Apple neemt contact op met klagers

11 reacties

Medewerkers van Apple nemen contact op met gebruikers van het supportforum indien zij problemen melden met producten, zo schrijven onze collega’s. Een vrouw vertelde dat ze thuis opgebeld werd nadat ze geklaagd had over haar nieuwe MacBook Pro.

Het is niet vreemd dat bedrijven nauwlettend in de gaten houden welke problemen besproken worden in discussiefora met betrekking tot hun producten of diensten, al komt het niet vaak voor dat bedrijven ook daadwerkelijk contact opnemen. Dat Apple dit in dit geval wel gedaan heeft kan gezien worden als een extra service aan haar klanten, al lijkt het vooralsnog op een eenmalige actie. Het betrof een forum in beheer van Apple zelf.

Over deze handelwijze doken echter meteen bezwaren op die stellen dat Apple de privacy van de forumbezoekers schendt. Apple zou namelijk persoonlijke gegevens van de vrouw achterhaald hebben om haar thuis te kunnen bellen. Het is niet gebruikelijk je telefoonnummer te vermelden bij het registreren voor een forum. Mogelijk heeft Apple het telefoonnummer achterhaald via haar Apple-ID.

Volg de discussie hier.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Aidovive

    Goede zaak. Zo weet je in elk geval als klant dat er naar je geluisterd wordt.

  • Profielfoto
    Pjotr NL

    als je op een site van apple geregistreerd bent en apple komt via je apple ID aan je telefoonnummer hoe is dat schendng van de privacy??? Ze hebben deze gegevens toch niet verkocht aan derden en alleen gebruikt om deze klacht te kunnen behandelen.

  • Profielfoto
    bassmac

    Ik las wel op een engelstalige site dat Apple threads had verwijderd die aan het klagen waren. Heb natuurlijk niet kunnen zien of de taal netjes was, maar, aan aandacht geen gebrek dus.

  • Profielfoto
    EL Mystica

    Onlangs had een Belgische blogger een postje geschreven over slechte service van Telenet. De dag erna telefoon, korting en snelle service …

  • Profielfoto
    palahala

    Ha, dat wil ik ook!

    (MacBook scherm voor de derde keer gerepareerd nu, en feitelijk weer veel te lang met reparatie gewacht — ben bang dat ik anders inmiddels alweer opnieuw dezelfde klachten zou hebben…)

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    Prima dat Apple zo betrokken reageert; misschien i.v.m. mensen die zeuren over privacyschending (en hier in beginsel ook wel gelijk in hebben) er bij de registratie om een tel. nummer vragen zodat Apple je beter van dienst kan zijn bij klachten?

  • Profielfoto
    Heijtink

    Ik vind het raar dat mensen zeuren over privacy. Ten eerste geloof ik helemaal niet dat dit enige vorm van privacy schending is. Ten tweede vind ik het raar dat als je klaagt het niet op prijs stelt dat er actief word gehandeld.

    Wel vind ik dat Apple het anders had kunnen oplossen. Bijvoorbeeld door een email te sturen naar de klant om toestemming te vragen om contact met ze op te nemen via de telefoon om het probleem op te lossen of te onderzoeken.

  • Profielfoto
    Aidovive

    Als je op een Apple-forum een klacht deponeert en Apple zoekt direct contact met je (op welke manier dan ook) dan is dat toch juist een goede zaak? Zo kom je tot een oplossing. Als je dat niet op prijs stelt moet je ook je klacht daar niet deponeren. Dan moet je hem op OMT deponeren :p

  • Profielfoto
    Julian Gijsen

    Het gaat erom dat als je deze vorm van privacyschending toestaat, je langzaam maar zeker toestaat dat ergere vormen van schending ook ok zijn. Je bent de grens als het ware aan het oprekken als je Apple toestaat om mensen ongevraagd te bellen; zelfs als dat positief voor hen uit kan pakken.

  • Profielfoto
    snipper

    Kern van dit artikel is natuurlijk dat het diep triest is dat Apple ‘Helpdesk’ medewerkers zo weinig kennis van zaken hebben. EN blijkbaar niet over een beter systeem beschikken dan de fora op internet waar iedereen zelf bij kan.

    Want bijna alle antwoorden op Apple Discussions worden door gebruikers onderling gegeven.

    Niks mis me op zich, maar wel vreemd dat je voor zulke ‘Apple Care’ flink moet bijbetalen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    @Julian Gijsen

    Ik snap wat je bedoelt, maar in dit geval heb je geen gelijk.

    Klant klaagt bij apple, namelijk op het door apple zelf beheerde forum.
    Apple neemt contact op. Klaar.

    Het is net zoiets als dat jij per brief een klacht stuurt naar een winkel, maar je zet niet je telefoonnummer in de brief, maar de winkel belt jou wel terug omdat ze je telefoonnummer in de telefoongids hebben opgezocht.

    Je zou (hoewel ik er als klant dan nog steeds blij mee zou zijn) wel gelijk hebben als de klacht hier op OMT zou staan, en dan zou apple uit eigen beweging contact opnemen.