Probleem van Aspyr/id/Apple/ATI/NVIDIA

13 reacties

DOOM 3 voor Mac haalt extreem slechte prestaties in vergelijking met de PC versie. Volgens Ars Technica haalt een PowerMac G5 2×2.5GHz met een ATI Radeon X800 XT op een resolutie van 640×480 maar een magere 47.1 FPS. Een Pentium 4 3.4GHz met vergelijkbare grafische kaart haalt gemakkelijk 150FPS en een AMD Athlon 64 4000+ scoort meer dan 200FPS. Hierdoor bekomen PC’s nog altijd een goede frame rate wanneer men speelt op hogere resoluties met meer details en anti-aliasing aan. Dit is op dit ogenblik niet mogelijk met een Mac.

Dit probleem is niet gemakkelijk op te lossen. Een mogelijkheid is het verbeteren van de OpenGL ondersteuning in Mac OS X. Daarom laat Apple er geen gras over groeien en heeft enkele dagen geleden vacatures geplaats voor OpenGL ingenieurs bij Apple, ATI en NVIDIA.

Voor de gamers onder ons is het positief nieuws dat Apple en de belangrijke videokaart fabrikanten daadwerkelijk de problemen proberen op te lossen. Ook zal Aspyr blijven werken om de prestaties van DOOM 3 te verbeteren, niet tegenstaande het spel reeds uitgebracht is.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    dirk_w

    Pfff… Apple wil wel heel graag zware spellen kunnen draaien op een MAC.

    Spellen passen naar mijn mening niet bij een MAC, maarja, veel denken daar toch anders over.

    Waarom gaat Apple niet gewoon een gamers-console uitbrengen. Dan is iedereen blij. ???

  • Profielfoto
    Sachin

    Oh zijn we daar weer? Geen games op Mac. Blablabla. Denk je soms dat OpenGL enkel belangrijk is voor games? Net hetzelfde als ik (of anderen) over grafische kaarten spreken. Vanaf Core Image is een goede grafische kaart ook voor andere dingen dan games belangrijk. Waarom denk je trouwens dat Intel, AMD & Microsoft er zogoed op vooruit gegaan zijn? Omdat veel mensen veel geld uitgeven aan games & hardware om die games te spelen. Het kan enkel in iedereen zijn voordeel zijn dat enkelen de kosten dragen voor het ontwikkelen van nieuwe technologie. Jij kan dan lekker goedkoper een beter product kopen. Dit is toch zo bij Intel & AMD. Niet bij Microsoft want dat is nog altijd even grote bucht alhoewel games er wel extreem goed op draaien.

    Trouwens doordat Microsoft hun nieuwe Xbox zal uitrusten met een soort G5 processor zal IBM weer heel wat extra research & development uitvoeren zodat we binnenkort misschien ook betere processors hebben in onze Mac’s!

    Nog één iets: veel mensen spelen enkel computergames. Dus jou oplossing van Apple game console zou bij mij en veel anderen geen oplossing zijn.

  • Profielfoto
    Granny Smith

    waarom is da dan trager… heel raar… of is directx beter/sneller dan opengl?

  • Profielfoto
    Buzz

    Is er verschil te zien dan tussen 47 fps en 150 fps? En hoe ziet 150 fps er uit op een monitor met een verversingsfrequentie van 60 Hz? Lijkt me vrij nutteloos om zoveel framepjes uit te rekenen, als je er verder toch niets mee kan. Maar ok, bij hogere resoluties maakt het natuurlijk wel een merkbaar verschil.

    Maar dat terzijde, het is natuurlijk prima als er op dit gebied flink wat verbetering gaat komen voor de Mac, ook voor de niet gamers onder ons (zoals ik). Er zijn inderdaad fantastische spin-off mogelijkheden voor dit soort technologie. Als je toegang hebt tot een XP computer moet je maar eens op NASA’s WorldWind gaan googlen voor een perfect voorbeeld daarvan.

  • Profielfoto
    Sachin

    @ Buzz_D
    Natuurlijk is het niet de bedoeling 200FPS te halen maar dan de resolutie te verhogen en anti-aliasing en andere technieken toe te passen zodat het beeld er mooier uitziet. Daarom heb ik het artikel aangepast: “Hierdoor bekomen PC’s nog altijd een goede frame rate wanneer men speelt op hogere resoluties met meer details en anti-aliasing aan. Dit is op dit ogenblik niet mogelijk met een Mac.”

  • Profielfoto
    Gans

    Het is natuurlijk geweldig om goede en mooie games te kunnen spelen op een mac, maar volgens mij kleven er ook een aantal gevaren aan die Microsoft op dit moment de das aan het omdoen zijn. Door een besturingssysteem geschikt te maken voor grafisch zware spellen, is het nodig dat het spel bijna op machineniveau besturing krijgt over de computer en al haar resources. Als een besturingssysteem dat toestaat en het spel crasht gaat alles mee. Met andere woorden zonder een geheel nieuwe manier van spellen ontwikkelen of zonder het besturingssysteem bewust potentieel instabiel te maken lukt het niet. Wanneer het nieuwe core-image dus in Tiger zal worden geïmplementeerd zullen spellen daarvan gebruik kunnen maken. Dit vraagt om een andere manier van programmeren. Microsoft is op dit moment eenzelfde soort beveiliging aan het inbouwen in Longhorn (WinFX), waardoor met het uitkomen van Longhorn weliswaar meer stabiliteit in het Windows platform komt, maar spellen waarschijnlijk ook daar iets minder snel gaan draaien, omwille van de verbeterde stabiliteit. Gelukkig ligt Apple op alle fronten voor op Longhorn, dus zullen we vanaf de tweede helft van 2005 kunnen gaan genieten van snellere spellen op de vertrouwde stabiliteit van OS X.

  • Profielfoto
    Pleeborstel

    Ik denk dat OpenGL te weinig goed ontwikkeld wordt op het Mac platform. Bij Windows daarentegen draaien spellen vaak goed en snel dankzij DirectX. Daar wordt veel meer tijd en energie in gestoken dan in OpenGL. Misschien helpt het als meer programmeurs zich er mee bezig houden. Anders zou DirectX wellicht naar de Mac moeten komen, hoewel dat waarschijnlijk een hele opgave zou worden, gezien de totaal andere architectuur van een Apple computer…Ik zie eerlijk gezegd OpenGL niet sneller worden op de Mac. Voor mij maakt het echter weinig uit omdat ik toch geen spellen speel, ook niet op mijn PC:p

  • Profielfoto
    Elger

    raer

  • Profielfoto
    mr.greenish

    directx op mac is volgens mij enigste oplossing op verbetering.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Niet alleen games hebben voordeel van verbetering van OpenGL. Ook 3D-werk heeft er erg veel baat bij. Nu is een PC op dit terrein makkelijk 2x zo snel wat betreft OpenGL, bij gebruik van dezelfde videokaart. Dit moet beter, wil Apple ook op 3D-gebied een beetje serieus genomen worden!

  • Profielfoto
    Pleeborstel

    Mr. Greenish is mij voor geweest:D Maar ook ik opperde het al: OpenGL is te weinig echt goed ontwikkeld vind ik. Het gros van de spellen op de PC maakt toch echt gebruik van DirectX en ik denk dat dat voorlopig ook de enige echt goede oplossing is voor de 3D-problemen van Mac OS X ???

  • Profielfoto
    sgaap

    OpenGL werkt prima, zelfs tov direct3d (9), direct3d is verzonnen door MS om games minder makkelijk portable te maken naar andere platformen

    maw: direct3d zul je nooit op de mac zien en zal ook geen performance winst halen als er net zoals nu geen fatsoenlijk drivers zijn

    Op linux (net als mac een *nix (achtig) platform draaien native (en soms ge-emuleerde) opengl games sneller dan op windows (op een vergelijkbaar x86 systeem), dus het onderliggende os is bij de mac geen probleem voor snelheid in opengl
    Ik gok zelf dat het over de drivers gaat, nvidia heeft voor linux en windows zeer goede opengl support in hun drivers zitten, ati loopt hierbij redelijk wat achter (die zit letterlijk in ms broekzak vanwege hun focus op direct3d), op de mac zijn de ati drivers iig ook 3x niets, met nvidia heb ik geen ervaring op de mac maar kijkende naar de linux en windows opengl performance van nvidia kaarten ga ik ervan uit dat ze beter hadden kunnen testen met een 6800 ipv een x800

  • Profielfoto
    Zorcky

    Wel ik heb hier zitten testen op mijn Geforce 6800 DDL en ook hier krijg ik op mijn dual 1,8 Ghz G5 niet meer dan 38 fps te zien in de time demo 1, en je moet weten dat zo een demo gedaan wordt zonder geluid!!!

    Neen, echt Apple moet er zeker iets aan doen, want ik ken verschillende PC gebruikers die willen switchen en de struikelblok is dus echt dit. Er zijn voor hen voldoende Mac Games, maar er is geen één dat het zo goed doet als op een Wintel Bak!!!!

    En ach de mensen die verkondigen, waarom Games op een Mac? Ik doe voor 80% niets anders op mijn Mac. Ik snap deze berichten niet goed. Maar goed, zal wel aan mij liggen. Misschien gewoonweg de verkeerde keuze gemaakt, misschien is Apple niet zo goed of we denken? Of toch? Soms zou je er wel aan twijfelen want voor het geld dat ik heb besteed zou ik wel meer dan het dubbele aan Wintel bakken hebben ;) Oeps dan komen we weer op een andere discutie uit. Ik ben het soms allemaal zo beu al dat gezever en geleuter. En nu zeker dat er Apple eindelijk iets wil aan doen!!! We worden er gewoon allemaal beter van!!! Ook al ben je geen gamer!!! :sealed: