Apple geeft bijna half miljard uit aan reclame

Door: Lucas Raggers - 18 reacties

De laatste campagne van Microsoft kostte maar liefst 300 miljoen dollar. Hoongelach viel Microsoft ten deel. Zoveel geld, zo weinig resultaat. Maar ook Apple kan er wat van, zo blijkt nu.

Van de United States Securities and Exchange Commission moeten bedrijven namelijk de nodige financiele gegevens openbaar maken. Uit deze gegevens blijkt dat Apple in 2008 maar liefst 486 miljoen dollar spendeerde aan reclame. En dat is maar liefst 13% van alle uitgaven. In 2006 waren de reclame-uitgaven nog 338 miljoen dollar. Het aan de man brengen van de iPhone zal ongetwijfeld een flinke duit gekost hebben.

Wie zich deze zondagavond mocht vervelen, kan zich buigen over de nodige financiele cijfers en triviale weetjes. Wist jij bijvoorbeeld dat Tony Fadell en Scott Forstall de jongste Executives zijn met slechts 39 jaar?

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    jimeh

    ik merk er niets van, nog nooit een ad hier op tv gezien

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Heb hier al 8 jaar lang nooit een advertentie van Apple gezien. Het wordt tijd dat Apple dat ’s gaat doen, dan zullen ze veel meer verkopen. De meeste Windowsgebruikers weten niet eens hoe een iMac eruit ziet en wat je ermee kkan doen.

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Nooit een reclame gezien van Apple? Ik heb een verrassing:
    http://www.apple.com/getamac/ads/
    http://www.apple.com/iphone/gallery/ads/

  • Profielfoto
    Afroman

    Hij bedoelde op TV en op straat(billboards)

    Op straat zie ik het alleen van de iPhone.

  • Profielfoto
    Maersk

    Ik heb echt zwaar medelijden met de mensen die dat huge verslag hebben moeten schrijven. ELK JAAR WEER. ;)

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik dacht altijd dat Apple een merk was dat zichzelf verkocht door mond-tot-mondreclame.
    Zoveel reclame uitgaven had ik nooit verwacht.

  • Profielfoto
    Neptunus

    Toen ik in de Verenigde Staten was heb ik iPodposters gezien van een gebouw hoog en dergelijke. In elk metrostation waar ik ben geweest zie je grote iPodbillboards. Ik kijk er niet van op..

  • Profielfoto
    ikkieman

    @Maersk: ik dus niet. Ze krijgen er goed voor betaald denk ik. Ook zal het z’n nut wel hebben, anders werd het niet gedaan.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Europa is zo ingewikkeld voor een Amerikaan, zie de film mogelijkheden die Europa alleen al op iTunes mist, ten opzichte van de VS. De meeste Apple reclame die ik in NL zie is de Apple-stand bij Mediamarkt..

  • Profielfoto
    mac osx rules

    De helft schrijven ze toch van de belasting af :p

  • Profielfoto
    joosty

    Dat vinden ze bij TBWA Worldwide vast niet erg…

  • Profielfoto
    sypie

    @Maersk: Die mensen op kantoor hebben toch ook Appeltje+C en Appeltje+V?

  • Profielfoto
    Double_UK

    Tijdje geleden had je wel hele grote billboards met de bekende silhouetten tegen gekleurde achtergronden.

    Maar inderdaad, geen TV-reclames

  • Profielfoto
    lensco

    Psst, Tony Fadell is ontslaan …;)

  • Profielfoto
    leovst

    Je moet het ook wel zo zien, Microsoft heeft 300 miljoen uitgegeven aan 1 gefaalde campagne, wat niet hun enigste reclame uitgaven zijn op een jaar.
    Apple geeft 486 miljoen uit aan reclame op 1 jaar, en ze zijn daarmee nog een stuk succesvoller als je de stijging ziet qua verkoop.

  • Profielfoto
    Tys

    13% is niet helemaal waar, als je het afweegt tegen “Total operating expenses”, kom je op 10% (9,97%).

    Als je 486 miljoen afweegt tegen de omzet van 32,5 miljard, vind ik het niet eens veel. Voor de iPhone is Apple, denk ik, veel joint promotions aangegaan met de provider in elk land.

    Al met al mogen we zeggen dat Apple efficient en effectief bezig is.

  • Profielfoto
    kay-tong

    Toen apple begon met de iphone had ik eigenlijk een selecht gevoel. Waar dacht apple mee te beginnen?
    Nu kan ik nog steeds niet geloven dat de iphone zo’n hit is geworden, al is het wel een super-phone, het is een vreemde eend in de bijt, een lelijk eendje, of een prachtige zwaan…
    Maar ik heb dus ook ontzettend veel iphone reclame gezien, en vroeger ontzettend veel ipod-reclame. Het is duidelijk dat apple zich volledig wilt richten op entertainment. Zie ook de Macbook update, ready for games zeg maar.
    Dat vind ik positief. Uiteraard moeten ze hun professionele vaste klanten niet vergeten. Dankzij hun fanatisme bestaat apple nog steeds.

  • Profielfoto
    pvohome

    Microsoft heeft die miljoenen uitgegeven buiten de normale advertentie uitgaven! die zijn gegarandeerd vele malen hoger dan de 300 miljoen om Vista beter in de markt te zetten