Podcasting in België

Door: MacAttack - 28 reacties

Ondertussen is ‘Podcast’ uitgeroepen tot woord van het jaar 2005 maar België stapt pas met de overgang van oud naar nieuw het jaar 2005 binnen. Studio Brussel, The Wack Attack Barrack, VRT, dEUS podcast, The Bootleg Bar, DemoStation en andere Belgische muziek podcasts zullen in 2006 allemaal een brief mogen ontvangen van SABAM waar in te lezen zal staan wat zij gaan moeten betalen voor het podcasten van muziek.

Blijkbaar is SABAM er al wel over uit wat ze er aan willen verdienen, maar is er nog niet echt over nagedacht wat een podcast is of wat het kan betekenen voor de muziekindustrie. Om een voorbeeld te geven : Tijdens de podcast van The Bootleg Bar, dEUS Podcast en DemoStation zenden de artiesten zelf hun eigen werk uit, dan zou je verwachten dat heel dat gezeur met auteursrechten en dergelijke hier niet van toepassing is. “Mooi niet” zegt SABAM. Indien een Auteur is ingeschreven bij een auteursrechten vereniging dan is enkel de laatste bij machte om toestemming te verlenen. Met andere woorden als je in België je rechten laat beschermen dan ben je ze automatisch kwijt.

“Pech voor SABAM” antwoord The Wack Attack Barrack. “Wie tot nu toe vragen had over podcasting bij SABAM kreeg te horen dat er geen consensus was betreffende podcasts, dus zullen wij de uitzending met Sven van Hees op The Bootleg Bar en toekomstige podcasts zeker niet staken, wij vragen al een tijdje achter duidelijkheid en met de nieuwe richtlijnen komen er enkel vragen bij”

Voor mensen die toch nog interesse hebben om muziek te podcasten kon ik bij SABAM toch al het verwachte tarief achterhalen. Het tarief zal een € 75 per uur bedragen, naar alle waarschijnlijkheid zal dit bedrag verhoogd worden wanneer de podcaster dit bedrag op zijn luisteraars wil verhalen en zodoende een commerciële activiteit maakt van zijn podcasts.

Voor meer informatie over podcasts in België :
www.podcasting.be

Voor meer informatie over auteursrechten in België
www.sabam.be

Reacties

28 reacties
  • Profielfoto
    aftererik

    LOL:)

  • Profielfoto
    Zweefvliegerke

    aargh, in wat voor een land leven wij nu weer… voor de radio moet je toch ook niet betalen!!

  • Profielfoto
    Peach

    Dat klopt helemaal niet! Maar ik veronderstel dat iemand anders (die Rechten gestudeerd heeft) dat beter kan uitleggen. Want een auteur beschikt over morele rechten (binnen het auteursrecht). Ik studeer maar journalistiek en hou het dus bij mediarecht

    grtz

  • Profielfoto
    J-Styler

    Typisch, als ze geld ruiken staan ze daar,eikels van Sabam!
    Apenland :angry:

  • Profielfoto
    Rickje

    het zijn wel je buren :p

  • Profielfoto
    Elstar

    Hetzelfde soort overbodige uit de ruif meevretende instellingen als de Nederlandse stichtingen ‘Thuiskopie’ en ‘Brein’.
    Opheffen die verkapte werkverschaffing voor juristen.

    Zelfs bij Studio Brussel (die inderdaad muziek met auteursrechten in de podcasts verwerkt) vraag ik me af of het gerechtvaardigd is om er geld voor te vragen.
    Immers: Studio Brussel zet radio-uitzendingen integraal om in podcasts. Ik neem aan dat er in België over radio-uitzendingen ook betaald moet worden. Dat zou dan dubbelop zijn.

  • Profielfoto
    PietjePuk

    pfft, een goed pak slaag verdienen die sabam-eikels! (srry, maar dit zijn de vriendelijkste woorden die ik heb voor zo’n criminele organisatie) :angry:

  • Profielfoto
    ByteWarrior

    Ik neem aan dat er in België over radio-uitzendingen ook betaald moet worden.

    Al even niet meer. Radio- en tv-belasting is hier afgeschaft. Het zal wel weer ergens anders bijgewonnen worden, maar ok…

  • Profielfoto
    Bageera

    Bon, heb dit even met m’n compagnon besproken en voor ons zal dit geen verschil maken. DemoStation speelt toch enkel muziek van beginnende groepjes en daarvan is 95% niet bij Sabam aangesloten. En voor die andere 5% zullen wij niet betalen. DemoStation is er speciaal om beginnende groepjes een kans op airplay te geven en als daar €75 betaald moet worden per aflevering zal er weer een ambitieus initiatief afgeblokt worden. DemoStation gaat dus gewoon verder, Sabam of geen Sabam.

    groetjes,
    Bavo

  • Profielfoto
    Elstar

    Over het betalen voor radio-uitzendingen: Ik bedoelde niet dat luisteraars betalen, maar ik had het over de auteursrechten. Die worden door de zender betaald.

    Voor elke keer dat een nummer op de radio wordt afgespeeld, moet de zender een bedrag aan auteursrechten betalen. In Nederland int Buma die bedragen, in Belgie is dat Sabam (denk ik). Tot zover vind ik dit netjes. Ik ben consument en ik wil dat mijn geld bij mijn favoriete artiesten komt.
    Als Sabam ook nog over podcasts van radio-uitzendingen gaan heffen dan is dat dus dubbelop.

    Dit soort instellingen zijn een beetje in de war geraakt. Ze weten niet wat ze aanmoeten met zaken als internet, mp3-spelers en de hoge kwaliteit van thuisopnames.
    Nadeel van die nieuwe technieken is dat er driftig wordt gekopieerd. Tja. Maar er ontstaan ook nieuwe initiatieven waarbij zowel artiest als consument beter van worden.
    Voor het gemak gooien ze alles op één hoop en willen nu overal geld voor hebben. In wiens belang doen ze dat? Niet voor de artiest, in het geval van WackAttackBarrack, Bootleg en Deus.

  • Profielfoto
    Marresc

    Typisch! Straks komt Ifpi zich ook nog moeien.

  • Profielfoto
    teleferique

    het verhaal klopt gewoon niet en zal ook overduidelijk omvergeblazen worden: Sabam zegt dat ze de gelden int om de artiesten van een loon te voorzien, goed maar die 75 euro gaat naar sabam, die op haar beurt gaat zoeken aan wie ze het moeten uitbetalen, maar de nummers (die zijn bij de wack attack barrack allemaal onuitgegeven en niet aangeven bij sabam heb ik begrepen?) zijn niet terug te vinden in de files van sabam, en dus kunnen ze ze niet uitkeren. resuktaat; dat wordt dan op een wachtrekening gezet (mooie naam trouwens) en uitein delijk wordt dat verduisterd (zie acties van de gerechtelijke politie in maart dit jaar , die bij sabam zijn binnegevaalen en de boekhouding hebben meegenomen in een zaak van verduistering van 600 miljoen!)
    zo moet je rijk worden, …op z’n belgisch dus

  • Profielfoto
    RASH

    Dit heet consolideren: pakken wat je pakken kunt. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een industrie die al jaren de weg kwijt is. Ipv de problemen creativitief te lijf te gaan, sturen ze rekeningen en juristen.

    De grote jongens (Sony BMG, EMI en Warner Music) worden nu nog door de politiek gesteund, maar zodra die steun wegvalt, zakken ze als puddingen in elkaar. Ze verdienen vnml hun geld door instanties als SABAM.

    Trouwens, het meeste geld gaat zo ver ik weet naar de platenmaatschappijen (die de mastertapes hebben en dus “rechthebbenden” zijn) en niet naar de artiesten. Dàt vertellen die inningsinstanties als Buma/Stemra en Sabam er niet bij. De platenmaatschappijen beweren know-how te hebben en luizen beginnende artiesten er zo in om een contract te tekenen die alleen in het voordeel van een platenmaatschappij is.

    En je moet natuurlijk bewijzen dat je MTV-materiaal bent voordat ze je een contract aanbieden.

    Dus zodra er officiële instanties ontstaan die via Creative Commons geld innen, is het gedaan met Sabam en Buma/Stemra. Dan krijgen artiesten immers het leeuwendeel van het geld dat je betaalt voor een CD of legale download.

  • Profielfoto
    Bram

    (zie acties van de gerechtelijke politie in maart dit jaar , die bij sabam zijn binnegevaalen en de boekhouding hebben meegenomen in een zaak van verduistering van 600 miljoen!)

    Hey, België loopt voor op Nederland.:D Hier moeten ze nog binnenvallen bij de Buma/Stemra, stichting thuiskopie enz enz.

  • Profielfoto
    LEXY

    Ik vond Belgie altijd zo’n vriendelijk landje waar ze alles wel door hebben.
    Blijkbaar zitten er toch nog een paar parasieten tussen mijn vrienden… Ik zou zeggen stuur ze naar Nederland en laat ze inderdaad solliciteren bij Stichting Brein en BUMA.;)

  • Profielfoto
    iTijn

    BUMA STEMRA leeft in het zelfde delirium als SABAM..

    http://www.xs4all.nl/overxs4all/sites/c-free/download.html

  • Profielfoto
    newnomad

    OT:
    Kan men eigenlijk uberhaupt zonder SABAM:
    als men 500 demootjes wil laten persen van eigen werk om er 400 na de shows te verkopen, en ms 100 bij enkele platenzaken binnen te gooien voor verkoop in consignatie?
    Als ik nu mn rechten niet WIL beschermen (bij hen, kan evengoed een creative commons op de cd drukken)
    Echter de perser MAG niet beginnen persen zonder papieren van SABAM…

  • Profielfoto
    Bonte

    Brein en Sabam zijn inderdaad vergelijkbare organisaties.

    In België betalen we inderdaad geen radio belasting meer maar de radio zeld betaald wel degelijk een bedrag aan Sabam die dat weer doorbetaald aan z’n artiesten (gedeeltelijk toch). voor elke openbare vertoning moet betaald worden, achtergrondmuziek, dancing, winkel etc etc.

    Podcasting en internet radio dus ook, persoonlijk vind ik dat een goeie zaak omdat podsafe muziek dan populairder zal worden.
    http://music.podshow.com

  • Profielfoto
    teleferique

    wat doet die creative commons eigenlijk excact. en waarin verschilt deze organisatie van sabam…

  • Profielfoto
    MacAttack
  • Profielfoto
    Jakke

    niets dan miserie met SABAM, eindeloze formulieren voor fuiven invullen, schandalig veel betalen,… Terwijl ze zelf frauderen :(

  • Profielfoto
    teleferique

    alle podcasters die muziek uitzenden die nooit eerder is aangegeven, zouden gewoon moeten weigeren om te betalen, burgerlijke ongehoorzaamheid met z’n allen . er proberen zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan te geven ook zodat het een item wordt in kranten en andere media.
    in de aanval gaan en zien wat er gebeurt, misschien is dit wel de kei waarmee goliath geveld wordt…

  • Profielfoto
    zero200

    SABAM = 2 letters van Saddam verweiderd, dat kan niets goeds betekenen!

  • Profielfoto
    malebolgia

    75 euro/uur?:o
    dikke afzetterij noem ik dat!
    voor een 2 uur durend concert betaal je minder!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Daarbij komt nog eens dat SABAM de artiesten zogezegd “beschermt” en dus het geld dat gevraagd wordt voor auteursrechten (wat je dus moet betalen om muziek van die artiesten te draaien) zou moeten uitbetalen aan diezelfde artiesten. Helaas niet waar: artiesten ontvangen niks, noppes, rien de knots van SABAM. Betalen voor bescherming omdat je anders een rechtzaak aan je broek hebt? In mijn ogen is dat legale maffia.

  • Profielfoto
    GIJay

    Niet zeuren…

    Belgie = kutland met hypocriete mensen waarvan de helft niet eens weet hoe de vork in de steel zit.

    en over sabam wil ik niet eens iets kwijt.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    JI Gay :p In België eten ze tenminste met mes en vork én ze zijn dan nog eens vriendelijk tegen Nederlanders met een grote bek.

  • Profielfoto
    Floriaan

    Hier is een filmpje over podcasting, en daar zeggen ze dat StuBru wel mag podcasten omdat ze een proefperiode hebben met sabam…
    http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/mediatheek/video-051212podcasting/index.shtml?play
    Floriaan