Microsoft’s aanval op ‘Get a Mac’-commercials van start

Door: Statenweg - 121 reacties

Nadat gisteren bekend werd dat we geen nieuwe commercials met Bill Gates en Jerry Seinfeld kunnen verwachten, heeft Microsoft vandaag de directe aanval geopend op Apple’s ‘Get a Mac’-campagne door te starten met een reeks nieuwe commercials.

In de eerste commercial die op prime time werd uitgezonden op de Amerikaanse televisie wordt de kijker duidelijk gemaakt dat het stereotype PC-mannetje zoals Apple deze neerzet in haar campagne niet strookt met de werkelijkheid. Volgens Microsoft zijn PC-gebruikers zeer divers en in alle hoeken van de samenleving te vinden.

Lees verder om de commercial te bekijken.

Eveneens zijn er een tweetal kortere versies verschenen.

I’m a PC, and I am Not Alone

I’m a PC, and I Wear a Suit

Een lezer tipte ons dat op een Amerikaanse weblog een foto is opgedoken van John Hodgman, het PC-mannetje uit de Apple-reclames, met in zijn handen een… iPhone.

Flickr gebruiker LuisDS ontdekte dat materiaal voor deze nieuwe campagne van Microsoft gemaakt is op een Mac.

Heeft Microsoft er verstandig aan gedaan zijn strategie te wijzigen?

Reacties

121 reacties
  • Profielfoto
    Toinef

    het word al duidelijk beter

  • Profielfoto
    mac osx rules

    Kijk, niet origineel, eerder irritant, maar toch leuk.

  • Profielfoto
    cles

    Waar is het apple mannetje? Waar is het vergelijk ?????
    Dat veel mensen een PC gebruiken weten we natuurlijk allang.

  • Profielfoto
    iJeroen

    Ik vind um eigenlijk erg slecht. Erg eenvoudig, dan vond ik de vorige nog leuker…

  • Profielfoto
    @iMen

    Hij is wel lekker duidelijk, alleen vraagt mijn moeder zich af waarom al die mensen nu moeten zeggen dat ze een computer zijn! ???

  • Profielfoto
    Vai Martino Vai

    dit is tenminste krachtig. wel jammer dat het wat aan originaliteit mist. maar het zegt tenminste iets

  • Profielfoto
    Neptunus

    Waarom zeggen ze niet “I have a PC?”

  • Profielfoto
    anoniem

    … zucht… nou waren ze net op de goede weg…

    Dit heel hard NIETES! schreeuwen is wel erg zielig. Ik snap niet dat MS zich de kop op deze manier gek laat maken – de enige juiste reactie zou zijn geweest om de Apple-ads te negeren en met een eigen concept te komen. Hiermee onderstrepen ze feitelijk het stereotype dat ze door Apple is opgedrongen – erg onverstandig.

  • Profielfoto
    TheM4inframe

    De vorige was veeeeeel leuker, die was eigenlijk nog grappig, deze is wat flauw en niet erg origineel

  • Profielfoto
    Xenophon

    I’m a PC and I sell fish…. :p

    Nee, dààr ga je de hippe jeugd mee aanspreken :p :p

  • Profielfoto
    K3v

    Bij de Apple ads is tenminste duidelijk waarom voor Mac te kiezen!:)

  • Profielfoto
    hennep

    I’m a pc and i sell fish, geniaal:)

  • Profielfoto
    enigmacodedname

    I’m not a mac… but i use one:)

  • Profielfoto
    double-D

    You’ve got a problem with that?

    …eh why should I ?

  • Profielfoto
    truckdiver

    i’m a pc, but i don’t no why :O :D

  • Profielfoto
    Edwin377

    toch vind ik hem goed. Niet origineel maar in al zijn eenvoud haalt hij wel het filmpje van Apple onderuit. Apple stelde de pc-gebruiker voor als een saai grijs mannetje dat in een saai kantoor, saaie dingen zit te doen. Nu laten ze zien dat allerlei mensen pc’s gebruiken op allerlei plekken, in allerlei beroepen of in hun vrije tijd. En we weten dat dat zo is dus het komt aan. Ik denk dat Apple niet zomaar door kan gaan met hun serie zonder zelf star over te komen. Of ze moeten weer een grappige wending bedenken.

    (@Neptunus: “I’m a PC” is letterlijk overgenomen van Apple)

  • Profielfoto
    Doulos

    Duidelijk een verbetering, deze feel-good campagne. Als ik een PC zou hebben dan zou ik me hierdoor iets beter voelen. Een aanval kun je het nauwelijks noemen.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Nou ja, van Deepak Chopra had ik eerder verwacht een Mac te gebruiken …:p

  • Profielfoto
    Marius1976

    I’m an Atari :$

  • Profielfoto
    Bor

    In die laatste loopt ook serieus iemand met een iPod nano om z’n nek:p

  • Profielfoto
    Kenneth B. Done

    I am a PC and therefore I am Microsoft. I am Vista. I am virus. I am ugly. I am cheap.

  • Profielfoto
    Pappapaul

    @bor

    volgens mij is dat slechts een identiteitskaart met een foto erop.

  • Profielfoto
    Hanhart

    Grappig dat iedereen zit te zeiken over “I am a PC” terwijl Apple ermee is begonnen. Maar goed…

  • Profielfoto
    MichMich

    Prima commercial. Maccers zul je er niet mee aanspreken. Maar dat zal denk ik ook niet MS’s bedoeling niet zijn.

  • Profielfoto
    error

    Tja… In de spots van Apple spelen de acteurs dat ze een computer zijn. In de MS spot zijn het echte mensen… je wordt toch echt niet slimmer van het hebben van een computer. 1-0 voor Apple. MS is weer aan het klonen.

  • Profielfoto
    Hanhart

    @ error, inderdaad, Apple maakt van de PC gebruiken een saaie piet en MS weerlegt dit eventjes, niets mis mee.

  • Profielfoto
    jabesse

    Wel typisch dat ze eigenlijk niet Windows promoten. Onbedoeld maken ze zo ook reclame voor bv Linux…

  • Profielfoto
    Dryxe

    Grappig dat die gast van N.E.R.D. erin zit want hij is een mac gebruiker. Wat geld wel niet kan doen…

  • Profielfoto
    Dennisf

    supersterke reclame. Iets waarmee je negatief neergezet wordt omdraaien in iets positiefs op een supersimpele manier. Slim reclameburo!

  • Profielfoto
    error

    Haha: d’r is ook een print-campagne. Microsoft heeft voorbeelden op hun site gezet – http://www.microsoft.com/presspass/windows/imageGallery.aspx – de afbeeldingen zijn gemaakt met… “Adobe Photoshop CS3 Macintosh”

    http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9115120&intsrc=hm_list

  • Profielfoto
    Mateo

    Eigenlijk is deze brilliant!

    ‘I am a PC’ dat zijn alle real life people in het spotje. Doordat Apple deze neerzet als het stereotiepe ‘saai en grijs’ schoppen ze zo gigantisch veel mensen tegen het zere been. Daarbij wordt bij MS-gebruikers persoonlijkheid en bewustzijn gevisualiseerd.

  • Profielfoto
    polansky

    Voor een skater…
    “I’am a PC and I crash”

    Voor een astrounaut
    “I’am a PC and I sometimes crash”

    Voor een autocoureur
    “I’am a PC and I crash”

    Voor een IT medewerker
    “I’am a PC and have lots of viruses”

    Voor thuisgebruikers
    “I am a PC and before you can use me you need gloves and a condom to operate me safely”

    Enfin…..
    I’am a happy Mac owner and won’t go back to PC:)

  • Profielfoto
    PiTTS

    Ik vind hem best leuk en ach al ben ik een verstokte Mac Fan dat XP is echt nou niet zo’n drama. Niet zo goed als OSX maar toch en inderdaad is het stereotype PC mannetje niet representatief net zoals MAC ook niet bepaald representatief is. Maar ja dat is nou net de reclame wereld… stereotype….;)

    PS Het reclame buro van Apple is weer aan zet ben benieuwd waar die nu mee gaan komen.

  • Profielfoto
    sven-

    Niet leuk, maar goed, van Microsoft verwachten we ook niet anders :sealed:

    Bij de Mac vs. PC ads van Apple krijg je tenminste dingen te horen die kloppen.
    Nu zie je alleen mensen die betaald krijgen om te zeggen dat ze een PC gebruiken. Overigens zeggen ze niet dat er blij mee zijn (kan ik me ook niet voorstellen).

  • Profielfoto
    Bostie

    Ik vind Bill wel grappig in het 2de filmpje wanneer de Pharell zegt:
    “I’m a PC, just like BG”

    Ik vind het geen slechte ads trouwens.
    OK, weinig origineel, maar het heeft wel iets…

  • Profielfoto
    TradeMARC

    Microsoft in de verdediging op Apple’s campagne, wie had dat een jaar of 10-12 geleden gedacht. Ze hebben de handschoen goed opgepakt. Dit was de beste reactie op Apple’s (arrogante voor pc-ers)campangne. Ben benieuwd naar de volgende stap van Apple. Hier hebben ze toch op zitten wachten zou je zeggen…

  • Profielfoto
    demandiebakt

    geinig! en hoop dat de get a mac reclames nu ook verdwijnen, er is genoeg gebashed..
    laat iedereen gewoon zelf kiezen dan al die reclame…

  • Profielfoto
    Have a cigar

    Het kan dus nog slechter. No.1 never mentions no. 2.
    Wat is dat toch met MSFT, zit de hele top daar aandelen short of wil men goedkoop opties inslaan? Deze reclames zijn alleen maar kolen op het vuur van het tanende imago.
    Daarnaast een inkoppertje voor Apple. Op naar de 20 % marktaandeel.

  • Profielfoto
    BeMeMac

    Bij Apple zijn beide acteurs een personificatie van de computers. In de MS commercial zeggen “gewone” mensen “I’m a PC” en vereenzelvigen zich met een ding, dit is een wezenlijk verschil. Welk weldenkend mens zegt “ik ben een fiets”.

    Verder is het sterke aan de Apple spotjes juist dat daar alledaagse computerzaken voorbij komen (veiligheid, virussen, installeren, back-up, etc). Het is hierin de computer welk als stereotype wordt neergezet, niet de gebruiker.

    Duidelijk is dat MS er weer niets van begrepen heeft en ondanks dat de spotjes zeker om aan te zien zijn, zijn ze in die zin draken van commercials.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Jammer, jammer!

    De eerste twee filmpjes waren wel niet erg overtuigend, maar toonden wel lef. Dit filmpje is nou weer zo gewoontjes en doorsnee dat wat mij betreft het imago van de grijze PC alleen maar wordt versterkt. Suf hoor. Bange schijterds zijn het bij MS!

  • Profielfoto
    Patrock

    Die PC voor de Eiffeltoren is wel lekker:p

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Ik vind het een goede reclame, beter dan de vorige.

    Alleen jammer dat ze moeten inspringen op wat Apple roept, dat is niet erg als het creatief gebeurd. Neem de, ik geloof, contactlens-reclame jaren geleden in de stijl van maandverband, zag je ineens een vent vertellen dat allemaal lekker zat.

  • Profielfoto
    prullenbak

    Ik vind m goed! Echt goed.

    Dit is geen aanval, maar een hele sterke verdediging van Microsoft. Ik zou er geen windows pc voor kopen voorlopig (ben ook verwend met leopard en ik vind t fantastisch werken, maar ben niet zo’n fanaat als sommigen hier), maar dit is een hele sterke campagne om het image van de pc/windows/microsoft op te vijzelen.

    Ow, en @error: Gek he, dat een groot reclame-bureau op macs werkt? Nee dus…

  • Profielfoto
    TradeMARC

    De werkelijkheid: I’m a PC and I love my iPod and Itunes (like the other million PC’s). And I’m considering to switch (like the other million PC’s).

  • Profielfoto
    Kenneth B. Done

    ja ik heb ‘m nog eens bekeken en ik vind het toch wel prima dat al die mensen toch een stukje eigenwaarde terugkrijgen na al die ‘stereotyping’ van Apple. Dit filmpje vertelt eigenlijk alleen maar dat iedereen een PC heeft. Dan is dat zo, en daar hoef je je dan niet voor te schamen. Wat er goed is aan de PC? Nou, eh, niets, maar iedereen heeft er één. Verder is het eigenlijk geen reclame. Want je hoeft helemaal geen reclame te maken voor PC’s, iedereen heeft ze al, behalve natuurlijk die 5 % die geen PC heeft. Die hebben dan iets anders.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Tja en leg dan eens uit waarom de PC zo’n slecht imago heeft dat MS daar 300 miljoen insteekt om dat op te vijzelen? Zal toch niet komen door de vele problemen die mensen met windows hebben?
    Het feit dat MS in de verdediging moet gaan geeft wel aan dat ze zich ernstig zorgen maken over hun zachtjes slinkende marktaandeel. Een proces dat ze niet kunnen stoppen, zelfs niet met een campagne van 300 miljard dollar.

  • Profielfoto
    Aidovive

    Ok, dus Apple maakt een leuke reclamecampagne en dan voelt MS zich aangesproken en legt 3 jaar later even uit dat niet elke PC-gebruiker er uitziet zoals het PC mannetje. Alsof we dat nog niet wisten….. :sealed:

    Ik denk inderdaad ook dat er een keerpunt is ontstaan op het moment dat Apple overstapte naar Intel-CPU’s en de iPods als warme broodjes over de toonbank vlogen. Het werd mensen duidelijk dat ze eigenlijk best eens naar een Mac konden kijken bij de aanschaf van een nieuwe computer. Die iPod hadden ze al en nu konden ze ook gewoon Windows blijven gebruiken mocht OSX tegen te vallen. Uiteraard viel OSX niet tegen en vertelde ze hun vrienden en bekenden dat Apple eigenlijk erg goed bevalt. En toen kwam Vista uit… Tja, toen was het hek van de dam. MS staat onder (zachte) druk en dat vinden ze niet leuk.

  • Profielfoto
    imar

    Kijk, deze reclame is al een stuk duidelijker… Het maakt hun vorige reclames echter wel nog onbegrijpelijker.

  • Profielfoto
    Monsta

    Typische gevalletjes van “I am a PC, and never used a Mac before so I actually havn’t got a clue what I’m talking about”.

  • Profielfoto
    Bob Ross

    ik ben om! i’m a pc!!

  • Profielfoto
    RoyHochstenbach

    Hoe was die uitspraak ook alweer? “Ga toch krassen, dan win je nog eens wat” :D

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Heb de I am Mac reclamens van Apple zelf altijd arrogant en dom gevonden. Deze zijn in dat opzicht veel beter dan de mac commercials.

  • Profielfoto
    koekiewous

    M$ trekt dus een vergelijking tussen de PC en McCain, nog een reden om een Mac te willen hebben. ^^

  • Profielfoto
    Joostxxx

    Als ze slim waren hadden ze de eer aan hen zelf gehouden. Nu laten ze zich erg kennen door de apple commercial te gebruiken.

    Misschien zijn ze klanten aan het verliezen? Ik kan me geen reden verzinnen waarom Microsoft anders op deze manier reclame moet maken…

  • Profielfoto
    Koen van Tongeren

    Prima commercials!

    Overigens wel een uniek moment in de geschiedenis: Microsoft die een campagne start om de aanval op Mac te openen. Wie had er 10 jaar geleden kunnen denken dat ze dat ooit nodig zouden vinden?

  • Profielfoto
    niels

    Seinfeld was grappig, maar niet echt reclame. Dit is meer reclame, en leuker. Vooral die derde, en de blik van Gates. Echt geinig.

  • Profielfoto
    mblokhuis

    Ben ik de enige die denkt “Waar is die 300 miljoen naar toegegaan in deze campagne”!

    Deze reclame’s zien er niet spectaculair uit hoor, maar ja zal wel aan mij liggen.

    En dit bewijst eigenlijk dat MS niet echt origineel is, ze pakken iets uit de campagne van Apple en geven daar een andere draai aan.

  • Profielfoto
    Rezpack

    @ Hanhart, jij snapt het ook al niet.

  • Profielfoto
    R-Flow

    Veel betere campagne dit, komt ook gelijk duidelijk over waar Microsoft op doelt.

    @error
    Microsoft huurt ook gewoon andere bedrijven in voor promotiemateriaal.

  • Profielfoto
    RobertvanderSpek.nl

    En dat Apple in zijn spotjes ook Microsoft Office aanprijst, daar hoor je nu niemand over:-) Kunnen we hier niet gewoon toegeven dat MacOS X én Windows beide goed zijn? Wel verschillend, maar beide goed. Of is de rest van de wereld onwetend en zijn enkel jullie bekend met de ‘heilige graal’;-)

  • Profielfoto
    Hanhart

    @Rezpack

    Apple beeld een Mac af als een hippe, jonge kerel, en Microsoft als een saaie piet. Microsoft weerlegt dit door dezelfde techniek toe te passes, “I am a PC”. Tuurlijk zijn het geen computers, maar het weerlegt gewoon Apple z’n manier van PC gebruikers portretteren.

    Ik gebruik al héél m’n leven Apple producten, ik heb nog nooit een PC in huis gehad, maar ik word moe van al dat Windows gebash. Face it, Apple gebruikers tollereren Windows gebruikers niet of zeer matig en niet andersom.

    Maar goed, hier een discussie aangaan over zulke dingen blijkt in de 5 jaar dat ik hier al kom onmogelijk.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    De Het gras is groener bij apple. maar ook dat moet gemaaid worden strategie had ik beter gevonden. Als je dan toch een tegen campagne maakt laat dan zien dat apple helemaal niet zo byzonder is als ze zicht voordoen.

    Dat is een flinke kluif om op te zetten maar dingen zoals windows not walls zijn wel erg ver gezocht. als we toch in beeldspraak bezig zijn dan weet ik er nog wel een.

    Apple denkt buiten het hokje terwijl microsoft van binnen dat hokje achter een raam droomt van wat er buiten het hokje mogelijk is. Ze doen er alleen zo weinig mee. Ze houden het te comfortabel in dat hokje. voor zichzelf en voor virussen. Lekker knus.

    dit plaatje laat zien hoe ik op deze gedachte kwam:
    http://www.microsoft.com/presspass/windows/images/campaignImages/PrintAd-Manifesto-WebSize.jpg

    ik kan het ook gewon verkeerd geïnterpreteerd hebben want ja kan ook naar dit plaatje kijken als zijnde: De kamer van een apple gebruiker die dankzij windows kan zien wat er werkelijk gebeurt in de wereld. Ik denk dat dat ook hun bedoeling was. Maar waar is de duidelijkheid? Zoals in zoveel microsoft is de duidelijkheid ver te zoeken.

  • Profielfoto
    orangeappel

    Ik denk dat deze campagne ontzettend goed is gelukt. Naar mijn mening is het de bedoeling van Microsoft dat achter PC gewone mensen schuil gaat.

    Wat ik erg jammer aan dit forum vindt is dat de meeste hardcore Apple fans geen zelfreflectie hebben, maar alles toejuichen wat Apple maakt.

  • Profielfoto
    anoniem

    Het lastige is dat Apple geen gebruikers afbeeldt in de ‘Get a Mac’ reclame, maar twee mannetjes als metaforen voor twee systemen: Mac als laid-back en betrouwbaar, PC als grijs maar ook paranoïde. Het grappige daarbij is dat de ‘PC’ een veel interessantere figuur is (en bovendien verbeeldt door een veel betere acteur) dan de ‘Mac’.

    De problemen die Apple afbeeldt zijn ook geantropomorifiseerd: een nieuwe printer wordt uitgebeeld door een Japans meisje, een firewall wordt uitgebeeld door een ‘Carl’.

    Het gaat dus niet om het beeld van de gebruikers, het gaat om het beeld van het systeem VOOR de gebruiker. In het kort: de MS-reclame behandelt iets heel anders dan de Apple-reclame, namelijk de identiteit van de gebruikers zelf.

    Net zoals vroegere Microsoft-reclames vind ik deze niet best: saai, niet verrassend, ook technisch niet zo goed verzorgd (dat deden ze beter) maar vooral: missing the point. Je moet je altijd afvragen: waarom is dit interessant voor de kijker? En dat zou ik niet weten.

    De Gates/Seinfeld-reclame was conceptueel veel beter uitgedacht en echt verrassend. Dat er weer een ‘suit’-comité bij MS aanstoot aannam is niet echt een bewijs voor wat dan ook.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    @orangeappel

    ja wat verwacht je op een apple forum?
    Op een windows forum is het precies om gekeerd
    ga maar eens kijken.

    @ ilja.nieuwland

    Microsoft heeft blijkbaar een Jerry Seinfield nodig om met goede metaforen te komen.
    alleen is Jerry wat lang van stof voor dat de clou duidelijk is.;)

  • Profielfoto
    J-P-H

    Microsoft doet zo ongeveer alles fout wat je op marketinggebied maar kan doen.
    Ze benadrukken hun zwakte door vanuit de verdediging te reageren.
    Dat is een doodzonde, reageren op de sterke marketing van de concurrent.
    Microsoft zou juist moeten aangeven wat ze goed kunnen en hoe innovatief ze zijn.
    Zonder daarbij te verwijzen naar de concurrent.
    (Microsoft is immers leading en de rest zijn followers)

  • Profielfoto
    Hanhart

    @ ilja.nieuwland, akkoord, maar ik kan me inbeelden dat Windows gebruikers voelen/denken dat ze in de Mac reclames belachelijk worden gemaakt. Een slecht gevoel voor humor? Wellicht, maar ik vind deze Microsoft reclame helemaal niet slecht.

  • Profielfoto
    --help

    I’m a PC and i give a lot of errors

    (waarom zit die er niet tussen?)
    Verder vind ik hem opzich wel grappig, alleen hij is alleen grappig als je de Mac filmpjes hebt gezien ! Daarom had dit wel iets beter naar voren kunnen komen vind ik … Verder: ik ben benieuwd hoe dit verder gaat ! Kan leuk worden:D

  • Profielfoto
    orangeappel

    @kasuja

    Ik ben zelf overgestapt van Windows naar Apple. En Apple is echt een mooi merk, maar er zijn hier mensen op dit forum die alles van Apple goed vinden.

    Om even een concreet voorbeeld te noemen:

    Een aantal weken terug is hier een artikel over Radar geplaatst.

    De eerste reacties die komen is van: “Radar is een negatief programma”. Terwijl Radar voor alle Apple fans op dat moment de belangen behartigd.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat reflecteren op Apple helemaal geen slechte zaak is.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    @J.H.P.

    idd. Maar dat is moeilijk als je niks hebt om mee te pronken.
    alles wat microsoft bestaansrecht geeft en gewoon weg goed werkt is saai om mee te pronken. Zo zijn ze ook aan dat duffe imago gekomen.

    De wat hippere producten van microsoft die slaan niet aan zoals ze gehoopt hadden.
    Maar je moet niet alles willen hebben/kunnen. Specialiseer je gewoon op waar je Goed in bent. laat de rest aan andere over.

    Microsoft bewijst dat ze het kunnen in de game industrie. de xbox is eindelijk winstgevend en ze hebben een grote schare (terechte) fans en gebruikers.

    Wanneer microsoft hard en software op mekaar afstemt blijken ze het wel te kunnen. en goed ook. De Xbox laat ook gelijk zien waarom het apple zo goed af gaat.

  • Profielfoto
    Kobes

    Ik vind het een sterke reclame. Erg knap, mooi aansluitend bij die eerdere reclames van de PC is voor de gewone familie/persoon.

  • Profielfoto
    Laurens

    Kennelijk denkt Microsoft dat veel PC gebruikers zich meer identificeren met de I’m a Mac karakter, en willen ze zo laten zien dat ze wel degelijk ook “cool” zijn.
    Zeker geen onaardige commercial, maar wat willen ze nu bereiken?
    Willen ze voorkomen dat mensen naar de Mac overstappen omdat hun mannetje door Apple als een sul is neergezet?
    Of willen ze Apple gebruikers overhalen naar Windows omdat ze ook coole mensen hebben?
    Geeft deze campagne niet aan dat ze geen steekhoudende argumenten kunnen bedenken waarom Windows een goede keuze is?

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    @ orangeappel

    ik ben het met je eens.
    Er zitten hier een hoop apple gebruikers met oogkleppen op.
    Die elk met hun eigen reden Blind van liefde voor apple geworden.
    Niet dat die het bij het verkeerde eind hebben. (ik val jullie dus niet aan)

    Je kan niet op een pro apple site verwachten dat de meerderheid een gemeend goed woord over heeft voor microsoft windows XP of Vista. Je afzetten tegen de concurrent hoort er ook gewoon een beetje bij. dat is de Joy of tech. En apple doet dat wat ze doen nou eenmaal net is gelikter dan microsoft. Het product hoeft dan niet een beter te zijn.

    Deze reclames (die van apple en die van microsoft) zijn er juist om potentiële klanten naar hun kant toe te trekken.

    Apple doet dat door de in zijn algemeenheid aan te pakken op zijn slechte punten. en een beter alternatief te laten zien. Microsoft is nu een beetje opzoek naar een manier om dat tegen te gaan. al lukt dat niet echt goed. alles wat ze nu inbrengen als we zijn wel goed word meteen ontkracht door hun succes met Vista en alle Vista naar XP downgaders. (ookal draait vista nog zo goed op de juiste hardware, negatieve info over een merk blijft beter plakken dan de goede.

    Microsoft zit wat dat betreft in een lastig pakket.
    Cruise schip vakanties promoten voor een zinkend schip is erg moeilijk.;)

  • Profielfoto
    Marius1976

    Het is volgens mij wel een slimme reclame. Uiteindelijk gaat het ook niet om welke computer je gebruikt, maar wat je er mee doet. Zo is iemand met een Stradivarius ook niet per definitie muzikaler dan iemand van een in massaproduktie-viool.

    Het aardige van deze spot is het ‘feeling-good’ gehalte; het illustreert dat zoveel mensen, zoveel gezichten, kortom “iedereen” met PC werkt.

    Mac of PC… ach… ik blijf bij m’n Atari:D

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    Marius1976 op vrijdag 19 september 2008 13:47 …Zo is iemand met een Stradivarius ook niet per definitie muzikaler dan iemand van een in massaproduktie-viool….

    er van uitgaande dat we een top violiste hebben en we die 5 minuten een fabriek viool en daarna een stradivarius geven dan durf ik daar mijn mac voor te verwedden dat die violiste het zelfde stuk spelend op die stradivarius beter zal klinken.

    Goed gereedschap is het halve werk zij mijn opa altijd.;)

  • Profielfoto
    MacBooky

    Het enige dat me bij de MS reclames opvalt is dat ze hun daadwerkelijke produkt zoveel mogelijk proberen te mijden ….. hmmm, why would that be?

  • Profielfoto
    midas

    ze schieten in de verdediging, ze kunnen beter de aanval openen.

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Typisch Microsoft: een slap product maken (Vista), en vervolgens ter compensatie het reclamebudget opkrikken.
    En het werkt nog steeds/ook, gezien de bankrekening van Bill… :p

  • Profielfoto
    bestbier

    Té kloon om woorden aan vuil te maken! :angry:

  • Profielfoto
    Verwarring

    Zag ik niet Bang Bang (van Kubus & Bang Bang) in die clip voorbij komen of lijkt hij er maar een beetje op?

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    Redmond has started the photo copiers… again:P

    Wanneer doet microsoft eens een nieuw truckje?

  • Profielfoto
    wmstudio

    “I am a PC”… Deze campagne suggereert dat Microsoft PC’s verkoopt…. Volgens mij doen HP, Dell, Lenovo etc dat.

  • Profielfoto
    iJeroen

    Tsss… hoe verspeel je 30 miljoen, deel 1. Door Bill Gates… :angry:

  • Profielfoto
    recoiller

    Ik vind hem wel leuk en goed gevonden..

    Wat zeggen ze nou allemaal?

    A. I’m a pussy

    B. I’m Pissy

    Die visser aan het eind van het 2e filmpje: I’m a pussy and I’m selfish

  • Profielfoto
    recoiller

    3e filmpje:

    I’m a pussy and my employees are cows!

    Whoahahahaha

    Ik vind hem wel leuk hoor..

  • Profielfoto
    petermac

    Het werd eens tijd dat ze zich wat gingen verdedigen tegen de echt wel al te flauwe Apple commercials. Gooien met stereotypes en veralgemeningen is toch echt wel het simpelste van het simpele, en is helemaal niet innovatief. Met die lage arrogantie van Apple heb ik het wel gehad…

  • Profielfoto
    Zzyzx_Rd

    I’m a PC, but i want to be a Mac :sealed:

  • Profielfoto
    2xdutch

    Beter, maar Steve heeft nog geen reden angstig te worden..

  • Profielfoto
    recoiller
  • Profielfoto
    Mich

    gwn nagedaan van apple??? trekt op nix!!! :angry:

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    steve lacht de ballen uit zijn broek

    dit is precies waar apple microsoft wil hebben.

  • Profielfoto
    eppelke

    Deze reclame is ook gestolen van Apple, want hij lijkt ontzettend veel op de Applemovie van 1992, die ik uiteraard nog steeds heb.

  • Profielfoto
    Justus

    wil ik nu een pc?

  • Profielfoto
    Maverick9898

    Nou Microsoft probeert eindelijk wat maar ik vind het maar raar dat omdat er veel verschillende mensen Windows gebruiken, ik het ook maar moet gebruiken. Het probleem is volgens mij is dat je nooit Apple echt op kwaliteit onderuit kan halen. Er is geen reden om het product te kopen anders dan dat ik weet dat een heleboel verschillende mensen het gebruiken. Nou joepie:).

  • Profielfoto
    jobz

    perfecte reclame!
    waarom : je hebt zomaar 95 (deels domme) reacties. All publicity is good publicity. (I am a mac and I eat fish).

  • Profielfoto
    strigoi

    waardeloze commercials..

  • Profielfoto
    xvisx

    Ach ja, van het ‘gegeven’ dat Mac-gebruikers originele, creatieve mensen zijn, wordt dagelijks keihard het tegendeel bewezen door een aantal studiegenoten, die zo stoffig zijn als de PC-gebruiker in de Apple reclames, maar dan met een Mac.

    Oh wacht, het zijn reclames. Zijn die ooit wel een waarheidsgetrouwe representatie van de werkelijkheid… Een aantal reaguurders hier lijkt te denken van wel. :sealed:

  • Profielfoto
    jeroenth

    ben ik dan ook een pc?

  • Profielfoto
    Henriboersema

    “Life without walls”

    tuurlijk
    except the firewall

  • Profielfoto
    maxim22

    wie is die lookalike in het begin?

  • Profielfoto
    Brainiac

    Ik vind het goed gevonden van Microsoft!

  • Profielfoto
    Maced.2

    jeetje ik zou bijna over stappen: NEVER DUS !!!!!!!!!

    prutsers :sealed:

  • Profielfoto
    McLangendorff

    I have a PC, maar dan met linux;-)

  • Profielfoto
    anoniem

    Interessant artikel over deze kwestie op AppleInsider. Korte samenvatting: reclamebureau maakt vernieuwende campagne, Microsoft -maatpakken in paniek: http://www.appleinsider.com/articles/08/09/18/microsofts_300_million_ad_campaign_tumbles_with_new_pc_ads.html

  • Profielfoto
    Uilenspiegel

    En dan de clou :

    http://www.boingboing.net/2008/09/19/microsofts-im-a-pc-a.html#comments

    Vooral de commentaren hierop zijn de moeite. !!!

  • Profielfoto
    iPod Jimmy

    Ik vind dit echt een goed antwoord op de reclames van Apple, om eerlijk te zijn. Ze maken het minder zwart-wit, wat ik goed vind.

  • Profielfoto
    jspr

    Wat een slappe hap zeg :sealed:

  • Profielfoto
    RenderingRebel

    Dan weet ik nu een mooie voor apple.
    Zelfde reclame als voorheen, maar dan het windows poppetje met de kleren van het mac poppetje.
    Windows, met de W van Wannabe ^_^

  • Profielfoto
    dwerf

    Super! Take that Apple!

    Ben dol op mijn Macjes, maar die vreselijke irritante campagnes van Apple kwamen me na de derde versie al helemaal de strot uit. Dat kinderachtige arrogante gedoe. Is het jullie trouwens opgevallen dat in de Apple reclames PC een stuk creatiever is? Mac staat steeds alleen een beetje goed te zijn, terwijl PC met een hele rits ideeën komt om zijn verhaal te doen. (cheerleaders, feestjes, cowboy-liedjes, en ga zo maar door). Inmiddels voel ik me meer verbonden met PC guy dan Apple guy, omdat Apple guy juist de saaie arrogante is en PC de show maakt in de reclames. Of ben ik de enige die dit denkt?

    Heel erg goed gedaan. Mijn complimenten aan Microsoft!

  • Profielfoto
    Volkie

    Grappig dat niemand het verhaal over de foto’s controleerd. Er staat namelijk helemaal niet dat ze gemaakt zijn op Adobe Photoschop CS3 Macintosh, er staat Adobe Photoshop CS3 Windows………Ik neem het jullie niet kwalijk want het klakkeloos copieren van nieuws zie je tegenwoordig bij de grootste media gebeuren, over de hele wereld.

    PS: @Orangeapple, helemaal eens!

  • Profielfoto
    Undaunted

    Steve Job ligt vast dubbel! Wat een sukkels zeg bij microsoft. Een hele lange reclame om de apple commercials aan te vallen. Zoiets als een diss-track in de hiphop, maar dan zonder humor.

    Ik haal hier totaal niet uit waarom ik een PC zou gebruiken. Omdat er overal op de wereld wel een gek te vinden is die denkt dat ie een PC is?

  • Profielfoto
    japser909

    Wrom zouden ze het NIET maken op een MAC ? is dat zo lachwekkend ? M$ is gek op Apple’s daarom ook nix tegen MAC’s lange tenen… netjes chapeau wederom M$ !!!

    :D

  • Profielfoto
    Mattnh

    Pharrell Williams een PC?
    Echt dus niet.
    En dus is dit allemaal nogal ongeloofwaardig.
    Whatever.

  • Profielfoto
    drahreg

    Kunnen we niet gewoon kappen met deze onzin? Kan mij het schelen wat ze bij Microsoft doen als Office maar blijft voor de Mac! Het is net zoiets als het vervelendste jongetje van de klas aandacht blijven geven…
    Ik zou het geweldig vinden als Microsoft met een besturingssysteem en een laptop komt dat beter is dan OSX+MacBook Pro voor ver onder de € 1.000,–! Tijd voor een serieuze concurrent, dacht ik zo…

  • Profielfoto
    Statenweg

    @Volkie: De foto’s zijn direct na het ontdekken aangepast door Microsoft. Dit kun je lezen in de bron die wij vermelden. Dus als je nu de metadata controleert, dan staat er inderdaad Windows.

  • Profielfoto
    reddog

    Wisten jullie dat ook Steve Ballmer een PC is?

    http://gizmodo.com/5052680/steve-ballmer-goes-nuts-again-to-sell-windows

    (ik vind hem een beetje eng vrees ik…)

  • Profielfoto
    recoiller

    Eigenlijk is het ongelooflijk dat de PC-wereld zich gestigmatiseerd voelt door een klein minderheidsgroepje (Apple).

    Is eigenlijk hetzelfde als dat Nederlanders in Nederland gaan klagen bij Marokkanen over de discriminatie tegen Nederlanders in Nederland.

    Blijf het wel sterk vinden dat ze zoveel publiciteit weten te krijgen door maar geen goede reclamecampagne op te kunnen zetten. Paradoxaal.

    Van mij mogen ze inmiddels ook wel stoppen met de “Get a Mac” reclame.. Begint inderdaad erg kinderachtig te worden.

  • Profielfoto
    ottovds

    Oei, ik reken mij als apple-fan en ik viond dit een goede reclame

    kan dit?

    Ja

    M$ heeft gewoon veel te veel geld om in commercials te steken.

    (Zouden ze beter in een goed development team steken;) ??? )

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    @Mattnh: inderdaad, mijn wenkbrouw ging ook omhoog toen ik Pharrel “i’m a pc” hoorde zeggen. deze link bevestigde m’n wantrouwen: http://www.musicradar.com/news/tech/does-pharrell-williams-really-use-a-pc-174386?cpn=RSS&source=MRNEWS

    Hoe is ’t in godsnaam mogelijk dat niemand bij MS aan de bel trekt als men een overduidelijke Macfan dit laat zeggen? Knullig & kansloos. Zou Steve al buikpijn van het lachen hebben? Betere reclame voor Apple had hij zich niet kunnen wensen, en nog gefinancieerd door de concurrent ook! :p

  • Profielfoto
    prullenbak

    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/09/what-advertisin.html

    Hier zit iets in.

    Maar wat mij altijd opvalt, is dat het niet gaat over wat apple maakt of doet, en wat microsoft maakt of doet, maar om het IMAGO van apple vs. het IMAGO van microsoft.
    En hoe komen jullie aan die wijsheid, dat MS zo saai en stoffig is? Juist, reclames en vooroordelen. En die vooroordelen probeert ms in deze nieuwe reclames een beetje weg te wuiven. In t geheel niet verkeerd.

    sommigen zeggen “MS moet uitgaan van hun eigen kracht, en stoppen te reageren op apple”
    maar weinigen durven dan ook te stellen dat apple van hun eigen kracht moet uitgaan en stoppen met het afkraken van windows en microsoft. En dus die arrogante get-a-mac-reclames stoppen.

  • Profielfoto
    Macman

    Beetje rare vergelijking van Microsoft. Wat is het geval namelijk? Bij de ‘Get a mac’ commercials wordt heel duidelijk een PC vergeleken met een Mac, twee machines, uitgebeeld door acteurs dus en niet een PC-gebruiker met een Mac-gebruiker. Blijkbaar heeft Microsoft het niet helemaal goed begrepen als ze om deze reden een ‘tegenreclame’ maken. ??? Maar ze begrijpen wel meer niet goed als ik naar hun producten bekijk..;)