Yahoo in zwaar weer

9 reacties

Als je iets zoekt op het wereldwijde web is de eerste gedachte die in je opkomt “Google“. Althans, aan deze kant van de Grote Plas. In de Verenigde Staten was Yahoo lang leider in de webservice markt. Zoeken, webmail, chatten, ruimte voor een website. Yahoo levert het allemaal.

Maar er is geduchte concurrentie in de webwereld. Net als in Europa wint Google ook in de VS terrein bij de consumenten. GMail wordt steeds groter, zoeken op het web gebeurt steeds vaker met Google, er is Picasaweb voor je foto’s, je kunt je agenda online beheren en met Google Docs heb je een online Office Suite. Gevolg? Yahoo sluit het vierde kwartaal teleurstellend af, verwacht daarbij ook een mager 2008 en gaat snijden in de arbeidskosten. Maarliefst 1000 banen komen op de tocht te staan.

Yahoo wil zich meer gaan focussen op specifieke – nog niet nader genoemde – gebieden en geeft aan dat diegenen die hun baan verliezen mogen solliciteren op die nieuwe posities. Hoeveel van de 1000 afvloeiende mensen daardoor binnen Yahoo kunnen blijven is niet duidelijk. Beleggers lijken teleurgesteld, de waardering voor de aandelen daalde met 10 procent nadat de ontslagronde en het zware komende jaar bekend werden gemaakt. The New York Times geeft nog een fraaie verhandeling vol met winst-, omzet- en marktaandeelcijfers, voor geïnteresseerden is het hele artikel op de NYT site te lezen.

De directie van Yahoo geeft aan dat 2008 welliswaar een jaar wordt waarin men tegen de wind in moet zeilen, uiteindelijk zal het bedrijf 2008 beter afsluiten dan het afgelopen jaar en daardoor een betere startpositie hebben voor de jaren daarop. Eén van de zaken die moeten bijdragen is een – alweer niet nader omschreven – samenwerking met AT&T.

Als tegenwicht voor deze positieve kijk op het komende jaar klinken er zorgwekkende geluiden vanuit het bedrijf zelf. Zo zou Yahoo zich jaren geleden al hebben moeten richten op de hoofdzaken maar heeft het bedrijf zich te divers en versnipperd gepositioneerd. Daardoor is er kapitaal vernietigd dat beter had kunnen worden gebruikt. Een doorlichting van het bedrijf leverde een rapport op met gelijksoortige geluiden. Wil Yahoo winstgevend blijven, dan moet het zich focussen op drie hoofdzaken: startpagina worden voor een grotere groep internetgebruikers, zorgen dat meer adverteerders interesse krijgen in plaatsingen en tot slot Yahoo applicaties openstellen voor derden, zodat de diensten verder kunnen worden uitgebreid. Dat zeggen de deskundigen, Yahoo doet nog geen concrete uitspraken. Het belooft een spannend jaar te worden.

Wie weet bevat het Groot OMT Dictee der Nederlandse Taal volgend jaar wel het woord Yahoo-en…of is het Yahooën…? René!?!?

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Tis het allemaal net niet bij Yahoo… Helaas, een beetje concurrentie voor Google zou geen kwaad kunnen.

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik heb nooit begrepen waarom Yahoo zo’n groot bedrijf is geworden.
    Beetje een poepbedrijf vind ik.

  • Profielfoto
    midq

    Yahoo Flickr vind ik wel de shit!

  • Profielfoto
    iAlwin

    …er kan er maar één de winnaar zijn!

    @Junior: Jouw opmerking slaat werkelijk als een l*l op een drumstel!

    Google is domweg de grote tegenspeler waar je eigenlijk niet meer tegenop kunt, maar dat maakt Yahoo toch geen poepbedrijf?

  • Profielfoto
    demandiebakt

    mee eens, yahoo is een groot bedrijf die heel lang alle diensten het beste leverde aan de andere kant van de plas en dus ook de reden is dat het een grote speler is, dat je er zelf niets mee te maken hebt of iets mee van doen hebt maakt dit soort opmerkingen erg irrelevant.
    wel is alle concurentie goed, google levert veel diensten voor nop en is dus erg aantrekkelijk voor veel mensen,
    yahoo is ook niet de eerste de beste en als hun dus ook gratis diensten gaan leveren kan dit een betere vorm van communicatie met de states opleveren.
    kom maar op met die concurentie!

  • Profielfoto
    carpebios

    Wat ik vooral vind is dat bij google alles lekker kaal is en duidelijk.
    Yahoo is 1 groot banner en link paradijs (maar dan op een negatieve manier)

    Ik vind de site veel’s te druk en denk bijna dat het niet echt om een betrouwbare site gaat.

    De zoekfunctie is ook helemaal verstopt door al die drukte op de site.

  • Profielfoto
    Bram

    Grappig, ik heb juist het idee dat de zoekresultaten van Google juist achteruit gaan. Denk aan allerlei sites waar je op terecht komt die vol staan met Google Ads zonder relavante informatie na een even Googlen. Ik gebruik vaker Yahoo als alternatief en die weet beter de relevante resultaten bovenaan te zetten. Iemand anders nog met dezelfde ervaring met Google die een goed alternatief weet?

  • Profielfoto
    Pascal72

    Ik gebruik Yahoo al jaren. Vooral de e-mail diensten en zakelijke e-mail oplossingen zijn veel en veel beter dan Google. En wat zoek oplossingen ben ik het met bram eens.

    Nope geef mij maar Yahoo.

  • Profielfoto
    Bor

    Behalve Flickr vind ik het eigenlijk een beetje zinloos bedrijf…