Apple klaagt New York aan om logo

36 reacties

Het logo hiernaast is in opdracht van The Big Apple in 2007 ontworpen om, onder de kreet GreeNYC, het scherpe milieubeleid van de stad voor komende 25 jaar onder de aandacht te brengen. Merk op het wiskundige oneindigteken dat er zo geraffineerd in is verwerkt. Apple is er echter minder over te spreken en heeft een klacht ingediend, omdat het logo schade toe zou brengen aan de reputatie van Appleproducten en -services. Waarschijnlijk maakt Apple in een rechtzaak echter geen schijn van kans, omdat het geen alleenrecht kan hebben op het afbeelden van appels. Maar voor de uiteindelijke beslissing wachten we op een uitspraak van het Trademark Trial and Appeal Board van het Amerikaanse patentbureau.

Reacties

36 reacties
  • Profielfoto
    Marius1976

    Ik ben een groot Applefan, maar ze worden wel steeds gekker daar in Cupertino.

    Dit logo lijkt in de verste verte nog niet op het apple-logo.

    Zucht.
    Marius

  • Profielfoto
    sticker

    “NYC filed for a trademark and ANY trademark submission has a 30 day challenge process, that’s all Apple is doing.

    No one is suing anyone.”

    Kortom, volgens mij is er nog geen sprake van aanklagen….

  • Profielfoto
    e.m.

    apple laa zich van zijn slechtste kant zien!

  • Profielfoto
    Macs

    Hebben de juristen weer wat te doen…

  • Profielfoto
    DarkRaverNL

    Tja, ze moeten toch wél het gesprek van de dag blijven hé!

  • Profielfoto
    Ro_Datsun

    straks mag je ook geen appels meer verkopen :sealed:

  • Profielfoto
    mac osx rules

    Onzin, en anders is er wel een reden voor.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Die Pr-mensen van Apple zijn echt zo irritant
    Zelfs als Steve Jobs wat gaat zeggen zitten ze er bovenop

  • Profielfoto
    Maurits Cassee

    Dat een bedrijf/stad ”Groen” beziog is, is toch juist goed waarom zou het dan schaade aan je reputatie toebrengen?
    Apple weet zelf ook wel daat ze al behoorlijk bekend zijn dat het logo ook niet meer zoveel uitmaakt, noem maar een iPod en vraag welke naam erbij hoort…

  • Profielfoto
    Toinef

    het lijkt toch wel tien keer meer op het logo van de albert heijn:p
    Misschien kunnen zij er ook nog wel aan verdien…;)

  • Profielfoto
    Statenweg

    Met dit logo kan de verwarring ontstaan dat Apple Inc. na aanhoudende protesten van Greenpeace eindelijk volledig ‘groen’ is gegaan.;)

    Overigens best een mooi logo.

  • Profielfoto
    LEXY

    Wat een stelletje zeurpieten daar bij Apple!!! :angry:

  • Profielfoto
    Neptunus

    Ik vind dat de gene die het auteursrecht (;) ) op het oneindigheidsteken heeft, zich beter bij de rechtbank kan gaan melden. Dat is er veel duidelijker in verwerkt..

  • Profielfoto
    sedikit

    Een appel is gemeengoed (van ons allen). Het hangt er vanaf wat je er mee doet. Zo eenvoudig is het. Apple(die van ons dus), heeft als kenmerk dat er een hap uit is. Dus heeft NYC het volste recht om de appel te gebruiken zoals het gebeurt. Alle verdere commotie (van “onze” Apple) erom heen is koketterie en neigt naar hoogmoedswaan.

  • Profielfoto
    brandfles

    Het logo lijkt meer (als je daar van kan spreken) op het Apple logo van het platenlabel van The Beatles.

  • Profielfoto
    Undaunted

    Trademark Trial and “Appeal” Board. Straks gaat Apple hen ook nog aanklagen dat “Appeal” lijkt op “Apple”.
    :p

  • Profielfoto
    Dedstok

    Slaat inderdaad nergens op,

    Als het er nou daadwerkelijk nog een beetje erop zou lijken oke, maar dat doet het niet.

    De enigste overeenkomst is DE appel.

  • Profielfoto
    Kobes

    Hoewel ik dit ook wel erg ver vind gaan, het lijkt er niet heel erg op inderdaad, zijn er toch 2 dingen die Apple handig doet:
    1. Gratis reclame door een beetje commotie, er wordt niet aangeklaagd, dus zo’n heet hangijzer maakt Apple er niet van en ze halen wel de pers…
    2. Je merkrecht beschermen is eindeloos belangrijk, zeker voor een bedrijf als Apple wat voor 80% bestaat uit merkwaarde (oid). De producten van Apple zijn mooi en goed, maar de werkelijke waarde ligt in het logo en de naam die erop staat. Als hier ook maar in het minst aan getornd wordt (vandaar de gerechtelijke dreigingen aan het adres van macosx.nl en co) moet je hard ingrijpen. Anders wordt je de volgende Xerox, Kleenex, Maggi en noem alle merken maar op de inmiddels door iedereen gebruikt mogen worden.

  • Profielfoto
    jobz

    wie is er nou de Big Mac?

    [thanks Obidon]

  • Profielfoto
    garenor

    Ik vind het ook nergens op slaan. Maar in america klaagt volgens mij iedereen iedereen aan… :D

  • Profielfoto
    Cloudsurfer

    Klaag dan maar direct ook de natuur aan! Die maakt jaarlijks miljoenen appels!

  • Profielfoto
    palahala

    Om te beginnen iedereen aanklagen die niet leest. De tweede reactie hierboven, van sticker, legt precies uit waar de vinger op de zere plek ligt. Apple heeft wat mij betreft helemaal gelijk.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Eens met Kobes.

    Dat merk houd je alleen in stand door heel moeilijk te doen over alles en iedereen dat ook maar het merk kan bedreigen.
    Je kan het vergelijken met bodyguards die heel zenuwachtig bij elke onverwachte beweging ingrijpen. De persoon die ze beschermen krijgt alleen al daardoor extra status.

    Apple is echt koning in het neerzetten van een merk. Je zult nooit posters e.d. meekrijgen uit een Apple Store. Deze worden op nauwkeurige wijze vernietigd of ingeleverd (alsof het vertrouwelijke informatie is) en Cupertino houdt de touwtjes strak in handen. Alle beslissingen komen van ‘hoger hand’ (Cupertino).

    Dat maakt het merk mysterieus en daardoor interessant.

  • Profielfoto
    GoingStrong

    Ik denk dat de zaken in de USA anders liggen dan wij gewend zijn. Waarschijnlijk moet je je merk/logo actief verdedigen, om te voorkomen dat volgende week een of andere Bill een besturingssysteem uitbrengt met de naam Apple of een computerboer genaamd Michael een Apple-pc uitbrengt. Ofzo.

  • Profielfoto
    Flimofly

    Met een mooi woord heet dat “merkverwatering”. Zo is “bic” in Vlaanderen een woord voor balpen dat niet meer echt verwijst naar de merknaam Bic. Maar wat Apple hier doet lijkt me nu toch ook wel een bruggetje te ver.

    Hoe is het trouwens afgelopen met hun klacht tegen dat mini-bedrijfje dat een PC had uitgebracht met de naam Tiger?:)

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Nooit meer wat van gehoord;)
    De oceaan is groot..

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Wat een onzin van Apple om zich hierover druk te maken. Het logo lijkt in de verste versten niet op het Apple logo en New York is nu eenmaal al jaaaren bekend als The Big Apple. En eh….was de naam Macintosh ook niet…..gepikt?!

  • Profielfoto
    mischa78

    Het steeltje van de appel is EXACT hetzelfde. Misschien dat het ze daarom gaat. Maar het is idd een beetje vergezocht.

    edit: nou ja bijna exact hetzelfde

  • Profielfoto
    Strikey_

    @palahala

    hoe hebben ze dan helemaal gelijk volgens jou?
    niemand mag meer een appel een zijn logo gebruiken?

  • Profielfoto
    palahala

    @Strikey_, ze hadden volgens mij helemaal gelijk omdat je in dat nare Amerikaanse systeem moet bevechten wat anderen claimen. Ik weet niet hoe het met trademarks zit, maar patentaanvragen worden niet vooraf gecontroleerd in de VS: in het algemeen wordt een patent gewoon geregistreerd (toegewezen), en wordt er pas naar de inhoud gekeken als er (bijvoorbeeld jaren later) ruzie over ontstaat. Iemand vraagt patent aan op het wiel en iedereen die een wiel gebruikt kan in eindeloze advocatentoestanden terecht komen…

    Goed, ik dacht uit “NYC filed for a trademark and ANY trademark submission has a 30 day challenge process, that’s all Apple is doing” te begrijpen dat de trademark aanvraag van New York het gevaar meebracht dat Apple straks z’n eigen logo (of varianten ervan) niet meer kon gebruiken zonder het gevaar te lopen in juridische procedures te komen. Maar, nu ik Apple’s http://www.wired.com/images/pdf/apple_opposition.pdf gelezen heb valt dat wel mee en is het inderdaad nogal vergezocht van Steve’s advocaten…

    Dus zoals ik al schreef: om te beginnen iedereen aanklagen die niet leest. En ik ben er daar één van;-)

  • Profielfoto
    Marius1976

    @mischa78

    Steeltje??? In het apple logo zit niet eens een steeltje!

    Je bedoelt natuurlijk het blaadje;)

    Groet
    Marius

  • Profielfoto
    janbergstra

    ’t Is toch apart dat dubbele gevoel dat ik bij Apple heb. Aan de ene kant ben ik sinds dik 20 jaar een grote fan van de hardware en software van ze. En het goede gevoel dat ik bij hun producten had.
    Apple gedraagt zich steeds meer als Microsoft en andere korte termijn-geldgraaiers. Waardoor ik een wat dubbelhartig gevoel krijg als klant. En ok, ik weet, het is gewoon een bedrijf dat winst moet maken, maar….vanwege een gestileerde appel in een logo van een stad (ja, the big apple) een aanklacht indienen… Daar zakt me de broek van af.
    Mijn advies aan Apple: Think different!

  • Profielfoto
    Hengheng

    @palahala

    Beschouw jezelf aangeklaagd.
    Voor zelfkritiek…

  • Profielfoto
    Ludo

    Al in de jaren dertig van de vorige eeuw was de bijnaam van New York “The Big Apple”. Dus ver voor jobs met z’n Apple aan kwam zetten. De stad New York zou dus een claim moeten neerleggen bij Apple…:p

  • Profielfoto
    antoontje

    Straks gaan ze OMT nog aanklagen :sealed:

  • Profielfoto
    James T. Kirk

    Het is net zoiets als met dat Apple bedrijven ging aanklagen die “POD” in hun producten verwerkte, idioterie van het zuiverste water.