Apple verbiedt openbaar maken correspondentie na afwijzing App Store

Door: Statenweg - 15 reacties

Nadat een applicatie voor de iPhone of de iPod Touch is afgewezen voor toegang tot de App Store doen veel ontwikkelaars hun beklag op internet. Dit leidt tot veel negatieve publiciteit voor Apple, mede doordat ontwikkelaars ertoe besluiten hun correspondentie met Apple op internet te publiceren. Apple waarschuwt ontwikkelaars nu dat deze correspondentie valt onder het Non Disclosure Agreement (NDA) dat zij zijn overeengekomen.

Deze week werd bekend dat Apple de applicatie MailWrangler heeft geweigerd voor de App Store. Deze applicatie biedt de mogelijkheid meerdere Gmail-accounts tegelijkertijd te beheren en conversaties te bundelen of te markeren met een ster. MailWrangler zou te veel overlap vertonen met een van Apple’s eigen applicaties en zou daarom kunnen leiden tot verwarring bij de gebruiker. Volgens ontwikkelaars zijn de regels voor toelating tot de App Store niet duidelijk. De onzekerheid of een applicatie wordt toegestaan leidt er volgens hen toe dat de ontwikkeling van applicaties geremd wordt.

Sommige ontwikkelaars zagen alsnog een mogelijkheid hun applicatie te verspreiden nadat deze was afgewezen middels Ad Hoc-distributie. Hiermee kan de applicatie beschikbaar gesteld worden voor een beperkt aantal gebruikers zonder tussenkomst van de App Store. De ontwikkelaar van de eerder afgewezen applicatie Podcaster meldt nu echter dat Apple zijn toegang tot Ad Hoc-distributie heeft geblokkeerd, waardoor dit niet langer mogelijk is. Volgens Apple is het niet toegestaan een applicatie via de Ad Hoc-methode te distribueren nadat deze is afgewezen voor de App Store.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Jeordy

    Is het niet mogelijk om zo’n applicatie op een andere manier te installeren op een iPhone? Ik krijg nu het idee dat het een wel erg fascistische manier van selecteren wordt.

  • Profielfoto
    jago

    Hierdoor komt de App Store niet echt in een goed daglicht. Lijkt wel een dictatuur waar de oppositie de mond gesnoerd wordt…
    Persoonlijk vind ik dat ze het recht hebben om app’s te weigeren maar ze zouden duidelijkere regels moeten uitschrijven en de mogelijkheid geven om concepten na te laten kijken voor de ontwikkeling begint. Want nu lijkt het soms wat willekeurig, en dat komt alles behalve goed over.

  • Profielfoto
    Dr. Maddox

    Glad ijs Apple, glad ijs.. Sympathie is een kwetsbaar goed.

  • Profielfoto
    Cornworld

    Die sympathie is bij mij al lang verdwenen. Het is dat er nog weinig tegen het gebruik van een mac op kan maar dat gaat nog wel veranderen. Wat betreft houding en attitude ben ik al lang genezen.

  • Profielfoto
    william89

    Apple mag regels stellen, als de ontwikkelaars die tekenen, mogen ze achteraf niet gaan zeiken. Apple is misschien niet helemaal relax bezig maar ze doen wat ze mogen doen, want de ontwikkelaars tekenen de contracten…

  • Profielfoto
    Maarten ter Horst

    Ik zeg opstand!

  • Profielfoto
    breun

    Als ik een bug report achterlaat bij Apple (http://www.apple.nl/feedback/) en ik krijg een reactie, dan staat daar ook bij dat die reactie onder non-disclosure verstuurd is. Klinkt als iets dat standaard is bij Apple dus, en niet iets specifieks voor de App Store.

  • Profielfoto
    nl-x

    Of het nog arroganter kan?
    Blijkbaar wel…

    Sinds wanneer kan een geheimhoudingsovereenkomst eenzijdig worden bepaald?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    ook hiervoor geldt: elk bedrijf, elke winkel kan zijn eigen verkoop- en contractregels opstellen en doet dat ook. Dus ook Apple. Daarbij kan ik me best voorstellen dat het voor sommige ontwikkelaars (lees: vaak gewoon commerciele bedrijven die geld willen verdienen) vervelend is als hun applicatie niet wordt toegelaten c.q. in het assortiment wordt opgenomen. Ik snap trouwens niet waarom zo’n app als van Gmail geweigerd zou worden alleen omdat het teveel op de eigen Mail van Apple zou lijken. Als Mail goed werkt en hetzelfde doet, hoeft Apple toch niet bang te zijn voor concurrentie. En wat dan nog!

  • Profielfoto
    KR1275

    Nu het goed gaat met Apple, is het arrogantie ten top! Ik herinner mij Apple als een veel sympathieker bedrijf. Wacht maar tot alle hypes over zijn. Ze maken mooie producten, maar ik kan nauwelijks nog sympathie opbrengen voor deze onderneming, die dezelfde uitstraling heeft als president Bush. Zelf Dagobert Duck is sympathieker. Als Apple er niet genoeg aan kan verdienen, wijzen ze het af met flutargumenten. Waarom nog geen TomTom voor de iPhone?? Een beter navigatieproduct is er niet, maar Apple wil kennelijk in zee met bedrijven die meer betalen. Alles voor de klant… of aandeelhouders??

  • Profielfoto
    Sunneh

    @d Richard,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. In principe verdienen ze met elke (BETAALDE) application. Als ze geld wilde hadden ze allang pull my finger doorgelaten.

    Toch worden er steeds meer applications tegengehouden wat me ook vrij onzeker maakt. Op het moment ben ik voor mij stage ook een application aan het bouwen.. kijken of die wel goedgekeurd wordt..

  • Profielfoto
    anoniem

    @MacAanZee: “elk bedrijf, elke winkel kan zijn eigen verkoop- en contractregels opstellen en doet dat ook. Dus ook Apple.”

    Dat gaat in zoverre op als het niet strijdig is met wet- en regelgeving. En dat betwijfel ik hier. Apple kan van alles bepalen maar in hoeverre het negeren daarvan aangepakt kan worden is een heel andere kwestie. Overigens blijken in de praktijk lever- en verkoopvoorwaarden heel vaak niet regelconform te zijn, dus van het benul daarvan in de detailhandel moet je ook niet al te verheven verwachtingen hebben.

    Ik snap gewoon niet hoe een bedrijf dat zegt ontwikkelaars te willen stimuleren dit soort maatregelen neemt. Als je net met veel pijn en moeite een app hebt geschreven, je levert het in en vervolgens wordt het geweigerd omdat het ikoontje rood is of er een R in de maand zit, lijkt me dat niet echt bevorderlijk voor het enthousiasme.

  • Profielfoto
    Cornworld

    Aanvullend op Ilja (goed stuk) gaat het er ook om dat Apple sinds jaar en dag zichzelf positioneert als een “consumer minded” organisatie die vooral klantgericht wil opereren. Design combineren met gebruiksvriendelijke interface die apparaten tot iets van jezelf maakt.

    De ontwikkelingen met bijvoorbeeld de iPhone of iTunes laten een ander beeld zien namelijk dat van een bedrijf dat actief bezig is met het vergaren van monopolistische trendgevoelige bedrijfsstructuren. Of dat uiteindelijk gaat aansluiten bij de core doelgroep van Apple die onmisbaar is voor het merk is de vraag. De toekomst zal het leren.

  • Profielfoto
    snipper

    Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Apps die Apple uitsluit, zullen hun weg buiten Apple’s App Store om wel vinden. Nogal kansloos om te denken dat het überhaupt tegen te houden is. Sterker nog: Dit zal een alternatieve App Store alleen maar helpen.

  • Profielfoto
    puccini

    IK heb het wel eens eerder gemeld, maar Apple moet die arrogantie en die M$ manieren snel afleren.