0 cent per download?

14 reacties

Het botert niet zo goed tussen de iTunes Music Store en de platenmaatschappijen. De iTMS draait iets te goed en dat bezorgt de muziekindustrie nachtmerries. Hun nachtmerries zijn niet echt ongegrond, want als het marktaandeel van de iTMS niet naar beneden gaat is Apple degene die beslist wie hot is, en wie niet.

In lang vervlogen tijden heeft ditzelfde scenario al eens plaatsgevonden toen MTV de muziekindustrie een nieuw platform aanbood om hun muziek te verspreiden met non stop music videos. Naarmate MTV machtiger werd, hadden de maatschappijen minder en minder te zeggen en deelde MTV uiteindelijk zelf de lakens uit.

Hoe kan de muziekindustrie dit tegengaan? De prijzen verhogen van de downloads zodat het medium minder aantrekkelijk wordt natuurlijk. Maar hoe ga je daar mee om als je iPods wil verkopen? De content voor je hardware gratis weggeven? Het lijkt er op dat dit de stok achter de deur kan worden voor Apple.

Na de free downloads van bekenden zoals Courtney Love, Avril Lavigne en consorten start de iTMS nu met free downloads van onbekende artiesten, zoals vandaag U Lied van Crea – wiens debuutalbum in juli uitkomt.

Plotseling wordt ook duidelijk waarom Steve Jobs iedereen zo pusht om zelf muziek te schrijven – bij elke nieuwe Mac wordt gratis een opnamestudio gepropt.

Independent.co.uk: Music majors wary of Apple’s online dominance
SpyMac: Apple goes indie

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    Hele goede zet van Apple, want welke aankomende artiest wil nou niet een liedje gratis weggeven aan een miljoenenpubliek.

  • Profielfoto
    PeterMeeuwsen

    Goh… ik geloof dat George Michael zijn nieuwe nummers via internet beschikbaar wilde stellen?:)

  • Profielfoto
    aperitivo

    Ik heb gisteren voor het eerst het eea gekocht bij de iMTS (via de constructie van Turbanus, zie elders) en ik moet zeggen, het is geweldig. Het aantrekkelijke ervan is de nette opbouw van de on-line winkel. Geen gezeik met kortingen of afleidende schreeuwige aanbiedingen, gewoon mooi & simpel. Amazon zou er een voorbeeld aan moeten nemen. En dan is er nog het grote voordeel dat wanneer je iets koopt, je het echt direct in huis hebt. Kortom, gouden formule. Het enige dat nog mist zijn een paar goede nederlandse / belgische bands …..

  • Profielfoto
    Turbanus

    En ik zou het gaaf vinden als je er ook nog de hoezenafbeeldingen bij kunt downloaden en dat je iTunes kunt instellen dat de visualizer er iets mee doet. Of dat je hem kunt uitprinten natuurlijk. Hier liggen nog legio mogelijkheden….:p

  • Profielfoto
    Bert

    @Turbanus
    CD CoverTool: kijk eens bij http://www.hillmanminx.net/

  • Profielfoto
    Turbanus

    @Bert
    Gaaf, maar er moet meer kunnen natuurlijk. De oude LP-hoezen zijn ware kunststukjes….:D

  • Profielfoto
    Jor1

    Nederlandse bands zijn wel degelijk beschikbaar (krezip, Ilse de lange)

    Hoezen afbeeldingen kun je nu ook uitprinten.Itunes 4.5

    enne, De platenmaatschappijen zijn gewoon een stelletje huilebalken die de centen aan hun neus voorbij zien gaan door hun eigen pasieve houding van de afgelopen jaren.

    Dat de iTunes Music store een dominante partner is mag gezegd worden, maar dat hij daarmee bepaalt wie er HOT is en who’s NOT vind ik een zielig verwijt dat niet klopt.
    iTms kan muziek promoten, maar de klant bepaalt toch lekker zelf wat hij koopt. Muziek promoten gebeurt ook op tv, radio, film, en gewoon in de muziekwinkels. niets verkeerds aan!

  • Profielfoto
    ruggiero

    @Jør

    Elk indivu opzich bepaalt natuurlijk wat hij downloadt en koopt, maar iTunes kan als dominante partner op de keuze van de consument wel zeker een grote invloed op uitoefenen. Zij bepalen wat iedereen te zien krijgt op het scherm. Als U Lied van Crea niet gepromoot wordt, maar een andere band of persoon dan hadden wij hier nooit van U Lied van Crea gehoord. Een marktdominante partij bepaalt niet , maar we denken. Tuurlijk zullen er mensen zijn die zich hier niks van aantrekken, waarschijnlijk zoals jij – en ik. Toch zijn er genoeg volgers in de wereld die hun muzieksmaak indelen als: . Ik ben van mening dat je daar als partij wel invloed op uit kan oefenen.

  • Profielfoto
    aperitivo

    Ik bedoel natuurlijk niet Ilse de Lange, maar b.v. bands die op Pinkpop, paaspop, lowlands staan. Die vind je dus niet, wel logisch want geen hond in de VS heeft daar ooit van gehoord. Maar dat komt wel…
    Maar wat vinden jullie nou: volgens mij is de iMTS gewoon de mooiste on-line winkel. Eigenlijk is het zo simpel: maak het mooi, maar hou het simpel en het werkt. Net zoals Google.

  • Profielfoto
    Turbanus

    Ik krijg niet eens tijd om het allemaal rustig te bekijken zeg….:p

  • Profielfoto
    Jor1

    @ ruggiero

    de iTms kan inderdaad bepaalde muziek promoten, maar dat gebeurt ook in de reguliere muziekwinkel; daar hangen ook posters en hoor je op de achtergrond ook muziek. Ik geloof niet dat daar iets mis mee is.
    Het zou dominant zijn (narf) als niet alle stromingen en bands een kans zouden krijgen.

  • Profielfoto
    Uxmal

    Turbanus bedankt! Het werkt inderdaad erg goed om via jou bij de iTMS terecht te kunnen met een prepaycard. Kan me niet voorstellen dat de muziekindustrie niet blij is met iTMS. Immers ook hen levert het geld op. Ben blij dat de klant hier meer bepalend is voor wat Hot is dan de maatschappijen. Wat een bull zeg om mensen achter gepromote artiesten te zien aanlopen en niet zelf op zoek te zien gaan (bv via iTMS) naar muziek. Ontwikkel je ook nog eens zelf een eigen smaak. Zo stimuleert Apple zelfstandig denkende & creatieve (o.a. Garageband) mensen. Zou ook een iTV store moeten komen, zodat je zelf je avond kunt bepalen. Nu lopen ook heel wat mensen met van die petjes op rond omdat ze teveel van die slechte films kijken. Er valt te weinig te kiezen. Je ziet het vooral in Nederland. Echt super die creatieve processen. It’s just the beginning!

  • Profielfoto
    macpro

    Het succes van de iTMS geeft ook aan dat de klanten de hoge bedragen voor muziek beu zijn. En dat ze wel bereid zijn om te betalen als de prijzen in hun ogen reëel zijn.
    Een duidelijker signaal kun je als platenbaas niet krijgen.
    Dat ze dan toch weer de prijzen op willen drijven bevestigt maar weer eens dat ze alleen maar gaan voor het geld.

  • Profielfoto
    Macclown

    Dit bevestigd mijn mening dat de grote platenmaatschappijen het verdienen uitgekotst te worden.