Apple scoort met technisch support

Door: anoniem - 17 reacties

Een Amerikaanse consumentenorganisatie, Consumerreports.org, heeft de kwaliteit van de gratis helpdesks en supportafdelingen van verschillende computerbouwers en -verkopers in kaart gebracht.

Voor het onderzoek werden ruim 10.000 mensen benaderd die van dergelijke diensten gebruik hadden gemaakt. De resultaten liegen er niet om. Apple staat eenzaam aan de top.

Van alle ondervraagden bleken de klanten van Apple veruit de meest tevreden consumenten. De onderzochte criteria zijn terug te brengen tot 3 hoofdzaken:
– wachttijd aan de telefoon
– deskundigheid van de helpdesk medewerker
– daadwerkelijk oplossen van het probleem

Op alle punten scoorde Apple het hoogst. Van alle problemen werd aan de telefoon maar liefst 80 procent naar tevredenheid opgelost. Bij de concurrentie blijft het scoringsprecentage hangen rond de 60.
Uit het onderzoek bleek dat aanschaf van een uitgebreid garantieplan meestal tot betere scores leidt, de betaalde hulp was van hogere deskundigheid. Goed, alle waar naar zijn geld. Dit onderzoek beperkte zich tot de gratis support die bij iedere computer wordt aangeboden.

Op dat gratis deel scoorde Apple overigens minder hoog als het om de duur van de servce gaat. Waar sommige fabrikanten een half jaar tot een jaar gratis hulp bieden, daar vindt Apple het na 90 dagen welletjes. Wil je meer hulp, dan kun je AppleCare aanschaffen. Tenzij je in de buurt van een Apple Store woont, dan is de GeniusBar gratis en van prima kwaliteit.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Sephone

    Gelukkig heb ik hier nog nooit gebruik van te hoeven maken:)
    Maar toch fijn te weten dat ’t goed is:D

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik heb toch andere ervaringen hoor. Lang wachten, medewerkers die niks weten behalve de standaard zinnetjes: PRAM reset enz… en computers die binnengebracht worden en gewoon zonder herstelling terugkomen. Dan kan je nog eens bellen, weer hetzelfde gezeik van de Pram, bla bla bla… Nog eens je computer binnendoen en weer hetzelfde meemaken… Nog eens bellen…
    En dan spreek ik nog niet over de garantietermijnen waarin Apple duidelijk tekort schiet.

    Als er één nadeel aan Apple is, dan is het wel de naservice.

    Ik denk dat ze voor Europa nog wat werk hebben.

  • Profielfoto
    inawt

    fijn om te weten dat als ik een probleem heb het opgelost kan worden.:)

  • Profielfoto
    MrJvG

    Nou ik heb 2x een kapotte iPod gehad. 2x netjes opgehaald en 2x met dezelfde mankementen terug gekregen. Mijn ervaring met Apple helpdesk in Nederland is niet om veel lof over te schrijven. Maar ik denk dat dit heel persoonlijk is.

  • Profielfoto
    Bor

    Ik denk dat het in Amerika zoveel beter is omdat je daar gewoon op internet een afspraak aan de genius bar kunt maken en dat gelijk geholpen wordt in de winkel.

  • Profielfoto
    nlwinssen

    Al meer dan 15 jaar een tevreden klant van Apple en niets dan lof over de service.

    Dit geld zowel voor de telefonische helpdesk als voor problemen met Apple’s gedurende de verlengde garantie periode.

    :)

  • Profielfoto
    Bor

    Ik heb ook nog nooit een probleem gehad eigenlijk.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Goede ervaring met AppleCare: elke Mac die ik koop krijgt dan ook standaard AppleCare erbij. Kost wat maar dan heb je ook wat.

  • Profielfoto
    mrMac

    Pima ervaring met de Applecare helpdesk. Genoeg kennis in huis om mij zo nu en dan verder te helpen… Af en toe moet je wel wat lang wachten, maarja wat wil je als er alweer:) een nieuw product gelanceerd is, en menig hollander verzuimt de handleiding of kbase te lezen.

    Btw, de meeste problemen liggen vaak bij de gebruiker zelf

    ???

  • Profielfoto
    jpvk

    zojuist nog gebruik van gemaakt… aansluiting van de magsafe adapter liet de bedrading bloot zien. loop US applestore binnen en wordt direct ingeschreven bij genius bar… vervolgens direct geholpen en zonder vergoeding nieuwe adapter meegekregen… schijnt wel moeilijker te zijn in NL om een adapter te wisselen heb ik ergens gelezen

  • Profielfoto
    JohnnyDeBelg

    Ik heb er ook gisteren van gebruik gemaakt. De bekabeling van mijn adapter was blood en ik heb een nieuwe gekregen.

  • Profielfoto
    o

    Ik heb nog nooit een computer gekocht waar ik goede support bij kreeg… Het is denk ik ook gewoon te duur om het goed te doen.

  • Profielfoto
    PowerMac

    Voedingsadapter van iPhone (van mijn iWife) stuk. Naar Orange (Frankrijk) gelopen, kreeg een nieuwe adapter zonder morren.
    Apple heeft klaarblijkelijk een duidelijke instructie gegeven om ook sub-bedrijven de Apple-experience te delen.

  • Profielfoto
    caers_bart

    Probeer maar eens ergens echt terecht te kunnen met klachten (bv. mijn iMac die het na twee jaar gewoon begeeft en enkel te maken is voor veel geld). heb gewoon een nieuwe gekocht, maar was zeker niet blij met de uitleg van apple.

  • Profielfoto
    snipper

    De iMac van m’n ouders had na 1,5 een kapotte HD. Dat is al vervelend genoeg omdat je zelf weer aan de slag kan om alles opnieuw te installeren vanaf de backup. Maar Apple vergoed (of vervangt) niet eens de HD. Ja, tenzij je flink hebt bijbetaald voor extra AppleCare, maar dan ben je goedkoper uit door zelf een HD te kopen.:(

    Belangrijker vind ik het dat je met softwarematige problemen geholpen wordt. Ik ben redelijk fanatiek en ervaren met OS X en dergelijke. Als ik er niet meer uitkom, komen ze er bij de AppleCare helpdesk meestal ook niet meer uit. Dan is het gewoon zijn geld niet meer waard, die extra AppleCare fee. Dus dat heb ik de laatste keer niet meer genomen bij een nieuwe MacPro.

  • Profielfoto
    jorisvd_funky

    Hier denk ik toch wel anders over, de standaardondersteuning is niet veel soeps (in de BeNeLux toch).

    Heb reeds 2 maal gebeld:
    1) Duur 070-nummer (in België)
    2) Zeer lang wachten
    3) De telefonisten kennen enkel standaardantwoordjes waar je niet echt mee verder geholpen wordt…

    Dat is mijn mening, dus zeker niet positief

  • Profielfoto
    Larrybolt

    Misschien hangt het ook vanaf wie je bedient en hoeveel hij betaald krijgt… en in sommige landen heeft men nu eenmaal meer prestatie-drang dan in de Benelux.