[UPDATE] Seagate laptop schijven in Intel Mac zijn chronisch defect

Door: Robert de Groot - 54 reacties

Onlangs berichtten wij u van het falen van de Seagate HD’s die Apple assembleert in de MacBook, MacBook Pro en de Mac mini. Nadat het Britse Retrodata bij het verschijnen van het vorige bericht nog niet durfde spreken van een generalisatie van falende Seagate schijven, beweert de firma nu dat het tijd wordt voor een terugroep actie. Er is alleen één probleem. Apple ziet de ernst van de zaak nog niet in.

Wie gebruik maakt van een Apple met een laptop schijf – MacBook (Pro) of Mac mini – doet er verstandig aan om en de het systeemprofiel te kijken welke schijf er in de computer steekt. Het gaat om schijven van Seagate, 2,5 inch SATA met firmware versie 7.01. Retrodata adviseert om via Systeemprofiel na te gaan welk type schijf er in de laptop huist. Het aantreffen van hardware met serienummer ST96812AS en ST98823AS en genoemde firmware versie is een legitieme reden voor paniek.

In de praktijk blijkt Retrodata aardig gelijk te krijgen. In onze directe omgeving zijn recentelijk twee van de drie MacBooks er spontaan mee opgehouden door het falen van de schijf. Opvallend detail is dat de twee defecte MacBooks inderdaad de betreffende Seagate schijf bezaten en de lachende derde een Fujitsu.

Apple wilde helaas niet tegenmoet komen voor de reparatie van dit defect, want de MacBook’s vielen beiden net buiten de garantie termijn van twaalf maanden.

Op Engadget.com valt te lezen dat er nog wel meer mensen zijn met dit euvel.

UPDATE: De Telegraaf weet te melden dat Apple de klachten rondom de Seagate schijven heeft erkend en werkt aan een oplossing. Een officiële bevestiging van Apple is op dit moment nog niet te vinden.

Reacties

54 reacties
  • Profielfoto
    aequitas

    Ben ik blij dat ik voor leopard een disk upgrade heb gedaan:)

  • Profielfoto
    Arwins667G4

    m’n MB van augustus ’06 heeft ook zo’n schijf… Nog geen problemen gehad, gelukkig maak ik goede backup’s. Toch maar eens kijken voor een andere schijf.

  • Profielfoto
    error

    In mijn MacBook zit zo’n 60GB ST96812AS schijf. Of beter zat, want ik heb ‘m direct na aanschaf vervangen met een 120GB schijf van Fujitsu (in de Apple Store zijn grotere interne HD’s belachelijk duur).

    Maarrr… die 60GB schijf dient als een soort appeltje voor de dorst – dus mocht Apple met een vervangingsprogramma komen, dan sta ik direct in de rij.

  • Profielfoto
    rikkuijpers

    Damm :O :O :angry: :angry:

    3x raden welke schijf er in mijn macbook steekt…..

    Hopelijk houd mijn schijf het uit tot er een vervang/retour actie komt van apple. En snel zorgen dat ik een externe HD voor backup doeleinde in huis haal: deze stond al op de verlanglijst, maar komt nu met stip op nummer 1.

  • Profielfoto
    www.project-euh.com

    Mijn MacBok seagate is al eens vervangen na een crash…

  • Profielfoto
    macmartijn

    ik heb net een MB gekocht (d 2,2ghz) en die heeft eenFUJITSU MHY2250BH, dus ik voel me aardig veilig

  • Profielfoto
    Jordy

    bij mij staat er bij fabrikant intel, maar ik heb wel een 60gb met die firmware en dat serienummer..

    ik neem aan dat ik dan ook die seagate heb?

  • Profielfoto
    SvS

    Wat flauw dat Apple niet tegemoet wilt komen door de verstreken garantieperiode. :angry: In NL geldt minimum garantie immers 2 jaar. Kroes maar aan werk zetten?;) Dit is iets om in gaten te houden! (en blijf backuppen, mensen)

    Maar goed, ik heb AppleCare, dus ik neem aan dat ik er wel recht op heb?

    @ Jordy, hier hetzelfde, je hebt inderdaad Seagate, helaas.

  • Profielfoto
    Roggie

    Jippie…ik heb hem ook in mijn Macbook Pro…:(

  • Profielfoto
    Xenophon

    Shit, ik heb dus wel zo’n schijf in m’n Macbook. PANIEK!!!

    Al draait hij al wel een jaar zonder problemen..

  • Profielfoto
    majorB

    Mijn ST98823AS draait nu sinds april 2007 zonder probleem.
    Wekelijks een backup voorkomt misschien ellende.
    Als de disk de geest geeft hoop ik dat het vóór april 2008 is.
    Maar even wachten op een terugroep actie…????

  • Profielfoto
    JanWillem

    Zwarte MacBook mei 2007: Fujitsu (gelukkig…)

  • Profielfoto
    joesixpack

    Inderdaad, een maand na verloop van de garantie (1 jaar) van m’n MacBook ging ‘ie kapot, van het ene op het andere moment (niet eerst gekke geluiden of zo).

    Nu ben nu nog serieuzer met backups (Disk Doubler is goed en redelijk geprijsd).

    Heb de dooie schijf nog wel liggen, ben benieuwd wat Apple hier aan gaat doen (vast geen vergoeding voor de dag die ik kwijt was met aanschaf nieuwe HD plus installeren Tiger en restoren van backups).

    Ben ik even blij dat ik nu geen Seagate meer heb (wel: FUJITSU MHW2160BH – aanrader, lekker stil en veel groter)

  • Profielfoto
    joesixpack

    Ehh, SuperDuper heet dat backup programma bedoel ik.
    http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

    Eind deze week komt Leopard, ben benieuwd naar Time Machine…

  • Profielfoto
    dhocks

    hoe moeiijk is het om zelf een nieuwe schijf in je macbook pro te hangen? dan ben ik misschien de ellende voor, en deze begint toch wat krap te worden..

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Daar gaan we weer met het hele “Apple ziet de ernst er niet van in” en “u hebt maar twaalf maanden garantie” meneer. Wat een kutpolitiek. Ik hoor in mijn omgeving steeds meer trouwe Applefans van het eerste uur spreken over het kopen van een PC met daarop een gekraakte OSX.
    Dat komt er van natuurlijk.

  • Profielfoto
    BigAL

    De consumentenbescherming in Nederland gaat verder dan de jaar die Apple zijn trouwe en makke fans toeschrijft. Wij mogen heir dus gewoon gebruik van maken. Dat apple hier iedere keer weer moeiljk over doet en wij dat pikken, zegt alles Apple en onze schaapse volgzaamheid hierin. Willen jullie hier verandering in: kom dan gewoon op voor je recht. In het forum is een paar weken geleden nog een modelbrief gepubliceerd die je kunt gebruiken als een onderdeel van je laptop het begeeft.
    Wat natuurlijk ook kan, omdat dit iedere keer weer terugkomt van apple… gewoon eens contact opnemen met de consumentenbond, Tros Radar of gewoon als groep Apple aansprakelijk stellen.
    Apple Care is een wassen neus, een sigaar uit de doos waar je gewoon recht op hebt.

  • Profielfoto
    error

    @dhocks: een HD vervangen in een MacBook is heel eenvoudig: http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf

  • Profielfoto
    KR1275

    Superservice van Apple! Ik hoop dat het niet lang duurt voor OS-X op een ander merk geinstalleerd kan worden.

  • Profielfoto
    Xenophon

    Het is inderdaad belachelijk dat een harde schijf maar 1 jaar garantie zou hebben. Een computer is een product dat minstens 3 jaar zonder problemen zou moeten werken. Het zegt al genoeg over onze ‘weg-werp-maatschappij’.

  • Profielfoto
    Brainalyser

    Ik heb wel een seagate geloof ik, maar niet precies met serienummer mijn serienummer verschilt met 3 cijfers.
    Dus het geld alleen voor die 2 serienummers toch??

  • Profielfoto
    chillyjillie

    Op seagate schijven zit toch 5 jaar garantie.
    http://www.vergelijk.nl/harddisk/seagate/st98823as/specs.rhtml

  • Profielfoto
    breun

    @Richard Kruizinga: OS X kan op alle merken harde schijven geïnstalleerd worden en Apple gebruikt ook verschillende merken.

  • Profielfoto
    breun

    @BigAL: Waar vind men die modelbrief precies? Ik heb al eens geprobeerd mijn dode iBook-scherm te laten fixen buiten de garantie en mijn vriendin had een dode Airport in haar iBook die niet gerepareerd werd (terwijl een *heleboel* mensen hetzelfde probleem hebben).

    We hebben nu allebei MacBooks met AppleCare en kunnen weer rustig slapen, maar eigenlijk ben ik het er helemaal mee eens dat de boel na een jaar niet ineens kapot zou mogen gaan. Het is alleen gewoon erg lastig om je recht te halen.

  • Profielfoto
    Mandarijntje

    Kan iemand mij vertellen waar ik precies kan zien wat voor een HD ik heb?..

  • Profielfoto
    Thomash

    Links boven op het appletje drukken en dan ‘over deze mac’ en dan meer info en dan klikken op Serial Sata

  • Profielfoto
    BigAL

    @breun en eenieder die verder van mening is dat het consumentenrecht ook voor jou geldt:

    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1496524&highlight=brief#1496524

  • Profielfoto
    BigAL

    oh ja wel eerst even bellen met apple support om een case aan te laten maken.

  • Profielfoto
    dr.cody

    Op OEM schijven zit helaas geen 5 jaar garantie zoals Seagate dat voorschrijft op zijn website. Alleen retail schijven vallen onder deze garantiebepaling.

    En nu maar wachten op de replacement actie. Gewoon een kwestie van tijd. ???

  • Profielfoto
    Gene

    Mijn Macbook stamt ook uit augustus 2006. Helaas zit er zo’n half dode schijf in. Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot nu toe geen problemen met die schijven heb, maar wat valt er tegen te doen?

  • Profielfoto
    .Arne

    Gelukkig een Fujitsu. Heb m’n MacBook sinds juli 07…

  • Profielfoto
    Thomash

    Ik ga een brief schrijven naar apple, want ik hem ook zo’n HD en disk utility zegt heeft een fatal hardware error ontdekt.. Ik stop dit artikel erbij als bewijs .. en mijn vader houdt er ook wel van om dan de consumenten bond erbij te halen dus als het lukt om een nieuwe HD te krijgen zal ik dat melden !

  • Profielfoto
    Bor

    Die van mij werd door een actie geleverd met extra ram en een schijf van 80 Gb… En die is van Toshiba. Hoera!

  • Profielfoto
    Massive Tudom

    Zwarte MacBook van Maart 2007 heb ik en heeft gelukkig een Fuijitsu schijf

  • Profielfoto
    bommels

    Heeft er dan niemand een Hitachi schijf? Ik hoor alleen maar Fujitsus, Toshibas en Seagates voorbijkomen…

  • Profielfoto
    ThaFreezer

    lekker…. nou heb ik toevallig die versie…. :S ik word er gek van mijn macbook is al 5x naar ambridge gegaan voor de voorkomende problemen… 1x logicboard…. 2x topcase + toetsenbord 1x topcase muisvakje 1x accu die van 4 uur draagbaarheid op eens naar 1 uur ging… gaat lekker zo….

    Denk dat ik hem maar weer klaar zal maken voor terug keer naar AMbridge voor Hardeschijf…. aangezien ik heel veel reis… zal de HD toch wel veel klappen krijgen… dus ben bang dat ik dit probleem ook wel ga krijgen… :@

  • Profielfoto
    densing

    @ bommels: ik heb ook een hitachi in mijn macbook van september 2007

  • Profielfoto
    Mac Hammer Fan

    Ik heb een 120 GB (Seagate?) ST9120822AS schijf. Hoe zie ik die firmware versie?
    Bij de about this mac serial-ATA is de schijf zichtbaar. Macbook van november 2007.
    Description 1.10 is dit de firmware versie?

    ???

  • Profielfoto
    RiFF

    Gelukkig een Fujitsu in mijn MBP:D Succes voor de pechvogels! :(

  • Profielfoto
    1984

    @Robert de Groot, paniek zaaien….. :angry:

  • Profielfoto
    - Robbert -

    Die van mij is inderdaad stuk gegaan, dacht dat het aan mij lag.

    Wachtten op de omruil actie, heb ik een mooi backup schijfje:)

  • Profielfoto
    Rox_NL

    Mmm, mijn 1,5 jaar oude Mac mini heeft ook zo’n Seagate schijf. Draait al die tijd als een zonnetje. Ben benieuwd of de mini er net zo gevoelig voor is als de MB(P) omdat hij natuurlijk veel minder mobiel wordt gebruikt.

  • Profielfoto
    tvantimmeren

    Ik heb een Macbook (1 jaar en 3 maanden) met een Seagate schijf en die is vorige week kapot gegaan! Ik heb Apple gebeld, zij wisten ‘nergens van’. Ik was de eerste met dit probleem. Bij vaker voorkomende problemen geeft Apple soms wel extra garantie, aldus de medewerker. Toen ik zei dat ik wist dat dit vaker voorkwam reageerde hij: ‘zeker op een forum gelzen of zo, ja daar kan ik niks mee’. Gewoon klagen dus allemaal, met zn allen is de enige manier om iets voor elkaar te krijgen bij apple. klootzakken. En als je zo’n seagate schijf hebt: hij gaat blijkbaar na 1 jaar en een beetje kapot. Wees gewaarschuwd.

  • Profielfoto
    breun

    Wordt het niet eens tijd voor een lijst met Apple-problemen op OneMoreThing.nl en dat gebruikers dan aan kunnen geven welke problemen zij zelf last van hebben. Zo kun je snel zien welke problemen er massaal voorkomen en zo is er misschien ook makkelijker een actie op touw te zetten als iets echt structureel lijkt te zijn. Ofzo.

  • Profielfoto
    Brimme

    Mijn schijf is ook kapot gegaan een paar maanden geleden en heb hem toen ook zelf vervangen, ben benieuwd wat ze er aan gaan doen.

  • Profielfoto
    drpepper

    @ bommels: ook ik heb een Hitachi schijf in mn macbook van november 2007

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Dit riekt naar een Leopard reclame stuntje. Time Machine rules. Tsja wel als iedereen roept dat je schijf ieder moment kan crashen. Snel Leopard halen!

  • Profielfoto
    Rail

    Hier ook een Hitachi 120Gb in een Macmini C2D

  • Profielfoto
    MAL

    Mijn schijf is van het beschreven type en ook naar de vaantjes gegaan 2 maanden geleden. Het zou prettig zijn als deze vergoed wordt door apple.

  • Profielfoto
    mjpg

    Ik heb hetzelfde probleem gehad en ook in dit geval heeft Apple geweigerd de kosten te voldoen, danwel het probleem te onderkennen doordat de garantie reeds was verlopen. Als jurist zijnde heb ik hier geen genoegen meegenomen en onderneem thans verdere stappen.

    Vele bedrijven – Apple is geen uitzondering – verschuilen zich achter garantie van slechts een jaar, maar dat gaat niet altijd op. Het betreft hier een klassiek geval van de schending van het conformiteitsbeginsel door Apple.

    Voor eenieder die geen genoegen met de verklaring van Apple neemt volgt hier onder een onderbouwing bestaande uit fijne juridische lingo. Met excuses voor het lange expose.

    Op basis van art 17 lid 1 Boek 7 Burgerlijk Wetboek dient de verkoper (in dit geval Apple Sales International) ervoor te zorgen dat de afgeleverde roerende zaak (de computer) beantwoord aan de overeenkomst. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst als zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Tevens mag de koper verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen. (art. 17 lid 2 Boek 7 BW). Met andere woorden, als ik een auto koop mag ik verwachten dat de remmen het na twee jaar nog steeds doen.

    Deze regel is een implementatie van een Europese richtlijn. Het feit dat Apple Sales International een Ierse vennootschap is doet hier niets aan af, Ierland heeft deze wet ook geimplementeerd en de koopovereenkomst is op basis van Nederlands recht.

    Aangezien een harde schijf essentieel is voor het functioneren van de computer en mij niet – en jullie waarschijnlijk ook niet – is medegedeeld dat de laptop de levensduur van slechts iets meer dan een jaar zou hebben, schendt Apple hierbij de overeenkomst. Ze zouden dan ook tenminste met een passende oplossing moeten komen, danwel de gemaakte kosten vergoeden.

    Schrijf dit dus in een aangetekende brief en vergeet niet te vermelden dat er verdere civielrechtelijke stappen ondernomen kunnen worden indien het antwoord onbevredigend is.

  • Profielfoto
    MellyVille

    Is er al meer nieuws?

    Ik heb hem inmiddels vervangen, maar desondanks wil ik de seagate 60gb wel omruilen voor een betrouwbaarder exemplaar, om in een Imagetank te kunnen gebruiken…

  • Profielfoto
    Electr0n

    Thanks, late reactie.
    Maar heb net de mijne gechecked! En uhm, heb geen Seagate!

  • Profielfoto
    bob0172

    Die van mij (seagate) is onlangs doodgegaan en ik zit nog binnen de garantietermijn.

    Ben ik nu verplicht om dezelfde schijf als vervanging te nemen??? Of kan ik ook een hitachi travelstar nemen en de restwaarde vergoed krijgen???

  • Profielfoto
    Paine

    Ik heb deze schijf ook en hij doet het gelukkig nog, maar ik ben toch wel erg benieuwd of Apple hier nog ooit op terug komt?