OpenGL trekt aan de alarmbel

Door: Sachin - 40 reacties

Volgens OpenGL is het huidig plan van Microsoft om OpenGL in Windows Vista te laten lopen in een laag van Direct3D om zo de grafische Aeroglass desktop te kunnen weergeven. In de praktijk betekent dit een zware prestatie vermindering (misschien tot 50%) voor OpenGL programma’s en games. Nieuwe versies van OpenGL zouden hierdoor ook niet meer geïmplementeerd kunnen worden waardoor innovatie niet meer mogelijk is. Dit heeft ook gevolgen voor Mac OS X …

Als Microsoft doorgaat met hun plan, betekent dit een zware klap voor software en spelletjes die gebruik maken van OpenGL. Nu maakt de cross platform API van OpenGL het gemakkelijker om software en games te ontwikkelen voor Mac, Windows en Linux. Indien software ontwikkelaars in de toekomst kiezen voor Direct3D, zal dit ook gevolgen hebben voor software voor andere besturingssystemen.

Technisch gezien is het mogelijk om zowel Aeroglass als OpenGL te laten werken in Windows Vista zonder de veiligheid en de gebruikerservaring in gedrang te brengen. De keuze om OpenGL als een laag binnen Direct3D te laten werken is eerder een beleidsbeslissing dan een technische noodzaak.

Voor meer informatie kan je terecht op het forum van OpenGL.org.

Reacties

40 reacties
  • Profielfoto
    PietjePuk

    Ze kunnen zien bij m$ dat ze dit ongedaan maken gvd :angry:

  • Profielfoto
    Boskabouter

    En zoals gewoonlijk gaat Microsoft weer lekker tegen de draad in werken om zo straks, als deze plannen door gaan, ALLE game software bedrijven opkoopt zodat er alleen nog maar Microsoft games te koop zullen zijn en zijn we weer bij af………

  • Profielfoto
    Il Maravilla

    Agh, dit is al jaren de strategie van M$.. :angry:

  • Profielfoto
    apenstaartje

    ik snap niet dat dit boeit, waarom dit ook voor MacOS X gevolgen heeft.. innovatie blijft nog steeds mogelijk, ook aangezien het toch nog tig jaar duurt voordat we uitzicht kunnen nemen op deze windows..
    en als dit zo blijft, dan denk ik dat windows vista toch wel snel een flop wordt, als betekend dat je spellen ineens 2x zo sloom worden, lijkt me niet dat mensen daar nou op zitten te wachten.

    Denk zelf dat MS dit nog wel gaat aanpassen, net zoals ze al tig keer opnieuw zijn begonnen met windows vista:D

  • Profielfoto
    LuniX

    Komt er gewoon een nieuwe Open standaard:p

  • Profielfoto
    Bitcrumb

    De grote grafische kaarten bieden hun eigen implementatie van OpenGL. Dit nieuws boeit enkel als je geen grafische kaart hebt en dus mat screensavers ofzo gaat draaien en windows er zelf moet voor gaan instaan (games kun je dan toch al vergeten).

    Maar opzich vind ik het een vieze zet.

  • Profielfoto
    XyonN

    Dit is inderdaad weer een smerige zet van de Redmond Devils.

    Maar er wordt één ding over het hoofd gezien. Er zal geen doorontwikkeling mogelijk zijn voor windows. Maar ik denk dat de community van OPENGL gewoon door zal gaan voor Linux, UNIX en OSX. En dan hebben we nog altijd de Windownezen die NIET upgraden naar Vista.

    OpenGL gaat gewoon verder, alleen zal het niet voor Windows zijn.

  • Profielfoto
    Sachin

    @ Apenstaartje:
    De gevolgen zijn toch duidelijk! Een programma dat ontwikkeld is via OpenGL kan véél gemakkelijker omgezet worden voor Mac of Linux. Software bedrijven gaan er niet aan denken om hun DirectX programma’s/games speciaal om te zetten naar OpenGL om het ook te kunnen laten werken voor Mac. Als ze nu kiezen voor meerdere besturingssystemen gaan ze meestal direct te werk in OpenGL. Als Windows geen deftige ondersteuning biedt voor OpenGL stappen ze over op DirectX en mag je Mac versies van het programma vergeten …

    @ XyonN:
    Ontwikkeling zal natuurlijk verder blijven gaan maar als OpenGL Microsoft verliest dan is dat toch een zware klap voor hun. Of wie weet worden de rollen omgedraait en krijgt Microsoft het deksel op hun neus. Hoe dan ook een gevaarlijke situatie.

  • Profielfoto
    JvR90

    zwaar klote!

  • Profielfoto
    Bram

    Heeft dit misschien ook te maken met consoles? Zijn DirectX games misschien ook moeilijker op niet M$-consoles te werkt te krijgen?

    Lekker gore streek weer eens. :angry:

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Varkens.

  • Profielfoto
    freechris

    uitschot

  • Profielfoto
    Little_Meanie

    who cares

  • Profielfoto
    Sbojevets

    Maar goed dat er zoveel switchers zijn!!! Ik denk dat het er nog veel meer gaan worden als Vista uitkomt (beta versie zal lekker traag zijn en pas over over 1 a 2 jaar op de markt zijn hopelijk).

    Ik vraag mij ook af hoe de Intel processoren hiermee verband houden? Iemand die weet of dit processor afhankelijk is?

    Verder lijkt het verdomd veel op OSX en Linux pesten!!!!!!!!!!!!

  • Profielfoto
    snipper

    Lekker belangrijk

  • Profielfoto
    Bonte

    MS heeft het nooit hoog op gehad met OpenGL, het is de game industrie zelf die deze open standaard heeft doorgedrukt. Het is wel heel erg belangrijk voor de Mac omdat OpenGL veel gebruikt wordt voor crossplatform spelletjes.

    Ik denk ook niet dat MS zich hiermee richt tegen Apple of Linux, eerder tegen PS3 en Nintendo. Als de PC trager wordt dan lijkt de Xbox sneller en het wordt nog interessanter als de game ontwikkelaars op PC verplicht worden om met MS/Xbox API’s te werken. De aanval is volgens mij dus niet gericht tegen Apple maar we delen wel in de klappen.

    Toch denk ik niet dat dat MS hiermee weg zal komen, je kunt de gebruikers enerzijds niet wijsmaken dat Vista vlotter zal lopen en dan alles met OpenGL zo kreupel maken. Zoals het nu verloopt zullen de meeste gebruikers gewoon blijven bij Win98 en XP zelfs met een nieuwe PC.

  • Profielfoto
    lammmetak

    ik begin dat hele microsoft kots beu te raken. ik kan niet wachten tot mijn iBook morgen. eindelijk weer eens een leuk besturingssysteem zonder dat je over een jaar een uitgemelkte xp terug krijgt.

  • Profielfoto
    Atagonis

    nou dan kunnen we wel vaarwel zeggen tegen de weinige games die wel geport worden….

  • Profielfoto
    zach

    Ach, tegen de tijd dat Windows Vista uit is, draaien alle Macs allang op Intel processors. Dan worden er sowieso geen spellen meer voor de Mac gemaakt, is wel zo makkelijk voor de fabrikanten.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Dit is toch een Apple nieuws site?

  • Profielfoto
    Sachin

    @ Zaphod_B:
    Lees mijn artikel nog eens opnieuw en denk eens goed na. Misschien snap je dan wel waarom dit nieuws is in verband met Mac software …

  • Profielfoto
    xer

    OpenGL gaat niet alleen over games, het is een ‘description language’ voor grafische toepassingen en de huidige versie (2.0) is min of meer superieur aan het grafische aspect van DirectX. Alle grote merken in de grafische industrie ondersteunen en ontwikkelen voor OpenGL, en zijn per saldo niet afhankelijk van MS. Deze zet van MS heeft niet zoveel invloed op de verdere ontwikkeling van OpenGL, het probleem zit alleen in het gebruik van Aeroglass (een soort MS versie van Quartz extreme) en OpenGL tegelijkertijd. (lees: het afbeelden van OpenGL gerenderde content in een venster). Fullscreen applicaties (games !) kunnen altijd de OpenGL drivers van de videokaart benutten, wat in dat geval meestal de laatste versie zal zijn.

  • Profielfoto
    zimmen

    Ja ik zie de fuzz niet zo, wat ik er van begrijp is dat vista de aeroglass UI uitschakelt zodra er een OpenGL driver geladen wordt, boeie, games en OpenGl apps draaien toch meestal fullscreen … het enige nadeel is dat Microsoft Opengl 1.4 erin gaatr stoppen, het is te hopen dat enkele knappe koppen daar nog eens 2.0 > van gaan maken.

  • Profielfoto
    Bonte

    Geen probleem voor mij, als ze OpenGL in een venster zo willen verneuken is dat hun zaak. Vooral 3D programma’s die wel in vensters werken zullen er dus problemen mee hebben. Ik zie de winst niet van MS, gewoon bad programing ?

  • Profielfoto
    zimmen

    Tsja, als ik zo het plaatje van de architectuur bekijk lijkt het er op dat via een user mode driver opengl gewoon moet werken zonder omzetting naar d3d .. maar ach, de tijd zal het leren toch … mij maakt het niet zoveel uit, ik speel toch amper games:D

  • Profielfoto
    Buzz

    Het gaat niet alleen om spelletjes. Voor fantastische programma’s als Nasa’s World Wind en Google Earth (volgens mij de nieuwe “Killer Apps” van dit decennium), is het wel degelijk van belang. We mogen op dit moment alleen nog maar hopen dat deze programma’s in de toekomst ook voor de Mac beschikbaar komen.
    Door het gebruik van Direct3D staan de programmeurs van deze programma’s volgens mij voor een moeilijke keuze als ze ooit de Mac en Linux willen gaan ondersteunen.

  • Profielfoto
    Chasnam

    Zoals reeds eerder gezegd, zo speelt M$ het nu eenmaal… Laat ons hopen dat dit niet de worst case gevolgen zal hebben…

  • Profielfoto
    Aglaea

    Weer een typische streek van Micro$not om een bestaande standaard te verminken op hun dominante OS en er zo een eigen zooitje door te drukken. De mensen die roepen dat dit niet boeit, begrijpen het niet. Dit betekent dat de kans bestaat dat spelontwikkelaars OpenGL meer links laten liggen, waardoor MacOS X en Linux dus minder interessant worden voor programma’s die anders OpenGL zouden gebruiken.

    Ik zie het een beetje als een stuiptrekking van M$. Ik heb het idee dat ze nu genoeg aan het wankelen gebracht zijn dat hun martkmacht afneemt. Maar daarvoor dien ik de recentere verkoopcijfers van de diverse besturingssystemen te zien. En het is afwachten hoe het gaat met de MacIntels.

  • Profielfoto
    MCEddy

    ZO IS DAT :D

  • Profielfoto
    macmatters

    dat het INDIREKT invloed heeft op het wel of niet maken van appli’s op mac is duidelikk.

    Maakt MicroSloop geen oneigenlijk gerbuik van openGL en overtreed ze dan niet de regels die SG op legd?

  • Profielfoto
    Mattnh

    Whatever.
    Als er geld verdient kan worden dan verzinnen de heren makers er wel iets op…
    Weest gerust.

  • Profielfoto
    ThinkApple

    Denk dat OpenGL zelf ook neit bij de pakken gaat blijven zitten, hoor. Mss schrijven ze een applicatie onafhankelijk stukje software dat games zelf kunnen installeren naar gelang dat ze het nodig hebben…

    En het is duidelijk dat het om een zet gaat om DirectX door te drukken, niet om iemand anders te kloten, zoals heel veel hier denken. Ze willen gewoon hun eigen standaarden, dat is toch logisch?

    Spellen op de mac is trouwens nog héél ver weg, met of zonder opengl.

  • Profielfoto
    Buzz

    Omdat Microsoft zo’n overweldigend marktaandeel heeft is het doordrukken van hun eigen standaarden haast altijd gelijk ook het om zeep helpen van platform-onafhankelijke standaarden. De makers van spelletjes, maar ook van serieuze programma’s als Google Earth en World Wind, kiezen nu al ‘voor het gemak’ voor de Microsoft standaarden. Met die keuze hebben ze al 90-95% van de markt voorzien. Vergis je dus niet: Die keuze gaat direct ten koste van de mogelijkheden van Macs, en zal veel Windows gebruikers ervan kunnen weerhouden te switchen. Precies waar het Microsoft om te doen is natuurlijk…

  • Profielfoto
    Mendoza

    en dus moet apple een goed antwoord vinden. het valt me altijd op dat mac-gebruikers hun mond vol hebben van concurrentie, maar als microsoft zich als concurrent opstelt is de wereld te klein.

  • Profielfoto
    Len

    Dit is geen concurrentie meer, ’t is een herhaling van 1995 toen M$ het internet ‘opnieuw uitvond’ en het WWW totaal vernielde door de afgesproken standaarden moedwillig te negeren. Werkte HTML tot 1995 op alle browsers, toen moest men opeens IE/Netscape compatibele pagina’s gaan maken en werd het WWW een ware hel van incompatibiliteit. Nu proberen ze kennelijk weer zoiets. DirectX gebruiken is leuk, maar zorg er dan niet voor dat OpenGL geen keuze meer is, dat is te gek voor woorden.

    En het maakt veel uit of een spel voor DirectX of OpenGL geschreven is, het complete grafische gedeelte dient ook nog herschreven te worden voor een ander platform als het een DirectX spel betreft. Het is duidelijk een antwoord op de OS X x86 versie en Linux. Zou het nog ‘simpel’ zijn om een OpenGL spel te porten naar OS X x86 of Linux omdat alleen enkele platformspecifieke dingen herschreven zouden moeten worden, als dit doorgaat moet het alsnog volledig herschreven worden omdat het DirectX instructies gebruikt.

    Hopelijk werkt de 1995 truc nu es een keertje niet…

  • Profielfoto
    Mendoza

    Leuk verhaal, maar neemt niet weg dat het gewoon concurrentie is. Net als in ’95. Je kan het alleen niet hebben dat MS daar mee wint.
    Ik denk ook dat Apple er minder van wakker ligt dan jij.

  • Profielfoto
    Len

    Typ je dit:
    “Dit is geen concurrentie meer, ’t is een herhaling van 1995 toen M$ het internet ‘opnieuw uitvond’ en het WWW totaal vernielde door de afgesproken standaarden moedwillig te negeren. Werkte HTML tot 1995 op alle browsers, toen moest men opeens IE/Netscape compatibele pagina’s gaan maken en werd het WWW een ware hel van incompatibiliteit. Nu proberen ze kennelijk weer zoiets. DirectX gebruiken is leuk, maar zorg er dan niet voor dat OpenGL geen keuze meer is, dat is te gek voor woorden.”

    en dan krijg je dit, plus een persoonlijke beschuldiging, zonder enig argument en zonder enig antwoord op mijn argumenten:

    “Leuk verhaal, maar neemt niet weg dat het gewoon concurrentie is. Net als in ’95. Je kan het alleen niet hebben dat MS daar mee wint.
    Ik denk ook dat Apple er minder van wakker ligt dan jij.”

    Dus jij vindt het gebruik maken van en tegelijkertijd blokkeren van andermans spullen “gewoon” concurrentie? Ik vind dat moedwillige sabotage. Leg jij dan eens uit waarom dat “gewoon” concurrentie is.

    Zucht…
    Als MS DirectX gebruikt: geen probleem
    Als MS OpenGL totaal niet ondersteunt, geen probleem.
    Als MS gebruik van OpenGL maakt: ook geen probleem.

    Wat ze nu doen: OpenGL zodanig implementeren dat het niet mogelijk is om er nog wat zinnigs mee te doen; da’s wel een probleem. En denk nu niet: “Ja, maar dan kun je toch een aparte goeie versie van OpenGL installeren?”, dat kan niet omdat er geen twee OpenGLs tegelijk kunnen draaien met zo’n opstelling, dat zou conflicteren. Met andere woorden: ze implementeren OpenGL op zo’n manier dat het onbruikbaar is en tegelijkertijd het gebruik van een pure OpenGL onmogelijk maakt. Hopelijk is dit duidelijker.

  • Profielfoto
    Pjotr

    In Nederland en Europa vinden we dit misbruik van een monopolie positie. Hebben we ook wetgeving tegen. Mag Bil weer een twee windows Vista schrijven

  • Profielfoto
    Mendoza

    @len
    iets minder histerisch graag. de wereld vergaat niet.

  • Profielfoto
    martijnG

    @ Mendoza

    Ik denk dat je totaal niet snapt wat deze switch ingaat houden !!!
    Ik vind het ZEER schandalig dat 1 bedrijf zulke dingen zomaar veranderd. Weet je eigenlijk wel wat dit inhoud voor de software schrijvende wereld…

    Door zulke beslissingen maakt M$ heel veel bedrijven kapot, bedrijven die eerlijk software schrijven… En niemand wordt er uit eindelijk beter op, alleen de monopoly positie van M$