Gerard bescheurt zich

30 reacties

Gerard ademde enkele malen krachtig door de neus en verlegde onbewust de kleine Du Prie naar de rechter broekspijp. Hij voelde een weinig klam, waarschijnlijk veroorzaakt door de combinatie van stijgende temperatuur en de groeiende ergernis die zich in de kleine maar dichtbevolkte winkelruimte van deze Premium Reseller van hem meester maakten.

Hij stond hier nu voor de derde keer in ruim een jaar, een beetje lullig tussen de vrolijke shoppers te wachten tot één van het in die kekke zwarte-overhemden-met-witte-appel gehulde jongvolk zich voor hem kon vrijmaken van het gepeupel. Levensvragen dansten langs de schedelpan.

Waarom is het papier altijd op als er nog één veeg te gaan is? Waarom experimenteren alleen gemeenten waar niemand heen wil met gratis openbaar vervoer? En waarom leek de zaterdagmiddag voor hele hele volksstammen het aangewezen tijdstip om zich eens grondig laten informeren of hartgrondig te beklagen over de mogelijkheden van het digitale domein?

“Ik zoek een receptenprogramma… Hoe bedoelt u, welke versie? Er staat Toshiba op de buitenkant…” Er leek geen einde aan te komen. “Nee mevrouw, uw iPod meewassen op het handwarme programma valt niet onder de garantiedekking.”

De eerste keer was hij vrolijk naar buiten gehuppeld met zo’n glanzende MacBook onder zijn arm. Een half jaar later was hij weer terug: de kunststof rand onder het toetsenbord was venijnig gaan scheuren, precies op de plaatsen waar de twee afstandhouders van het beeldscherm in ingeklapte staat op rustten.

Met enige weerzin was zijn laptop aangenomen. Ja, ze zouden hem opsturen. “Naar het hoofdkantoor” nog wel. “Want daar doen we alle reparaties”. Nee, wanneer hij weer gereed zou zijn, konden ze zo niet zeggen. “U bent niet de enige meneer. We doen ons best.”

Zes weken had het in beslag genomen. Bij iedere telefonische vraag hoe het er mee stond, was er een nieuwe onwaarschijnlijkheid voorgevallen. Werken op de reparatieafdeling moest wel een bijzonder ongezonde bezigheid zijn: bij voorduring waren juist de medewerkers die iets over de status konden vertellen ziek, zwak of misselijk.

Maar uiteindelijk was het apparaat dan toch wedergekeerd. “Topcase vervangen”, stond er op de bon. “Garantie”. Voorzichtig had Gerard gevraagd of die garantie ook nog van toepassing was als het probleem weer op zou duiken. “Dat gebeurt echt niet. Hij is weer helemaal als nieuw, meneer!”, had de blozende jongeman achter het kassaeiland hem gemeld.

Maar uiteraard was de werkelijkheid weerbarstiger. Letterlijk zelfs, want enige maanden later sprongen de scheuren weer in het plastic. Same time, same place. Het leek wel een date.

Zo kwam het dat Gerard vandaag weer geduldig op zijn beurt stond te wachten temidden van tienermeisjes die maar niet konden kiezen tussen een roze en een blauwe en brave huisvaders voor wie de keuze tussen een toetsenbord met of zonder draad was uitgegroeid tot een levensgroot dilemma.

“Zegt u het maar”.

Gerard legde de laptop op de tafel, klapte hem open en zweeg.

“Dat is niet zo mooi meneer. Heeft u een aankoopbewijs?”.

Gerard knikte en overhandigde de factuur.

“Ai… Dat is 13 maanden geleden, meneer. De garantie is net verlopen. Ik kan hem natuurlijk wel opsturen naar het hoofdkantoor… Dan krijgt u eerst een prijsopgaaf. Maar volgens mij moeten ze de hele bovenkant vervangen, dus echt goedkoop zal het niet zijn.”

Gerard twijfelde. Moest hij de knaap nu echt het hele verhaal nog eens vertellen? “Nee meneer, mijn baas is vrij. Weekend, weet u wel? En nee hoor – de garantie loopt echt maar één jaar. Hoe bedoelt u, al een keer eerder vervangen? Dan zult u er wel erg onvoorzichtig mee omgaan. Het zijn kwetsbare dingen, moet u weten…”

Het werd Gerard rood voor de ogen. Wilde visioenen uit zijn Thaise periode schoten door zijn hoofd. In gedachten stroopte hij dat zwarte overhemd al omhoog. De ruimte in zijn rechter broekspijp nam zienderogen af. Hij ademde enige keren zwaar door de neus.

“Meneer, is alles in orde? U transpireert helemaal…”

Gerard vermande zich, klapte in één vloeiende beweging de laptop dicht en verliet zonder groeten de zaak. Thuisgekomen schonk hij in, zette zich in de driezitter en draaide het servicenummer van Apple. “Hè meneer, wat vervelend nou. Ja, dat is een bekende klacht. Ik stuur meteen een koerier om uw laptop op te halen. Schikt het maandag?”

Binnen een week stond de MacBook weer als vanouds te pronken op de schoorsteenmantel. Met de excuses van Apple. Onwillekeurig fronste Gerard zijn wenkbrauwen toen hij op het label van de DVD die hij in de sleuf schoof nog juist in vrolijke vleestinten het woord ‘Premium’ ontwaarde.

Het kon haast niet anders of de toegevoegde waarde van de hoofdfilm die hij voor die avond had uitgezocht zou tot een absoluut minimum beperkt blijven.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    error

    Wat doet Gerard met zijn MacBook? Ontstaan die scheuren zomaar spontaan? Ik heb nergens last van en misbruik mijn MacBook soms… alleen hele kleine scheurtjes aan de voorzijde waar de handpalmen rusten (opgelost met wee plakbandjes).

  • Profielfoto
    MacThijn

    ik ken nog wel 2 macbooks met die scheur in het pastic. Zelfde plek zelfde grootte… een zwarte en een witte.

  • Profielfoto
    Bostie

    Die scheurtjes in het plastic waar de handpalmen rusten zitten trouwens in een verlengd garantieprogramma als ik me niet vergis.

  • Profielfoto
    sNiels

    Sorry, wat? ??? De kleine Du Prie? Thaise periode? En dan bovenaan: “Lees meer artikelen van Gerard”. Nee, dank u. Ik denk dat ik die maar even over sla. :sealed:

  • Profielfoto
    Have a cigar

    Dus dit is je excuus om maar eens in de 4 maanden een schrijfsel te brouwen?

    Aan redactie: geef Gerard een fatsoenlijke MBP.

  • Profielfoto
    FlorisW

    @sNiels:

    idd wat moet ik hier van denken……………

  • Profielfoto
    awesomemac

    Heel leuk geschreven en toch een beetje waar. Hoeft niet bij elke Mac dealer te zijn, ken genoeg goede Mac dealers, maar het komt helaas wel voor.

  • Profielfoto
    wjzijderveld

    Heb zelf ook een scheurtje, met een plakbandje heb ik er geen last meer van, maar wel vervelend. Heb nog garantie, maar kan MacBook geen 2 weken missen, heb hem nodig voor school.
    Misschien ook maar proberen koerier langs te laten komen :D

  • Profielfoto
    Janssuh

    is idd een bekend probleem:P

  • Profielfoto
    huinkroese

    Ik heb die scheuren ook gehad, zijn inmiddels (via de reseller, dat dan weer wel) hersteld. Ook gewoon topcase vervangen.

    Is inderdaad te belachelijk voor woorden om mensen met het verhaal van 13 maanden naar huis te sturen… die topcases zijn gewoon veel te zwak, krijg je ervan om dingen steeds dunner te maken.
    Doe mij maar aluminium, is toch een stuk steviger.

  • Profielfoto
    proud

    Mijn MacBook heeft precies hetzelfde probleem gehad. Garantie van de reseller gekregen, maar nu is mijn klickpad kapot…

    Moet eig dringend nog eens langsgaan.

    Overigens wel leuk geschreven!

  • Profielfoto
    Rinkel

    Heel toevallig dat ik dit nu lees.

    Zojuist met Apple gebeld. Mijn 20 maanden oude macbook heeft sinds een paar maanden last van een scheur die langzaam groeit.

    Apple heeft voor mij een uitzondering gemaakt en gaat de Topcase vervangen.

  • Profielfoto
    Bor

    Gerard leeft zich weer uit…

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    En daar is onze ‘humor’ weer…
    Prima dat er wordt geschreven over deze problemen met de macbook. Ook goed dat dat aan de kaak wordt gesteld.

    Maar sorry, puberaal geblaat over “Du Prie” en de “Thaise Periode” en “vleeskleurige DVD’s” sorry hoor.. Moet dit echt?

    Vind het niet grappig. Hooguit erg puberaal. En eigenlijk gewoon heel ranzig.

    OMT… Geef mij maar macosx.nl zonder deze ranzigheid en ‘humor’..

    Goed, nu zal ik alle azijnpissers wel weer over me heen krijgen die vinden dat ik azijn pis en zeur enzo. I don’t give a damn. Ik vind het niveau gewoon beneden alle peil in dit soort ‘grappige’ stukjes. Onder de gordel. Ranzig en puberaal. Sorry, da’s mijn mening. Ik respecteer overigens andere meningen ;).

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    sNiels: heb toch even gekeken wat deze Gerard nog meer heeft geproduceerd. Een nog ranziger stukje in november 2007 waarin zwaar flauw en ranzig wordt gedaan over kinderprostitutie in Thailand. Werkelijk walgelijk en smakeloos.

  • Profielfoto
    thijsvanzwam

    na 13 maanden kosten rekenen?
    de europeese wet schrijft voor dat op ieder nieuw gekocht artikel in de eu 2 jaar (24 maanden) garantie zit.
    ook Apple weet dit hoor, maar ja, als de gebruiker het niet weet…

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Hoppa! Kunnen we weer gaan discussiëren over die hele garantieshit waar Apple zich niet aan houdt. Eigenlijk heb je twee jaar garantie: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=103447&highlight=

    Maar Apple geeft je er maar één: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=121502&highlight=

    En Applecare is helemaal om je te bescheuren. Je betaalt 300€ en dan moet je als je een laptop hebt hem nog zelf binnenbrengen: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1645014#1645014

    Maar goed dat het zo een goed OS is.

  • Profielfoto
    Vikash

    Die Europese Garantiewet is niet door Nederland overgenomen. In Nederland is je garantie in principe nog langer, als je maar kan bewijzen dat het een fabrieksfout is. Probeer dat maar eens…

  • Profielfoto
    koen

    Ik ben het helemaal eens met Zaphod_B. Stukjes zoals deze die niet direct over de Mac gaan zijn wat mij betreft welkom. Maar verlaag je alsjeblieft niet tot dergelijke taal.:cry:

  • Profielfoto
    joasdekker

    zit met het zelfde probleem
    Tip als je hem geen 2 weken kwijt kan zijn.
    Vraag waar ze hem naar opsturen en neem daar zelf contact mee op.

    Ik heb geregeld dat het nieuwe onderdeel besteld wordt en ik het kan laten komen vervangen als het binnen is.
    Kost me wel een halve dag, maar geen 2 weken zonder mac

  • Profielfoto
    Hugoengels

    een MacBook met een plakbandje, het moet niet gekker worden…:(

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik vind het wel een leuk tekstje trouwens. Hoezo ranzig taalgebruik? Kut zeg… straks motten we met z’n alle naar de kerk om te biechten.:p

  • Profielfoto
    santi

    Verrek! Daar komen die scheurtjes vandaan!

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Geen stijl zoekt nog schrijvers.

  • Profielfoto
    Neptunus

    Ik krijg een beetje braakneigingen als ik me het leven van Gerard probeer voor te stellen. In mindere mate in dit stuk, maar het bovengenoemde ‘novemberstuk’ was echt.. raar.
    Ik mag hopen dat Gerard een dikke duim heeft om alles uit te zuigen, anders ben je triest. Ik haal nogmaals het ‘Thaise debacle’ maar eens aan.

  • Profielfoto
    ex-macfreak

    Over het nulgehalte van de manier waarop dit geschreven is. Heb deze stukjes altijd al waardeloos en bijzonder slecht en flauw geschreven gevonden.

    Wat ik wel even wil meegeven is mijn ervaring met de garantie van Apple. Mijn 4 jaar oude G5 stond hier al een hele tijd enorm veel lawaai te maken : alle ventilatoren op maximum. Wat bleek : de koelvloeistof was helemaal weggelekt !

    Mijn dealer heeft de machine teruggestuurd naar Apple voor herstelling. Eerste telefoontje dat ik kreeg van mijn dealer : het hele binnenwerk diende te worden vervangen met een kostenplaatje van meer dan 2000 euro !

    Enkele uren een tweede telefoontje : Apple had laten weten dat zij de ganse vervanging op hun kosten gingen doorvoeren. En zo geschiedde ! Chapeau voor Apple. De garantie was al ruim overschreden en toch heeft men de fout erkend…

    Van het uitgespaarde geld heb ik nu maar een Air aangeschaft :p

  • Profielfoto
    i In tune

    Ik als switcher(2 jaar geleden) had een fout gemaakt door te denken dat ik een driver moest instaleren. Hierbij ging van alles mis. Koen van Tongeren heeft toen twee dagen bij de Applestore in de Passage te Den Haag het probleem opgelost (kon de Finder niet meer vinden!) Toen ik vroeg wat de kosten waren zei hij dat het service was. Dit was mij eerst ervaring met Apple service en de enige tot nu toe. Als een PC mannetje mij naar de service van Apple vraagt gebruik ik dit als voorbeeld. Medewerkers van de winkels aan jullie de taak, ook al hoeft het natuurlijk niet gratis te zijn, maar laat zien dat je betrokken bent met de klant.:)

  • Profielfoto
    readefries

    Hmmn. Ik weet niet van een novemberstuk, maar daar zal ik het dan bij laten. Maar de referentie naar Thailand doet me denken aan de reclamen van KLM, dat je de auto kan perkeren op Schiphol en dat zijn vrouw hem niet hoeft te brengen en hij _weer_ naar Thailand gaat.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    November stuk kun je vinden als je klikt op ‘meer van gerard’.

    Ik vind ’t taalgebruik grof en ronduit ranzig. Dat heeft niets met de Kerk of een biecht te maken ofzo. Ik ben niet christelijk en ook geen fatsoensrakker. Maar ik kom hier om Apple nieuws te vinden, niet voor ranzige puberale pulp. Dan ga ik inderdaad wel naar Geenstijl of nog lager allooi.

  • Profielfoto
    Neptunus

    En dat plaatje naast de post is denk ik een tekening van de schrijver.