Sachin
Sachin Nieuws 28 maart 2005

Probleem van Aspyr/id/Apple/ATI/NVIDIA

DOOM 3 voor Mac haalt extreem slechte prestaties in vergelijking met de PC versie. Volgens Ars Technica haalt een PowerMac G5 2×2.5GHz met een ATI Radeon X800 XT op een resolutie van 640×480 maar een magere 47.1 FPS. Een Pentium 4 3.4GHz met vergelijkbare grafische kaart haalt gemakkelijk 150FPS en een AMD Athlon 64 4000+ scoort meer dan 200FPS. Hierdoor bekomen PC’s nog altijd een goede frame rate wanneer men speelt op hogere resoluties met meer details en anti-aliasing aan. Dit is op dit ogenblik niet mogelijk met een Mac.

Dit probleem is niet gemakkelijk op te lossen. Een mogelijkheid is het verbeteren van de OpenGL ondersteuning in Mac OS X. Daarom laat Apple er geen gras over groeien en heeft enkele dagen geleden vacatures geplaats voor OpenGL ingenieurs bij Apple, ATI en NVIDIA.

Voor de gamers onder ons is het positief nieuws dat Apple en de belangrijke videokaart fabrikanten daadwerkelijk de problemen proberen op te lossen. Ook zal Aspyr blijven werken om de prestaties van DOOM 3 te verbeteren, niet tegenstaande het spel reeds uitgebracht is.

Reageer op artikel:
Probleem van Aspyr/id/Apple/ATI/NVIDIA
Sluiten