Steve Jobs over DRM en iTunes in Europa

25 reacties

De afgelopen tijd is Apple veel in het nieuws geweest me hun iTunes store en de klachten van de Europese consumenten bonden e.d. Nu heeft Steve een “betoog” gehouden door middel van een publicatie op de Apple site, zelfs met een link vanaf de voorpagina.

Hij neemt het vooral op tegen de platenmaatschappijen, hij zegt dat het in principe door hun komt dat er DRM (beveiliging) op de nummers zit die in iTunes gekocht kunnen worden.

Er zijn volgens Steve drie mogelijkheden, allereerst zo door gaan als het nu gaat. Ten tweede, de DRM met licentie geven aan andere bedrijven die MP3 spelers maken, wat eigenlijk geen optie is zo blijkt. En als derde, muziek verkopen zonder DRM, dit zou betekenen dat er geen beveiliging meer op de muziek zit en dat de gekochte nummers overal op afgespeeld kunnen worden. Apple zou zelf graag de laatste optie zien gebeuren.

Steve sluit zijn verhaal af met een oproep naar de Europese consumenten bonden en regeringen om achter de platenmaatschappijen aan te gaan en niet achter bedrijven zoals Sony, Microsoft en Apple.

Reacties

25 reacties
  • Profielfoto
    darh

    Ik vind het zelf een behoorlijk grote stap van Apple ze zette de platenmaatschappijen onder druk terwijl het toch eigenlijk hun partners zijn.

    Echt een goed verhaal wat Apple neerzet, zeker de moeite waard om te lezen!

  • Profielfoto
    Bor

    Ik heb maar even een vertaling gedraaid en die ga ik zo in bed even lezen. Ik ben benieuwd wat Steve ons persoonlijk komt brengen.

  • Profielfoto
    Brac

    Zo hypocriet als de pest, ze kunnen natuurlijk best die DRM aan Creative e.d. geven maar dan verdienen ze minder:p

    Desondanks is het altijd goed als platenmaatschappijen de grond in gestampt worden, dat zijn immers de grootste zakkenvullers over de hoofden van de artiesten heen.

  • Profielfoto
    Nikita
  • Profielfoto
    CalmCruiser

    Goed verhaal Steve

    consumentenbond, eat your heart out

  • Profielfoto
    macpro

    Inderdaad een goed verhaal.
    Met een conclusie die ik niet zo prettig vind: geen licenties op FairPlay. Dus mijn iTMS muziek zal ik nooit rechtstreeks op mijn SLIMP3 kunnen afspelen.
    Alleen na branden en opnieuw rippen.

  • Profielfoto
    Turbanus

    Helemaal mee eens. Het is gewoon een stuiptrekking van een stervende sektor…..

  • Profielfoto
    wulf2000

    goed verhaal? geweldige interpretatie van cijfers, maar vooral zoals het uitkomt. 3% komt uit de itunes store. Alle beweringen die volgens zijn gebaseerd op de aanname, dat elke ipod dan is voorzien van 97% ander materiaal. Lijkt me wel erg kort door de bocht. Vervolgens krijgen de grote 4 platenmaatschappijen een veeg uit de pan. Volgens mij heeft Apple op dit vlak boter op het hoofd, want we zijn voor de vrije verspreiding van muziek “dat valt toch niet te beschermen”, maar software is een ander verhaal voor apple. OSX draait op een pc, er dus geen houden meer aan … dus … niet dus.
    De discussie zal m’n zorg zijn, maar dat achterbakse geklets is vermoeiend. Wat doet Apple er eigenlijk aan, om de muziek DRM vrij te kunnen verspreiden? Itunes store heeft een belangrijk marktaandeel. Geen maatschappij zou dat willen verliezen. Zou Apple deze troef op andere fronten uitspelen?

    :D

  • Profielfoto
    koen

    Zou Steve het echt helemaal zelf hebben geschreven ? ???

  • Profielfoto
    LEXY

    Zou de iTunes Store minder of meer gaan verkopen als het DRM vrij wordt…?!

  • Profielfoto
    Outragemac

    Het is natuurlijk ook deels politiek/commercieel touwtrekkerij. Tijdens het begin van de iTMS hadden de maatschappijen het grotendeels voor het zeggen. Nu de iTMS een groot succes is, probeert Jobs een balletje op te gooien waarvan hij weet dat het op grote sympathie kan rekenen van de gebruiker.
    Tegelijkertijd zegt hij daarmee: het ligt niet aan Apple dat er DRM toegepast moet worden. De volgende keer dat de platenmaatschappijen wederom gaan zeuren over een prijsverhoging kan Jobs eventueel inbrengen: prima, maar dan wel zonder DRM. De gebruiker zou de prijsverhoging in dat geval waarschijnlijk ook nog accepteren.
    Daarnaast wordt daarmee het (vooral in Europa) groeiend aantal bezwaren van koppelverkoop en beperkingen (iTunes nummers alleen via iPod afspeelbaar) grotendeels ontkracht. Als hij het voor elkaar krijgt is dat tegelijkertijd een extra verkoopargument voor de iPod: met onze speler ben je nu helemaal niet meer beperkt in de mate die men ons wil doen laten geloven.
    Alleeen……vergeet Jobs terloops te melden dat een groot deel van die beperkingen ook te wijten is aan het gebruik van de AAC codec, waardoor de in de iMTS aangeschafte nummers uitsluitend op de iPod kunnen worden afgespeeld, en er verder eigenlijk geen enkele andere MP3-speler op de markt is die de AAC codec ondersteunt. Dus moeten de maatschappijen hun toko opengooien ten faveure van het behoud van de exclusiviteit van Apple.

  • Profielfoto
    vincentvega

    DRM is bedoeld om de inkomsten van artiesten te regelen en natuurlijk ook die van platenmaatschappijen. Vind je het gek dat zij ook geld willen verdienen? Realiseer je wel dat als “die zakkenvullers van platenmaatschappijen” hun artiesten niet meer kunnen betalen het aanbod van muziek zal gaan afkalven. maw alleen nog de massa acts worden gecontracteerd. er zal steeds minder muziek uitgebracht worden. hebben we een lekkere situatie dat we lekker onbeperkt betaald en onbetaald kunnen downloaden maar komt er niks nieuws meer bij!

  • Profielfoto
    Petje

    Ik begrijp Steve heel goed, maar waarom zit er dan ook een DRM op muziek die via itunes helemaal geen DRM nodig heeft.
    Kijk dan heeft Steve pas echt een goed verhaal.

  • Profielfoto
    LEXY

    ‘Platenmaatschappijen’, de naam zegt het al, zijn sterk verouderd.
    Het zal trouwens niet lang duren dat ook de CD en DVD een zachte dood sterven en daarmee die ‘platenmaatschappijen’…!!! Wat mij betreft hoe eerder hoe beter.
    ‘MP3maatschappijen’ zijn ook overbodig want iedereen kan dat zelf. Distributeurs zoals de iTunes store blijven wel handig.

  • Profielfoto
    MacMartino

    Ach, met die huidige kwaliteit van MP3tjes blijven er zat mensen over die een CD’tje willen hebben…

  • Profielfoto
    n8n

    Alle muziek die nu uitkomt die ik goed vind kan het in mijn opinie ook redden zonder plantenmaatschappij, laat al die commerciële top 40 crap maar een stille dood sterven. Nu de distributie over internet gaat is het al een stuk makkelijker je content te verspreiden, zeker met een medium als iTunes.

    iTunes zou zelf een plantenmaatschappij moeten beginnen, jij als artiest kan zelf je content aanbieden, die iTunes netjes indexeert. En jij draagt een kleine marge van je opbrengst af aan Apple. Wordt meteen het muzikale kaf van het koren gescheiden. :D

  • Profielfoto
    janvanes

    @Outragemac: AAC is een open formaat, dat door talloze andere fabrikanten gebruikt wordt. Ook de Microsoft Zune ondersteunt AAC, net zoals de SanDisk Sansa e200R en de Sony PlayStation Portable.

    Waar het conflict over gaat is de FairPlay-technologie die Apple gebruikt bij AAC’s die je (betaald) kunt downloaden via de iTMS. Als je zelf een CD’tje in iTunes importeert, maak je er AAC zonder Fairplay van (bij de standaard-instellingen van iTunes).

    Het marktaandeel van de iTMS is groot als je het vergelijkt met andere commerciële, legale downloadsites – maar miniem als je het vergelijkt met de fysieke CD-verkoop, of de illegale downloads. Het zal dus nogal meevallen met de druk die Apple kan uitoefenen op de platenmaatschappijen.

  • Profielfoto
    bitsflew

    @Outragemac:

    Een lijstje van hardware welke AAC playback ondersteunt:

    Bijna alle Sony-Ericsson en Nokia GSM toestellen met mp3 ondersteuning kunnen ook AAC afspelen.

    Diverse Pioneer autoradio’s kunnen op CD gebrande AAC bestanden afspelen.

    De XBox 360
    De Zune
    De PSP
    De PS3

  • Profielfoto
    iJoost

    Mag ik dan nog even de link geven waar deze quote vandaan komt… (Grijns;-)

    “Shortly after Jobs’ statement was posted, Apple was sued by Apple Corps for the unlicensed use of the word “Imagine”.”

    http://www.crazyapplerumors.com/?p=785

  • Profielfoto
    empoor

    @ LEXY: dream on.. Er blijven altijd genoeg mensen die gewoon een normale CD in handen willen hebben, hay, zelfs ik wil sommige albums gewoon lekker op CD kunnen hebben.. Kan er meer mee doen en overal en nergens op van alles en nog wat afspelen. Hetgeen jij zegt zal nooit voorkomen..

    En denk maar eens een wereld in zonder platenmaatschappijen (jij zegt dat het woord al genoeg zegt; muzieklabel/-concern betekent precies hetzelfde en spreekt het dan nog voor zichzelf dat het verouderd is?!).. Iemand zei dat je het dan maar gewoon lekker los via de iTunes Store aan moest konden bieden. Wie gaat ervoor zorgen dat je auteursrechten beschermd worden? Wie regelt alle andere zaken zoals het opnemen ervan, het betalen van alle producers, etc etc etc.

    Allemaal wel erg simpel om gelijk de muziekconcerns af te zeiken, maar als iedereen eens goed zijn best zou doen om eens te kijken wat ze nu precies ECHT voor een artiest doen, dan zou iedereen wel een andere mening hebben…. :angry:

  • Profielfoto
    basiel

    Mss is het goed de Daily source code te beluisteren. Adam Curry heeft namelijk totaal andere interpretatie van dit artikel en heeft misschien wel een punt. Dus allen luisteren naar DSC-541

    Groetjes
    Basiel

  • Profielfoto
    bassmac

    Ik heb geen enkele moeite om mijn gekochte muziek even op een cd te branden. Heb ik een back-up, kan ik ‘m op mijn gewone hifi spelen, terugimporteren in I-tunes, en zelfs in Sony of Microsoft codering, (als ik dat zou willen)
    Ik vind het wel even lastig als ik de beveiligde liedjes van mijn kinderen om moet zetten als ik ze zelf wil luisteren.

    Maar al met al, boeit die beveiliging niet, iedereen kan met zijn muziek doen wat ie wil!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Om kort te zijn mogen ze zelfs bij Apple nog blij zijn dat mensen überhaupt nog willen betalen voor hun muziek. Platenmaatschappijen hebben de muziekliefhebber jaren geïrriteerd met hun woekerprijzen (CD kost een halve euro om te maken, een tweetal euro voor de winkel, gemiddeld één euro per artiest en de rest is “for the greedy recordcompanies” ) Zelfs nu Apple hen plots een kans geeft hun sector nieuw leven in te blazen blijven ze idioot doen.
    Jobs heeft volgens mij gelijk (ook al gaat het bij hen ook om geld blijft er toch een groot verschil met de afpersing van de platenmaatschappijen op hun hoogdagen).
    Let ‘m burn!

  • Profielfoto
    empoor

    Let ‘m burn….

    Heb je ook andere kosten meegenomen in die “berekening” van je, zoals marketing, productie, beheren van muziekstudio’s, etc. etc. etc. NEE.. :angry: