Apple en Creative bereiken overeenkomst in patentenstrijd

Door: Peach - 14 reacties

Apple en Creative, twee bedrijven die actief zijn in de portable mediaplayermarkt, hebben hun juridische strijd gestaakt en een overeenkomst bereikt. Apple zal Creative 100 miljoen dollar betalen in ruil voor het gebruik van een patent van Creative.

Omgekeerd zal Creative nu ook producten maken voor de ‘Made for iPod’-reeks. “Deze juridische overeenkomst regelt al onze geschillen met Creative en dus ook de vijf lopende rechtszaken”, aldus Steve Jobs. Dit najaar kondigt Creative hun eerste ‘Made for iPod’-producten aan.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    ROCKSTAR

    wie niet kan winnen moet maar surrenderen en bij de concurrentie beginnen!
    (macwereld-alert)

  • Profielfoto
    @iMen

    zit niet zo te zeiken, anders ga je lekker naar macwereld, blijf je hier weg. dan kunnen ze hier beter niks meer neerzetten want macwereld of macned zet het ook altijd op, zeik niet zo!

  • Profielfoto
    Steff

    (Ben het met iMen eens)

    Maar wat moet ik hier nu eigelijk van denken? Creative dat dus iPod-accessoires gaat maken? En wat had/heeft Creative percies voor een patent dan?
    Want als het gaat om het overnemen van een design zie ik meer rechtzaken van Apple naar Creative toe dan andersom.

  • Profielfoto
    Peach

    .. trouwens mijn eerste bron (zoals altijd) is maCNN . Je kan onmogelijk sneller zijn dan die jongens. Daarna zag ik in RSS ook dat macwereld het al had. Tja, moet ik er dan afblijven? Hoe absurd zou dat niet zijn!?

  • Profielfoto
    ROCKSTAR

    fffffffff
    gevoelig puntje hier blijkbaar, excuses ;) :p

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Raar dat Creative iPod accessoires gaat maken voor de concurrent. Maar ja, het levert ze geld op, dus waarom niet. Misschien wel meer dan hun eigen mp3-spelers.

  • Profielfoto
    Bonte

    Het is een win/win voor Apple en Creative. Apple betaald 100 mil maar Creative is nu verplicht z’n patent te verdedigen tegenover andere spelers zoals de Zune, MS zal dus moeten betalen of een andere interface verzinnen wat niet zo makkelijk is. Het is stom dat op zoiets een patent kan genomen worden maar Apple staat is nu wel veilig.

    Als er veel licenties uitgeschreven worden dan krijgt Apple ook een deel van die centen terug, ze zijn dus gedeeltelijk mede-eigenaar van het patent geworden. Creative stapt ook in Made for iPod en betaald aan Apple een licentie hiervoor.

    Apple is hier heel sterk uit gekomen, kudo’s to Apple.

  • Profielfoto
    Byron

    Patenten zijn slecht!

  • Profielfoto
    Nic

    @Byron: ??? Ook goedemiddag. Anders voeg je even argumenten toe o.i.d.

  • Profielfoto
    iLuther

    Ik denk dat Apple hier echt wel een goede zet doet. Die 5 rechtzaken kosten ook niet niks en als ze het nu kunnen afkopen voor een relatief klein bedrag (al had ik het graag gehad:)) is dat lleen maar mooi voor Apple.

  • Profielfoto
    arjan3.14

    @ Byron mee eens als het gaat om triviale patenten. Ik laat een ander wat argumenten aandragen:

    http://www.linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2000-05-26-004-04-OP-LF

  • Profielfoto
    iAgree

    Dus creative mag nu ook accesories voor de ipod maken, nou dat lijkt me idd het einde van de wereld wat betreft de ipod, vreselijk;-) .

  • Profielfoto
    Mr Van

    “Apple is hier heel sterk uit gekomen, kudo’s to Apple”???

    mm mm ach wat is nou honderd miljoen dollar meer of minder;)

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik denk dat jullie die honderd miljoen dollar onderschatten. Het is inderdaad slechts een klein percentage van Apple’s vermogen. Maar het komt toch neer op zo’n $1.66 per tot nu toe verkochte iPod (zo’n 60 miljoen heb ik laatst ergens gelezen). Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat andere licentiehouders van iPod-technologie, zoals Audible, Fraunhofer, ACELP, Thomson en PortalPlayer, niet zo heel veel meer krijgen van Apple.

    Ook zou het kunnen dat Creative nu verder vrijgesteld is van het betalen voor het “Made for iPod” logo. Daar is onduidelijkheid over, maar als het zo is dan is Creative toch echt wel de winnaar van deze deal, en heeft Apple eigenlijk in het stof moeten bijten.