Jan David Hanrath
Jan David Hanrath Nieuws 29 september 2008

Yammer: Twitter mét businessmodel

Het is de winnaar van de TechCrunch 50. Geen briljante nieuwe ontdekking, maar wel een manier om met een bestaand verlieslijdend idee geld te verdienen: Yammer, de Twitter voor het bedrijfsleven.

In de periode dat ik ‘Twitter’, heb ik nog niet kunnen ontdekken waarom het zo populair is. Als je offline bent mis je van alles en doordat reacties van jouw vrienden aan anderen ook in jouw berichtenlijst komen te staan, is het niet makkelijk om een discussie te volgen, laat staan een overzichtelijke manier van informatievergaring.

Zet je echter een bedrijfsmuurtje om Twitter, zodat je alleen nog maar collega’s van je werk tegenkomt, dan begin ik ineens de waarde in te zien van iets als short message broadcasting. Als collega’s streef je namelijk hetzelfde doel na: het bedrijf verder helpen. Waar kennisdeling in de praktijk erg lastig blijkt, kunnen door korte statusberichtjes a la Twitter toevallige matches ontstaan, ofwel serendipiteit. Dat moet David O. Sacks van Geni, Inc. ook gedacht hebben. Hij is de bedenker van Yammer, ‘Twitter voor op de zaak’. We laten het hem zelf uitleggen in een filmpje na de lees verder.

Yammer is helemaal gratis, maar als je als bedrijf de boze admin wilt kunnen spelen, dan moet de geldkraan worden opengedraaid. Yammer alleen van die naam, die in het Nederlands niet zo heel sterk overkomt.

Reageer op artikel:
Yammer: Twitter mét businessmodel
Sluiten