Apple gelooft weer in eigen producten

31 reacties

Apple heeft steeds meer vertrouwen in haar eigen producten. De faalangst neemt af. Stiekem heeft Apple namelijk de prijzen van AppleCare verlaagd.

Het AppleCare Protection Plan breidt gratis ondersteuning van 90 dagen en de beperkte garantieperiode van één jaar voor je Mac uit tot drie jaar. Weigert je toetsenbord na 19 maanden? Geen probleem. Topcase van de MacBook vervangen? Geen probleem.

De volgende AppleCare pakketten zijn in prijs verlaagd:
– AppleCare voor MacBook en MacBook air: van €309 naar €249,
– MacBook Pro: van €439 naar €349,
– iMac: €209 naar €179
– Mac mini: van €199 voor €169
– Mac Pro: van €329 voor €299

Heeft Jonathan Ive dan toch gelijk met zijn verhaal over de unibody?

Reacties

31 reacties
  • Profielfoto
    florisappelaar

    Nou dit geen verkeerd nieuws!

  • Profielfoto
    MeHmO

    Hoezo “Heeft Jonathan Ive dan toch gelijk met zijn verhaal over de unibody?”.
    Ik denk niet dat Jony gaat liegen!

  • Profielfoto
    Xigh

    Dat zijn best wel behoorlijke prijsdalingen. 20% daling voor bijvoorbeeld de MBP en 15% voor de Mini.

  • Profielfoto
    ISS

    Ik blijf het diefstal vinden, 3 jaar service hoeft niks te kosten. 1 jaar garantie ipv 2 jaar is ook erg mager en niet meer van deze tijd.

  • Profielfoto
    sven-

    Blijft apart dat AppleCare het meest kost voor de MacBook Pro, zelfs nog meer dan voor de Mac Pro…

  • Profielfoto
    midas

    De macbook pro heeft in Europa gewoon 2 jaar garantie. Een apparaat van 2000€ moet het namelijk gewoon zeker twee jaar doen.

  • Profielfoto
    Duplotrein

    @sven- : Een MacBook Pro is simpelweg aan meer slijtage onderhevig, omdat je ‘m overal mee naartoe kan slepen. Dat doe je met een Mac Pro nou eenmaal niet zo makkelijk…

  • Profielfoto
    sidartha

    De enige manier om die misleidende troep nog verkocht te krijgen is misschien een prijsaanpassing?

  • Profielfoto
    George Morel

    Helaas midas maar nee.

    Je krijgt 1 jaar garantie. Wanneer je een eventueel hardware defect niet binnen de eerste 6 maanden meld krijg je te maken met de omgekeerde bewijslast. Jij moet dan op jouw kosten laten aantonen dat het een fabricage defect zou zijn geweest. Pas DAN krijg je 2 jaar garantie en niet eerder.

  • Profielfoto
    the_one

    Zo, het is nog steeds ongelofelijk veel geld!
    Gewoon via eBay kopen!

  • Profielfoto
    Ro_Datsun

    @George Morel

    Hoe zit dat dan wanneer een onderdeel het al na 1,5 jaar begeeft door ‘slijtage’ of ‘beperkte duurzaamheid’?

    Een vriend van me moest zijn macbook voor €700 laten repareren. Hij heeft hem echter bij Apple kunnen inruilen en met bijbetaling een nieuwe gekregen.

    Ik vind dat een Macbook zeker 5 jaar mee moet gaan..

    Is het trouwens ook mogelijk om later een Protection Plan te kopen? (vlak voor de garantie verloopt) want dan kan ik weer sparen;)

  • Profielfoto
    Dedstok

    Ik snap het niet, krijg je nu bij aankoop gelijk 3 jaar garantie?

    En ik heb mijn macbook een half jaar geleden gekocht.. Zit ik dan vast aan de 1 jaar, of aan de 3 jaar,

    Of zit er juist nu 3 jaar bij de Apple Care?

  • Profielfoto
    Nihilist

    Tja, op eBay ging ze voor veel minder vd hand. Onlangs voor omgerekend 89 euro Applecare aangeschaft voor mijn 24″ iMac. Code invullen en klaar.

  • Profielfoto
    Mattheus

    @George Morel en midas
    Er zijn hele duidelijke wetten die de consument beschermen. Apple heeft al meerdere malen bakzijl moeten halen met hun garantiebeleid.
    Voorbeeld: Een kapotte moederbord na 17 maand is vrijwel zeker een garantieverhaal. Een kapot/versleten magsafe connector zal een moeilijker verhaal worden.

  • Profielfoto
    sultankat

    Als je écht gelooft in je producten geef je gewoon drie jaar garantie bij aankoop, zonder gezeur over bijbetalen.

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    Lucas, ik begrijp de laatste zin in je artikel niet. “heeft JI dan toch gelijk(..)”?

    De prijzen van applecare mbt. tot ALLE MACS zijn verlaagd. Wat dit met de de unibody design te maken heeft snap ik niet. In de mini, Mac Pro en iMac zitten die helemaal niet..

    Ik denk dat de duurzaamheid van de PC in het algemeen (en de Mac in het bijzonder) is verbeterd – al een paar jaar.. Dit heeft m.i. helemaal niks te maken met de macBooks. Veel te lang al, zijn die applecare tarieven VEEL te hoog.

    ABOUT TIME dat ze de prijs eens doen zakken.

    Uiteraard doen ze dit NA het verschijnen van een nieuwe productlijn. Heel dom zou dat zijn als dat soort dingen (mbt. aftersales & service) niet synchroon zouden lopen.
    Schoolvoorbeeld van marketing.

  • Profielfoto
    TheM4inframe

    Je krijgt in België op alle elektronische producten minstens 2 jaar garantie, ook al zegt het garantiebewijs van Apple anders. Mijn iPod (5G) was kapot net nog binnen de 2 jaar garantie, bij Fnac kreeg ik geen nieuwe (omdat hij zogezegd buiten garantie was), dus heeft mijn vader naar Apple gebeld en is doorverbonden naar Apple Europe, daar werd hij in het Nederlands toegesproken en hij heeft de situatie uitgelegd en ik heb gewoon een nieuwe 5G gekregen :)

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    @ Mickert:
    heb je bij de aanschaf ook AppleCare genomen? Zo niet, dan geldt gewoon 1 jaar garantie. Zo ja, dan heb je 3 jaar garantie.

  • Profielfoto
    elice82

    @George Morel, midas, VeRCEttY.

    Dell heeft in het verleden ook geprobeerd de garantie (bewijstlast) naar de consument af te schuiven en uitsluitingen te doen. Je mag van een product zoals een computer verwachten dat hij een redelijk termijn (3 jaar) mee gaat. Bij HCC hebben ze toen een rechtzaak aan gespannen teggen Dell… Dit is dus het Dell Arrest geworden. Een paar Mac gebruikers… heeft het daarop ook gegooid, werden netjes geholpen door Apple. Daarvoor niet of nauwelijks.
    http://www.hcc.nl/eCache/DEF/10/234.html helaas kan ik bericht niet meer aankomen.

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    __

    @ elice82

    Kijk aan! dit wist ik niet. Mooi en goddank is er jurisprudentie.

    Zo zie je maar het loont om de wetten te kennen (of een advocaat te daten ;))

    thx!

  • Profielfoto
    swalaza

    dat hele apple care is veel te amerikaans, 1 jaar garantie zou gemakkelijk 2 jaar kunnen zijn. ik denk dat apple dit als marketing campagne nog best marktaandeel zal schelen en dat de kosten/baten analyse voor het ene jaartje fabrieksgarantie meer ook wel redelijk interessant is voor apple.

    in europa heb je (www.consuwijzer.nl) garantie op basis van de levensduur, maar dan bij het aankooppunt. als je online bij apple iets koopt dan is de fabriek het aankooppunt natuurlijk en doet apple heel amerikaans, heb je geen applecare, o dan gaat het je kosten..
    terwijl apple nu inmiddels na op alle vingers getikt te zijn wel zou moeten weten dat ze in europa anders met klanten om moet gaan.

    ik stel: 2jr fabrieksgarantie & openheid van zaken naar de consument toe, en dan heb ik het niet alleen over apple maar over de hele consumentenmarkt. de europese wet is al sinds 1999 van kracht, maar ja waarom zou het aankooppunt je dit vertellen:)

  • Profielfoto
    Toinef

    Je kan ook gewoon apple care bij de service provider kopen http://www.cardservices.nl/applecare/ (volgens mij moet de verlaging daar nog worden door gevoerd)

  • Profielfoto
    Mattheus

    Grofweg gezegd komt Apple Care op het volgende neer:
    – i.p.v. 90 dagen telefonische ondersteuning krijg je 1 jaar telefonische ondersteuning. De vraag is of je het nodig hebt. Zeker met de expertise op dit forum en op andere Apple fora los je een hoop problemen op.
    – In plaats van 1 jaar garantie krijg je 3 jaar garantie. Feitelijk heb je sowieso al recht op 3 jaar garantie want dat is minstens de te verwachten levensduur van een “topproduct” als Apple. Echter wil het nog wel eens wat moeite kosten om Apple daarvan te overtuigen en zul je, al dan niet met behulp van juridisch geschut, je gelijk moeten halen. Het voordeel van Apple Care is dan weer we dat Apple je zonder problemen direct helpt in geval een probleem binnen die 3 jaar….

    Persoonlijk vind ik het erg triest dat een merk met een status als Apple zo omgaat met de garantie. Als Apple zo overtuigd was van de kwaliteit van haar producten dan zou zij ook zonder meer een garantie van 3 jaar moeten geven.

  • Profielfoto
    Sentitel

    Iedereen zegt hier wel dat je zomaar 2 of 3 jaar garantie zou hebben volgens de europese wet, maar die is niet overgenomen in de nederlandse wet en dus niet van toepassing (+ dat die nog redelijk vaag omschreven is). Dan is er ook nog jouw woord tegen dat van Apple en ondanks dat jij mss zal zeggen dat er niks bijzonders is gebeurd, is dat mss toch zo. AppleCare maakt het gewoon allemaal veel makkelijker en zo heb je zonder enige moeite wereldwijd 2 jaar extra garantie, telefonische ondersteuning over zowel hardware als software door Apple erkende medewerkers, komen ze een defecte mac bij je ophalen en mocht je batterij flink achteruit zijn gegaan bij een macbook, dan krijg je tot 3 keer toe een nieuwe.

    edit: oja, mocht je geen garantie hebben en is er iets defect dan gaat de reparatie je mogelijk meer kosten dan Applecare.

  • Profielfoto
    nl-x

    Ha! Hier wacht ik dus sinds december op toen ik bewust mijn MBP zonder support kocht.

  • Profielfoto
    BenDover

    Ook al zou je 2-3 jaar garantie hebben zonder applecare, dan krijg je het probleem van afschrijving van de machine.
    Klein voorbeeld:
    Als een machine 4 jaar meegaat, 25% afschrijving per jaar.
    Iets na 1 jaar kapot, 25% van de reparatiekosten betalen.

    Leuk als het een wasmachine is, dan kun je ook nog de voorrijkosten gaan betalen.

  • Profielfoto
    Patrock

    Zijn de prijzen in Amerika ook verlaagt dan? Is dit ook niet gewoon een (late) koersverrekening? Aangezien vele Europeanen hun Apple Care in de US aanschaffen ;)

  • Profielfoto
    Napsju
  • Profielfoto
    Mattheus

    @Sentitel
    Geloof me, Apple moet zich ook aan die spelregels houden. Ik heb het probleem al 1 keer gehad toen zonder aanleiding de moederbord van m’n iMac het begaf. Apple wilde in eerste geen hup bieden omdat het ca. 6 maand buiten de door Apple gestelde garantieperiode was. Met enige druk heeft Apple uiteindelijke wel besloten om de moederbord kosteloos te repareren.

    @BenDover
    Nee hoor, in mijn geval werd mijn Mac kosteloos gerepareerd.

  • Profielfoto
    vliegenier

    Zo dat scheelt een hoop,
    maar toch blijf ik er een dubbel gevoel bij hebben.
    Om er zeker van te kunnen zijn dat bv je Macbook 3 jaar goed blijft werken kost deze dus geen 1100 euro maar 1450 euro. Mac’s zijn al niet de goedkoopste, je zou eigenlijk mogen verwachten dat de AppleCare al in de prijs berekend is.

  • Profielfoto
    snipper

    De praktijk is dat als je na 1,5 jaar een dure (800 euro) reparatie aan een spontaan kapot scherm van je Powerbook hebt, je alleen een rechtszaak zou kunnen proberen aan te spannen om je gelijk te krijgen. Dat duurt sowieso te lang.

    Mijn advies: Verzeker je pb all-risk, kost ±50 per jaar, ben je overal af. Ik spreek uit ervaring. Als je er met OMT niet uit komt qua helpdesk, kom je er idd ook niet uit met die knakkers van de Apple helpdesk.