[UPDATE] MobileMe: de wolk die maar niet pushen wil

Door: Koen van Tongeren - 46 reacties

Nu de donkere wolken rond de opstartproblemen van MobileMe lijken te zijn opgeklaard (no pun intended) zou je denken dat de ‘Exchange for the rest of us’ van Apple nu naar behoren werkt. Dat doet ie ook, maar wel volgens nieuwe spelregels die Apple stiekem heeft opgesteld. Want waar het bij de introductie van MobileMe nog ging over volledige push-technologie voor e-mail, contacten en agenda’s blijkt nu dat Apple voor de laatste twee inmiddels spreekt over een mix van push en synchronisatie.

Wijzigingen in contacten en agenda’s vanaf een Mac of PC worden elke 15 minuten naar de MobileMe wolk gestuurd die ze vervolgens weer pusht naar iPhones/iPods en andere Macs of PC’s. Draai je nog Mac OS X 10.4? Dan hoef je zelfs maar ééns per uur een automatische synchronisatie te verwachten(!). Een support document van Apple bevestigt dit. Van en naar een iPhone of iPod touch werkt de push technologie in MobileMe nog wél volledig.

Is MobileMe hiermee waardeloos geworden? Absoluut niet. Push werkt nog wel volledig bij me.com e-mailadressen, synchronisatie tussen computers en iPhones/iPods is nog steeds stukken beter dan bij voorganger .Mac en alle overige online diensten van MobileMe lijken (inmiddels) prima te werken. Wil je echter échte pushtechnologie gebruiken om je leven in sync te houden, dan zijn er betere alternatieven.
… staat daar nou ‘gratis’?

UPDATE:
Apple heeft MobileMe leden een e-mail gestuurd waarin excuses gevraagd worden voor de opstartproblemen. In dit bericht wordt ook gesproken over de push perikelen: Apple zal het woord ‘push’ niet meer gebruiken voor MobileMe totdat synchroniseren vanaf PC’s en Mac’s net zo snel gaat als andersom. Bovengenoemde problemen zullen daarom dus van tijdelijke aard zijn. MobileMe gebruikers die vóór 15 juli een abonnement hebben genomen krijgen 30 dagen gratis verlenging van hun abonnement.

Reacties

46 reacties
  • Profielfoto
    Undaunted

    Ik heb nu net pas de update binnen van Mobile Me. Ben benieuwd. Wel weer een tegenvaller dat ze niet waarmaken wat ze beloven. Wat kan de reden zijn dat de Mac’s of PC’s niet pushen??

  • Profielfoto
    DApple

    Ik begin de mening van sultankat te delen…

    “Is MobileMe hiermee waardeloos geworden? Absoluut niet.” klinkt alsof het rechtstreeks van de reclame-afdeling van Apple komt!

    Bottomline is mijns inziens; er wordt met een hoop bombarie een push-technologie geintroduceert die binnen enkele seconden “duwt”. Ik koop meteen een MobileMe abbo omdat ik dat een belangrijke functionaliteit vind waar ik lang op wachtte.
    En nu, alleen omdat “onze heilige Steve” het zegt, zouden we het als makke schapen slikken dat we niet krijgen wat er belooft wordt?!
    Begrijp me niet verkeerd; ik ben een echte Mac-fan. Maar als dit nou een actie van Microsoft had geweest, had iedereen het al lang tot de schoenveters afgefikt hebben!!!

    We krijgen nu gewoon niet waar we voor betaald hebben! Punt! :angry:

  • Profielfoto
    Selected

    @DApple

    Koop een PC zou ik zeggen…. :sealed:

  • Profielfoto
    mika_janssens

    @Selected: wat een ongelofelijk flauwe en kinderachtige reactie zeg! Ga maar gauw je standbeeld van Budha Ome Steve gaan aanbidden en val kritische mensen niet lastig met je flauw gezever… Sorry, maar hier krijg ik het dus van!! Paardekleppen!

    Ik vind de miserie met MobileMe ook niet kunnen. De omschakeling heeft véél en véél te lang geduurd voor een betalende update! Dat hoort gewoon niet. En dan nu nog dit, amaai. Het lijkt erop dat Apple zich gewoon vergaloppeerd heeft…

  • Profielfoto
    MarcoF

    Wat betreft die zogenaamde alternatieven. Dat zijn ueberhaupt geen alternatieven!
    bij mail2web heb je WEER een ander email adres.
    en bij allen betreft het WEB based applicaties. en de WEBbased MobileMe pushed direct!

    De issue is hier dat de “offline” clients niet direct pushen. Echter, ik zie hier niet direct een probleem in, namelijk dat je desktop veelal de “master” is. De “master” dient altijd up to date te zijn, de “slaves” niet per-se altijd. als je een nieuwe entry op de slave zet, meot die direct naar de master, maar v.v. is denk ik niet zo dringend. Immers, als je achter je computer zit, werk je dan tegenlijk op je iPhone? Zo ja.. waarom dan?

    De “sync” kan je verkorten, zoals op osxhints staat. Maar ook ik zou een kortere “push” wel op prijs stellen. ik heb het idee dat dit er gewoon tussendoor geglipt is, zoals een aantal andere nogal storende bugs in het geheel.

  • Profielfoto
    Chester2

    het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs… ook al stoort het 15 minuten scenario me niet, het is wel een verkeerde voorstelling van zaken vooraf en dat past Apple niet.

    Zouden ze -als de rust is weergekeerd- niet alsnog een echte push service gaan aanbieden? Zou me niet verbazen…

  • Profielfoto
    william89

    Heb je dan nu 2 email adressen? een …@mac.com en een @me.com of synchroniseren beide adressen onderling???

  • Profielfoto
    See Sharp

    Automatische synchronisatie versnellen:

    Ga naar je thuis map -> Bibliotheek -> Preferences -> By Host
    Open com.apple.DotMacSync.{paar nummers en letters}.plist
    Verander AutoSyncInterval naar het aantal minuten wat je wil. Zo kun je bijvoorbeeld iedere minuut up-to-date blijven.

  • Profielfoto
    error

    Exchange for the rest of us. Tuurlijk. Ik vindt het knap lullig dat ik voor ik mijn Macs afsluit eerst *handmatig* verse MobileMe data moet pushen naar die wolk.

    Dat Apple specificaties aanpast okee… maar dat ze dat niet helder communiceren is heel kwalijk. Veel mensen hebben die MobileMe doosjes gekocht op basis van die pushpraatjes.

    De beloofde sharing-functionaliteit werkt ook (nog) niet.

    -1

  • Profielfoto
    error

    @ See Sharp: je Mac elke minuut een volledige synchronisatie laten uitvoeren is ook een beetje overdreven. Al die uren dat er niets te syncen valt ben je voor Jan Doedel connecties aan het maken.

    Ik zou toch echt graag zien dat er een puch de deur uitgaat zofra ik wat aanpas in mijn bookmarks, agenda en/of adressen.

  • Profielfoto
    DApple

    @See Sharp: Goede tip! Ga ik straks proberen! :D

    @Selected: Ach… laat ook maar… :p

  • Profielfoto
    verriet

    Je kunt op de Mac toch ook gewoon handmatig synchroniseren als je wat hebt aangepast? Ik snap al die ophef niet hoor. Lekker boeiend.

  • Profielfoto
    DApple

    @Verriet: Daar heb je helemaal gelijk in. Het gaat juist daarom dat ome Steve beloofd dat het automatisch en binnen enkele seconden gaat. Ik wil niet iedere keer op die knop klikken met kans op vergeten enzo.

  • Profielfoto
    niels

    het zal wel met een update verholpen worden. misschien zelfs pas Snow Leopard, maar goed. Wat betreft pushen vanaf PC ben ik niet verbaasd, Apple kan de applicatie op de pc (Outlook) niet bewerken, dus kán het stukje wat de synchronisatie uitvoert niet weten dat er iets verandert is; hoe moet ie dan syncen? Voor de Mac kunnen ze de code voor Address Book, Mail en iCal gewoon aanpassen.

    Anyway. Simpele oplossing; verander contacts en agenda’s met Safari op de webinterface van me.com (dat is sneller dan op de iPhone) en laat de native Apps een beetje links liggen. Als je op de iPhone een e-mail geluidje hoort druk je in Mail even op het knopje ‘receive mail’. Wat een moeite :)

  • Profielfoto
    McJohn

    Ik ben als Mac gebruiker nog altijd tevreden met de iSync tool die in OSX zit die gewoon als backup dient voor mijn mobiel en mijn mac,…ben ik nou achterlijk dat ik niet warm loop voor MobileMe,…want dat deed ik ook al niet voor .mac.

  • Profielfoto
    Aidovive

    Mooi hoor, toevallig net gisteren mijn MobileMe-account voor een jaar verlengd.

  • Profielfoto
    ivan92

    Zou Google ook aan Push technologie werken voor GMail?:p

  • Profielfoto
    jreijner

    Ik heb heel veel problemen met Mobile Me, alles werkt opzich goed alleen kan ik niet naar de website van Mobile Me gaan dan krijg ik in log ”Unauthorized” in beeld. niemand kan mij helpen zelf Apple niet want ik krijg na 4 dagen en 5 e-mails geen antwoord op mijn vraag.

  • Profielfoto
    Regex

    Pushmail… iets wat er al even is, en dan introduceert Apple het als iets compleets nieuws, en dan doen ze het nog half.

  • Profielfoto
    Volkie

    Als je echt full push wil kan je dan niet een hosted exchange account nemen en je iphone exchange support gebruiken. Ik heb een iphone 1 dus weet nog niet hoe de exchange support op de iphone werkt maar op mijn htc werkt dit prima. Mijn hosted exchange account kan ik zo configureren dat er allerlei verschillende domain email adressen in kunnen (er is een limiet natuurlijk maar voor mee kan je extra betalen) die zowel ontvangend als verzendend werken.

  • Profielfoto
    Sapje

    Dit heet gewoon leugens verkopen. Mensen die ‘echte push’ verwacht hadden zoals Exchange dat heeft, die moeten gewoon geld terug krijgen. Heel simpel: verwachting + niet naar verwachting presteren = geld terug en de zooi terugnemen.

    @Selected: laag niveau. Met dit soort tekst hoor je gewoon van OMT afgeschopt te worden ;)

  • Profielfoto
    Selected

    @ Sapje

    ook een PC voor Sapje..??!!! :sealed:

  • Profielfoto
    napoje

    Eenntje voor alle fanboiz…

    verkooppraatjes + apple = microsoftmarketing

  • Profielfoto
    BigAL

    iPhone en Mobile Me: a crippled horse wrapped in expensive gift paper.

  • Profielfoto
    fransvandam

    Waar ik nog wel last van heb – en ik hoop dat ze dat snel aanpakken – is dat wanneer je inlogt op Me.com en je een email wilt versturen, je nog geen adres uit je adresboek kunt selecteren; currently unavailable… Dat lijkt me toch een ding om snel aan te pakken!

    Verder ben ik best tevreden; al moest ik voor mijn gevoel gedwongen overstappen van Tiger naar Leopard om de update voor MobileMe te kunnen installeren…

  • Profielfoto
    niels

    er rolt net een mailtje binnen op de iPhone waarin
    – Apple zich excuseert voor het misleidende gebruik van het woord “push”
    – ze aangeeft hier wél aan te werken
    – alle abonnementen met 30 dagen kosteloos verlengt als vergoeding

  • Profielfoto
    error

    Hier de volledige tekst:

    An important message from the MobileMe team.

    We have recently completed the transition from .Mac to MobileMe. Unfortunately, it was a lot rockier than we had hoped.

    Although core services such as Mail, iDisk, Sync, Back to My Mac, and Gallery went relatively smoothly, the new MobileMe web applications had lots of problems initially. Fortunately we have worked through those problems and the web apps are now up and running.

    Another snag we have run into is our use of the word “push” in describing everything under the MobileMe umbrella. While all email, contact or calendar changes on the iPhone and the web apps are immediately synced to and from the MobileMe “cloud,” changes made on a PC or Mac take up to 15 minutes to sync with the cloud and your other devices. So even though things are indeed instantly pushed to and from your iPhone and the web apps today, we are going to stop using the word “push” until it is near-instant on PCs and Macs, too.

    We want to apologize to our loyal customers and express our appreciation for their patience by giving all current subscribers an automatic 30-day extension to their MobileMe subscription free of charge. Your extension will be reflected in your account settings within the next few weeks.

    We hope you enjoy your new suite of web applications at me.com, in addition to keeping your iPhone and iPod touch wirelessly in sync with these new web applications and your Mac or PC.

    Thank you,

    The MobileMe Team

  • Profielfoto
    Volkie

    Grappig, zelfs het sturen van email lukt niet naar alle mobile me leden, ik heb al een half jaar een abo en heb geen mail ontvangen :D

  • Profielfoto
    pascal75

    ik heb ‘m de 13e verlengt, en ook geen mail hier !
    er staat ook nog steeds dat hij volgend jaar 13 Juli afloopt.

  • Profielfoto
    the_one

    ik heb ook geen mail ontvangen (lid sinds mei 08)

  • Profielfoto
    benj1989

    even geduld gasten. dat zijn super veel mails dat ze moeten versturen, is niet gedaan in 1 minuut hoor

  • Profielfoto
    me.com

    Oei, heb hem net op 15 juli aangevraagd en geactiveerd. Zal ik verlenging krijgen?

  • Profielfoto
    MacBooky

    hier net binnen…
    toch netjes opgelost….

  • Profielfoto
    mbrant

    Heb hiervan nog geen melding gehad van een maand gratis.:p

  • Profielfoto
    goosse

    Ik heb ook niks gehoord en ik heb al jaren een .mac account.
    Wordt apple misschien te populair?????

  • Profielfoto
    jcouzy

    Hmmmm, een mail gestuurd naar alle MobileMe gebuikers?
    Niks gezien/ontvangen, dusse, blijkbaar niet naar alle leden.

    Bij mij werkt MobileMe trouwens goed, no problems, alleen kan ik mijn account niet upgraden naar een Family Pack, dus da’s weer ff minder nu met twee iPhones in 1 gezin;-)

  • Profielfoto
    ctxppc

    Ik wacht nog steeds voordat ik MM ga aanschaffen… ???
    Vraagje: is synchronisatie niet te regelen via voorkeurenspaneel MM > Synchronisatie of werkt deze functie als een back-up voor de computer alleen… En als het zo is, waarom heb ik dan alleen keus voor een uur/week/dag onder Leopard… ???
    Veel succes!:D

  • Profielfoto
    ctxppc

    Die mail van Apple is toch vriendelijk!!! :D ;)

  • Profielfoto
    floor

    Wel grappig dat ze excuses vragen…en niet aanbieden (update);)

  • Profielfoto
    william89

    Vorig jaar augustus .mac aangeschaft ik heb ook een maand extra gekregen:D

  • Profielfoto
    iSneaker

    Pfff.. En ik wou dit al zo lang..Ben nu niet meer van plan dit te gaan nemen…Ik wil push! Geen sync first 15min and then push..

    Rot streekje..

  • Profielfoto
    dropshot

    pfff, ik neem aan dat ik de laatste ben die het mailtje ontvangt. 23:46 !

  • Profielfoto
    liudger

    Hier ook nog niks ontvangen. En al meerdere jaren .mac.

    iWeb doet het ook nog steeds niet en er zijn nog wel meer brakke punten in MobileMe. Ik dacht dat alles goed zou zijn. Dat ze het eindelijk serieus gingen nemen. Dat ze een service zouden bouwen dat de iPhone zou evenaren. Helaas helaas… nog mijn abonnement uitzitten en dan kijken of het nog de moeite waard is om verder te gaan.

  • Profielfoto
    garenor

    Nog geen mail gehad. iWeb doet het wel weer gelukkig

  • Profielfoto
    Stro
  • Profielfoto
    leavestone

    Nog een ondergeschoven kindje sinds de update naar mobile me ben ik mijn buddylist in iChat kwijt:( en het slepen van een address kaart vanuit contacts naar buddylist werkt ook niet meer.

    Betekend dit handmatige invoer?