Sachin
Sachin Nieuws 7 augustus 2005

OpenGL trekt aan de alarmbel

Volgens OpenGL is het huidig plan van Microsoft om OpenGL in Windows Vista te laten lopen in een laag van Direct3D om zo de grafische Aeroglass desktop te kunnen weergeven. In de praktijk betekent dit een zware prestatie vermindering (misschien tot 50%) voor OpenGL programma’s en games. Nieuwe versies van OpenGL zouden hierdoor ook niet meer geïmplementeerd kunnen worden waardoor innovatie niet meer mogelijk is. Dit heeft ook gevolgen voor Mac OS X …

Als Microsoft doorgaat met hun plan, betekent dit een zware klap voor software en spelletjes die gebruik maken van OpenGL. Nu maakt de cross platform API van OpenGL het gemakkelijker om software en games te ontwikkelen voor Mac, Windows en Linux. Indien software ontwikkelaars in de toekomst kiezen voor Direct3D, zal dit ook gevolgen hebben voor software voor andere besturingssystemen.

Technisch gezien is het mogelijk om zowel Aeroglass als OpenGL te laten werken in Windows Vista zonder de veiligheid en de gebruikerservaring in gedrang te brengen. De keuze om OpenGL als een laag binnen Direct3D te laten werken is eerder een beleidsbeslissing dan een technische noodzaak.

Voor meer informatie kan je terecht op het forum van OpenGL.org.

Reageer op artikel:
OpenGL trekt aan de alarmbel
Sluiten