MacAttack
MacAttack Nieuws 17 januari 2004

Review: Eerste kijk op Garage Band

Met de toevoeging van GarageBand aan het iLife pakket heeft Apple een zeer goede zet gedaan. Het zal niet alleen een ander soort gebruikers aantrekken voor Apple, het zal ook vele gebruikers aan zetten om Logic Pro te kopen. GarageBand is als een echte iApp opgebouwd: het is net zo gemakkelijk met GarageBand muziek te maken als een film in elkaar draaien met iMovie. Iedereen die een tijdje heeft gewerkt met iMovie zal na verloop van tijd zeggen of gezegd hebben “Dit programma is goed maar voldoet niet meer aan mijn eisen” en zal waarschijnlijk Final Cut Express of Pro aanschaffen of heeft dit reeds gedaan. GarageBand zal hetzelfde effect hebben en vele mensen via Logic Express de weg naar Logic Pro wijzen.

Dit wil niet zeggen dat GarageBand geen professionele applicatie is. GarageBand zit vol met zeer vernuftige technologie die een leek toelaat in 5 seconden te doen waar een pro 5 minuten voor nodig heeft. Eens je de basis doorhebt zet je zo in 30 minuten een groovy track neer. Als je kan zingen is dat zeer goed meegenomen want je kan ineens je track volzingen en je stem voorzien van pro effecten. Ditzelfde kan je ook toepassen op je gitaar of synth. Nog een pluspunt en typisch Apple : alles ziet er echt wel gelikt en professioneel uit, zeker in het vintage jasje dat Garage Band draagt.

Update: Tweede demo-song toegevoegd.

Behalve dat professioneel ogende jasje moet gezegd worden dat de klank van de loops en instrumenten echt wel zeer goed is, ook indien het tempo wordt aangepast. Dit heeft dan weer wel als gevolg dat GarageBand voor G3 gebruikers niet aan te raden is omdat dit zeer processor intensief rekenwerk vergt. Zeker als je weet dat loops en instrumenten al direct voorzien worden van de nodige effecten. Na 16 sporen met loops begon mijn iMac G4 1Ghz te stotteren, dus ik denk dat een G3 het na 6a 8 sporen het al begeeft en dat is nu net iets te weinig als je niet van minimale techno houdt.

Wat voor mij het grootste nadeel aan GarageBand is, is dat het all in the box plaatsvind en niet daarbuiten. Je kan geen midi of samples importeren en dat is wel een dumper als je al over Soundtrack beschikt want het aanbod loops van GarageBand is redelijk beperkt tegenover dat van Soundtrack. Ook exporteren kan enkel op 2 sporen, dus een stereo AIFF file. Als je iets maakt zal het dus enkel met ingredienten zijn uit GarageBand en het zal ook afgemixt moeten worden in Garage band zolang Logic geen ondersteuning biedt om GarageBans songs te importeren

Is GarageBand ondanks de beperkingen 49€ waard? Jazeker! Dit moet momenteel de meest professionele audio-programmatuur zijn in de prijsklasse tot 299€.

GarageBand Loops Synth
(Klik op een afbeelding voor een screenshot op ware grootte)