Who’s your daddy, Eve?

Door: Koen van Tongeren - 15 reacties

Op 30 juli komt de nieuwe Pixar animatiefilm uit: Wall*E. Dit aandoenlijke robotje is alleen achtergelaten op aarde om de rotzooi op te ruimen die wij daar met z’n allen hebben achtergelaten. Aan zijn eenzame bestaan komt plots een einde als Eve langs komt, een gestroomlijnde witglimmende robot die zo van de ontwerpafdeling van Apple had kunnen komen. Wat blijkt nu? Daar komt hij/zij ook vandaan!

In 2005 sprak Wall*E regisseur Andrew Stanton Steve Jobs (eigenaar van Pixar tot hij het bedrijf verkocht aan Disney waar hij nu grootaandeelhouder is) aan of die misschien zijn hoofd ontwerper Jonathan Ive (Jony voor vrienden) een middag kon uitlenen. Dit resulteerde in een inspirerend bezoek van Ive aan Pixar HQ.

In een interview met Fortune vertelt Stanton dat Ive zijn stille en geheimzinnige reputatie wist waar te maken. Hij wilde namelijk niet vertellen hoe hij dacht dat design en technologie zich zouden ontwikkelen in de toekomst. Alleen indirect wist hij de ontwerpers van Eve te inspireren om tot de glimmende robot met blauw LED gezicht te komen.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    kontheur

    Zou de naam Eve ook nog een aftreksel zijn van Ive?
    Erg gaaf dit, en de film belooft ook wat. Pixar blijft zichzelf, zelfs na Ratatouille, overtreffen!:)

  • Profielfoto
    J-R0eN

    Echt super gaaf gemaakt zeg! Vraag metzelf altijd af met welk programma dit gemaakt wordt?

  • Profielfoto
    Kobes

    @J-R0eN:
    Nevermind, LordChaos was me al voor met de juiste info…

    Correct me if I’m wrong, ik dacht dat het zo zat…

    And wrong I was…

  • Profielfoto
    iDelano

    Cool :p

  • Profielfoto
    xs220

    pixar gebruikt Maya icm (de eigengemaakte) plugin Renderman For Maya, evenals vele renderman server programma’s en dergelijke, het is dus geen stand alone application.

    Om maar even compleet te zijn…
    Wel duur overigens die plugin, 295$..

  • Profielfoto
    reven

    DUGG

  • Profielfoto
    McPherson

    Wel duur overigens die plugin, 295$..?!?!?!?!

    Om miljoenen mee te verdienen? Damn dan wil ik best die 295$ extra uitgeven! :p

  • Profielfoto
    Maarten ter Horst

    Ik vrees echter dat de batterij van Eve niet vervangbaar is…

  • Profielfoto
    xs220

    jja miljoenen verdienen, die gasten hebben die plugin zelf gemaakt en hadden sowieso talent in die dingen.. Die kennen dat door en door.. Maar ik snap het idee:)

  • Profielfoto
    appletick

    Wall-e lijkt precies op de robot uit een film uit de jaren ’80. Ook met zo’n verrekijkerhoofd. Kan me alleen niet meer herinneren waar de film over ging en wat de titel ervan is…

  • Profielfoto
    twtp
  • Profielfoto
    Nicks

    Knap geanimeerd weer, als ik zo de trailer zie van Wall*E. Heel knap hoe ze een niet-pratend robotje zoveel karakter kunnen geven…

  • Profielfoto
    Aardbeihoofd

    Echt een leuk weetje.

    @ xs220
    Euh, die Renderman kost wel wat meer: 295$ is enkel voor de update. 995$ is de volle prijs voor RenderMan for Maya per werkstation. Maar als je een animatiebedrijf bent, dan kom je hier niet mee toe. Bekijk deze prijslijst eens: https://renderman.pixar.com/products/pricelists/index.htm

    En Maya kost per station voor de volledige versie een slordige 7000 euro, kan je best nog support extra bij kopen als je het serieus wil aanpakken

    En buiten Maya heeft Pixar veel homebrew software die ze zelf ontwikkelen naarmate hun behoefte (Modelling – textures – lighting enz). Het maakt hen ook niet uit met wàt het gemaakt wordt, zolang het maar prachtige emotie en verhaal oplevert. En dat kunnen ze als geen ander.

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Ik vond Ratatouille niet veel soeps. Animatietechnisch misschien wel, maar qua verhaal… gaap. Ik hoop ook dat Wall*E zonder spraak is, want ik word ook een beetje ziek van altijd diezelfde stemmen weer in alle Pixarfilms.