1 februari het begin van de gratis downloads

Door: Adriaan Mol - 24 reacties

Vanaf 1 februari zullen er 100 miljoen liedjes gratis worden gedownload. Dit keer niet zonder toestemming van platen-maatschappijen, maar gewoon legaal via de iTunes Music Store. Apple zal samen met Pepsi 100 miljoen liedjes weggeven. In 1 van de 3 flesjes Pepsi Cola zit een bon voor een gratis liedje naar keuze in de iTunes Music Store.

De promotie stunt staat inmiddels luid en duidelijk op Apple.com. Ongeveer drie weken geleden heeft Apple nog een persbericht verzonden dat er inmiddels meer dan 30 miljoen liedjes verkocht waren via de iTunes Music Store.

Vooralsnog kunnen we vanuit Europa helaas alleen nog maar toekijken.

Update: Inmiddels heeft Your Mac Life de iTunes Pepsi commercial al te pakken weten te krijgen die zal worden uitgezonden tijdens de finale van Amerikaanse Superbowl.

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nou ja, we drinken hier toch alleen Coca Cola. :D

  • Profielfoto
    addyboy

    toch wel mooit gemaakt de reclame, maar ik had eerder een g5 update willen zien:(

  • Profielfoto
    ivanzaancity

    Nou, wij kopen gewoon een van die flessen…

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    Wie nu in de VS is moet vanaf 1 februari als een idioot Pepsi gaan drinken, zodat hij thuis een paar albums kan downloaden.

  • Profielfoto
    tijn22

    Staan de doppen al op eBay?

  • Profielfoto
    Jan-Willem

    Ik moet zeggen dat ik het echt een geniaale marketing actie vindt!!!

  • Profielfoto
    Lucas Raggers
  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Ik vind het een beetje jammer moet ik eerlijk zeggen…
    Als hardware ontwikkelaar een samen werkings reclame stunt doen.

    Het voelt net als JIM reclame maakt voor mars…
    Ik krijg er een vieze smaak van… (ja pepsi is toch al neit te drinken)
    Beetje jammer van Jobs…

    Maar wel een mooie gelegenheid om legaal downloaden te promoten… das dan het enige.. ???

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    Dit is een puik stukje marketing moet ik zeggen. Op deze manier laat je mensen wennen aan het feit dat muziek kopen met behulp van internet en natuurlijk het gemak van de iTunes Music Store heel leuk is. Kortom, de stunt kost een paar centen, maar die komen zeker terug…

  • Profielfoto
    Steve Brooklyn

    Dat zeg ik ook wel…maar…
    Alleen waarom nu met Apple?

    Het geeft mij een beetje een dubbel gevoel…
    Kan je dat voorstellen?
    Dat een hard (en soft)ware bedrijf zich gaat mengen met een cola leverancier?

    Van papsie kan ik het me wel voorstellen, die is de meeste grootse sponser van muziekanten op deze aardbol.
    Maar van apple niet… het haalt het sjeuige van apple… het sjiekke imago…
    snappie?
    Maar aan de ander kant wel weer goed vóór apple om weer aan de bak te komen…

  • Profielfoto
    Schrijvert

    Mmmmmm…..
    Ik kan het huist heel erg goed begrijpen waarom Pepsie en Apple de krachten bundelen, alletwee zijn het niet de grootste in hun markt en ze willen beide juist groter en sterker worden. Je ziet steeds meer dat bedrijven hun creatieve krachten gaan bundelen…. kijk maar naar Braun en Nivea, Sony en Ericson en naar DE en Philips.

    Ik digg ’t zeker wel die actie…. nu wij hier in Europa nog, want blijkbaar tellen wij hier niet mee terwijl onze economie sterker is!?!?!?
    massels,

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    Met een cola leverancier pak je een veel groter (en ook potentieel) publiek dan je alleen maar gaat richten op hardware consumenten natuurlijk.

  • Profielfoto
    Turbanus

    Ik vind het gewoon een superstunt! Helaas wacht ik nog op enige europesche beweging op dit gebied…..

  • Profielfoto
    tennapel

    It’s all lifestyle marketing. De pepsi consument is een belangrijke doelgroep van de iTunes Music Store en de iPod.

    En of het imago van Apple nu chique is of niet: het gaat om de centen.

    Wat _wel_ een leuke sidenote is, is dat John Sculley, de vorige CEO van Apple, door Jobs bij Pepsi gerecruteerd was met de text “wil je de rest van je leven bruin suikerwater blijven verkopen”?

  • Profielfoto
    sctemme

    Het leuke is dat een Amerikaans tijdschrift (Forbes, of Newsweek, of…) nu juist opmerkte dat de Amerikaanse jeugd meer op de gezonde toer is, met vruchtensap en bronwater, en dat Pepsi juist hoopt de doelgroep weer richting suikerwater te verleiden.

    Dit verklaart mogelijk waarom ze Mountain Dew niet meenemen in de actie… dat drankje (mijn favoriet) heeft al goeie resonantie met de doelgroep. :p

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    Ik ben zeer benieuwd naar Mountain Dew, is dat ook in Nederland ergens te krijgen?

  • Profielfoto
    wilfred

    Nu vraag ik me echter af; is het niet een hele grote stap om geïnteresseerd te raken wat er op de wikkel van het Pepsiflesje staat, vervolgens begrijpen waar het over gaat en dan ook nog iTunes gaan downloaden. Allemaal best wel moeite voor één legaal nummer wat ook van Kazaa te halen is dus (in veel gevallen dan).

    Groeten, Wilfred

  • Profielfoto
    Lucas Raggers
  • Profielfoto
    pieter010

    Nu vraag ik mij af.

    Als ik mensen in Amerika (via de chat) zo gek krijg om die flesdoppen te sparen en opte sturen naar mij.

    Zou ik dan als Nederlander kunnen downloaden?

    Pieter

  • Profielfoto
    Adriaan Mol

    @pieter010: Ja, als je bij aanmelden bij iTunes gewoon een Amerikaans adres opgeeft is dat geen probleem.

  • Profielfoto
    pieter010

    Okay dank je.

    Even mijn chat contacten in amerika warm maken / houden.:-)

  • Profielfoto
    tijn22

    Beetje flauw hoor, wil ik het liedje van de commercial downloaden (Green Day – I Fought The Law) in de iTunes Music Store, STAAT IE ER NIET IN! Aargh…

  • Profielfoto
    nilles

    mensen,

    ik ben momenteel in amerika tot 9 april, ik heb als een gek pepsi ingekocht maar ik merk niets van de actie. hoe kan dit? ik zie overal dat de actie wel bestaat, maar er is hier op de (2 liter) flessen niets te zien.

    ik ben van plan morgen de IPOD mini te kopen in san jose. maar ik las net dat je $ 0,99 per nummer moet betalen. is dit waar. en als je nou een lang nummer download (denk hierbij aan novemberain, of bohemian rhapsody) betaal je er dan meer voor.