Laat Apple Nederland steken vallen?

Door: Jan David Hanrath - 22 reacties

Als Europese Applegebruikers hebben we wel vaker het gevoel dat we een beetje achtergesteld worden bij de Amerikanen. Zo moesten wij langer wachten op de iPod mini en is er in de Amerikaanse iTunes Music Store veel meer te beleven dan in onze Nederlandse variant.

Het viel mij al langer op dat de Nederlandse iTunes Music Store in sortering en aanwas achterblijft bij de Store in de States, maar dat Apple het zo bont zou maken had ik niet verwacht. Klik op lees verder om te zien wat er aan de hand is…



New Music Tuesdays van 24 maart 2005


New Music Tuesdays van 30 maart 2005

Op precies te zijn is 5/8 van de ‘new releases’ helemaal niet nieuw. Ligt dit aan lastige Nederlandse platenmaatschappijen of stopt Apple Nederland te weinig energie in het inkopen van nieuwe muziek? Je mening kun je kwijt in de poll.

Grappig overigens dat New Music Tuesdays op woensdag verschijnt.

Reacties

22 reacties
  • Profielfoto
    klaus

    Ja, dat de new music tuesdays altijd op woensdag toekwamen was mij ook al opgevallen..Over de inhoud zelf kan ik niet veel zeggen, heb tot nu toe 37 liedjes gekocht, maar weet niet zo meteen wat ik nog zou kunnen gebruiken uit hun aanbod, iets te weinig pop voor mij, en voor anderen allicht nog veel meer. Lijkt me dat de platenmaatschappijen in de benelux wel erg lastig doen!

  • Profielfoto
    sally

    Nee, nieuwe releases (belangrijke titels) blijven langer dan een week nieuw.

  • Profielfoto
    maceddy

    Krijg de Music Tuesdays ook vaak op donderdag pas ???

  • Profielfoto
    sjap

    Het is ‘bont maken’.

    En het ‘nieuws’ is dus dat nieuwe releases er een week op staan?
    Lijkt mij dat dat niet betekent dat de store een week lang niet geupdate wordt, maar inderdaad dat belangrijke releases een week lang (of langer) gehighlight worden. Is dit bij de Amerikaanse iTunes Store zoveel anders dan?

  • Profielfoto
    Andre

    Zal het ze vragen… ben morgen in bunnik

  • Profielfoto
    error

    De Hollandsche iTMS is echt een buurtsuper. Vele prijsfouten ook. Albums die in de US 5,49 kosten en hier 9,99. Kleine labels moeten soms heel lang wachten voordat het door hun aangeleverde materiaal in de iTMS verschijnt…

    Ik wacht nog steeds op het iTMS-exclusieve Pixies nummer. In elke iTMS verkrijgbaar voor… behalve in Nederland en nog een paar kleintjes.

  • Profielfoto
    slavec

    Apple en gek doen?? I don’t think so… Iemand gelezen over de EU die begint met een onderzoek naar misbruik door Apple van de Britse klanten?? Das het topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Europa is een lappen-deken qua wetgeving en, doorgefilterd, regels voor licenties en dergelijke. Ook de platen-biz heeft lang de vruchten geplukt van die diversiteit qua royalties en het publiek lang uitgebuit. [vb; het kon zo zijn dat aan sommige CD’s/Albums meer werd verdient in nederland/duitsland/UK dan in portugal of iets dergelijks)
    En de EU weet dat, EN ze weten dat het nu onder de europese wet… ILLEGAAL is… (groot woord, door rood rijden is ook illegaal).

    Nu weten ze dat het gaat komen, online muziek, en ze weten ook dat apple maar 1 schema voor royalties heeft; je krijgt je ‘cut’ en daarmee basta! Iedereen gelijk. En of je nou net de Soundmix hebt gewonnen of je Vader Abraham heet, je deel is gelijk. En dat zint een hoop niet. En daarmee heb je het hele verhaal.

    Its all about the money!!!! [Go iTMS]

  • Profielfoto
    Sad

    Volgens mij bepalen de platenmaatschappijen wat er als “new release” aangemerkt wordt. Een nieuwe release kan een paar weken in de boeken/folders/flyers staan die muziekwinkels krijgen. Dit kunnen ze rechtstreeks aan de klanten communiceren. Dus de kop “laat Apple Nederland steken vallen” vind ik erg overdreven. En het is nog niet eens 1 april :O

  • Profielfoto
    liudger

    Je kunt je ook aanmelden voor de amerikaanse iTunes mail. Dan zie je het verschil. De vormgeving is anders. (vaker een update) en er staat veel meer in dan alleen nieuwe releases. En er staat nooit een duplicaat van vorige keer in. En komt aan op Dinsdag. Soms aan de late kant maar in amerika is het ook later

    Nu verder over de iTunes Store..

    In de amerikaanse store kun meerdere gratis tracks per week downloaden (in nederlandse store is dat maar 2x gebeurd en dan moest je goed zoeken). En er zijn zelfs een paar albums gratis te downloaden die Apple voor nieuwe ipod gebruikers heeft samengesteld. Hier niet te verkrijgen.

    wat is er verder nog mis..

    Ik mis vooral de itunes music essentials die hier ook niet te verkijgen zijn. Die collecties worden door wat audio freaks bij elkaar gesorteerd en zo heb je dus collecties op genre, artiest, muziek voor feestjes met thema en ga zo maar door. En als je dan in zo’n zelectie aanklikt dan heb je daarin weer een aantal stappen zoals basic. Voor de normale muziek beluisteraar vaak ook bekend. Dan heb je next step wat onbekendere nummer maar niet minder goed. En dan the Deep Cuts. Voor de echte liefhebber. En zo is er nog veel meer te vinden in de Amerikaanse music store. Veel meer Music video’s loopt al tegen 500 aan en ik kan zo wel door blijven gaan. Maar het is nu dus wel duidelijk dat de nederlandse store een lachertje is.

    Apple doe hier iets aan!!!

  • Profielfoto
    astra

    Gezien de grootte en (potentiƫle) klanten van iTMS in Nederland en VS mag je misschien wel blij zijn met verdekte subsidie en aandacht die er verhoudingsgewijs wordt gestoken in de nederlandse iTMS.

    Nee, niet leuk om te horen dat je in een klein landje een taalgebied leeft. Zoals opgemerkt: er zitten zoveel juridische haken en ogen aan het platenlabel en releases-systeem in Europa dat voor elk land extra tijd vergt en een kostenpost is die men nog maar weer terug moet verdienen.

    Met de opkomst van digitale verspreiding is de film-industrie al een beetje aan het terugkomen van verschilende release datums per land en ook marketing technisch kan een wereldwijde big bang interessanter zijn voor promotie. Hopelijk gaat het muziekwereld ook meer die kant op.

  • Profielfoto
    JWB

    bond=bont

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik geloof er niks van dat er op de Nederlandse store niet verdiend zou worden. Het opzetten en onderhouden van zo’n store kost bijna niets in vergelijking met wat het oplevert. Zeker als al het ontwikkelwerk al voor de Amerikaanse store is gedaan.

    Ik ben het helemaal met het artikel eens, het aanbod en prijsbeleid van de Nederlandse store is een lachertje. Natuurlijk heeft het te maken met de op het gebied van Internet incompetente platenmaatschappijen in Nederland / Europa. Maar ik heb het gevoel dat Apple in de VS erg haar best doet om platenmaatschappijen over te halen om iets bijzonders aan te bieden op de iTMS US en daarmee klanten te lokken. In de Europese store krijg ik het gevoel dat de platenmaatschappijen ermee mogen doen wat ze willen, en er dus maar een rotzooitje van maken.

  • Profielfoto
    Sad

    truowens, Apple Nederland heeft hier geen moer mee te maken want de EUR iTMS is een Luxemburgs bedrijf.

  • Profielfoto
    Stof

    @ Colpo: Waarom gaat mijn geld dan naar Londen (volgens mij Credit Card afschrift)?

  • Profielfoto
    Sixer

    Los van iTMS laat Apple Nederland constant steken vallen. Hun vertalingen op Apple.nl lopen vaak mis, hyperlinks werken niet, de website update niet op tijd, noem maar op.

  • Profielfoto
    Turbanus

    NOg steeds voor iedereen mogelijk om via mij in de vs-store te shoppen hoor!

  • Profielfoto
    uhuburu

    Ik vind voornamelijk de selectie veel en veel te beperkt. Ik heb tot dusver twee albums gekocht, maar -afgaande op de selectie die de buitenlandse vestigingen van de iTMS aanbieden- zouden dat er al veel meer hebben kunnen zijn. Een paar mooie cd’s van Chris Thile, bijvoorbeeld. Of nog een stapel classic rock platen. Helaas. Als er niets verandert (bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden bij de Amerikaanse of Engelse iTMS te shoppen), dan voorzie ik dat de Nederlandse iTMS dit jaar weinig of geen klandizie meer kan verwachten.

  • Profielfoto
    georg88

    Schot voor open doel! Apple laat overal steken vallen, dus niet alleen bij de MusicStore.
    Het sluit absoluut niet aan bij de Apple belevenis en filosofie. De organisatie in Nederland is al jaren stug.

  • Profielfoto
    druppelstop

    Ik lsuit me echt voor 1000% bij georg88 aan. Apple NL laat wel vaker op verschillende gebieden steken vallen, helaas heeft Apple Nl bijna geen “macht”. De dictators zitten in Parijs.
    Maargoed: iets meer creativiteit zou niet mis zijn.

  • Profielfoto
    BearPig

    Ik lees hier weer het misverstand over de “lappendeken” aan Europese wetgeving en regels. Die bestaat dus niet, in ieder geval niet op het gebied van auteursrecht en interne marktwerking. Het ligt puur aan de platenmaatschappijen, die de Europese markt middels licenties aan distributeurs (wel op basis van dat uniforme auteursrecht) geografisch opdelen. Maar dat heeft niets met een lappendeken aan regels te maken. Als ze zouden willen kunnen ze Nederland ook nog eens opdelen in regio’s, steden, wijken, straten, winkels etc., en daar verschillende release- en prijsstrategieĆ«n hanteren. Volkomen legaal. Ditzelfde zou in de USA ook kunnen, alleen dat is daar nou eenmaal niet zo.

  • Profielfoto
    Zorcky

    En die van BelgiĆ« dan, of beter, zeg maar benelux ….. :sealed:

  • Profielfoto
    Sybren

    Raar: Dj Tiesto in de NL Store 5 nummers, in de US Store 8 albums… En dat voor een Nederlandse artiest…