Eerlijk gekochte CD’s op je iPod zetten nu ook illegaal?

77 reacties

De RIAA (Recording Industry Association of America) doet hernieuwde pogingen om weer grip te krijgen op de handel in muziek. Dit maal worden niet de Napsters en Oink’s van deze wereld aangepakt, maar gaat men nu proberen om het even welke particulier in de beklaagdenbank te krijgen.

The Washington Post wijdt een artikel aan deze nieuwe ontwikkeling in muziekland. De RIAA heeft, als vertegenwoordiger van de Amerikaanse muziekindustrie, een nogal drastische uitspraak gedaan. Men is van mening dat legaal aangeschafte CD’s via een PC converteren naar MP3, AAC, WAV of welk ander formaat dan ook – bedoeld voor gebruik op bijvoorbeeld een iPod – diefstal is. Bent u daar nog?

Er zijn zware advocaten ingezet om deze zaak tot een succes te brengen. De eerste aanklachten zijn al ingediend en enkele rechtzaken lopen al. Uiteraard het eerst in de VS, waar de meest onbenullige zaken voor de rechter worden uitgevochten. Hoewel, onbenullig… In Minnesota slaagde de RIAA erin een dame een boete van $ 220.000 op te leggen voor het via internet delen van 24 bewezen geachte muziekstukken. Ruim $ 9.200 dollar per nummer. Dit soort zaken moet dienen om gewone burgers tweemaal te doen nadenken vooraleer ze muziek illegaal delen via het internet.

Jeffrey Howell uit Arizona laat het niet zomaar over zijn kant gaan. Hij is één van de vele mensen die een brief ontving van de RIAA waarin hij werd gesommeerd de gedigitaliseerde muziek van zijn PC te verwijderen. In de Amerikaanse wet staat omschreven dat het maken een fysieke kopie van een auteursrechtelijk beschermd item strafbaar is. De RIAA stelt nu dat een digitale kopie van een legaal aangeschafte CD – voor eigen gebruik in bv. iTunes of op de iPod – ook wettelijk verboden zou moeten zijn. Howell is het er niet mee eens, weigert op de sommatie in te gaan en laat het voor de rechter komen.

Mocht Howell verliezen dan wil de RIAA hiermee een precedent scheppen voor haar toekomstige acties tegen het kopieëren van muziek. Het heeft er alle schijn van dat de muziekindustrie inziet dat er een onomkeerbaar proces in gang is gezet waar het de verspreiding van muziek betreft. Steeds meer consumenten kopen hun muziek online en steeds meer partijen bieden muziek op die wijze aan. Naast de iTunes Store is Amazon inmiddels ook een grote speler in die markt, en zo zijn er nog veel meer.

De muziekindustrie zelf lijkt te laat in de boot te zijn gesprongen om hun monopolie op verspreiding van muziek te kunnen handhaven. Ze moeten zich voor een deel schikken naar de eisen van de grote online winkels om hun produkten aan de man te kunnen brengen. Het vermoeden rijst dan ook dat ze hun ongenoegen hierover uiten middels dit soort acties waarbij ze hun eigen klanten willen verbieden legaal gekochte muziek op een iPod te zetten.

Deze nieuwe actie beperkt zich voorlopig nog tot de overzijde van de Atlantische Oceaan. Er is dus nog geen reden om de harde schijf, iPod en USB stick te formatteren. Maar als de RIAA voet aan de grond krijgt in deze zaak, dan kan het nog wel eens raar gaan lopen.

Vertel eens, wat staat er eigenlijk op uw iPod?

Reacties

77 reacties
  • Profielfoto
    Yakke

    Waar gaat de wereld naartoe…

  • Profielfoto
    Marc VdV

    Ik hoop niet dat ze hier naar Europa komen al mijn muziek weggooien (that’s a pain)

  • Profielfoto
    nicksuy1

    jaja, VS het land van de vrijheid. Net als de personages in 1984 wordt aangeleerd over hun land.
    Als dit werkelijk doorgedreven wordt, krijgen Apple, Creative en ale andere spelers op de mp3-markt waarschijnlijk ook nog de RIAA achter aich aan “omdat ze de mogelijkheden toelaten om geripte muziek op hun muziekspelers te zetten” evenals een aanpassing van itunes die nodig zal zijn (al denk ‘k dat de meeste mensen dan gewoon geen update uitvoeren :D )

  • Profielfoto
    MauZ

    stuiptrekkingen zeg ik je

  • Profielfoto
    benj1989

    denk je dat het in belgië beter is misschien?
    zo mag ik mijn legaal gekochte muziek (itunes store) niet branden op cd tenzij ik 250euro per jaar betaal… ik weet niet goed of dit ook geld voor privé gebruik, maar denk van wel en dan dan mag je inderdaad ook geen cd’s op je ipod of computer zetten :s

  • Profielfoto
    DEMON

    In Nederland is het altijd nog legaal om een extra (backup) kopietje te maken van je CD en ook om deze op je iPod te zetten. RIAA en Brein doen hun best maar. Dit valt toch niet te controleren en CD beveiliging helpt toch niet. Sony heeft zelf al toegegeven dat dit juist piraterij in de hand werkt, omdat CD beveiliging er voor kan zorgen dat CD’s niet in elke speler kunnen worden afgespeeld.

    Dit is gewoon een statement actie van RIAA en de platen maatschappijen. Het lijkt mij stug dat ze dit winnen. Is dat wel het geval, dan kan de hele wereld wel de cel in.

  • Profielfoto
    stevenxs

    De tijd gaat snel sinds Apple de slogan Rip, Mix, Burn. gebruikte om de ingebouwde CD brander en iTunes en daarna de eerste iPod te promoten.

    Persbericht van Apple uit 2001 (Het jaar dat iTunes werd geïntroduceerd)
    http://www.apple.com/pr/library/2001/feb/22imac.html

    Apple Rip, Mix, Burn Commercial:

    http://a772.g.akamai.net/5/772/51/3435fc99fd3a89/1a1a1aaa2198c627970773d80669d84574a8d80d3cb12453c02589f25382e353c32f94c326950366cb3db1/itunes_concert-long-sref.mov

  • Profielfoto
    Ce

    Verschillende firma’s die meedoen aan deze actie hebben ook een enorme hoeveelheid boter op hun hoofd. Sony bijvoorbeeld verkoopt ook MP3 spelers….en levert ook software om muziek om te zetten naar Mp3 formaat. Hoe kun je als firma deelnemen in zo’n actie terwijl je anderzijds diezelfde klanten van de tools hebt voorzien dit te doen. dit oeverloze geouwehoer van de platenmaatschappijen ontneemt me elke behoefte mijn muziek langs legale weg aan te schaffen….iets wat ik nu nog wel doe via iTunes.

  • Profielfoto
    PierreVanMouche

    Dus mogelijk is het zodadelijk strafbaar je eigen CD’s op een iPOD te zetten. Maar op dit moment is dat nog niet het geval; evenals het downloaden van mp3’s van het internet. Dus nu maar zo snel mogelijk alles wat je hebt en/of kunt krijgen downloaden en op je PC zetten – immers kun je later niet gestrafd worden voor overtredingen die je beging vóórdat de betreffende wetswijziging in ging.

  • Profielfoto
    rdesign

    Dan ben ik wel een gigantische crimineel met mn 100den CD’s in mn iTunes.. ??? Wees blij dat ik de CD’s tenminste eerlijk koop.. :angry:

  • Profielfoto
    DoubleD

    Och jeej, beginnen ze weer met hun geouwehoer ???

  • Profielfoto
    1984

    Eerst dat gedonder dat gekochte muziek van de iTunes Store alleen af speelbaar was op een iPod en diezelfde iTunes Store heeft hier wel erg veel belang bij met hun iPod en iPhone .

  • Profielfoto
    Marresc

    Dit KLOPT NIET, journalisten hebben het betoog van de advocaat volledig foutief geïnterpreteerd.
    Jeffrey Howell is gedagvaard omdat hij muziek heeft geript en vervolgens heeft aangeboden op een p2p-netwerk.

    Fijn om te zien dat onemorething ook zo maar foutieve informatie overneemt, zonder eerst aan kritisch research te doen. :(

  • Profielfoto
    anoniem

    “Dit KLOPT NIET, journalisten hebben het betoog van de advocaat volledig foutief geïnterpreteerd. Jeffrey Howell is gedagvaard omdat hij muziek heeft geript en vervolgens heeft aangeboden op een p2p-netwerk.”

    Dat moet nog bewezen worden…

  • Profielfoto
    Ce

    Het lijkt, nu ik het originele artikel lees, iets genuanceerder te liggen en lijkt het niet te gaan om de kopie van gekochte muziek maar om het aanbieden van die muziek op internet. Echter Sony BMG heeft wel uitspraken gedaan die doorgaan in de lijn van dit verhaal:

    Sony “rootkit” BMG steps in with their thoughts on the issue.

    “At the Thomas trial in Minnesota, Sony BMG’s chief of litigation, Jennifer Pariser, testified that “when an individual makes a copy of a song for himself, I suppose we can say he stole a song.” Copying a song you bought is “a nice way of saying ‘steals just one copy,’ ” she said

    Er zit waarschijnlijk toch meer aan te komen.

  • Profielfoto
    Afroman

    Dus moet ik 75% van mijn iTunes lijst gaan kopen in de iTunes store?

    Misschien moet ik gaan rippen van vinylplaten…

    Dit gaat overigens wel erg ver hoor. Ik betaal voor een CD dus wil ik het ook op mijn iPod kunnen zetten.
    Grotendeels komt van CD’s, kleiner deel van de iTunes store.

  • Profielfoto
    stevenxs

    Citaat uit voorgaande post: Copying a song you bought is “a nice way of saying ‘steals just one copy,’ ” she said

    Wat betekent dit dan voor de onlangs geïntroduceerde ringtone feature in garageband, Apple omzeilt hier zelf de “verplichting” om een nummer 2 maal te kopen. 1 maal als single en 1 maal om als ringtone te gebruiken.

    Het wordt nu wel heel ingewikkeld?

  • Profielfoto
    Zander

    Straks mag je een gekochte cd ook nog maar in één cd-speler afspelen….

  • Profielfoto
    bartvanderveer

    De mensen van de RIAA lopen nu wanhopig achter de kar aan die Digitale Muziek heet en ze hebben zelf het paard wat ervoor liep een paar jaar terug met de zweep een tip verkocht. Nu het paard te hard loopt en de man op de bok (Steve…) het paard niet meer kan temmen beginnen ze te panieken…

  • Profielfoto
    R-Flow

    Die mensen hebben gewoon geen realistische normen meer voor wat wel en niet kan. Uiteindelijk zal de RIAA ook schadelijk zijn voor de muziekindustrie zelf, want mensen gaan wel drie keer nadenken voordat ze €20 uitgeven aan een CD waar ze vervolgens niet alles mee kunnen doen.

    Maar goed zo lang het zich tot de VS beperkt kan het me niet zo boeien. Daar stappen ze toch voor iedere scheet naar de rechter.

  • Profielfoto
    WaZoo

    HOHO
    wacht ff!!!

    De platenmaatschappijen maken toch ook continue digitale copiën? Mag DAT wel dan? Tjees, dat nog niemand hun daarop aangevallen heeft…:( Dombo’s! Daarnaast doen de artiesten het zelf ook! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat zij aangepakt worden hehe.
    Daarnaast is het in NL nog steeds geen overtreding, TENZIJ je het aan je vrinden ‘doneert’ natuurlijk

  • Profielfoto
    Jem555

    Het wordt ook eens tijd dat muzikanten gaan nadenken over wat er over hun rug gebeurt. Radiohead heeft het goed begrepen. De platenindustrie gedraagt zich als een paard en wagen terwijl de Ferrari’s met 340 km/u voorbij knallen…

  • Profielfoto
    proud

    Exscuseer? Waar bemoeien die mensen zich mee? Dat ze willen dat zodra de muziek op je computer staat geen kant meer op kan tenzij je een wachtwoord geeft, tot daar aan toe, maar het gewoon illegaliseren? Dit slaagt werkelijk nergens op…

    Er zijn al zoveel dingen illegaal in deze wereld, als ze nu ook al zo gaan beginnen…?

  • Profielfoto
    wimbo

    De platenmaatschappijen maken toch ook continue digitale copiën? Mag DAT wel dan? Tjees, dat nog

    Zij zijn ‘eigenaar’ van de muziek en kunnen doen en laten wat ze er mee willen (moet je wel wat nuanceren uiteraard, aangezien de artiest ook nog wel iets te melden heeft).

  • Profielfoto
    Thimo

    Morgen maar eens op zoek naar m’n oude discman… ;)

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ja hoor… ons eerst bestelen door 20 fucking euro te vragen voor een cd en als plots mensen ze gaan rippen, klaag je ze maar aan. I say: burn ‘m!

    Death to the record company!

  • Profielfoto
    Pixelman

    Gsus, over een democratie gesproken.
    Ze mogen er met een tweeloop over straat wandelen maar een ipod’je met legale gekopieerde muziek kan niet.

    Waar zijn ze toch mee bezig. Die Amerikanen denken maar in 1 taal. In dollars…

    ???

  • Profielfoto
    hahaha... wat slecht

    kunnen ze zich in amerika niet bezig houden met nuttige zaken.
    kappen met de oorlog of het millieu of zo

  • Profielfoto
    jerre

    Fuck cd. Lang leve vinyl.

  • Profielfoto
    Marieke van Osch

    Waar gaan we nou naar toe zeg met dit soort acties. Ik koop juist soms CD’s omdat ik het hoesje graag wil hebben, maar mag het dan dus alleen in de CD-speler in mijn auto stoppen? Ik heb alleen maar spullen die werken met iTunes in huis….ronduit belachelijk als ze dit straks echt gaan verbieden!

  • Profielfoto
    1984

    Een LP was nog de moeite waard om te kopen (incl. . bijzondere hoes en boekwerk ) een cd kopieer je en ziet geen verschil. een MP3 daar voel ik al helemaal geen behoefte om geld aan uit te geven (zeker als ik hen niet op mijn mobiel kan afspelen,) zeker niet aan artiesten zoals o.a Michael Jackson en aan de platenmaatschapijnen en iTunes die geld verdienen aan 3de

  • Profielfoto
    Sephone

    7000 iTunes nummers * $9200 = 64.400.000 dollar

    hoop maar niet dat ze bij mij langs komen ^^

  • Profielfoto
    nielsth

    Vorige maand hebben enkele Nederlandse artiesten zich verenigd en op grond van dezelfde argumenten gevraagd om alsnog de invoering van kopieerheffing op storage als iPods en externe harddrives door te laten gaan.

    in een reactie die ik naar één van de artiesten persoonlijk heb verstuurd gebruik ik eigenlijk alle tegenargumenten die ook in deze situatie wel inpasbaar zijn. hopelijk mag deze verwijzing hier, omdat het overschrijven van de reacties tot een ellenlange comment leidt.

  • Profielfoto
    imar

    Het is duidelijk dat het de muziekindustrie ernst is om iets heel nieuws te creëren: in plaats van muziek verkoop, muziek verhuur. Op ArsTechnica.com wordt al jaren geroepen dat DRM niet gaat om piraterij bestrijden maar om het steeds weer opnieuw de klant laten betalen voor wat ‘ie al heeft. De muziekindustrie heeft dit ook steeds bij online muziekverkopers geprobeerd: geen verkoop maar een abonnement-structuur. Dus steeds betalen en als je daarmee ophoudt, weg muziek.

    Het is triest. Je gaat bijna denken dat de RIAA eigenlijk liever niet wil dat je naar muziek luistert. Misschien inspireren artisten als Radiohead, die hun muziek verkochten zonder tussenkomst van een platenmaatschappij, anderen om iets soortgelijks te doen. Ik neem ten minste aan dat artiesten nog WEL willen dat men hun werk beluistert.

    En wat er op mijn iPod staat? Podcasts!

  • Profielfoto
    Babe Hardy

    Sony heeft een platenlabel. Maar bouwt ook CD/DVD branders en computers. Wie heeft er nu boter op z’n hoofd? Er is een oud spreekwoord: Gelegenheid maakt de dief.
    .

  • Profielfoto
    Hans

    Ach het zijn en blijven Amerikanen.. ondergaande natie, niet druk om maken.

  • Profielfoto
    Electr0n

    Jippie, weer een Amerikaan die denkt dat die geld kan winnen.
    Leuke is, in Nederland mag je cds kopieren voor eigen gebruik, en je mag downloaden. Alleen is het Uploaden niet toegestaan.

    Kan het misschien, NOG STOMMER?

  • Profielfoto
    Paul

    is Nederland dan toch een vrijer land dan Amerika, ondanks ons verbod op wapens? Hihi ???

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Hoe zat dat dan vroeger ook al weer met bandjes?
    Je mocht daar toch ook gewoon muziek op zetten?

    Waarom denken jullie dat de R-CD’s zo duur zijn?
    Omdat er muziek op wordt gebrand, daar wordt van te voren geld voor betaald!!!
    Omdat ze weten dat er geript wordt!

  • Profielfoto
    MonoSynth

    Het is ook de bewoording. Een zelfgemaakte mp3 is ‘ongeautoriseerd’, net zoals dat dit bericht op het moment dat ik hem post ‘ongeautoriseerd’ is (tenzij het feit dat ik hier een niet-geblokkeerd account heb een impliciete autorisatie is om dit te posten). Dat wil nog niet meteen zeggen dat het ook illegaal is. Juridisch hebben ze geen poot om op te staan omdat het maken van een persoonlijke kopie (tenzij er een kopieerbeveiliging voor is omzeild) ruim binnen de fair use regels valt.

  • Profielfoto
    dgroten

    De advocaat van de RIAA is in de Washington Post foutief geciteerd. Het ging erom dat het illegaal is een kopie van je gekochte CD op je computer te zetten en vervolgens in een map die je op internet deelt te plaatsen. De combinatie van beide maakt het volgens RIAA illegaal, er is niet beweerd dat alleen een kopie op je PC zetten illegaal zou zijn.

    De bewering in de Washington Post is veelvuldig door ander media overgenomen zonder een controle van de bron. In deze tijd waar je zo snel mogelijk met het nieuws moet zijn op Internet lijkt het alsof simpele journalistieke regels overboord worden gegooid en men zo snel mogelijk alles van elkaar overneemt om er als eerste bij te kunnen zijn. Jammer.

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Juist door dit gedrag krijg ik weer heel erg de behoefde aan Napster. Lekker voor niks muziek downloaden. De muziek industrie moet eens gaan beseffen dat de woeker winsten behaald in het verleden geen garantie geven voor de toekomstige winsten.

  • Profielfoto
    MacEagle

    Ach ze doem maar, dan is dit het einde van de Cd, wie koopt er dan nog een CD, de muziek industrie maakt zichzelf kapot en belachelijk. Laten ze maar eens naar de DVD verkopen kijken, dat groeit gestaag ondanks het illegaal kopiëren en verspreiden van dvd’s.

  • Profielfoto
    Mendoza

    hoe onsympathiek deze actie ook overkomt: hoeveel mensen delen muziek via hun computer? hoeveel mensen die hierboven verontwaardigt reageren hebben wat dat betreft boter op hun hoofd?
    persoonlijk is mijn ‘gedeelde map’ altijd leeg.

  • Profielfoto
    heropa

    Nou zijn ze echt de weg kwijt.:(

  • Profielfoto
    Xcode

    Whow, ze zijn gek geworden… ???
    Om de verspreiding van liedjes over het internet tegen te gaan, kunnen ze ook andere maatregelen nemen die niet zo ondoordacht zijn.

  • Profielfoto
    NNicholas

    Maar ik snap het toch niet. Waarom mag je geen cd kopen om die daarna alleen op de computer te zetten en die dan op je iPod zodat je die kan beluisteren… Daar kan toch nooit iets illegaals aan zijn…
    Straks gaan ze nog zeggen dat allen de koper van de cd naar de muziek mag luisteren en dan vrienden moeten betalen..

  • Profielfoto
    Mac Hammer Fan

    Als dat ook al illegaal is zijn ze getikt. Als je die Cds zelf gekocht hebt mag je de muziek toch voor jezelf gebruiken?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Als je jarenlang pakweg 15 euro vraagt voor een brood is het niet gek dat mensen na verloop van tijd zelf brood gaan bakken en ja misschien zelfs verder verkopen.
    En als je geen geld hebt voor brood en toch honger hebt? Dan eet je mee bij de buren die hun zelf gebakken brood gratis aanbieden.
    Zeker als men je al jaren zegt dat het brood goedkoper zal worden.

    Sorry jongens van de bakkerij: eigen schuld, dikke bult.

  • Profielfoto
    Lustigson

    Hoe ik een ieders reactie op het geschrevene ook begrijp, het lijkt erop dat we elkaars posts niet (goed) lezen. Want, als ik goed geteld heb, hebben 3 mensen hier al aangegeven dat de betreffende advocaat fout geciteerd is. Het gaat er blijkbaar helemaal niet gaat om dat je een gekochte cd niet mag kopiëren, maar dat je die kopie juist niet mag delen. En dat is in Nederland ook al zo, dus niets nieuws onder de zon.

  • Profielfoto
    KR1275

    De vreselijke arrogantie van deze ondernemingen (zoals Brein e.d.) mag best eens een halt toegeroepen worden. De schadeberekeningen door kopieren, klopt nooit (door diverse organisatie bevestigd) en de maatschappijen hebben in 2007 een recordomzet gedraaid.

  • Profielfoto
    thijs_ganger

    @ Mendoza.

    Ik ben het met je eens. Ik vermoed kilo’s boter tussen deze reacties:)

    Als het i.d.d. gaat over het on-line zetten van gekochte muziek dan is er weinig op tegen deze gerechtelijk te vervolgen.

    Niettemin worden er af en toe rare sprongen gemaakt; een jaartje geleden of zo was er in België sprake van dat je altijd moets betalen voor het maken van een podcast. Ook als het je zelfgemaakte muziek betrof!

  • Profielfoto
    Keyn

    Eerste reactie: Gniiiiiiii!
    Ik ben 2 jaar geleden begonnen om VOLLEDIG voor elk liedje dat ik heb te betalen. Daarvoor was het eerder een 50/50 ratio. Nu koop ik bijna geen CD’s/Vinyl meer, enkel MP3s en ben ik tot nu toe nog vrij legaal.
    Enkel mijn vinyl-geripte nummers niet, omdat ik heb 4 jaar geleden eens gemaild met IFPI (Belgische Vereniging voor Auteursrechten), omdat ik de overstap van vinyl naar CD wilde maken (als DJ dan) en volgens hun mocht ik dus gewoon doodleuk die vinyl niet omzetten naar CD. Dat zou strafbaar zijn. Dus dat doet mij vermoeden dat, in België althans, een dergelijke wet al bestaat. Nu die vinyl omzetten heb ik dus wel gedaan, maar al de muziek (CD, vinyl, MP3) heb ik wel allemaal netjes voor betaalt.
    Ik voel me wel eventjes tegen de borst gestoten. Eerlijk als ik al was.

  • Profielfoto
    jantje bee

    volgens mij mag je van de wetgever in nederland een kopie maken van een stuk op een geluidsdrager. mits deze kopie dus wel binnenshuis blijft.
    op het moment dat je de muziek buiten de muren van je huis gaat gebruiken/laat komen dan moet er wat geregeld worden voor het gebruik van die muziek.
    daarom moet een radio station voor het uitzenden van muziek geld betalen aan sena en de stemra. Dan krijgen de componisten en uitvoerders nl. betaald voor hun werk.

    als ik van mijn eigen label cds een compilatie brand om die als demo naar opdrachtgevers te sturen, dan maak ik oneigenlijk gebruik van die stukken, k heb alleen maar rechten betaald voor de reproductie van de stukken op de ‘echte’ cd. en moet dus rechten afdragen aan de eigenaars voor de stukken op de demo
    Maar eh… om de digitale kopieen op je thuis computer illegaal te verklaren…dat gaat te ver.

    over die thuiskopie heffing op ipods… de kans dat je met een ipod buiten je huis bent en mensen die muziek kunt laten gebruiken.. tja…..zit wel wat in he, om dat te belasten… maar dat zou betekenen dat je dus alleen je gekochte muziek thuis mag luisteren. heel vervelend…

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Ik loop dus NU naar de dixons, graai een 160GB iPod uit het rek en pomp hem helemaal vol. Zo, laat maar komen.

  • Profielfoto
    benj1989

    @Keyn

    nu mag dat wel mits je iets van een 250euro per jaar betaald voor reproductierechten.
    Je hebt dit dus ook nodig om legaal gekochte mp3’tjes en aac’tjes te branden :s

  • Profielfoto
    error

    Goed plan! Ik hoop dat BREIN hier ook een dergelijke actie gaat starten. Ik heb in de afgelopen jaren +1000 cd’s uit eigen collectie geïmporteerd met iTunes en elke keer baalde ik er weer van dat ik hier zomaar ongestraft mee weg kon komen. Tijd dat er eens wat aan gedaan wordt.

  • Profielfoto
    Koen K

    Wat betalende muziekluisteraar al niet moet doen om muziek te kunnen luisteren op z’n computer…

  • Profielfoto
    PretPedKadet

    Er zijn zoveel dingen verboden. Weerhoud mij niet hoor.

  • Profielfoto
    defores

    Maak je geen zorgen ik denk de RIAA binnenkort gewoon hulp krijg van de RIA :p

  • Profielfoto
    Aeno

    Er staat:

    Men is van mening dat legaal aangeschafte CD’s via een PC converteren naar MP3, AAC, WAV of welk ander formaat dan ook diefstal is

    Maar ik converteer het toch op een Mac en niet op een PC?:P

  • Profielfoto
    michelvdb

    RIAA = Racketeers Incorporating Avaricious Aphids

    Blood sucking cockroaches
    Gluttonous weevils
    Money-grubbing vultures
    Rapacious hyenas

    :angry:

  • Profielfoto
    Nilles01

    Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik iets waar ik rechten over betaald heb niet mag omzetten zodat het in meer apparaten te gebruiken is.
    Je zou dus je muziek 2 keer moeten aanschaffen. 1 keer via iTunes voor je iPod en een CD voor in de auto.. maar als ik dan nog een CD zelf wil samenstellen, moet ik het liedje dan nog een keer los kopen? waar houdt het op?
    Ik heb 2 MP3 spelers, hoe ik de liedjes dan ook 2 keer kopen?

    Het moet niet gekker worden.

    Volgens mij is de wetgeving in Nederland wel nog zo dat ik iets wat ik legaal gekocht heb voor persoonlijk gebruik mag dupliceren.

  • Profielfoto
    Nilles01

    @Keyn,

    Jij zou je platen niet naar CD mogen omzetten omdat je ze dan gebruikt als DJ. Je gebruikt ze dan dus commercieel. En dupliceren voor commercieel is niet toegestaan ook niet als je het origineel legaal hebt verkregen.

    Als je geen DJ zou zijn en de CD’s gewoon thuis zou willen draaien mag je de platen wel omzetten naar CD’s

  • Profielfoto
    XanHan

    Converteer via de Mac! Dan ben je safe. Klasse Aeno!!:)

  • Profielfoto
    LHJ

    mijn beste, ooit zullen we hier om lachen; het blijft uiteindelijk een cabaretvoorstelling voortkomende uit pure commercie; wie weet wat het beleid hierachter is?

    “Kom we verzinnen een formaat waarmee je je cd’s op je pc kunt zetten” -> “JA GOED IDEE! Super handig!” -> “Ja inderdaad, weet je wat echt goed zou zijn? Dit formaat via internet verkopen inclusief de draagbare apparaten die het formaat af kunnen spelen. Vervolgens klagen we de mensen over 20 jaar aan omdat ze erin zijn getrapt! Twee vliegen in 1 klap!” -> “Justement! Misschien kunnen we bij de uiteindelijke versie ook iets integreren waarmee we ze uiteindelijk op kunnen zoeken? Zijn ze precies op te sporen” -> “Niceeeeee, noemen we die functie GPS, klinkt wel leuk” -> “Yesssssss, enuhm … wat met films?” -> “Ja wacht eventjes tot Jos klaar is met de DVD’s dan kunnen we dat ook invoeren, pakken we die wel over 30 jaar”

    pffff :angry:

  • Profielfoto
    bassmac

    yes! en iedereen die meefluit met z’n ipod moet daar ook maar eens voor gaan betalen! en iedereen die het hoort ook trouwens!

    Wat krijgen de artiesten ook alweer per verkocht nummer? iets van 1 cent geloof ik?

    nb is die €250 in Belgie voor iedereen, of alleen voor commerciele toepassingen?
    In het eerste geval: te stom voor woorden, dus dat zal wel niet waar zijn…

  • Profielfoto
    yoho

    Ik weet even niet of iemand het opgevallen is:

    Ricky Koole staat op dit moment in het theater samen met Leo Blokhuis (de schoolmeester met Powerbook) met een geweldig theaterprogramma.

    Dat is volgens mij wel een beetje hypocriet als je bedenkt dat Leo zegge en schrijve 1 plaat draait en de rest uit zijn PB laat komen. En hij stopt er geen CD’s in…
    Zouden daar dan toch mp3 op staan?

    Maw: bij haar eigen CD mag het niet en bij anderen wel?

    Mijn 2 centjes…

  • Profielfoto
    Erick Verlee

    Tja…wat hier van te zeggen. Ik koop regelmatig downloads via iTunes. Download dus niet illegaal omdat ik vind dat het maken van goede muziek geld op mag leveren. Juist ook om artiesten die mij kunnen beroeren te steunen en een boterham te gunnen. Ik heb zo’n 700 cd’s in mijn leven aangeschaft. En die zet ik dus ook op mijn iPod. Hallo… ik heb ze gekocht hoor! niet gekopieerd! Dit is typisch een van de laatste zielige stuiptrekkingen van een bedrijfstak die de boot gemist heeft. En daar is niets mis mee! Weg met de slavernij van de platenmaatschappijen!

  • Profielfoto
    tonie

    Ik ken iemand die al zijn cd’s op de computer heeft staan! Schandalig vind ik dat. Waar kan ik die aangeven? Is er al een anonieme kliklijn ?

  • Profielfoto
    dax

    Dus als ik het goed begrijp is de RIAA tegen draagbare muziekspelers?
    Nu heb ik in de jaren negentig wel eens proberen te wandelen met een draagbare cd-speler maar dat is nu niet echt aangenaam.En vermits je de cd’s dus niet meer mag rippen kan je ze ook niet langer naar een mp3 speler of ipod overdragen.
    Mooi, dat de hardware fabrikanten er niet tegeningaan is mij evenwel nog steeds een raadsel.

  • Profielfoto
    Bor

    Jesus… Muziek downloaden doe ik niet aan omdat ik me vrij snel schuldig voel, maar dit is echt ridicuul… Ik heb welgeteld 3 iTunes-liedjes en de rest komt allemaal van CD’s. Dit slaat echt nergens op…

  • Profielfoto
    rapanui

    Wat een onzin! Het gaat helemaal niet om het kopieren van een cd naar je ipod, dat is helemaal niet illegaal. Het gaat om het feit dat de aangeklaagde zijn muziek heeft geript van zijn eigen cd’s, en vervolgens in de map met ‘shared music’ heeft geplaatst, zodat deze voor iedereen te downloaden is. En dat is in Amerika WEL verboden.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Je moet het vooral zien als een laatste stuiptrekking van de platenmaatschappijen die de boot gewoon hebben gemist door jarenlang de CD als melkkoe te blijven gebruiken inplaats van de prijs daarvan te verlagen en zelf op tijd digitale verkoop te beginnen – bijvoorbeeld in combinatie met toe te sturen fraaie informatieboekjes of – misschien nog handiger te downloaden digitale foto’s. informatie en teksten van de gedownloade muziek. Ze zijn de macht kwijt. Steeds meer artiesten weten dat ze het niet (meer) van de CD-verkoop moeten hebben, maar van verdiensten uit live optredens en tournees. Het is niet voor niks dat veel ‘oude’ bands ook weer op tournee gaan – daar zit het geld voor de artiesten. Het op je iPod zetten van legaal gekochte muziek kan NOOIT illegaal zijn.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Direct nadat ik hier mijn reactie postte, zag ik op een andere website een bericht over de Amerikaanse rapper MAN-CAT, die een ‘mash-up’ album heeft gemaakt van David Bowie’s bekende album Ziggy Stardust. Man-cat heeft het omgedoopt tot ‘The Rise and Fall of Thuggy Stardust and The Hustlers from Mars’ en biedt zijn volledige album (‘GLAMHOP’ versies van de Bowie-nummers met Bowie-fragementen) aan voor FREE DOWNLOAD (ja, echt!!) via thewilltotruth.com website – met een aparte download voor MAC en Windows. Inclusief een ‘digital album booklet’. Er werken bekende rappers aan mee als 2Pac,Jay-Z en Wu-Tang Clan. THAT’S THE FUTURE GUYS!!!

  • Profielfoto
    igreg

    fucking the RIAA

    WAT ZIJN ZE ARROGANT, ZE GELOVEN WEL DAT ALLES MET GELD TE KOPEN IS.
    ZE DENKEN DAT ZE OVERMACHTIG ZIJN EN DE WEERLD KUNNEN BEHEERSEN.

    We’re all living in America
    America is wonderful
    we’re all living in America
    America
    America…

    Wenn getanzt wird, will ich führen,
    auch wenn ihr euch alleine dreht,
    lasst euch ein wenig kontrollieren,
    Ich zeige euch wie´s richtig geht.
    Wir bilden einen lieben Reigen,
    die Freiheit spielt auf allen Geigen,
    Musik kommt aus…..

    WIJ HEBBEN ECHT NU WEL DE BUIK VOL VAN HUN ALLES BEROERENDE EN BEHEERSENDE.. VAN HUN GROOTHEIDSWAAN. VAN HUN DICTATUUR OM ALLES EN IEDEREEN KUNEN CONTROLEREN. OP HOUDEN OM ONS EN DE WEERLD GAAN CRIMINALISEREN.
    BINNENKORT IS IEDEREEN EEN VIJAND EEN TERRORIST.