Anoniem
Anoniem Nieuws 30 januari 2008

Yahoo in zwaar weer

Als je iets zoekt op het wereldwijde web is de eerste gedachte die in je opkomt “Google“. Althans, aan deze kant van de Grote Plas. In de Verenigde Staten was Yahoo lang leider in de webservice markt. Zoeken, webmail, chatten, ruimte voor een website. Yahoo levert het allemaal.

Maar er is geduchte concurrentie in de webwereld. Net als in Europa wint Google ook in de VS terrein bij de consumenten. GMail wordt steeds groter, zoeken op het web gebeurt steeds vaker met Google, er is Picasaweb voor je foto’s, je kunt je agenda online beheren en met Google Docs heb je een online Office Suite. Gevolg? Yahoo sluit het vierde kwartaal teleurstellend af, verwacht daarbij ook een mager 2008 en gaat snijden in de arbeidskosten. Maarliefst 1000 banen komen op de tocht te staan.

Yahoo wil zich meer gaan focussen op specifieke – nog niet nader genoemde – gebieden en geeft aan dat diegenen die hun baan verliezen mogen solliciteren op die nieuwe posities. Hoeveel van de 1000 afvloeiende mensen daardoor binnen Yahoo kunnen blijven is niet duidelijk. Beleggers lijken teleurgesteld, de waardering voor de aandelen daalde met 10 procent nadat de ontslagronde en het zware komende jaar bekend werden gemaakt. The New York Times geeft nog een fraaie verhandeling vol met winst-, omzet- en marktaandeelcijfers, voor geïnteresseerden is het hele artikel op de NYT site te lezen.

De directie van Yahoo geeft aan dat 2008 welliswaar een jaar wordt waarin men tegen de wind in moet zeilen, uiteindelijk zal het bedrijf 2008 beter afsluiten dan het afgelopen jaar en daardoor een betere startpositie hebben voor de jaren daarop. Eén van de zaken die moeten bijdragen is een – alweer niet nader omschreven – samenwerking met AT&T.

Als tegenwicht voor deze positieve kijk op het komende jaar klinken er zorgwekkende geluiden vanuit het bedrijf zelf. Zo zou Yahoo zich jaren geleden al hebben moeten richten op de hoofdzaken maar heeft het bedrijf zich te divers en versnipperd gepositioneerd. Daardoor is er kapitaal vernietigd dat beter had kunnen worden gebruikt. Een doorlichting van het bedrijf leverde een rapport op met gelijksoortige geluiden. Wil Yahoo winstgevend blijven, dan moet het zich focussen op drie hoofdzaken: startpagina worden voor een grotere groep internetgebruikers, zorgen dat meer adverteerders interesse krijgen in plaatsingen en tot slot Yahoo applicaties openstellen voor derden, zodat de diensten verder kunnen worden uitgebreid. Dat zeggen de deskundigen, Yahoo doet nog geen concrete uitspraken. Het belooft een spannend jaar te worden.

Wie weet bevat het Groot OMT Dictee der Nederlandse Taal volgend jaar wel het woord Yahoo-en…of is het Yahooën…? René!?!?

Reageer op artikel:
Yahoo in zwaar weer
Sluiten