Houdt Apple TomTom buiten de deur?

Door: Lucas Raggers - 60 reacties

TomTom was er snel bij. Enkele uren na bekendmaking van iPhone 3G maakte een woordvoerder bekend dat TomTom zal gaan draaien op de nieuwe iPhone. Sterker nog, ze hadden het al werkende. Het is slechts wachten tot de iPhone en de AppStore beschikbaar zijn.

Er zit echter een klein addertje onder het gras. In haar ‘iPhone SDK Agreement‘ heeft Apple onder paragraaf 3.3.7 een viertal regeltjes opgenomen voor het gebruik van de API’s voor locatiebepaling. Een daarvan is bijzonder ongunstig voor een programma als TomTom.

Paragraaf 3.3.7, lid 3: “Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices, dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes.

Houdt Apple routeberekening angstvallig voor zichzelf en Google Maps? Wordt ons geliefde TomTom hier moedwillig gedwarsboomd? Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Reacties

60 reacties
  • Profielfoto
    macjk

    Dit zou wel heer erg jammer zijn als ze buiten de deur gehouden worden:( moet ik weer me losse tomtom meenemen

  • Profielfoto
    anoniem

    Komop Apple, TomTom op je iPhone, beter kan niet! Google Maps is in mijn ogen waardeloos voor navigatie, dan komt TomTom een keer vrijwillig met een product, en dan dwarsboomt Apple ht weer… :angry:

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Google Maps lijkt me prima werken binnen Nederland. Daarbuiten ga je natuurlijk niet betalen om de kaarten via raoming op te halen.

    TomTom op de iPhone is een goed verkoopargument, lijkt me.

  • Profielfoto
    enigmacodedname

    Doen ze het toch niet via de officiƫle weg? Er komt vast wel een jailbreak die onofficiƫle software mogelijk maakt en dan koop je het gewoon via de site van TomTom. Evengoed marketing marketing!

  • Profielfoto
    MichMich

    Ik denk dat dit niets te maken heeft met dwarsbomen. Meer om het feit dat apple wil voorkomen dat ze verantwoordelijk gehouden worden als iemand dankzij de iPhone applicatie de plomp in rijdt.

    Ik verwacht dat er een overeenkomst zal komen tussen Apple en TomTom waarin TomTom alle risico’s op zich neemt.

    Het blijft toch America hĆ©….

  • Profielfoto
    madcat

    TomTom op de iPhone is voor mij wel een van de redenen om juist wel een iPhone te kopen. Ik ben wel benieuwd hoe TomTom gaat reageren als het niet via de appstore kan worden aangeboden ben ik wel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
    Ik ben best bereid er 100 euro voor te geven namelijk:)

  • Profielfoto
    RTM85

    @Lucas: Maps werkt prima denk ik ook, maar het vervelende aan Maps is dat ‘ie constant de map moet laden via het 3G netwerk. Beetje vervelend als je een data limiet hebt in je abo…

  • Profielfoto
    DiscoveryV8

    We zullen zien. Google Maps werkt met Teleatlas (in Nederland tenminste) En raad eens wie Tele Atlas overgenomen heeft…. juist TomTom

  • Profielfoto
    MacBoot

    Waarom weert apple de beste navigatie software van haar iphone? Ik hoop toch dat er een oplossing voor te vinden is want Maps is niet de beste navigator… :angry:

  • Profielfoto
    Undaunted

    In de auto heb je toch helemaal niets aan google maps? Of krijgen we realtime instructies zoals met de Tom-Tom?

  • Profielfoto
    exquise

    maps lijkt me niet echt handig als je in de auto zit, Ik heb nood aan een goede live aanduiding van waar ik naarte moet en dat doet maps niet, of bestaat er hiervoor een prog.?

  • Profielfoto
    robinspeijer

    Als wat DiscoveryV8 zegt over Google Maps en Teleatlas waar is, dan zou het kunnen zijn dat er wat meer achter de aankondiging zit. Misschien dat Apple en TomTom samenwerken, dat ze TomTom willen integreren in Google Maps? In principe is het niet zo moeilijk: je hoeft alleen maar de stemmen erin te zetten bij de routebeschrijving in Google Maps.

    Je weet het maar nooit wat er gaat gebeuren. Het enige wat we kunnen doen is afwachten.

  • Profielfoto
    BenDover

    Wat Michmich zegt.
    Rest is speculatie.

    Zelfde als pillen tegen hoofdpijn die als bijwerking hoofdpijn kan hebben.

  • Profielfoto
    Joid

    Er staat niet dat het niet mag voor personal use.

    De tekst zou namelijk ook anders gelezen worden. Bijvoorbeeld dat je geen software mag maken dat routes kan volgen/regsitreren van bijvoorbeeld treinverkeer of vliegverkeer.
    Dit om terroristische plannen te dwarsbomen?

  • Profielfoto
    Islandsvinur

    Een heel subtiel woordje is ‘real time’ hier; TomTom is niet realtime. Weliswaar is het snel en redelijk precies, maar niet real time. Toevallig morgen tentamen over real-time architecturen, dus kan ik even lekker mierenneuken en dat mag TomTom dus ook doen als Apple vervelend doet:)

    “In computer science, real-time computing (RTC) is the study of hardware and software systems which are subject to a “real-time constraint”ā€”i.e., operational deadlines from event to system response.”

  • Profielfoto
    Stadsman

    Of de tekst is er juist om TomTom te beschermen tegen concurrentie. Onwaarschijnlijk, maar mogelijk.

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    Appl heeft het ook nog niet in de markt gezet als auto GPS
    de tracking die ze lieten zien was puur om te kunnen zien waar jij of je vrienden zijn.

    Dat het nu nog geen Auto navigatie via wie dan ook ondersteund zegt niks over de toekomst. Ik heb liever dat ze een goede deal maken met een partner die 100% werkt dan dat ze het open stellen voor jan en alleman met alle gevolgen van dien.

    Apple heeft de keuze en ze zullen denk ik de beste oplossing kiezen wanneer ze dat willen. tot die tijd is je huidige navigatie toch goed genoeg?

    die laatste nieuwe TOM TOM koop ik toch ook niet vanwege de MP3 functie die er op zit. Laat staan dat ik ga wachten met de aanschaf van zon TOMTOM tot er een functie bij komt die ik graag zou willen hebben die niet eens met het hoofd doel van het apparaat te maken heeft.

    Omgekeerd geld het zelfde voor een iphone. Als je de iphone cool vind koop m dan gewoon. Zeker als je nu al een GPS hebt. Mocht apple car navigation gaan ondersteunen kan je je TOMTOM alsnog weg doen. Genoeg andere featurs die de iphone een super handig maar vooral leuk ding maken.

    De iphone is in de markt gezet als een telefoon, een internet communicaor en een ipod. Over Echte GPS navigatie voor auto’s houd apple zijn mond dus ze willen waarschijnlijk nog niet dat je dat er mee doen gaat.

  • Profielfoto
    queenfan

    Google maps gebruikt volgens mij ook kaarten van Tele Atlas, en Tele Atlas is van TomTom dus waarom TomTom dwarsbomen als het er min om meer al op zit.

  • Profielfoto
    ottovds

    Probleem aan google maps is dat je continue 3G nodig hebt om te navigeren.
    Daarnaast vind ik dit ook erg erg omdat apple op die manier ook meer gespecialiseerde gps software verbied. Ik denk aan stafkaarten of gis projecten.

    Ik heb continue het gevoel dat de iPhone meer kan dan dat hij zal doen :sealed:

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    @ ottovds

    dat is een goed gevoel.
    Dan weet je dat je er nog even mee vooruit kan.

  • Profielfoto
    madcat

    @ƍslandsvinur

    Nu heb ik toevallig Embedded systems gestudeerd en daarbij met realtime systems veel ervaring.
    Maar “realtime” betekend enkel en alleen dat je op een voorspelbaar afgesproken tijd iets doet. Dit kan zoals in demeeste gevallen elke 1ms of 1 seconden zijn, maar volgens de definitie ook prima elke 10 minuten, zolang het ook maar precies elke 10 minuten gebeurd.
    Elke keer als er een gps coordinaat binnenkomt is het realtime, dit is een afgesproken tijd (bitrate)
    Dus op dat vlak heeft tomtom vrij weinig speelruimte.
    Met andere woorden… het gaat hun geld kosten.

  • Profielfoto
    Joostxxx

    Zoals ik het lees valt het reuze mee. Het lijkt wel of ze zich alleen maar indekken met die regel. Er staat immers:” MAY not be designed….”.

    Het glas is half leeg, of het glas is half vol?

    :)

  • Profielfoto
    smoothly

    Volgens mij ziet een dergelijke contractsbepaling op het feit dat je geen apps mag maken waarmee je automatisch voertuigen kunt besturen. (iPhone mag niet de automatische piloot van een boeing 747 vervangen) dit in verband met aansprakelijkheidswetgeving. Het moet IMHO niet worden gelezen als een beperking voor tomtom…

  • Profielfoto
    Stadsman

    @smoothly: Ik denk dat je 100% gelijk hebt. Ik heb de tekst nog even doorgelezen en er is geen indicatie dat het navigatie software betreft zoals TomTom aangaat. Autonomous en automatic control betreft alleen automatische controle over de besturing, dus niet zoals bij TomTom waarbij de rijder zelf de controle heeft.

  • Profielfoto
    Henkie

    @smoothly + Stadsman: Ik lees het als een opsomming door de puntkomma’s: 1. Niet voor navigatie, 2. Niet voor automatische controle van voertuigen en 3. Niet voor eerste hulp en levensreddende doeleinden.

  • Profielfoto
    matthieucalu

    Ik lees het ook op de manier als smoothly en Stadsman het doen. Het is zich gewoon indekken tegen schadeclaims. De iPhone mag niet gebruikt worden om voertuigen te besturen. Wanneer er dan iets fout gaat, is het de schuld van de iPhone. Als het enkel is om de weg aan te duiden, zit je er zelf nog tussen. Als je dan zo dom bent om recht het kanaal in te rijden als je iPhone dit zegt, dan ben je nog altijd zelf verantwoordelijk.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Je mag toch aannemen dat de jongens van TomTom zelf ook wel de kleine lettertjes hebben gelezen.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Precies Smoothly, dit is gewoon een disclaimer zodat Apple niet aansprakelijk gesteld kan worden door mensen die de iPhone willen gebruiken voor het direct besturen van voertuigen of apparaten als gevolg waarvan gevaarlijke of levensbedreigende situaties kunnen ontstaan.

    Als je de iPhone in je ambulance gebruikt en wijst per ongeluk de verkeerde weg door een bugje in de Tom Tom software of iPhone dan heeft Apple hier een escape gecreƫerd.

  • Profielfoto
    Bronvermelding

    Blijft toch een moeilijk puntje voor jullie: de bron vermelden.

    http://gadgets.boingboing.net/2008/06/11/apples-way-or-the-hi.html

  • Profielfoto
    Odyssey

    als je even nadenkt… Tom Tom zou nooit de volledige software reeds ontwikkeld hebben mochten ze niet 100% zeker geweest zijn van de GPS chip in de iPhone.

    Dit kunnen ze enkel 100% zeker geweten hebben doordat Apple hen dit bevestigd heeft. Dus zal er wellicht geen conflict zijn gezien Apple hiervoor reeds de toestemming gegeven heeft.

  • Profielfoto
    Undaunted

    @Odyssey Goed bedacht indd. En dan zorgt die regel in het contract ervoor dat Tom Tom geen concurrentie krijgt op de iphone.

  • Profielfoto
    Etiennetje

    Ja ik hoop ook dat TomTom gewoon op de iPhone komt. Dat scheeld een hoop moeite!:)

  • Profielfoto
    Bor

    @enigmacodedname: Dat lijkt me niet echt handig voor een groot bedrijf!

  • Profielfoto
    wouwout

    die voorwaarde is alleen van toepassing om te voorkomen dat iedere idioot een GPS applicatie gaat schrijven waarmee honderden mensen de sloot in rijden, en vervolgens Apple gaan aanklagen (want een iPhone en software via de apps store van Apple).

    Natuurlijk krijgt tomtom toestemming hiervoor, dit is een killer app voor de iPhone!

  • Profielfoto
    Brac

    Goede kans dat dit te maken heeft met de agreement van Google Maps. Maps mag je namelijk niet gebruiken voor real-time routes, dus hebben ze dat in de SDK agreement overgenomen.

  • Profielfoto
    Stadsman

    Ik bedenk me net dat er een veel logischer verklaring voor is. TeleAtlas is in het bezit van TomTom. TomTom zal uiteraard bij het beschikbaar stellen van de TeleAtlas data aan bedrijven als Google, de beperking hebben opgelegd dat de TeleAtlas data niet gebruikt mogen worden voor het gebruik van routeplanning zoals bij TomTom. Deze beperking zal ongetwijfeld door Google overgenomen worden bij het beschikbaar stellen van Google Maps. Apple op zijn beurt zal dit ook hebben moeten doorvoeren. De beperking zou dus wel eens goed van Tomtom zelf afkomstig kunnen zijn.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Het is gewoon zo dat er volgens mij geen ECHTE navigatie op kan. Alleen een routeplanner, wat Google Maps in feite is. Zoiets is leuk als je wandelt of op de fiets zit misschien, maar in de auto heb je er niets aan. Volgens mij moeten we dus voorlopig gewoon op onze gewone Tom Toms en Becker (in mijn geval) blijven rekenen.

  • Profielfoto
    Stadsman

    @MacAanZee: TomTom heeft al aangekondigd dat ze een product hebben, het kan dus zeker wel.

  • Profielfoto
    MacUser

    Hallo Forum,

    Laten we niet te snel zijn met onze sympathie voor TomTom.

    Niet eens zo gek lang geleden was er een bedrijf dat met het
    programma TamTam de kaarten en software van TomTom geschikt maakte voor de TomTom navigators. Dat was een pracht want TomTom was alleen met Windows te upgraden.

    Dat heeft een tijdje geduurt tot het moment dat TomTom in zijn wijsheid besloot om zelf software voor de Mac te ontwikkelen.

    Heel mooi, beter laat dan nooit, maar de makers van TamTam werden direct daarna wel met juridische acties gedreigd als ze niet als de wiedeweerga TamTam van de markt af haalden.

    Nou kan ik mij nog wel iets indenken als er nare dingen tussen TamTam en TomTom hadden plaatsgevonden maar tot die spierballen taal van TomTom was er geen kontakt geweest tussen TamTam en TomTom.

    Kijk en dat vind ik niet zo netjes van TomTom, ipv van een poging tot samenwerking, lag voor de hand, immers waarom kennis ontwikkelen als die al kant en klaar te koop is ?
    Mar nee dat strookte niet met de policy van TomTom dus werd het gelijk zwaaien met de bijl.

    Wat er dus in die 4 regeltjes staat is zeer wel mogelijk een afknapper voor TomTom maar gezien de TamTam story gun ik ze dat eigenlijk wel.

    Ik vind het wel spijtig voor eenieder die graag TomTom op z’n iPhone zou willen hebben maar niet getreurd, dat gat wordt ongetwijfeld heel snel door Apple opgevuld.

    Wim.

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Ik denk dat het eerder een stuk veiligheid is. Apple wil niet aansprakelijk worden gesteld als er zich een ongeluk voordoet omdat de iPhone niet naar behoren werkte.

    Wel jammer, want ik had graag het GPS gebruikt bij het vliegen… digitale Jeppessen kaarten waar je nog aantekeningen op kan maken ook.

  • Profielfoto
    i-love-apple

    Ik verwacht niet dat TOMTOM in de iPhone gaat komen…
    Sommige dingen zouden te mooi zijn om waar te zijn.

  • Profielfoto
    mac osx rules

    Apple wilt natuurlijk dat tomtom zijn design aanpast.
    En geef toe, dat tomtom is oer lelijk.

    Het nieuwe systeem van Toyota ziet er daarentegen stukken mooier uit, en past goed bij de iphone.
    Maar dat zal toch niet gebeuren. :p

  • Profielfoto
    csteelooper

    Mja… Ik heb eens een andere vraag… Let wel, ik laat hier in het midden wat nu precies real time is, maar: uitgaande van het feit dat met ‘real time’ wordt bedoeld de manier van navigatie zoals die door satnav-systemen wordt geboden, dan rijst de volgende vraag: What the F– heb je aan GPS als je er geen navigatietoepassingen mee mag maken?? Google Maps Ć­s trouwens zo’n app. Of wou je zeggen dat je alleen maar mag volgen waar iemand Ć”nders is?? :O Da’s Ć©cht heel erg… Ik neem aan dat er voor TomTom en andere aanbieders van dit soort software wel een uitzondering zal komen…

  • Profielfoto
    nl-x

    Dit soort ongein moet gewoon illegaal worden verklaard.
    Even fucking verbieden dat ‘bepaalde’ sectoren niet mogen worden ontwikkeld.
    Dit is precies waarvoor Microsoft honderden malen is aangeklaagd: ONEERLIJKE CONCURRENTIE!

  • Profielfoto
    nl-x

    Ziet er dus toch naar uit dat apple heel vies routenavigatie op een maand-abonnement gaat zetten of iets dergelijks. Wie weet, pay-per-nav zelfs?

  • Profielfoto
    Stadsman

    @nl-x: dat zijn wel erg makkelijke conclusies. Lees de andere reacties eerst even door, er zijn meerdere verklaringen voor.

  • Profielfoto
    bjorngra

    Of Apple gaat de realtime navigatie aanbieden als extra optie bij je telefoon abonnement?

  • Profielfoto
    polansky

    Waarom mag Google Maps dan wel en TomTom niet?
    Dit lijkt een beetje op kartelvorming en onderling gemaakte afspraken die de concurrentie buiten de deur moet houden en dat is in Europa verboden!

  • Profielfoto
    Justus

    echt triest iphone moet open

  • Profielfoto
    Stadsman

    Van de Google Maps Terms and Conditions:
    You may not delete or in any manner alter the copyright, trademark, or other proprietary rights notices appearing in map information, including photographic imagery. Geocoding data for map content in Google Maps is provided under license by Navteq North America LLC (“NAVTEQ”) and/or Tele Atlas North America, Inc. (“TANA”) and/or other third parties, and subject to copyright protection and other intellectual property rights owned by or licensed to NAVTEQ, TANA and/or such other third parties. The use of this material is subject to the terms of a license agreement. You may be held liable for any unauthorized copying or disclosure of this material, and by using Google Maps you agree to make NAVTEQ and TANA third party beneficiaries of this agreement. Except where you have been specifically licensed to do so by Google, you may not use Google Maps with any products, systems, or applications installed or otherwise connected to or in communication with vehicles, capable of vehicle navigation, positioning, dispatch, real time route guidance, fleet management or similar applications.

    Het lijkt me duidelijk dat de oorspronkelijke eigenaar van de geo data (TeleAtlas) achter deze beperking staat (Google is gewoon maar een licentiehouder) en dat Apple zich weer aan deze beperkingen moet houden. Het is dus niet Apple maar TomTom (eigenaar van TeleAtlas) die de beperking zou hebben opgelegd.

  • Profielfoto
    P.lonsbad

    Er staat hier ook niet alleen iets over het besturen ‘real time route guidance’ is ook verboden… Ik denk niet dat dit mag, hoewel ik het bijzonder jammer zou vinden…
    Misschien toch nog wachten (als Belg is dat nu niet moeilijk meer) tot Steve weer eens kan zeggen ‘everything our customers asked for…’

  • Profielfoto
    Chantal C.

    Als dit zo is, dan voel ik een antitrust rechtzaakje aankomen. En die zal wel weer geschikt worden…

  • Profielfoto
    3dGuy

    Er was vorig jaar toch ook een rumor dat Apple voor mercedes bezig was met een navigatie systeem dat de eerste 6 maanden alleen voor Mercedes beschikbaar was. Als Apple zoiets zelf aan het ontwikkelen is kan ik me voorstellen dat ze voor andere ontwikkelaars de deur dicht houden!?

  • Profielfoto
    P.lonsbad

    klopt… 3d

  • Profielfoto
    Islandsvinur

    @madcat klopt, behalve dat alleen de GPS chip realtime genoemd kan worden, vanaf het moment dat het OS X binnenkomt is elke realtime garantie die je had weg en zul je met andere processen moeten vechten om een plekje in de scheduling. TomTom’s software kan niet direct bij de GPS komen, maar alleen via het OS, dus is ook deze software nooit realtime. Dat is natuurlijk wel een beetje flauw en maakt de hele regel in de licentie void, maar toch.

    Verder kan het inderdaad ook zo zijn zoals anderen hier al beweren dat TomTom gewoon met Apple heeft gepraat en een specifieke licentieovereenkomst is overeengekomen.

  • Profielfoto
    Joid

    LOL @ MacUser

    Wat een onzin verhaal. TomTom bewaakt zijn eigendommen, da’s heel normaal. Ik proef eerder wat frustratie dat die deal niet liep zoals verwacht.

  • Profielfoto
    MarcoF

    geweldig hoe mis-informatie tot nieuwstopper gemaakt wordt.

    routeplanners en navigatie systemen mogen gewoon volgens de SDK. Wat niet mag is om de GPS functies te gebruiken om apparaten automatisch aan te sturen. Dat is wat er in de agreement staat, en niet dat je geen navigatiesoftware mag maken.

  • Profielfoto
    michelvdb

    Die bewuste paragraaf vind je, met varianten, in de gebruikersvoorwaarden van Ć©lk GPS-toestel. Hiermee dekt de fabrikant zich in tegen ‘foutief of onhandig of oneigenlijk’ gebruik door de klant.

  • Profielfoto
    snipper

    Apple bepaalt wat er in hun stores komt te liggen. Een beetje TomTom (de hardware) kost nu veel meer dan een iPhone. iPhones (althans de instapmodellen) zullen waarschijnlijk alleen maar goedkoper worden in de toekomst.

    TomTom moet het dus straks hebben van de verkoop van de software en kaarten, HD traffic abonnementen en dergelijke. Anderzijds neemt het publiek wat de geschikte hardware al heeft toe en daarmee wordt de drempel voor meer mensen lager om ‘in te stappen’ als klant van TomTom.

    TomTom is niet gewend een deel van zijn marge af te staan aan Apple en dat zal het probleem wel zijn in dit geval. Apple is ook niet gek en wil een deel van taart.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Kijk eens in de Terms and Conditions van Google Maps, daar staat heel toevallig dezelfde bepaling in:

    ‘ Except where you have been specifically licensed to do so by Google, you may not use Google Maps with any products, systems, or applications installed or otherwise connected to or in communication with vehicles, capable of vehicle navigation, positioning, dispatch, real time route guidance, fleet management or similar applications.’

    Dat heeft te maken met licenties op de gegevens waar de kaart uit bestaat (en emergency services natuurlijk met aansprakelijkheid). Apple geeft je dus ook geen toestemming om even handig de GPS aan de Google Maps applicatie te koppelenen er zo toch een navigatiesysteem van te maken. Ik denk niet dat ze er iets op tegen hebben als TomTom een applicatie aanbiedt die dat wel doet, maar met hun eigen kaarten. Zolang ze hun 30% maar afdragen…