Apple verslaat RIM Blackberry

12 reacties

Bij de bekendmaking van de financiële cijfers van het afgelopen kwartaal wist Steve Jobs mooie cijfers te presenteren. De iPhone heeft boven verwachting gepresteerd.

Met 6.9 miljoen verkochte iPhones in de afgelopen drie maanden heeft Apple de leider in zakelijke markt voor smartphones verslagen: RIM. RIM verkocht in dezelfde drie maanden namelijk 6.1 miljoen blackberry’s.

Opmerkelijker noemt Steve Jobs de positie die Apple heeft als je kijkt naar de omzet die de iPhone genereerd. Op basis van deze omzet (4.6 miljard dollar) is Apple de twee na grootste speler op de telefoon markt. De top 7 ziet er als volgt uit:
– Nokia: 12.7 miljard dollar
– Samsung: 5.9 miljard dollar
– Apple: 4.6 miljard dollar
– SonyEricsson: 4.2 miljard dollar
– LG: 3.4 miljard dollar
– Motorola: 3.2 miljard dollar
– RIM: 2.1 miljard dollar

Steve Jobs over RIM.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Wallinator

    Zat eraan te komen natuurlijk…

  • Profielfoto
    Stewie

    genereerd = genereert

  • Profielfoto
    macjk

    wel apart hoe weinig omzet RIM heeft vergeleken met Apple.

  • Profielfoto
    LeonB

    Het is natuurlijk wel een beetje meten met twee maten. Het is toch vrij logisch dat een smartphone gericht op zowel de particuliere als de zakelijke markt beter verkoopt dan een smartphone die voornamelijk op de zakelijke markt gericht is. Je afzetmarkt is simpelweg veel groter.

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    @Leon: klopt, maar de iPhone zal zonder twijfel ook marktaandeel gaan wegsnoepen bij RIM, nu de iPhone ook push-mail en exchange server compatible is.
    Voor de hardcore zakelijke wereldreiziger is de blackberry nog steeds favoriet, hij doet datgene wat ie moet doen (e-mailen) gewoon heel erg goed. Echt toetsenbord wordt door gebruikers als een groot voordeel gezien, en dat is het ook.Vreemd genoeg is RIM daar zelf minder van overtuigd: de nieuwste blackberry zal ook een touchscreen hebben. Waarmee een van de belangrijkste voordelen van de blackberry juist weer teniet wordt gedaan. Verder komen de marges van zakelijke smartphones sterk onder druk te staan, naarmate er meer aanbieders komen en naarmate de penetratie toeneemt.

  • Profielfoto
    BigAL

    Puur op getal heeft apple natuurlijk de RIM verslagen, maar apple’s iphone heeft natuurlijk een enorme schare aan gewoon volk die het gebruikt. De Blackberry is gewoon bijna helemaal zakelijke markt. Dus verslagen kun je het niet noemen. Steve is een beetje al te blij, maar weet wederom een knol voor een appel te verkopen. Het is maar wat je wilt geloven nietwaar.

  • Profielfoto
    topaj

    Verbaast me niks, zulke priegelijke knopjes is natuurlijk niets, dus een Apple verslaat dat zo;)

  • Profielfoto
    datadirected

    Wacht maar tot de BlackBerry® Storm™ op de markt komt. Ik ben ook heel benieuwd wat er allemaal in die “omzet” cijfers meegenomen wordt bij de verschillende partijen. Vergeet niet dat Apple een behoorlijk bakkie geld krijgt via o.a. de abonnementsverkoop. RIM heeft geloof ik ook dergelijke constructies voor het grbuik van de blackberry pushmail functionaliteit, maar toch… wat wordt er in dat lijstje allemaal meegrekend? (En ziet zo’n lijstje er idd niet steeds anders uit in dat geval afhankelijk van wie het publiceert?)

  • Profielfoto
    Eastmaster

    Ik had HTC er ook wel in verwacht.

  • Profielfoto
    KR1275

    Het succes van de iPhone is natuurlijk maar tijdelijk. Wie hem graag wilde, heeft ‘m nu wel of wacht nog op afloop van een huidig contract. Dan daalt de verkoop vanzelf.

  • Profielfoto
    Neptunus

    Inderdaad, net als met de iPod…. :sealed:

    Not

  • Profielfoto
    RDJ-72

    Het lijkt mij toch echt ‘appels’ met peren vergelijken. Nokia, Apple, etc. halen hun omzet zowel bij consumenten als zakelijke markt. RIM moet het vrijwel volledig hebben van de zakelijke markt.
    Vergelijk het gebruik van iPhone in de zakelijke markt met RIM, dan heb je een beter beeld.