Stof
Stof Nieuws 17 augustus 2004

Real start marketingaanval op Apple

Real Networks, maker van de Real Mediaplayer en eigenaar van de Rhapsody online muziekservice, is al een tijdje niet zulke goede vrienden met Apple. Dat is met name ontstaan nadat Apple het verzoek van Real negeerde om de Fairplay Digital Rights Management (DRM) technologie in licentie te geven aan Real. Rob Glaser, de directeur van Real, voelde zich zo beledigd door de afwijzing dat hij heeft besloten vol de strijd aan te gaan met Apple.

Daartoe presenteerde het bedrijf enige tijd geleden de Harmony technologie waarmee het mogelijk wordt om muziek gekocht van Rhapsody af te spelen op een iPod. Real intensiveert nu de online muziekstrijd met een stevige marketingcampagne die direct tegen Apple is gericht. Om te beginnen halveert Real tijdelijk de prijzen van muziek op Rhapsody naar $0,49 per song en $4,49 per album.

Daarnaast heeft Real de website ‘Freedom of Music Choice‘ geopend. Deze site, waarop de link met Real alleen expliciet blijkt uit een melding ‘sponsored by RealNetworks‘, wekt de indruk een pleidooi te zijn voor algemene keuzevrijheid in online muziek. Wanneer je beter kijkt blijkt de site echter 100% te zijn gericht tegen Apple. Alle artikelen op de site zijn pro-Real of anti-Apple. Het doel is gebruikers te wijzen op de beperkingen die Apple oplegt aan iPod eigenaren door deze alleen geschikt te maken voor DRM muziek van de iTunes Music Store.

Grappig genoeg heeft Real zich met de ‘Freedom of Music Choice’-site enigzins in de voet geschoten. Op de site was namelijk een link te vinden naar een online petitie om Apple op te roepen de iPod open te stellen voor andere muziekdiensten. Real hield echter geen rekening met de fanatieke Apple-aanhang, die binnen de kortste keren de petitie tekenden met negatieve reacties op Real! Inmiddels heeft Real de link naar de originele petitie van de Freedom of Music Choice website verwijderd en een nieuwe (schone) petitie geopend. Op ons forum loopt een topic over de petitie.

Dit wijst er maar weer op dat de strijd in online music land de komende tijd alleen nog maar heviger zal gaan worden. Het is afwachten óf en hoe Apple zal reageren.

Reageer op artikel:
Real start marketingaanval op Apple
Sluiten