totale verwervingskosten enkel is toe te schrijven aan de iPhone, dan kunnen we kijken hoeveel dit per iPhone klant is door dat vorige bedrag (31 euro * aantal nieuwe klanten) te delen door het aantal nieuwe iPhone klanten; 60.000 dus.

    Zonder dat we weten hoeveel nieuwe klanten T-mobile in totaal heeft gehad in het derde kwartaal, kunnen we helaas niet veel zinnigs zeggen over de cijfers.

    David-Jan stelt:
    “Nu.nl en De Telegraaf nemen klakkeloos de ANP kop over: ‘iPhone kost T-Mobile winst’. Hiermee worden de kwartaalcijfers op smaak gebracht, door ze volledig in het teken te stellen van de iPhone.”
    Dit is simpelweg niet waar; beide bronnen melden dat de kosten van integratie met Orange ook een rol spelen.