Apple komt met regeling voor defecte iBooks

19 reacties

We schreven eerder al over de problemen die G3 iBook eigenaren hadden met hun beeldscherm. Door een fout in het logic board vertoonden wereldwijd zeer veel beeldschermen een misvormd beeld. Een petitie werd gestart en rechtszaken werden voorbereid.

Apple reageert nu eindelijk met een zogenaamd ‘iBook Logic Board Repair Extension Program’. Kortgezegd houdt deze regeling in dat G3 iBooks met de genoemde klachten naar een geauthoriseerde Apple dealer gebracht of verstuurd kunnen worden. Vervolgens zal men daar het logic board repareren of vervangen. Alle kosten (zowel verzend- als reparatiekosten) zijn voor rekening van Apple. Mocht je al kosten hebben gemaakt om het probleem op te lossen, dan worden die alsnog door Apple vergoed.

Deze regeling is de derde in zeer korte tijd. Eerder al kwam er na veel klachten de mogelijkheid om de batterij voor de iPod te laten vervangen. En in november nam Apple maatregelen naar aanleiding van de zogenaamde ‘white spots’ bij de nieuwe 15″ Powerbooks. Het is goed te weten dat Apple fouten in haar producten erkent en probeert op te lossen met goede regelingen (al dan niet onder druk van de consument). Maar het zou natuurlijk nog fijner zijn als die problemen er in de eerste plaats niet waren.

Lees verder voor meer gedetailleerde informatie over het ‘iBook Logic Board Repair Extension Program’.
iBook Logic Board Repair Extension Program

Welke iBooks vallen onder deze regeling?
Het gaat om de iBooks die geproduceerd zijn tussen mei 2002 en april 2003. Dit zijn de iBooks met een serienummer van UV220XXXXXX tot UV318XXXXXX. Het kan dus de volgende modellen betreffen:
– iBook (16 VRAM)
– iBook (14.1 LCD 16 VRAM)
– iBook (Opaque 16 VRAM)
– iBook (32 VRAM)
– iBook (14.1 LCD 32 VRAM)

Daarnaast moeten één of meer gebreken zich voordoen:
– misvormd beeld
– horizontale lijnen door het beeld die er niet horen
– haperend videobeeld
– video stokt
– iBook start op naar een wit scherm

Hoe lang is deze regeling geldig?
Mocht je van deze regeling gebruik willen maken, dan kan dit tot drie jaar na aankoop van je iBook.

Geldt deze regeling ook voor Europa?
Deze regeling is wereldwijd geldig. Dus ook in Nederland (voor de verandering).

Wanneer gaat deze regeling in?
Per direct.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Sad

    Eindelijk gerechtigheid. Apple zit gelukkig in dat ze dit soort dingen netjes moeten oplossen.

  • Profielfoto
    ajschol

    JOEPIEEEE!!!!

    hoef ik toch geen extended warranty te kopen

    gerechtigheid, en ik kan weer mijn vrienden zeggen (in alle eerlijkheid) hoe blij ik met apple ben;-)

  • Profielfoto
    remier

    Dus als ik het goed begrijp kan ik binnen 3 jaar me iBook terugbrengen als die weer defect is?
    Ze hebben er een nieuw logic board ingezet 6 maanden geleden (nadat deze na 13 maanden stuk ging), mijn nieuwe serienummer begint met UV23, dus ik denk dat ze er een ‘ander’ board zonder die genoemde kuren in hebben gezet…

    Voor de rest: een zéér nette regeling van Apple, ik verwacht ook niets anders :D

  • Profielfoto
    eurofighter2

    Wie weet waar ik dat serienummer kan vinden? Als mijn ibook ook onder deze regeling valt, dan zal ik geen Apple Care bestellen. Ik heb hem in mei van 2003 gekocht, en eind oktober (tijdens de Panther introductie) begon -ie kuren te krijgen, tot dat die twee dagen later helemaal tot stilstand kwam. Nu doet -ie het weer (vrijwel) perfect.

  • Profielfoto
    markclausing

    helemaal top, ik heb weer helemaal vertrouwen in apple:)

    nu durf ik mijn papers weer op mijn iBook te maken.:D

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    Einenlijk gerechtigheid! Na zoveel telefoontjes en geen hulp van Apple te hebben ontvangen. Eindelijk gaan die kloot********* (Mijn excuses maar in dit geval is het wel zo) van Apple Care Nederland hun verantwoordelijk nemen en geen “Nee meneer! Daarover hebben we nog niet geen klachten over gekregen!” meer geven.
    :D

  • Profielfoto
    mulderd

    Tsjongejonge, mag Apple ook eens een foutje maken ? Als Opel zijn auto’s terughaalt om iets te repareren, wat in het ontwerp fout zit, noemen we dat ook vanzelfsprekend. Wat we er niet achteraan zeggen is dat de ontwerpfouten makkelijk voorkomen hadden worden.
    Het is een uitstekende actie van Apple en reken maar dat hun produkten goed worden getest. Heb je wel eens een succesverhaal gehoord van een x86 based omruil/gratis actie ? Ik niet echt.
    Het vertrouwen in Apple kan je echt wel blijven houden. Het begint pas vervelend te worden als we inderdaad rechtzaken moeten gaan voorbereiden om iets rechtgetrokken te krijgen… Deze hype komt echt van het x86 platform, dus het neigt meer naar maatschappijverloedering ;)

    Apple kan wel meer openheid in zaken geven. Ze reageren naar mijn idee ook te service management achtig. Als we onze doelen maar halen naar de bazen is het wel goed. Terwijl juist Apple die klantkant meer benadert met zijn mooie produkten. Dan begrijp ik de niet servicegerichtheid van de helpdesk niet echt.

  • Profielfoto
    Rogier

    En wat als zich pas na 3 jaar de problemen voordoen?

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    @Rogier: Nu alvast een paar harde tikken tegen je scherm geven.

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    Nee, Apple kan nooit een fout maken. Daarom zitten er 100.000 mensen achter die de producten kunnen controlleren.

    Zij hadden NIKS over gedaan als er niet zoveel klachten op internet waren geweest. Telefonische klachten vonden ze niks. Meestal zeiden ze dat ze geen klachten over de iBooks hadden gehad. Het had ook niks met geteste producten te maken, anders hadden ze deze “aktie” 6 maanden geleden aangekondigd…toen de problemen begonnen. Ah, trouwens ben ik een trouwe Apple Fan sinds 1985 en dit probleem had ik nooit eerder gehad, zo het heeft ooks niks met een x86 platform gebruiker te maken die boos op Apple is. Het is wel raar dat mijn iBook in Taiwan is gemaakt. Iereen weet hoe ze daar werken. In een hoetje zit een oude vrouw met de kinderen een iBook te solderen. :p

    Apple moet op kwaliteitproducten opletten en niet zoveel op winst.

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    @Rogier: Ik heb net een email naar de Consumentenbond gestuurd. Mijn vraag gaat over defecte producten en de garantie met betrekking tot de ‘iBook Logic Board Repair Extension Program’. Ik wacht even… daarna schrijf ik het antwoord op deze plaats ;)

  • Profielfoto
    ajschol

    Aan Eurofighter2:

    Het iBook serienummer is te vinden onder de battarij…

    groet,

  • Profielfoto
    Pn

    Het serienummer is te vinden onder je batterij (zoals ajschol al zei), maar ook onder je toetsenbord.

    Overgens, ik heb vorige week mijn iBook (12″ G3 900 Mhz) laten repareren, aangezien ik ook last had van het “Book start op naar een wit scherm” probleem. Ik heb em binnen een week binnengekregen en hij doet het weer perfect:D

    Op het reparatieformulier staat, dat het probleem een kapotte HD was en dat de iBook last had van kernel panics. Opmerkelijk hieraan is, is dat a) mijn oude HD er nog in zat, b) van kernel panics geen sprake was, aangezien hij niet meer in een OS bootte in de eerste plaats en c) mijn iBook een nieuw MAC address heeft gekregen.

    In mijn ogen duidt dit er op, dat ze gewoon het moederbord hebben vervangen (aangezien de ethernet kaart op het moederbord zit), maar dat om de een of andere reden niet hebben willen melden.

  • Profielfoto
    Rogier

    @Adriaan: ik heb je goede raad opgevolgd, maar nu is het scherm compleet losgekomen van de body van de iBook. Valt dat ook onder de ‘iBook Logic Board Repair Extension Program’ ??:-)

    Anyway, mijn serienummer valt wel binnen de opgegeven reeks, dus daar ben ik niet echt heel happy mee. Voorlopig nog geen problemen gehad .. (afkloppen)

  • Profielfoto
    kenmasters

    Ik ben vooral benieuwd tot wanneer je met klachten geholpen gaat worden. Ik heb al een nieuwe logic board gekregen toen ik deze problemen had. Is het dan echt opgelost vraag ik me af? Maar stel nou dat ik weer problemen krijg, hoelang kan ik dan bij Apple aankloppen?

  • Profielfoto
    Lucas Raggers

    @Ken Masters
    Je zult er dan waarschijnlijk geen last meer van hebben. Wel kun je de gemaakte kosten terugkrijgen van Apple. Voor de rest: “Mocht je van deze regeling gebruik willen maken, dan kan dit tot drie jaar na aankoop van je iBook.”

  • Profielfoto
    Bob Ross

    Geldt het ook voor tweedehands iBook ?

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    @bob Ross:

    Ja, maar alleen als je de bon hebt EN het geldig tot nu toe is (Hiermee bedoel ik dat de iBook inclusief de 3 jaar garantie nog geldig zou zijn).

  • Profielfoto
    markclausing

    woohoo! ik heb mijn iBook in 2 dagen terug!!:D