Problemen met iBook-beeldschermen

Door: Lucas Raggers - 19 reacties

De laatste dagen is er grote beroering ontstaan op het internet over de iBook. iBook eigenaars krijgen last van ernstige problemen met de weergave van hun beeldscherm. Deze kunnen ontstaan na tien weken, maar kunnen ook opduiken na een jaar; buiten de garantieperiode dus. Het lijkt voornamelijk te gaan om G3 iBooks.

Op de foto’s hieronder kun je zien wat je te zien krijgt, mocht je dit probleem hebben. De oorzaak ervan is niet duidelijk. In forums wordt voornamelijk gesproken van een fout in het moederbord, anderen wijten het probleem aan het scharnier waarmee het beeldscherm aan de iBook vastzit.

Apple geeft niet thuis wat betreft dit probleem. Een medewerker van de Apple Customer Service ontkent vooralsnog het bestaan van het probleem. Zolang Apple niet met een reactie komt blijft de onvrede bestaan en die uit zich in een online petitie, de voorbereiding van een rechtszaak en veel rumoer in verschillende forums op het internet, waaronder ons forum en het forum van Apple zelf

Met dank aan de tips die hier werden ingezonden.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    macpro

    Op MacInTouch staat een tip voor reparatie van een defecte iBook:

    We have recently had iBooks coming into the workshop with video problems as described by other MacInTouch readers where the iBook will lose its video but pressure in the lower left quadrant will bring it back.

    This is definitely related to the video chip losing contact with the motherboard and can in some cases be rectified without an expensive board replacement (if out of warranty).

    The bottom case needs to be removed and once this is done a square indentation in the plastic on the inner side of the case will be seen. A thin (1mm) shim of fairly hard rubber should be cut to fit that space and attached to the case using mounting tape (not the foam stuff).

    When reassembled the case will exert pressure on the video chip via the shim and in most cases you will have your video back. You can still make the video disappear by flexing the case enough, but you shouldn’t be doing that as that’s what caused the problem in the first place.

    http://www.macintouch.com/
    http://www.macintouch.com/ibook2001pt12.html#jan02

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    Er wordt ook veel geschreven over ernstige problemen met het moederbord. Hier een citaat uit Ars.technica:

    A distressingly large number of iBook owners have suffered logic board failures. While the discourse rages on Apple’s discussion board and in numerous other places around the Internet, Apple has remained officially silent on the problem, with reports of Apple Store employees advising customers to purchase Apple Care with their iBooks and Apple quietly offering replacement units for those with repeated failures.

    The problem with the logic boards manifests itself in a couple of ways. Some people experience a black screen when the screen opens past a certain point. Others start out seeing video anomalies on the display which gets progressively worse until utter system failure. MacFixIt has an excellent summary of the problems in a special report published early yesterday:

    “I also did a thorough examination of the motherboard with a stereo inspection microscope and I see a problem with high voltage arcing across to the RF shield. The characteristic pitting was quite obvious under the microscope. (no wonder you may be exposed to an electric shock from the bare metal on the underside of the iBook). I imagine the shorting would also not help battery life. Also I noted that many of the cables are RF shielded with a finely woven metallic sheath. This is OK but I observed at the cut ends – stray fine metallic fibers which in some cases were making inappropriate contact potentially shorting out some electronic components. In my opinion, some areas of the design and fabrication are superb. Other areas leave much to be desired.

  • Profielfoto
    druppelstop

    ik heb twee klanten met dit probleem, 1 buiten en 1 binnen de garantie!

  • Profielfoto
    remier

    Ik heb dit gehad 1 maand na gerantie!
    Met wat gebel naar Apple is het toch opgelost (nieuw mobo), maar vind dit eigenlijk niet kunnen hoor!
    Vooral dat Apple niet thuis geeft…

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    Ik heb ook beeldscherm problemen. Heb net Apple Nederland gebeld… Vanaf maandag 5 januari mag ik mijn probleem aan hun vertellen..Nu zitten ze plat zonder netwerk…(gebruiken ze Pc’s?)

  • Profielfoto
    Nico

    ik heb net hetzelfde gehad, ik heb er zelfs foto’s van…
    ze hebben toen mijn moederbord en mijn processor vervangen.. gelukkig was het nog in garantie!!

    http://users.pandora.be/nicopotvin/content/ibookstuk2.jpg
    http://users.pandora.be/nicopotvin/content/ibookstuk1.jpg
    nico

  • Profielfoto
    mas

    Whoa, weet je wat het eerste was dat ik dacht toen ik die 3 foto’s zag onder dit nieuws berichtje?

    “The Matrix has you”

  • Profielfoto
    ajschol

    “with reports of Apple Store employees advising customers to purchase Apple Care with their iBooks”

    Dit is toch omgekeerde wereld? Dus omdat Apple haar fout niet toegeeft, ben ik gedwongen om 200 Eurootjes (dat is bijna 20% van de totale aanschafwaarde, notabene meer dan de BTW!!) te dokken voor extra garantie.

    analogie:
    “Meneer, geloof me, dit is echt een super-auto. Maar omdat soms de wielen van de auto afvallen moet u 20% meer betalen zodat wij dit dan kunnen repareren…”

    duh…. ???

  • Profielfoto
    Rodriguez5000

    ik heb het probleem zelfs 5 keer gehad.
    Na 4 reparaties een nieuwe Ibook.
    Deze nieuwe gaf echter na 6 weken eveneens de geest, zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=10821&highlight=

    Het is aan de vasthoudendheid van mijn leverancier ( http://www.mlb.nl) te danken (Haico, thumbs up!) dat ik nu een nieuwe G4 Ibook heb.
    Als het aan Apple had gelegen kon ik weer de zaak laten repareren net zolang tot er 3 reparaties plaats hebben gevonden.
    Ze schijnen n.l een policy te hebben, 4 reparaties binnen een bepaalde termijn geeft recht op vervanging van apparatuur.
    Nu gaat de upgrade van Ibooks zo snel dat er in mijn geval na een jaar geen 800 MHZ machines meer te leveren waren.
    Dus kreeg ik uiteindelijk een 900 MHZ machine voor hetzelfde geld.
    Toen deze weer na 6 weken de geest gaf heeft MLB zijn uiterste best gedaan en heb ik nu dus een G4 Ibook.

    Hier werk ik nu al een tijdje mee zonder beeldscherm problemen.
    Ik heb nou echter weer zeer regelmatig kernel panics, soms wel 4 keer per dag!!!
    Het begint bijna een windows gevoel te worden :angry: :angry: :angry:

  • Profielfoto
    darwinist

    Voor diegenen voor wie de garantie verlopen is en die niet bang zijn om zelf aan het knutselen te slaan:

    http://macintouch.com/ibook2001pt12.html#jan02

  • Profielfoto
    buurman

    Momenteel heb ik twee kapotte ibook’s van familie-leden om te repareren. Eentje, genaamd Anne, is net uit de garantie en heeft een kabelbreuk in de reed/inverter kabel. Dit merk je aan de backlight die, al naar gelang de stand van de monitor, aan en uit gaat. De andere, genaamd Luc, heeft hoogst waarschijnlijk een kapotte lvds kabel of, veel erger, een kapot moederbord. De lvds kabel geeft in ieder geval bij doormeting breukjes en lekken aan. Als echter het moederbord kapot is, dan weet ik ook waardoor dit is gebeurd:
    Om beschadiging van de harde schijf door schokken te voorkomen is deze opgehangen in rubberen ringetjes in een metalen sub-frame.
    Aangezien dit sub-frame een fractie ruimer is als de rubberen dopjes hier omheen, zal bij een schok van buitenaf de harde schijf weliswaar veilig in het rubber hangen, maar het sub-frame zal een deuk slaan in je moederbord.
    Het sub-frame hangt zelfs zo dicht tegen het moederbord aan dat ter bescherming van een paar smd’s (miniscule weerstandjes) een vierkante centimeter dun tape is aangebracht. Door de nauwe sluiting van het sub-frame op het moederbord zijn zelfs gaatjes ontstaan in deze tape.
    De verende constructie van de harde schijf is dus gewoon verkeerd ontworpen, want vóórdat het eindpunt van de vering is bereikt raakt het metaal je moederbord. In veringland is het een doodzonde als de vering begrenst wordt vóórdat het eindpunt bereikt wordt, maar in een ibook gebeurt het.
    De plaats waar het moederbord “beschermd” wordt door de dunne tape tegen harde schijf stuiters, is overigens millimeters naast de lsvd stekker en de grafische chip. Tevens zal het subframe van de harde schijf hier in je moederbord prikken als je druk uitoefent links van het trackpad tijdens normaal gebruik.
    Bij de ibook Luc gaf het plaatsen van de linkerhand op de “palmrest” dan ook subiet video en crash problemen.
    Als ik de ibook Anne, met de kapotte inverter kabel ga repareren, dan ga ik zeker met de dremel een stuk van het subframe afslijpen, vóórdat er ook hier problemen gaan ontstaan met het moederbord.
    En met dezelfde dremel maak ik dan ook meteen de gaten van het scharnier een millimetertje ruimer zodat ik niet ieder jaar de kabels naar het beeldscherm hoef te vervangen.
    Kortom, een miniatuur scrap-heap challenge (Leuk discovery programma), want de kabels en diversen zijn, voorzover ik weet, alleen bij vage amerikaanse ibook sloperijen te vinden!

    Op bouwtekeningen ziet de ophanging van de g4 ibook er een heel stuk beter uit als die van de g3. De vrije slag van de harde schijf is zo te zien ook echt een vrije slag zonder obstructies. En als er al obstructies zijn, de video kaart en de lvds stekker zijn nu op veilige afstand van de HD….
    Hopelijk hebben ze ook iets aan het duo scharnier/videokabel gedaan, zodat de eerste niet de tweede doorsnijdt na een x-aantal klep openingen..

    Deze kennis heb ik overigens niet opgedaan met behulp van een apple dealer in woerden, maar dat is een heel ander verhaal.. Een klote verhaal.
    :(

  • Profielfoto
    Spongebob

    hier exact hetzelfde verhaal als rodriquez. Mijn nieuwe ibook G3 van 6 maanden begon destijds kuren te krijgen (januari). En dan weer (februari), en dan weer (mei) en dan weer (juli) en tenslotte in september! Al die tijd moest ik telkens weer diezelfde rimram uitleggen (zucht). Telkens werd het moederbord vervangen en telkens is ie bij een stuk of 3 labo’s langsgeweest. Op het eind had ik er genoeg van en heb ik gewoon m’n iBook laten maken en meteen verkocht. Nu heb ik een iBook G4 en heb er voorlopig geen problemen mee.

  • Profielfoto
    microtje

    je gaat het niet geloven hé, maar ik heb ook dat probleem met mijn beeldscherm, alleen heb ik een Powerbook.
    En zoals het al gemeld is…had ik ook al ondervonden dat het probleem zich bijna elke keer verholp nadat ik het scharnier aan de linkerkant van de powerbook bewoog…als het niet lukte had ik kans dat het lukte met herstart hoewel dat ook geen 100% garantie gaf :(.
    Ik denk dat ik toch maar eens langs loop bij mijn dealer:p

  • Profielfoto
    Alfetta

    Misschien dat het probleem alleen bij bepaalde revisies voorkomt? Ik heb dit type ibook 1,5 jaar zonder enig probleem ondanks dat deze extreem veel gebruikt is!

  • Profielfoto
    klaasb

    Mijn iBook (G3) is eens binnen de garantie op zwart gegaan.
    Werd zonder problemen opgelost, volgens mij is het moederbord toen vervangen. Nadat ze het eerst met een nieuw scherm hadden geprobeerd.

  • Profielfoto
    markclausing

    ik heb het probleem binnen mijn garantie gehad. toen werd het opgelost, en als het probleem na mijn garantieperiode zou terugkomen, zouden ze het fixen.

    niet dus. nu kan ik niks meer met mijn iBook. 6000 emails en 2 papers kwijt. Moet ik eerst maar sparen voor de reparatiekosten. Maar dat doe ik niet, want dan is het een kwestie van tijd voor het probleem weer terugkomt. Als student heb ik hier geen geld en tijd voor. Dan maar geen apple meer.

    Jammer voor apple, ik was fan en had in mijn beroep/studie vele apples gekocht. Nu niet meer.

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    Vandaag heb ik Apple Care Nederland gebeld… zonder het probleem te noemen, alleen de naam van mijn computer (Ibook) hebben ze meteen een verlening van Apple Care tot 3 jaar gesugereerd. Ik heb tegen hem gezegd: hahaha, dat verhaal ken ik al!! Als het 2 keer weer gebeurt dan mag ik onder de Europese wetten, mijn geld terug vragen of een nieuwe iBook ( in dit geval PowerBook) krijgen.

    Trouwens is de hulpverlener vanaf dat moment niet zo vriendelijk tegen mij geweest. Misschien omdat ik de 1.800 mensem met hetzelfde probleem genoemd heb?

  • Profielfoto
    chrisd

    Mijn iBook (700 MHz, gekocht Dec. 2002) raakte in December j.l. defect, gelukkig nog 2 weken voor het verlopen van de garantie. Gerepareerd, binnen 2 weken weer stuk. Mijn dealer gebeld dat ik niet de hele lijdensweg van 3 reparaties (en mogelijk weer defekt na 3 mnd) wilde doormaken en bereid was een aantal honderden euro’s bij te betalen om een nieuwe generatie te krijgen. Zij verwezen me door naar Apple Customer Service en, …… , laat ik het zo zeggen: als ik nog een bedrijf opricht, zou ik toch niet willen dat mijn klanten zo benaderd worden. Mijn gesprekspartner bij Apple wees mijn verzoek op een nogal botte manier af en suggereerde, toen ik zei dat ik dat niet acceptabel vond, om maar een juridische procedure te beginnen, en als ik op de website van “Ook dat nog” zou kijken, er achter zal komen dat ik dat niet winnen zal. Zelfs bij UPC of Planet Internet zijn ze nog niet zo bot tegen me geweest. Maar dat van zo’n procedure is misschien toch niet zo’n slecht idee (ik heb een goede rechtbijstandsverzekering, dus dat kost me niets). Het zou me verdriet doen als ik Apple zou moeten schaden, maar ik laat me toch niet zo behandelen.
    De persoon bij ACS wist overigens meteen waar ik het over had toen ik het over “het bekende beeldschermprobleem van de iBook” had (misschien was hij al suf gebeld over dit onderwerp).

    UPDATE 29 JAN. 2004: Rechtzaken en petities zijn kennelijk niet meer nodig, Apple is tot inkeer gekomen: Apple launches iBook Logic Board Repair Program [http://maccentral.macworld.com/news/2004/01/28/ibookrepair/index.php ] en http://www.apple.com/support/ibook/faq/

    (what a relief …)

    Augustus 2004: Relief is over ….. Na twee reparaties (de laatste na afkondiging van het iBook Repair Program) begint ie weer de zelfde kuren te vertonen, zij het dat er nu nog mee te werken valt en herstarten meestal helpt. Enfin, nog maar een keer en dan zou ik m’n geld terug moeten krijgen (dan ga ik een Powerbook kopen …).

    :angry: :(

  • Profielfoto
    skalie

    Just got my “Nedertherlands” iBook back from Cork (Ireland). It had a holiday at the Apple repair center there for three and a half weeks or so.

    The iBook had shown exactly the same symptoms as portrayed in the photo’s above and the serial number of the iBook is within the range as quoted on the Apple website.

    I was expecting a logicboard replacement.

    Imagine my surprise when I am informed by the local dealer that it is not the logicboard but the LCD, and repairs will cost 300 euro.

    I said no thanks.

    By chance the iBook is working fine now, which raises the question “What was this faulty LCD line, and where do they get off trying to charge me for a unnecessary repair?”.

    The second question I ask myself is why are there two big greasy marks on the lid of the iBook? It looks like someone from a car scrapyard has taken a look at it.

    I am not completely satisfied.